וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צפו בתיעוד ראשון של כרישים זוהרים בחושך מ"אזור הדמדומים" של מעמקי האוקיינוס

8.3.2021 / 23:54

שלושה כרישים זוהרים נצפו לראשונה על ידי חוקרים ב"אזור הדמדומים" של מעמקי האוקיינוס קרוב לאי הדרומי של ניו זילנד. חוקרים טוענים כי הם משתמשים בזוהר הטבעי שלהם כדי "להיעלם", לחמוק מטורפים ולצוד מזון

כריש הנינג'ה השחור שזוהר בחושך שהתגלה ב-2016/יוטיוב

בסוף השבוע שעבר פורסם לראשונה תיעוד של כרישים זוהרים ממעמקי האוקיינוס המייצרים אור באופן טבעי. החוקרים טוענים כי איתרו שלושה כרישים הפולטים אור בחשיכה: הכריש קמוט השפה, כריש הקוצן הבלאקבלי וכריש הקוצן הדרומי. שלושתם משתמשים בזוהר שלהם כדי להסתתר מפני טורפים ולצוד טרף - כשחלקם נמצאים בעומק של כ-1,000 מטרים מתחת לפני הים.

החוקרים איתרו את הכרישים בצ'את'ם רייז, שמול החוף המזרחי של האי הדרומי בניו זילנד, בינואר 2020. הם חיים כולם באזור "הדמדומים" של האוקיינוס, אליו קרני אור השמש אינם חודרות, בעומק של בין 200 ל -1,000 מטרים מתחת לפני המים - ולכן גם קשה מאוד לאתר אותם. הכרישים הללו כבר נצפו בעבר, אך זו הייתה הפעם הראשונה שביולוגיים ימיים יכלו לאשר כי הם אכן יצורים בעלי ביולומינסנציה (יכולת לייצר ולפלוט אור כתוצאה מתגובה כימית) - בדומה ליצורי ים אחרים, כולל מדוזות ודיונונים, שיכולים גם הם לפלוט אור.

בקרב הכרישים, כריש קמוט השפה הוא היצור התת-ימי הזוהר הגדול ביותר. הוא מגיע לגודל של 180 ס"מ ומוגדר בידי החוקרים כ"כריש זוהר ענק". הוא שוהה בדרך כלל בעומק של כ-300 מטרים, טורף כרישים קטנים יותר, דגים ששוחים על פני הקרקע וסרטנים.

כרישים זוהרים בחושך. Jérôme Mallefet / UC Louvain, אתר רשמי
כרישים זוהרים בחושך תועדו לראשונה במעמקי האוקיינוס סמוך לניו זילנד/אתר רשמי, Jérôme Mallefet / UC Louvain

החוקרים אומרים כי הבטן הזוהרת של הכרישים עשויה לשמש כדי לסייע להם להסתתר מפני טורפים או איומים אחרים, כשהם משתמשים באור בכדי להיעלם. העובדה כי זוהר בהיר יכול ליצור הסוואה נשמע פרדוקסלי, אולם יצורים החיים במעמקי האוקיינוס מצטיירים בדרך כלל כצללית כנגד השמיים. מינים אחדים של דגים מנצלים את ההארה הביולוגית כהארת נגד, שהופכת אותם לקשים יותר לראייה עבור יצורים הנמצאים תחתם. מאחר שלכריש קמוט השפה האיטי יש מעט או אין בכלל טורפים שמאיימים עליו, הם מאמינים שהוא משתמש בזוהרו הטבעי כדי להאיר את קרקעית האוקיינוס בזמן שהוא מחפש אחר מזון או להסוות את עצמו כשהוא מתקרב לטרפו.

הם כתבו במחקר: "ביולומינסנציה נתפסת לעתים קרובות כאירוע מרהיב אך נדיר בים, אך בהתחשב במרחבים הענקיים של הים העמוק ובהימצאותם של אורגניזמים זוהרים באזור זה, ברור יותר ויותר כי הפקת אור בעומקים אלו חייבת למלא תפקיד חשוב בבניית המערכת האקולוגית הגדולה ביותר על פני כדור הארץ שלנו".

המחקר, מאת ג'רום מלפט ולורנט דוכאטלט מ-UC Louvain ודארן סטיבנס מהמכון הלאומי למחקר המים ואטמוספירה בניו זילנד, פורסם ב- Frontiers in Marine Science. מר מלפט אמר לאתר החדשות הניו זילנדי Stuff כי 57 מתוך 540 מיני כרישים ידועים עשויים לייצר אור ביולומנסנטי.
עד כה, איש לא תיעד כרישים ביולומנסנטיים המייצרים אור במי ניו זילנד, ולדבריו יתכנו עוד רבים אחרים. "הם זוהרים בחושך. הם לא מייצרים הבזקים. הם זוהרים למשך הרבה זמן", אמר מלפט והוסיף כי הכרישים תועדו ממש במקרה בעזרת כלי תצפיתי של המכון הלאומי למחקר מים ואטמוספירה הנועד למדידת מלאי הדגים: "ביליתי על הסיפון במשך 30 יום בינואר 2020 כדי לתעד כרישים. הרגשתי כמו ילד שמצא מתנות מתחת לעץ בחג המולד".

כרישים זוהרים בחושך. Jérôme Mallefet / UC Louvain, אתר רשמי
הם משתמשים בזוהר שלהם דווקא כדי להסוות את עצמם במקום בו הכל חשוך/אתר רשמי, Jérôme Mallefet / UC Louvain

הכרישים הזוהרים לא חשפו על כל סודותיהם עד כה, כולל לשם מה סנפיר הגב שלהם זוהר. "יש צורך במחקר נוסף כדי להבין האם הוא משמש לאיתות או למטרה אחרת", אמר מלפת, "נותרו עדיין סימני שאלה גדולים". מלפט אמר ל- CNN כי הוא מתכנן לחקור את סנפיר הגב בפירוט רב יותר בטיוליו העתידיים לאזור, כמו גם לבדוק מה אוכלים הכרישים והאם הם נאכלים בעצמם. המטרה שלו, לדבריו, היא להביא כמה שיותר מידע על מעמקי הים, שנותר מסתורי על אף העובדה שזו הסביבה הנפוצה ביותר על פני כדור הארץ - כדי לגרום לאנשים לחשוב יותר על שימורו. הוא אמר: "אני חושש שעשינו הרבה טעויות בהשלכת דברים לים. אני חושש ממה שיקרה לדורות הבאים".

כרישים זוהרים בחושך. Jérôme Mallefet / UC Louvain, אתר רשמי
"נותרו עדיין סימני שאלה גדולים"/אתר רשמי, Jérôme Mallefet / UC Louvain
כרישים זוהרים בחושך. Jérôme Mallefet / UC Louvain, אתר רשמי
כריש זוהר ענק/אתר רשמי, Jérôme Mallefet / UC Louvain

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully