וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברוסיה מודים: "הלבשנו אדם בתחפושת יטי כדי למשוך תיירים"

22.4.2021 / 23:48

גורם בכיר ברוסיה הודה השבוע כי התצפיות של יטי, איש השלג המסתורי בסיביר, זוייפו על מנת למשוך תיירים למקום. הוא לא שולל את קיומו של היטי, אך טוען כי אם במקרה חשבתם שנתקלתם באחד כזה בטיול האחרון שלכם באזור - זה כנראה היה אדם בתחפושת

תיעודים שונים של של "יטי" בערבות סיביר במהלך השנים/YOUTUBE

מצטערים לאכזב אתכם אך שלל התצפיות שפורסמו ברשת המציגות לכאורה את איש השלג המיתולוגי היטי מסתובב בהרי סיביר הן זיוף. למעשה, בכיר רוסי הודה כי הוא דאג להלביש עובד שלו בתחפושת של יטי כדי לעורר סקרנות ולמשוך תיירים לאזור.

עמאן טולייב, מושל מחוז לשעבר ואחד ממנהיגי האזור הוותיקים ביותר בעידן ולדימיר פוטין, חשף שהורה לגבר גבוה ללבוש תחפושת של יטי ולהסתתר בשיחים בהמתנה למבקרים. כשתיירים ביקרו בהרי שוריה בסיביר, האיש בתלבושת היטי היה מופיע לזמן קצר, רץ סביב, צועק ונעלם.

לפי הניו יורק פוסט, טולייב בן ה-76, שהיה מושל מחוז קמרובו בין השנים 1997 ל-2018, הודה כעת כי התצפיות תוזמנו על ידו, על אף שהוא עצמו כן מאמין בקיומו של היצור.

מימין לשמאל: ולדימיר מקוטה (ראש מחוז טשטגול), עמאן טולייב והיטי המזויף

היטי (שנקרא גם איש השלג הנורא/המתועב) הוא יצור מיתולוגי דמוי קוף או דוב, שעל פי האגדות המקומיות חי באזור הרי ההימלאיה בנפאל ובטיבט. הסיפורים אודות יטי הופיעו לראשונה כהיבטים של התרבות המערבית הפופולרית במאה ה-19, אולם הקהילה המדעית ברובה רואה ביטי אגדה, בעיקר לאור מחסור בעדויות - ולכן החליטו בסיביר לעזור בתחום הזה.

הרעיון לזייף תצפיות של יטי עלה אצלו לאחר שציידים מקומיים דיווחו שהבחינו בהרים ביצור ענק בגובה שני מטרים מכוסה בשיער. על פי חדשות ABC, בשנת 2011 נצפו בערבות השלג בסיביר עקבות שהיו גדולות מכדי להיות עקבות אדם. באותה שנה גם פורסם סרטון שלכאורה מציג את היטי מסתובב בין ההרים המושלגים. בהמשך התכנסו באזור מומחים משבע מדינות, בהן רוסיה, ארה"ב וסין, לוועידה בינלאומית בנושא קיומו של היטי. "מדענים עדיין לא הצליחו להיתקל בו, אך נראה שהם מצאו עקבות", אמר טולייב, לפני שהודה כי הוא ניצל את המצב כדי לתדלק את התעניינות ביטי המסתורי.

בתחילה, הוא ארגן יום יטי שנתי והציע פרס כספי להוכחת קיומו של היצור במאמצים להגביר את התיירות בהרי שוריה. "אנשים התחילו להגיע למקום, מיהרו לסרוק את היערות. זה עבד", הוא אמר, "כמובן, אף אחד לא מצא את היטי, אבל שוריה משכה תשומת לב רבה".

מתוך מטרה שלא לתת לעניין להתפוגג, הוא הורה למפקד המחוז "למצוא מישהו גבוה, להסיר ממנו את חליפת המשרד שלו, להפוך מעיל פרווה כלפי חוץ, ללבוש אותו ולהתרוצץ באזור בצעקות, כדי שתיירים ישימו לב אליו - אך לא יוכלו לתפוס אותו". מאמציו צלחו. התיירות באזור זינקה, בעיקר בקרבת מערת אז'סקאיה, הנחשבת לפי האגדות המקומיות למקום השיטוט העיקרי על היטי לאחר שנמצאו בפנים שערות ועקבות מסתוריות. "לא מצאתי שום זכר למשכנו של היטי במערה זו ולא העזתי להיכנס לעומקה", אמר טולייב.

מתוך סרטון משנת 2011 שהתיימר להראות יטי בהר זליונאיה בשרגש. Alexander Chudanov, צילום מסך
מתוך סרטון משנת 2011 שהתיימר להראות יטי בהר זליונאיה בשרגש/צילום מסך, Alexander Chudanov

על אף שלא כל התצפיות שתועדו קשורות לתכניתו של טולייב, חוקרים מאמינים שגם אלו האוטנטיות אינן מעידות על קיומו של היטי. פרופסור בריאן סייקס, מומחה לגנטיקה מאוניברסיטת אוקספורד, ניפץ את תקוותם של מחפשי היטי המקומיים. "שערות יטי" - שייתכן כי הושתלו במקומות ייעודיים כדי שחוקרים ימצאו ויבדקו אותם - הניבו תוצאות שונות בבדיקות ה-DNA. אחת מהן הגיע מסוס, אחרת מדביבון ושלישית מדוב.

"אף אחד בעולם לא מצא יטי, אבל אל ייאוש. אולי הוא באמת מסתובב איפשהו", אמר טולייב, "אולי אתם תהיו הראשונים שתפגשו יטי ותוכלו להכניס את שמכם לספרי ההיסטוריה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully