וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הטעמים של כרתים: איפה מוצאים את האוכל היווני הכי שווה?

בשיתוף לשכת התיירות של יוון

עודכן לאחרונה: 1.8.2021 / 10:25

עם כל הכבוד לחופים הקסומים, לטבע הבראשיתי, לאתרים הארכיאולוגיים ולתחושת החופש האופפת אותו מכל עבר, האי כרתים יספק לכם גם טעמים חדשים וחוויות קולינריות מרגשות, שיחזירו אתכם לכאן שוב ושוב. באחריות

כרתים יוון. לשכת התיירות של יוון,
חוויה בכרתים/לשכת התיירות של יוון

חלק בלתי נפרד מחוויית המסעות לחו"ל - בין אם מדובר בשעת טיסה מתל אביב ובין אם מדובר במסע סובב עולם - היא החוויה הקולינרית, המסע ההרפתקני אל הטעמים של המקום, ולא רק אל נופיו הגיאוגרפיים והאנושיים. וכך, גם במרחק צעקה בישראל, מצוי עולם גדוש טעמים, והוא ממתין לכם במקום שישראלים רבים כבר חרשו לאורכו ולרוחבו - כרתים.

ישראלים רבים מספור נפשו בחופיו של האי היווני הגדול ביותר, טיילו בדרכי הנוף היפות שלו וחשפו את ההיסטוריה המרתקת שלו בשלל אתרים ארכיאולוגיים. אבל בפעם הבאה שאתם קופצים לבקר באי הפופולרי - שמיליוני תיירים מגיעים אליו מדי שנה - נסו לצאת גם למסעות בין הטעמים, ולא להסתפק רק בחופים. במילים פשוטות: נסו הכל. נסו את כל מה שמציעים לכם, נסו את הטברנות או המסעדות הכי עממיות וגם את הכי יוקרתיות - ופשוט צאו לחוויה חושית מסוג אחר. בקיצור: ראיתם בתפריט מאכל שאין לכם מושג כיצד להגות את שמו? הזמינו אותו!

ואת הסריקופיטקיה כבר ניסיתם?

לב-ליבו של המטבח של כרתים מגיע בדמות מרכיבים טבעיים, עונתיים וטריים. "עיבוד" היא כמעט מילה גסה, ולמרות שמאז שנות השישים של המאה שעברה, חדר לאי גם המזון המהיר ושאר השפעות בינלאומיות, הרי שישנן לא מעט מובלעות שממש מקדשות את תפיסת האוכל של פעם. גם הבשר, שעד לפני כ-50 שנים היה נדיר יחסית במטבח של כרתים, הלך ותפס לעצמו מקום של כבוד.

עיקר המנות שיוגשו לכם במסעדות ובטברנות יכללו פירות וירקות טריים (כולל לא מעט מיני פירות יבשים), דגים ממינים רבים שמובאים מהים אל הצלחת וכן עשבי תבלין שחלקם גדלים אך ורק בכרתים - ולהם טעם מובהק וייחודי. כל אלו, לצד דגנים ממינים שונים ומוצרי חלב. כיאה לאי יווני, גם כאן יש לשמן הזית מקום של כבוד, והייצור המקומי הוא מקור גאווה באי.

במרוצת הדורות, גם ליין האדום היה מקום של כבוד במטבח של כרתים, ובאשר לקינוחים - אין מצב שתחזרו לארץ מבלי שהתענגתם על מאפים מתוקים על בסיס דבש.

אבל חשוב מכל, נדמה כי המטבח של כרתים - עשיר וטעים ככל שיהיה - דוגל בערך עיקרי אחד: הפשטות. והפשטות הזו יכולה להיות מגוונת ומופלאה. בכל מקרה, העצה שלנו באשר להתנסות בכל מה שחדש - עומדת בעינה, אבל בשום פנים באופן אל תעזבו את כרתים לפני שטעמתם את המנות הבאות.

לוקומדס (Loukoumades): קינוח נהדר בדמות בצק מטוגן שמוגש עם גלידה, אגוזים ודבש.

סריקופיטקיה (Sarikopitakia): מאפה חם במילוי גבינת עזים המטוגן בשמן זית ומוגש על דבש מעליו, מה שמספק לו טוויסט מתקתק.

דאקוס: חגיגה קולינרית קראנצ'ית ומפתיעה, שמהווה מעין גרסה מקומית של הברוסקטה. דאקוס יוגש עם עגבנייה קצוצה, גבינה טרייה, עשבי תיבול ושמן זית. נכון, את הדאקוס ניתן למצוא ביוון כולה, אבל נדמה שכאן יש לו טוויסט מקומי נפלא.

חלזונות מטוגנים (Chochlioi Boubouristi): מאכל פופולרי למדי בכרתים, שמזכיר את הגרסה הצרפתית שלו. החלזונות בגרסה המקומית מטוגנים בשמן זית, נעטפים בקמח וזוכים לנגיעה של יין ורוזמרין.

סלט כרתים (Cretan Salad): הסלט של כרתים דומה במידה רבה לסלט היווני המוכר והאהוב מכל רחבי יוון, אך כאן, הוא מוגש לא עם גבינת פטה אלא גם גבינה רכה, לפעמים זוכה לתוספות מעניינות כגון קישואים.

גמופילאפו (Gamopilafo): פירוש השם הוא "האורז של החתונה", ומנה זו אכן מוגשת בחתונות מסורתיות בכרתים. עם זאת, ניתן גם למצוא אותה במסעדות שונות. המנה מורכבת מבשר טלה או עוף המבושלים במשך שעות, בליווי אורז המבושל עם חמאה ולימון

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
כרתים יוון. לשכת התיירות של יוון,
טעים ומהנה/לשכת התיירות של יוון

להוריד את האוכל: הטיול של אחרי

כאמור, כרתים הו אלא רק יעד יווני פופולרי אלא גם האי היווני הגדול מבין איי יוון. אורכו כ-250 ק"מ ורוחבו בין 10 ל-50 ק"מ. ארבעה מחוזות עיקריים מאכלסים את כרתים: הרקליון (Heraklion), חאניה (Chania), רתימנו (Rethymno) ולאסיתי (Lasithi).

הרקליון הוא הגדול מכולם, והוא ממקום בין שני רכסי הרים ציוריים. הוא טומן בחובו אוצרות ארכיאולוגיים לרוב, כפרים יפהפיים, עמקים אדירים שבהם מטעי זיתים וכרמי ענבים וגם תשתית תיירותית משובחת. אתרי החובה כוללים את המצודה הוונציאנית, מזרקת מורוזיני (Morosini Fountain), ועתיקות ארמון קנוסוס (Knossos).

אזור חאניה, בצדו המערבי של האי, נשלט על ידי ההרים הלבנים המרשימים. שיטוט בסמטאות דמויות המבוך של העיר העתיקה חאניה, עם האחוזות הוונציאניות היפות, המזרקות והכנסיות - יספקו לכם שפע של השראה. אתרי החובה בחאניה כוללים את קניון סאמריה (Samaria Gorge) שאורכו כ-15 ק"מ, רכס הרי לפקה אורי (Lefka Ori) וחוף אלאפוניסי (Elafonisi) המושלם. ובכלל, כדאי לדעת כי חאניה היא גן עדן לחובבי אוכל ויין.

רתימנו הוא המחוז הקטן מכולם, ובו נופים הרריים מדהימים, לצד חופים נפלאים, מערות מסתוריות, מנזרים קדומים וכפרים ששיטוט בהם נדמה כמו מסע בזמן. כאן, אל תוותרו על ביקור בנמל הוונציאני המפורסם.

לאסיתי, במזרח כרתים, הוא הכי פחות הררי מכל שאר המחוזות. יש בו ערים שוקקות, מפרצים וחופים ציוריים ואתרי נופש יוקרתיים. כאן, אל תוותרו על עיירת הנופש השוקקת איוס ניקולאוס (Agios Nikolaos), ועל "אי המצורעים" ספינאלונגה (Spinalonga).

בשיתוף לשכת התיירות של יוון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully