וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כתובת בת 1500 שנה עם שמו של "כריסטוס, שנולד ממריה", נחשפה בעמק יזרעאל

הכתובת, שנחרתה ביוונית על אבן, שימשה במקור כמשקוף של דלת כנסייה משלהי התקופה הביזנטית, וכנראה שימשה כמגן מעין הרע למאמינים שנכנסו להתפלל בה

ילד מצא כתובת ביוונית בקיסריה/כארם סעיד, רשות העתיקות

(בווידאו: ילד מצא כתובת שיש יוונית מהתקופה הביזנטית באזור קיסריה)

כתובת בת 1500 שנה עם שמו של "כריסטוס, שנולד ממריה", נחשפה בטייבה שבעמק יזרעאל. צחי לאנג, רשות העתיקות, רשות העתיקות
הכתובת של "כריסטוס שנולד ממריה"/רשות העתיקות, צחי לאנג, רשות העתיקות

בחפירת רשות העתיקות בכפר טייבה שבעמק יזרעאל, נמצאה לאחרונה כתובת הקדשה לישוע, בנה של מריה. הכתובת היתה שייכת למשקוף דלת כנסייה בתקופה הביזנטית (שלהי המאה ה-5 לספירה) ונחרתה ביוונית על אבן. היא נמצאה כשהיא משולבת בשימוש חוזר, באחד מקירותיו של מבנה מפואר המתוארך לתקופה הביזנטית או הערבית הקדומה, אשר ממנו נחשפו שני חדרים בעלי רצפת פסיפס עם עיטור גיאומטרי.

הכתובת התגלתה במהלך חפירה ארכיאולוגיות שניהלו צחי לאנג וקוג'אן חאכו מרשות העתיקות, לפני סלילת כביש פנימי ביישוב. כחלק ממדיניות רשות העתיקות לקירוב הציבור לארכיאולוגיה, השתתפו בחפירה חניכי המכינות הקדם-צבאיות הרדוף וחנתון, תלמידים מבית הספר "דמוקרטי בעמק", וכן מתנדבים ועובדים מהקהילה המקומית.

עוד בוואלה!

אבן גבול בת 1700 שנה, הנושאת את השם "כפר נפח" ביוונית נמצאה בגולן

לכתבה המלאה
כתובת בת 1500 שנה עם שמו של "כריסטוס, שנולד ממריה", נחשפה בטייבה שבעמק יזרעאל. צחי לאנג, רשות העתיקות, רשות העתיקות
המבנה שבו נמצא הכתובת כשהיא משולבת בשימוש חוזר/רשות העתיקות, צחי לאנג, רשות העתיקות

הכתובת - מגינה מעין הרע

לדברי ד"ר לאה די-סגני, מומחית לכתובות יווניות עתיקות מהמכון לארכיאולוגיה באוניברסיטה העברית בירושלים אשר פיענחה את הכתובת, מדובר בכתובת הקדשה שנחרתה בעת יציקת יסודות הכנסייה. נכתב בה: "כריסטוס שנולד ממריה. מפעל זה של [תאודו]סיוס הבישוף ירא האל והחסיד ביותר ושל ת[ומא] השפל, נבנה מהיסודות - -. הנכנס יתפלל למענם".

לדברי די-סגני, הנוסחה "כריסטוס שנולד ממריה", נועדה להגן על הקוראים אותה מעין הרע, והיא היתה נפוצה בתחילת כתובות ומסמכים בני התקופה. "כריסטוס" -בתרגום מיוונית - "משיח", היה כינויו של ישוע. די-סגני מוסיפה, כי "הכתובת מזמינה את הבאים לשערי המקום ומברכת אותם. כך ניתן לדעת שמדובר בכנסייה ולא במנזר: בעוד שהכנסייה בירכה על כניסת מאמינים בשעריה, במנזרים נמנעו מלעשות כן".

כתובת בת 1500 שנה עם שמו של "כריסטוס, שנולד ממריה", נחשפה בטייבה שבעמק יזרעאל. עינת עמבר-ערמון, רשות העתיקות, רשות העתיקות
עבודות בחפירה/רשות העתיקות, עינת עמבר-ערמון, רשות העתיקות

"עדות ראשונה לכנסייה מהתקופה הביזנטית בטייבה"

תאודוסיוס, המוזכר בכתובת כאחראי על ייסוד המבנה, היה מהבישופים הראשונים בנצרות. הוא שימש כארכיבישוף האזורי - הסמכות הדתית העליונה של מיטרופוליט בית שאן, אשר טייבה בעמק השתייכה אליו. ד"ר וואליד אטרש מרשות העתיקות אומר, כי "מדובר בעדות הראשונה לכנסייה מהתקופה הביזנטית בטייבה, המצטרפת לעדויות נוספות לפעילותם של תושבים נוצרים באזור. בעבר נחשפו במקום שרידים של כנסיה מהתקופה הצלבנית, ולאחרונה נתגלה על ידי נורית פייג מרשות העתיקות וד"ר מוטי אביעם ממכללת כנרת בכפר כמא, מנזר, מאותה סידרה של מנזרים הכפופים למיטרופוליט של בית שאן".

לדברי מנהלי החפירה, צחי לאנג וקוג'אן חאכו מרשות העתיקות, "בחפירה התגלו ממצאים ממגוון תקופות, השופכים אור על רצף ההתישבות הארוך בטייבה שבעמק, ועל מעמדה בקרב יישובי האזור".

כתובת בת 1500 שנה עם שמו של "כריסטוס, שנולד ממריה", נחשפה בטייבה שבעמק יזרעאל. עינת עמבר-ערמון, רשות העתיקות, רשות העתיקות
חניכי מכינת חנתון/רשות העתיקות, עינת עמבר-ערמון, רשות העתיקות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully