וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי 62 שנה: התקרית שגרמה למותם של תשעה גולשים ב"הר המוות" נפתרה?

14.2.2021 / 0:01

תקרית מעבר דייטלוב, שבה נמצאו תשע גופות של מטיילים כשהן מרוסקות וללא איברים שונים בפברואר 1959, הסעירה את העולם ולא פוענחה עד היום. אלא שמחקר חדש מצא, כנראה, את הסיבה למוות האכזרי שלהם

הטריילר לסרט על תקרית מעבר דייטלוב/The Dyatlov Pass Incident English Trailer

תקרית "מעבר דייטלוב" התרחשה בפברואר 1959 בהרי אורל שבברית המועצות דאז, ומצאו בה את מותם תשעה גולשים. היא הסעירה את העולם בזמנו והפכה לתעלומה שלא פוענחה עד היום. התקרית אירעה בצד המזרחי של "הר המוות". מאז, המעבר בהר במקום שבו אירעה התקרית נקרא "מעבר דייטלוב", על שם מנהיג הקבוצה, איגור דייטלוב.

חלק מהקורבנות נמצאו עירומים, חלק בלי איברי גוף מסויימים כמו עיניים ולשון ועצמות שבורות וחוקרים העריכו בבעבר שהגולשים קרעו את האוהלים שלהם מבפנים כדי להימלט ביעילות מפני סכנה שנשקפה להם. הם ברחו מהמקום, חלקם יחפים, תחת שלג כבד. למרות שעל הגופות לא נראה סימן למאבק, שניים מהקורבנות היו עם חבלות בגולגולותיהם ובצלעותיהם. השלטונות הסובייטים קבעו כי "כוח בלתי מוכר" גרם למותם, ובעקבות האירוע חסמו גישה למטיילים והרפתקנים לאזור לשלוש השנים שלאחר מכן. מכיוון שלא נותרו ניצולים, סדר מהלך האירועים איננו ברור, אף על פי שקיימות מספר תאוריות לגבי מה שהתרחש. התאונה המסתורית נחקרה בזמנו על ידי המשטר הסובייטי, שטען שהגולשים מתו מהיפותרמיה אחרי שהלכו בשלג במשך שעות.

הר המוות. East2west News, צילום מסך
האוהל נמצא קבור בשלג/צילום מסך, East2west News

התקרית היתה כל כך מסתורית ומוזרה, עד שיש מי שסברו אפילו שהגולשים נחטפו על ידי חייזרים. אלא שמחקר חדש שנערך לאחרונה ותוצאותיו פורסמו החודש מעלה טענה שמפולת שלגים היא זו שגרמה לאסון ולא כוח מסתורי אחר.

אולם, המסקנה הזו, שכבר הועלתה בעבר כמובן, הותירה הרבה מקום לפרשנות והובילה להרבה קונספירציות ותיאוריות אחרות. המחקר החדש שנערך ניסה לספק תשובות בהסתמך על ראיות מוצקות. מחברי המחקר סבורים שמפולת שלגים קטנה, שנגרמה על ידי נסיבות בלתי שגרתיות, היא זו שגרמה לאסון. לפי הסברה שלהם מפולת השלג התרחשה מעל האוהל של הגולשים וגרמה להם לברוח לתוך הלילה הקפוא וללכת לאיבוד.

ג'ון גאום, אחד מיוזמי המחקר שפורסם סוף ינואר במגזין Communications Earth & Environment, הסביר: "אנחנו לא מתיימרים לדעת מה קרה שם ולפתור את תעלומת התקרית, כיוון שאף אחד לא שרד אותה כדי לספר. אבל אנחנו מראים לראשונה שיש סבירות שהיא התרחשה בשל מפולת שלגים".

תיאוריית מפולת השלגים עלתה כבר בעבר, אבל הייתה שנויה במחלוקת משום שהשלג בדרך כלל לא גורם לפציעות כפי שחוו חלק מהגולשים. אלא שגאום ואנשיו מצאו מידע חדש על הזווית שבה נמצא האוהל, מה שאומר שיש סבירות גבוהה מאוד למפולת שלגים יותר ממה שסברו לפני כן. לגבי הפציעות הקשות של חלק מהגולשים, הסברה היא שחלקם שכבו על הגב באוהל בזמן שחתיכות גדולות של שלג פגעו בהם פגיעה ישירה וגרמו לשבירת עצמותיהם. אלו שנפצעו בצורה פחות קשה, ככל הנראה חתכו את האוהל וחילצו את חבריהם, בתקווה שיחלצו את כולם.

מחברי המחקר הסבירו: "סימולציה של מפולת שלגים הוכיחה שגם מפולת קטנה עלולה לגרום לפציעות חמורות". למרות זאת הם סבורים שהאירוע הזה לא יפוענח ב-100 אחוז לעולם.

האם זה ההסבר למה שקרה שם?

על פי ויקיפדיה, בינואר 2019 משרד התובע הכללי של רוסיה במחוז סברדלובסק הודיע על פתיחה מחדש של חקירת האירוע. מסיבת עיתונאים ביולי 2020, דובר משרד התובע הכללי במחוז הפדרלי של אורל, אנדריי קוריאקוב, אמר שהקבוצה של דייטלוב מתה במפולת שלגים. בשל ראות לקויה, הם לא הצליחו למצוא את האוהל לאחר שעזבו אותו. הוא גם הבהיר שסיבת המוות הייתה שהמטיילים היו במרחק של 50 מטרים ממיקומם המתוכנן והראות בתנאי מזג אוויר אלה הייתה ל- 16 מטרים בלבד. החוקרים ערכו ניסוי שאישר שאי אפשר למצוא אוהל בעיניים עצומות, גם אם אתה יודע לאיזה כיוון ללכת. ככל הנראה קבוצת המטיילים החליטה לרדת הלאה ולהדליק מדורה. כשניסו לחזור למחנה הם קפאו, מכיוון שהטמפרטורה הייתה בערך מינוס 40-45 מעלות. "זה היה מאבק הרואי. לא הייתה בהלה. אך לא היה להם סיכוי לברוח בנסיבות אלה", סיכם קוריאקוב באותה מסיבת עיתונאים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully