וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצחקתם אותנו: 50% מהישראלים מעניקים לעצמם ציון 9 ו-10 בשמירת טבע

סקר חדש בנושא שמירת סביבה מצא ש-86% מהישראלים חושבים שמצב הניקיון בטבע הוא בינוני עד גרוע מאוד. וגם: החילונים הם המגזר שמטייל הכי הרבה, וחצי מהישראלים שנשאלו מעניקים לעצמם ציון 9 ו-10 בשמירת הניקיון בטבע. לאחרים? רק 5

50 טון אשפה פונו מנחלי הגליל העליון בחול המועד; היקף פסולת דומה לזו של פסח שנה שעברה/צילום: מ.א גליל עליון, עריכה: יאיר דניאל

כמעט 40% מהישראלים סבורים שמצב הניקיון בשטחים הפתוחים בישראל - כלומר ביערות, בחופי הים, בטבע - הוא גרוע עד גרוע מאוד, 46% חושבים שהמצב הוא בינוני ורק 14% השיבו שהמצב הוא טוב. כך עולה מסקר חדש שערכה עמותת נקי בשיתוף החברה להגנת הטבע, באמצעות מכון המחקר מאגר מוחות בראשותו של פרופ' יצחק כ"ץ. הסקר כלל מדגם מייצג של הציבור הישראלי, בגילי 40-17, מתוך מטרה לבחון את עמדותיו של הציבור, בנוגע לנושא הניקיון ואיכות הסביבה.

עקבו אחרי האינסטגרם שלנו wallatravel
ויש לנו גם טיקטוק!
ואחרי הפייס שלנו אתם בטח כבר עוקבים


כשנשאלו המשיבים, איזה ציון הם היו מעניקים לעצמם על שמירת הניקיון במרחב הציבורי, מ-1 ועד 10, 52% ענו כי הם מעניקים לעצמם את הציון 9 ו-10. ואיזה ציון הם העניקו לכלל הציבור על שמירת הניקיון במרחב הציבורי? 55% השיבו כי הם מעניקים לכלל הציבור את הציון 5.

עוד עולה מהסקר, כי המגזר שיוצא הכי הרבה אל הטבע הוא המגזר החילוני - 4% יוצאים אל הטבע בכל יום, 24.5%, פעם בשבוע ועוד 23%, פעם בשבועיים. זאת, לעומת המגזר הבא בתור - המסורתי, שם 1% יוצא אל הטבע בכל יום, 24% פעם בשבוע ועוד 21% פעם בשבועיים. המגזר שיוצא הכי מעט אל הטבע, הוא החרדי - 5% בכל יום, 19% בכל שבוע ועוד 9% בכל שבועיים.

מטיילים בצפת, 19 באוגוסט 2020. ראובן קסטרו
החרדים יוצאים הכי פחות לטבע. מטיילים בצפת/ראובן קסטרו

הכי חשוב: ניקיון במרחב הציבורי

על השאלה מהו הנושא הכי חשוב, מבין הנושאים הבאים: אוויר נקי, מחזור והפרדת פסולת, ניקיון המרחב הציבורי והטבע, משבר האקלים, או הכחדת בעלי חיים - השיבו 41% כי הניקיון במרחב הציבורי ובטבע הוא הכי חשוב, לעומת 27% אוויר נקי ורק 15% שענו שמשבר האקלים.

לגבי השאלה האם בישראל מתקיימת מספיק פעילות חינוכית במטרה להגביר את המודעות לניקיון? 45% סבורים כי במידה מועטה מאוד ומועטה. במענה על השאלה האם בישראל מתקיימת מספיק פעילות הסברה בנושא הניקיון - רוב המשיבים, 44%, השיבו שמתקיימת רק במידה מעטה. כשהתבקשו המשיבים לתת ציון לרמת הניקיון של היישוב שבו הם גרים, 14% ענו גרוע מאוד וגרוע, 42% אחוז השיבו כי המצב בינוני, 38% אמרו כי המצב טוב.

אשפה בים המלח. דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע, החברה להגנת הטבע
41% חושבים שהניקיון במרחב הציבורי ובטבע הוא הכי חשוב. אשפה בים המלח/החברה להגנת הטבע, דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע

יש לציין, כי במהלך החודשים האחרונים, הובילו שתי העמותות - נקי והחברה להגנת הטבע - פרויקט הסברה ארצי, ביוזמת ובתמיכת ח"כ מיקי חיימוביץ'.

תומר אשל, מנכ"ל עמותת נקי: "לציבור נמאס לפגוש את הפסולת והלכלוך בכל מקום ולכן אין להתפלא שהניקיון הוא הנושא החשוב ביותר. גם בבחירות המוניציפליות, ראינו כיצד מועמדים רבים שמו את הנושא בפרונט ודאגו להבליט את אחריותם לניקיון ברשות. אותנו מטרידה העובדה שאין מספיק השקעה בחינוך והסברה והסקר משקף את זה היטב. אני קורא למקבלי ההחלטות, להפסיק עם מבצעי הניקיון ולהתמקד בעיקר בפעילות חינוכית והסברתית, רציפה ומתמשכת".

איריס האן, מנכ"לית החברה להגנת הטבע: "מעבר לחוסר הנעימות ולמפגע האסתטי, לפסולת בטבע השפעה ממשית וחמורה על עולם הטבע הישראלי - בין אם כתוצאה מהשפעה ישירה של פגיעה בחיות בר, כתוצאה מחשיפה לפסולת, אכילה, או לכידה, ובין אם השפעה עקיפה - ריבוי פסולת אורגנית מביא לגידול משמעותי באוכלוסיות של חיות בר מקומיות, מעבר לכושר הנשיאה הטבעי של השטח, מה שגורם לנזקים מוגברים לחקלאות - גורר הרעלות והדברות ומביא לפגיעה מסיבית בעולם הטבע. הפסולת בטבע פוגעת בנו ופוגעת בטבע. הגיעה העת לשינוי עמוק, שינוי תרבותי שיביא אותנו אל היעד - ארץ נקייה. שינוי כזה יוכל להתרחש באמצעות מהלך מערכתי הכולל: חינוך, הסברה, השלמת פערי תשתיות ואכיפה מחמירה".

בתמונה למעלה - אשפה בחופי ים המלח. קרדיט צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully