וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תיעוד ראשון מסוגו: ככה נראים חייו של זאב בסביבתו הטבעית - מנקודת מבטו

עודכן לאחרונה: 25.4.2021 / 9:52

תיעוד נדיר שפורסם בשבוע שעבר ברשת מציג את חייו של זאב בודד מנקודת מבטו - בעזרת מצלמת קולר שהושמה על צווארו. בין היתר הוא נצפה אוכל עצם צבי, נהנה מהשמש החמה ודג דגים. החוקרים סיפרו שגילו גם פרט מפתיע של שיטות הצייד שלו

זאב אפור. Holly Kuchera, ShutterStock
איך נראית שגרת יומו של זאב? כעת ניתן לדעת/ShutterStock, Holly Kuchera

אם אי פעם הרגשתם את הצורך לברוח ממטלות היומיום ולחיות חיים חופשיים ופשוטים יותר בג'ונגל - הנה לכם שתי דקות וחמישים שניות בהן תוכלו לחוות זאת. בשבוע שעבר פורסם סרטון קצר המגיע תיעוד ממצלמת הקולר הראשונה אי פעם שהושמה על צווארו של זאב אפור - ובו תוכלו לראות כיצד נראים חייו של זאב בודד מנקודת מבטו.

הזאב נראה בזמן שהוא רץ לו ביערות מינסוטה, לועס עצם של צבי, שוכב על הדשא מול השמש החמה ודג דגים בנחל. הפרויקט נועד להעניק הצצה לסביבתו הטבעית של הזאב עם מינימום התערבות של בני אדם כשהמצלמה הופעלה למשך 30 שניות בכל שעה בשעות האור למשך שישה שבועות - כלומר סיפקה לצוות 7 דקות צילום ביום.

הצילומים מגיעים מפרויקט זאבי הוויאז'ורס של אוניברסיטת מינסוטה, ולדבריהם - מדובר בתיעוד הראשון בעולם ממצלמת קולר שהונחה על זאב מצוי בסביבת גידולו הטבעי. הצוות הרדים והצמיד צווארון מצלמה של Vectronic-Aerospace לזאב בודד שחי ביער במינסוטה. באופן מפתיע, הצילומים חשפו מידע חשוב על התנהגות זאבים שלא היה לו אישור קודם לכן.

צפו בקטע הנדיר:

הזאב הבודד שנקרא V089 הוא הצלם הפרוותי שלנו, והוא תועד כשהוא דג בנחל לפחות בשלוש הזדמנויות שונות באותה נקודה בדיוק. עד כה, הפרויקט תיעד אך ורק זאבים מעדר זאבים אחד הצדים והורגים דגים בנחל זה. הסרטון החדש מציג כי לא רק זאבים שבקבוצה דגים באזור, אלא גם זאבים בודדים עושים זאת - מה שאומר שזו עשויה להיות התנהגות שזאבים לומדים בעצמם ולא רק לומדים אותה במסגרת העדר.

החוקר תומאס גייבל אמר ל-IFLScience: "עד לנקודה זו תיעדנו רק זאבים מעדר אחד (עדר באומן ביי) הצדים והורגים דגים באותו נחל קטן. אולם, צילומי מצלמת הקולר האלה מראים בבירור כי זאבים אחרים באזורנו יודעים לצוד דגים. ניתן לראות אותו אוכל שלושה דגים שונים, שכולם נהרגו ונאכלו באותו מקום לאורך נהר האש".

בעבר, מתוך ניסיון ללמוד על הזאבים וסביבת גידולם הטבעית, הפרויקט הציב מצלמות ברחבי המערכת האקולוגית הגדולה של הוויאז'ורס - כולל הפארק הלאומי וויאז'ורס שבצפון מינסוטה. עם זאת, זו הפעם הראשונה שהם מצמידים מצלמת קולר לזאב, בתקווה לקבל הצצה לא פולשנית להתנהגות זאבי הבר. לאחר שישה שבועות של צילומים הקולר נפל מצווארו של הזאב כמתוכנן. במעבר על הצילומים גילו החוקרים כי פרוותו הארוכה של הזאב מכסה את החלק העליון של המצלמה.

ככה חיברו לו את המצלמה

על אף הפרווה הסבוכה, הצילומים אישרו מחקרים קודמים שמצאו כי זאבים צדים דגים במים מתוקים. זה ידוע שזאבים באלסקה ובחלקים מקנדה צדים דגים בעונת ההשרצה של הסלמון, אך צילומים אלה מרמזים שזאבים נהנים מדייג בכל מקום, לא רק באזורי ההשרצה של הסלמון בהם הדגים מעיפים את עצמם כמעט הישר אל "צלחת האוכל".

נראה שהזאב שלנו אפילו ביסס את נקודת הדייג שלו ליד סכר של בונה והמתין לתפוס את הדגים שלא יכולים לעבור דרכו - ואתם חייבים להודות שזה די ערמומי. "תחילה חשבנו שהתנהגות הדיג נדירה למדי מכיוון שחקרנו זאבים רבים מקבוצות מרובות ורק קבוצה אחת (לפני 2020) דגה דגים", אמר גייבל. עם זאת, נתונים חדשים אלה "מצביעים על כך שההתנהגות עשויה להיות רחבה יותר ממה שחשבנו בתחילה".

צפו בצילומי מצלמת הקולר הראשונים אי פעם מזאב מצוי. VoyaWolfProject/Twitter, צילום מסך
תיעוד ממצלמת הקולר: הזאב נהנה ללעוס עצם של צבי/צילום מסך, VoyaWolfProject/Twitter

במינסוטה מתגוררים כ-2,700 זאבים. כמות שגדלה באופן דרמטי החל משנות ה-70, אז נרשמו רק 1,235 זאבים. הם גם הרחיבו את אזור מחייתם לאורך שטח גדול יותר של מינסוטה בשנים האחרונות. לצד הצילומים המרהיבים של הזאב הבודד, הצוות שיתף גם סרטון ראשון מסוגו שצולם בקיץ 2020 בו נראים זאבים הסועדים פירות יער בשדה פתוח.

תיעוד ראשון של זאבים אוכלים אוכמניות

לאור הניסוי המוצלח, הצוות מתכנן כעת להלביש מצלמות שכאלה על שלושה זאבים נוספים כדי לראות מה הם עוד יכולים ללמוד עליהם. "הדבר המשמעותי שנעשה הפעם אחרת זה לקצץ מעט את הפרווה שלהם, כדי שנקבל שדה ראייה טוב יותר", אמר גייבל, "אנו מקווים לקבל תובנות נוספות על חייהם הסודיים של הזאבים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully