וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכירו את האי החבוי בו מרגישים כמו רובינזון קרוזו

בשיתוף לשכת התיירות של יוון

עודכן לאחרונה: 28.4.2021 / 15:45

צמד האיים היווניים סאמוס ואיקריה מציעים מינון מדויק של חדוות גילוי ובדידות מזהרת, לצד פינוקים תיירותיים. בואו לברוח מהעולם, בין חופים מבודדים, אתרים ארכיאולוגיים מרגשים וגם כמה מעיינות חמים וממכרים

האי סאמוס יוון. Shutterstock, ShutterStock
סאמוס/ShutterStock, Shutterstock

עד שנים לא רבות, מעטים הם הישראלים ששמעו על האי היווני סאמוס (Samos), ובוודאי על האי איקריה (Ikaria). למעשה, גם כיום שמם לא אומר הרבה לישראלים רבים, אפילו בקרב חובבי יוון נלהבים. וטוב שכך - כי העובדה שסאמוס ואיקריה חבויים (יחסית), הופכת אותם ליעד מלהיב במיוחד, כזה שמרגיש כמו אי פרטי. נכון, זה לא סטייל רובינזון קרוזו, אבל זה מאוד רחוק מהמולת תיירים, מדריכים עם מגפון וחופים רועשים.

סאמוס: האי הפרטי שלי

האי סאמוס, המצוי בחלקו המזרחי של הים האגאי, מצטיין במידות מדויקות: מצד אחד הוא קטן ואינטימי, ומצד שני אפשר לחקור אותו במשך ימים. בדיוק במידה הנכונה לטיול בלתי נשכח, ובעיקר - רגוע.

גם כאן, המיזוג המושלם בין חופים כמעט-בתוליים, מפרצים ציוריים, מסעדות טובות, אתרים ארכיאולוגיים וגם חיי לילה ראויים לשמם - הופך את סאמוס למקום שתרצו לאמץ גם לביקור הבא שלכם ביוון. לאמץ, וגם לרכוש בחנויות התיירים חולצות עם איור של משולש ישר-זווית. למה? כי סאמוס מתגאה בעובדה שבו נולד לא אחר מאיש המדע פיתגורס. וזו בדיוק הסיבה שלאחת הערים המרכזיות באי קוראים לא אחרת מאשר פיתגוריו (Pythagoreio).

האי משתרע על פני 470 קמ"ר וניתן להגיע אליו במעבורת, אבל גם באמצעות טיסות ישירות מנתב"ג. האי מתהדר בלוק הררי, אבל מה שבולט כאן יותר מכל הוא העובדה שסאמוס מתכסה במעטה צמחי ירוק לא רק בחורף, אלא גם בעונת הקיץ. וכך, גם ביולי-אוגוסט תוכלו לצאת לטיולים רגליים או טיולי ג'יפים בין כפרי ופסגות האי הגבוהות, ולהרגיש שאתם לא באמת בשיא הקיץ.

אם הגעתם בטיסה, שער הכניסה לאי הוא העיר פיתגוריו. יש בה מרינה יפהפייה שסביבה טברנות, ברים ומסעדות, כמו גם שפע של חנויות תיירים. ביום זה חמוד, בלילה זה שוקק חיים במידה מפתיעה, יחסית לאי שנמצא מתחת לאף של תיירים רבים.

אבל הקטע העירוני הוא רק זמני, כי כאן מומלץ להקדיש זמן לטבע ולהיסטוריה, וגם לים כמובן.

חוף באי סאמוס, יוון. ShutterStock
להקדיש זמן לטבע, להיסטוריה וכמובן, לים/ShutterStock

נקודת תצפית יפה וחוויה מסתורית למדי ממתינות לכם ב"מערת הבתולה" (Panagia Spiliani). המערה סמוכה למנזר הרובץ על מצוק, גבוה מול הים. בתוך המערה בנוי מקדש צנוע-מידות וססגוני להפליא, ועל פי אמונה מקומית, פיתגורס עצמו שהה כאן ולימד את תלמידיו דבר או שניים על מדע.

ואם נדלקתם על העניין המסתורי, אל תחמיצו בשום אופן אתר סמוך: מנהרת יופלינוס (Eupalinus Tunnel). זוהי אמת מים שנחצבה לפני כ-2,600 שנים לטובת הובלת מים אל כפרי האזור. תקבלו קסדות, פנסים ותצאו אל עומק האפלוליות הנהדרת הזו, לאורך של כמה מאות מטרים. חוויה מדהימה, במיוחד לילדים.

סאמוס הוא מרחב שדורש טיולים נינוחים - ברגל או ברכב, ואפילו טיולים מודרכים ברכבי שטח. טיולים אלו יפגישו אתכם עם כפרים אותנטיים, שחלקם רובצים על פסגות הרריות ומהם ניבטים נופים פנורמיים.

וישנו כמובן הים. נכון, החופים כאן יפים כמו ברבים מאיי יוון. כך למשל, נסו את חוף Lemonaika, הסמוך לכפר קוקארי (Kokari) - שאף הוא יעד מלהיב בפני עצמו, ובו מסעדות משובחות, חנויות קטנות ומדליקות וסמטאות ציוריות.

אבל הים המרגש באמת של סאמוס יתגלה לכם, ובכן - דרך הים. במילים פשוטות: מומלץ לצאת לשיט אל מול חופי האי, כאשר חלק מהחברות עוגנות פה ושם באיים זעירים ובחופים בתוליים, כאלו שניתן להגיע אליהם רק בדרך הים. זוהי, ככל הנראה, סאמוס האמיתית. אז כן, לפעמים חלומות על רובינזון קרוזו באמת מתגשמים.

איקריה. ShutterStock
איקריה/ShutterStock

איקריה: לעוף על הטבע

בימי קדם, שימש האי איקריה מקום שאליו נשלחו לגלות מתנגדים פוליטיים. שזה כמובן הדבר הכי לא הגיוני לעשות: לשלוח אויבים אל המקום היפהפה הזה? כן, ההיסטוריה יכולה להיות מוזרה לעתים.

כך או אחרת, האי איקריה יכול להיות הרבה דברים, אבל עבור חובבי הליכות בטבע - הוא גן עדן של ממש. יש בו שבילי טיול מרהיבים, דרכי נוף מפותלות ושפע של נופים שמפתיעים בכל פעם מחדש.

האי שבים האגאי, אליו ניתן להגיע בטיסה מאתונה או בשיט מפיראוס או מסאמוס, קרוי בשמו של איקרוס - הדמות המיתולוגית שניסתה לגעת בשמים, ונפלה אל סופה הטרגי.

גם את איקריה "גילו" התיירים רק לפני שנים לא רבות, בעיקר (אך לא רק) בזכות המעיינות החמים שנובעים במקומות שונים לצד חופי האי. בזכות הרכבם הכימי, יש מי שטוענים בלהט כי מעיינות אלו שופעים בסגולות רפואיות. יכול להיות שכן, יכול להיות שלא - אבל זה בטוח נעים, על גבול הממכר. הם נובעים בטמפרטורה גבוהה (31-58 מעלות צלזיוס) ומוקפים - כיאה לאי יווני פוטוגני - בנופים נהדרים. בין המומלצים שבאתרי המעיינות תמצאו את פאטרו (Patero), ארטמיס (Artemis) אפולון (Apollon) ורבים אחרים.

ואם כבר מדברים על טבילה, ישנם כמובן החופים המשכרים של איקריה. בין החופים המומלצים ניתן למנות את לירו (Iero), קראמה (Kerame) ואריס פטמוס (Aris Patmos). אבל אם אתם חובבי אתגר, בשום אופן אל תעזבו את איקריה לפני שהתמסרתם לטיולי רגלי אל חוף סיישל (Seychelles). מגיעים אליו תוך כדי ירידה במסלול לא פשוט, הכולל דילוג על אבני ענק, אבל בתמורה - תקבלו חוף שנראה כמו גלויה (זוכרים את הפורמט הזה?). כאן, המצוק נושק לים, כמו גם סלעים ענקיים שטבולים במים ומעניקים לסצנה כולה מראה של בריחה אמיתית מהעולם. מומלץ להגיע בשעות אחר הצהריים המאוחרות, לאחר שעוזבים את המקום התיירים שהגיעו לחוף באמצעות סירות.

ובכלל, איקריה הוא מקום שבו יש לקחת את הזמן. מקום שבו הכל מתנהל לאט, רגוע ופשוט. מסיבה זו, רבים מתושבי האי מגיעים לגיל מופלג. כי איך בכלל אפשר לעזוב כזה מקום?

בשיתוף לשכת התיירות של יוון
  • עוד באותו נושא:
  • יוון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully