וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסע הקסם היווני: בשני האיים האלו יש טברנות מלאות וחופים עוצרי נשימה

בשיתוף לשכת התיירות של יוון

5.5.2021 / 10:31

החופים ממגנטים, הטברנות גדושות אווירה והם עצמם אהובים במיוחד על מטיילים יוונים. והיוונים הרי מבינים דבר או שניים באיים. פארוס ונקסוס מציעים חופשת איים בהתאמה אישית, שכל-כולה גילויים מסעירים וטבע פסטורלי. ומה הקשר לוונציה?

האי פארוס. ShutterStock
פארוס/ShutterStock

כיום, כאשר מתענגים על הפסטורליות האופפת את הכל וניבטת מכל עבר, קצת קשה להאמין - אבל האיים פארוס (Paros) ונקסוס (Naxos) עברו במרוצת הדורות תהפוכות וכיבושים רבים. המקדונים שלטו בהם, הרומאים, הביזנטים, הדוכסים הוונציאניים, העותמאנים ומי לא. כיום הכל אמנם פסטורלי, אבל העבר ניבט כאן מכל עבר. חי יותר מתמיד.

פארוס: מה שטוב ליוונים

האי פארוס, המוקף במימי הים האגאי, מהווה חלק מהאיים הקיקלאדיים. הוא קיבל את פרסומו בימי קדם בזכות המשאבים הטבעיים שבו, בעיקר מכרות, אך כיום עיקר פרסומו הוא בתיירות, ונדמה שאין פה ולו יישוב או כפר אחד שלא הפך בדרך זו או אחרת לעיירת נופש. במובן החיובי של המילה, כמובן.
זו הסיבה שפארוס נחשב לאחת מפנינות איי יוון: חופיו ממגנטים, הטברנות שלו משובחות וגדושות אווירה ואתרי האירוח והלינה שלו נחשבים למומלצים מסוגם. וזו גם הסיבה שהאי אהוב על המטיילים היוונים עצמם. ובכל מה שקשור לאיים - היווניים בוודאי יודעים מה טוב.

ויתרון נוסף - כאן קל באופן מפתיע להרכיב לעצמכם חופשה בהתאמה אישית ולאו דווקא להינעל על דיל קבוע ונוקשה. קוטפים חוף מפה, טברנה משם - ואתם מסודרים.

ואם כבר דיברנו על פסטורליות - אל תתנו למילה הנעמה הזו להטעות אתכם. כי מי שירצו בכך, ימצאו באי גם לא מעט אפשרויות בילוי סוערות, בעיקר בגזרת חיי הלילה.

ומצד שני, משכימי-קום (ובכלל) יכולים להתענג בפארוס על טיולים רגליים נהדרים בלב הטבע - מטיולים משפחתיים קלילים וקצרים ועד לטיולים ממושכים המיועדים למיטיבי לכת. אחד משבילי הטיול הפופולריים הוא שביל לפקס-פרודרומוס (Lefkes-Prodromos Trail), שההליכה בו נמשכת כשעה בלבד, אך הוא בהחלט ייחקק בזיכרונכם בזכות הנופים שהוא מציע.

להשלמת הסצנה האקטיבית - פארוס ידוע גם בזכות אתרי הצלילה והגלישה שלו. בקיצור, מדובר באי המיועד לכל סגנון חופשה - מרובצי חוף נינוחים ועד טיפוסים אקטיביים שלא מסוגלים לשבת רגע אחד במקום. אל כל הטוב הזה ניתן להגיע בשיט מנמל פיראוס או באמצעות טיסת פנים.

האי פארוס. ShutterStock
לילות קסומים/ShutterStock

מעבר לצבעי הטבע העזים של פארוס, האי מציע גם סצנה (כמעט) אורבנית. בקטנה. אנחנו מדברים על פאריקיה (Parikia), עיר הבירה של פארוס. המילה "עיר" עלולה להטעות. מדובר במעין "כפר משודרג", ובו פינות חמד יפהפיות. אלו כוללות סמטאות שכאילו נלקחו מספרי מסע, גלריות אמנות שוקקות, טברנות ומסעדות נהדרות ואינספור בתים מבהיקים בלובנם. בלב הכפר, בראש גבעה, ניצבת בגאווה טירה ונציאנית (קראתם נכון. מדובר בשריד מימי הכיבוש הוונציאני). היא הוקמה במאה ה-13 ומראשה תקבלו נוף פנורמי עוצר נשימה על האזור כולו.

כמו בבירות איים אחרות, גם כאן יש לכנסיות מקום של כבוד. נסו למשל את כנסיית Katapoliani מהמאה השישית, הגדושה באווירת ימי קדם. עוד אתר חובה, גם אם אינכם בקטע של מוזיאונים - הוא ביקור במוזיאון הביזנטי שבפאריקיה. הוא גדוש באיקונות, תבליטים וגילופי עץ, שלוקטו מכל רחבי האי. ומי שרוצים להתחקות אחר היסטוריית הכרייה המפוארת של האי, יפקוד את אתר מחצבות השיש במראת'י (Marathi), שם חצבו את האבן היקרה כבר לפני אלפי שנים.

אחת החוויות המומלצות בפארוס היא פשוט לצאת ולגלות את כפרי האי. התחלה טובה לחוויה מציע הכפר הצבעוני נאוסה (Naoussa), שבו שרידים ארכיאולוגיים, חורבות מבצר ונציאני וגם נמל קטן וציורי. מי שמעוניינים בתצפיות נוף גבוהות, יעפילו אל הכפר לפקס (Lefkes), הממוקם בנקודה הגבוהה ביותר באי ומציע נופים פנורמיים. יש בו אפילו מוזיאון המוקדש לתרבות האגאית. אל תחמיצו - אפילו ברמת ההצצה הלא מחייבת.

ומהכפר - אל הים. כי בכל זאת, להגיע לאי יווני ולא להתמסר לים הוא עניין בלתי נסלח. בין החופים המומלצים בפארוס תמצאו את כריסי אקטי (Chrissí Aktí), סנטה מריה (Santa Maria) ופונדה (Poúnda). ואם אתם בקטע של גילוי אוצרות - נסו את חוף אליקי (Alykí), שבקרקעית הים שלו יופיעו לעיניכם שרידים מרהיבים של עיר קדומה. ומתי בכלל בפעם האחרונה שחיתם מעל אוצר ארכיאולוגי?

האי נקסוס. ShutterStock
האי נקסוס/ShutterStock

נקסוס: הרים גבוהים והיסטוריה מפוארת

נקסוס (Naxos) הוא האי הגדול ביותר והירוק ביותר מבין האיים הקיקלאדיים. הוא משתרע על פני 430 קמ"ר, מתאפיין בלוק הררי למשעי ואוחז בסיפורים היסטוריים מפוארים. כך למשל, בימי קדם היה נקסוס בעל חשיבות גיאופוליטית ראשונה במעלה ותעשיית היין המקומית מתפארת במורשת קדומה לעילא. ועוד פרט שלא רבים מקרב התיירים יודעים - בנקסוס מצויים שורשיהם של רבים מחלוצי הפיסול והאדריכלות היוונית העתיקה.

הנוף שיקבל את פניכם כולל לא רק הרים גבוהים ופוטוגניים, אלא גם עמקים פוריים, ערוצי נחלים ציוריים, כפרים שנראה כאילו הזמן עצר בהם וגם שפע מסחרר של כנסיות, מנזרים וטירות ונציאניות.
כל ביקור באי חייב לכלול כמובן את הבירה חורה (Chora), שבה סגנונות אדריכליים מתקופות שונות מתמזגים אלו באלו ויוצרים מראה מסחרר - מסמטאות מרוצפות אבן קלאסיות ועד טירות עתיקות ומבנים מימי הביניים. כל אלו, לצד כנסיות, ביצורים עתיקים ושאר הפתעות.

גם כאן, כמו בפארוס השכן, עולם הטיולים הרגליים מושך אליו חובבי טבע רבים. זאת בזכות הגיוון הנופי שמציע האי. בין המסלולים המומלצים: טרק בן 12 ק"מ מאפירנטוס (Apiranthos) ועד למכרות האבן המרשימות, תוך תצפיות נהדרות לעבר חופי האי.

מי שמעדיפים תנועה ממונעת על פני תנועת רגליים - יבנו לעצמם טיול ברכב בין כפרי האי. נסו למשל את אפרת'וס (Aperathos), כפר הררי ססגוני שבו מספר מוזיאונים, בתי אבן וסמטאות מרוצפות שיש שיפצירו בכם לצלם אותם וגם כנסייה קדומה. כפר הררי מומלץ נוסף הוא פילוטי (Filoti), הממוקם בראש מצוק, מוקף בצמחייה עבותה מכל עבר. בתיו נדמים כקוביות אבן וסמטאותיו מסתוריות להפליא.

ואם תגיעו לנקסוס בזמן הנכון, תוכלו להתענג על אירועי תרבות מסורתיים וירידים ססגוניים, שנקסוס ידוע בהם. כך למשל, פסטיבל נקסוס (Naxos Festival), שמציע אירועים מיוחדים במהלך כל עונת הקיץ, או פסטיבל הדייגים, שנערך מדי חודש ספטמבר.

בשיתוף לשכת התיירות של יוון
  • עוד באותו נושא:
  • יוון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully