וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שומר הנוף: האיש שנלחם בישראלי המלכלך

23.11.2017 / 17:00

שגיא חן (23) החליט שנמאס לו לטייל בין הררי זבל. הוא פתח דף פייסבוק בשם "שומרי הנוף", שמציע קונספט פשוט וחכם: "מצלמים, מנקים, מצלמים, משתפים". הגולשים הגיבו בהתלהבות וארבע המילים הללו יוצרות שינוי גדול בשטח. סיפור אופטימי

אשפה לפני ואחרי נחל שניר. מתוף דף הפייסבוק שומרי הנוף, מערכת וואלה! NEWS
אשפה לפני ואחרי נחל שניר/מערכת וואלה! NEWS, מתוף דף הפייסבוק שומרי הנוף

אוקטובר 2014. שגיא חן, חייל וטייל מושבע שזה עתה התקבל לקורס קצינים בצה"ל, עורך טיול אל אחת מתצפיות הנוף היפות בצפון, אל מרומי כתף שאול שבגלבוע. מכאן, כנראה, צפה שאול המלך אל עבר הנוף עוצר הנשימה של עמק חרוד. ומכאן צפה שגיא אף הוא אל העמק. "אבל ברגע שהורדתי מעט את המבט, הנוף שנגלה אלי כלל בעיקר פחיות XL, בקבוקי וודקה ריקים ופסולת פלסטיק", הוא מספר.

המראה הזה לא היה זר לשגיא, תושב גני תקווה, כפי שהוא אינו זר לכל מי שמטיילים בארץ ונאלצים לצפות, לפגוש, לדרוך או לדלג מעל הררי פסולת שהושארה על ידי מטיילים אחרים. עבורו, הניגוד העז בין יצירות הטבע לבין האשפה מעשה ידי אדם, היה צורם במיוחד. "מאז שאני זוכר את עצמי, היה לי קשה להיתקל בלכלוך בטיולים. ידעתי שזו בעיה שאף אחד לא יכול באמת לפתור, אבל ניסיתי לחשוב על דרכים למזער את הנזק. ואז החלטתי לנסות ולשלב בין הפופולריות של הרשתות החברתיות לבין חוכמת ההמונים. התוצאה היתה הקמת דף הפייסבוק 'שומרי הנוף'".

אשפה לפני ואחרי במגדל צדק. מתוף דף הפייסבוק שומרי הנוף, מערכת וואלה! NEWS
הניגוד בין יצירות הטבע לאשפה היה צורם במיוחד. מגדל צדק אחרי הניקוי ולפני/מערכת וואלה! NEWS, מתוף דף הפייסבוק שומרי הנוף
שגיא חן מקים דף הפייסבוק שומרי הנוף. באדיבות המצולם, מערכת וואלה! NEWS
"מאז שאני זוכר את עצמי, היה לי קשה להיתקל בלכלוך בטיולים". שגיא חן/מערכת וואלה! NEWS, באדיבות המצולם

האפקט של ה"לפני" ו"אחרי"

"מצלמים, מנקים, מצלמים, משתפים". ארבע מילים אלו טומנות בחובן את הקונספט הפשוט והחכם של דף הפייסבוק שהקים שגיא, שהשתחרר מצה"ל רק לפני ימים ספורים. וכך נכתב בעמוד שלו:

"מה עושים?
1. מצלמים - כדי שנדע כמה המצב היה עגום.
2. מנקים - 5 דקות, לא צריך יותר מזה.
3. מצלמים - כדי שנדע כמה הנוף יפה עכשיו.
4. משתפים - מעלים לפייסבוק תמונה מאוחדת (לפני ואחרי) ומתייגים את העמוד".


ואכן, מסתבר שהפשטות מנצחת, וקהילת "שומרי הנוף" כבר מונה למעלה מ-2,200 חברים. לדבריו, כל שנדרש הוא שקית זבל גדולה, 5 דקות פנויות וכוונה טובה. וכך, הפשטות בבסיס הרעיון של תמונות 'לפני' ו'אחרי" יצרה אפקט מדהים. ואפקט זה הביא עמו שתי תוצאות חיוביות: מצד אחד, שטחים נקיים יותר, ומצד שני - הגברת המודעות לניקיון בשטח.

"כיום, הפוסטים שמועלים באתר מגיעים לאלפי אנשים, רבים מהם אולי ירגישו פחות נוח ללכלכך את הטבע בטיול הבא שלהם", אומר שגיא. "נכון, אני לא הראשון ולא האחרון שנדרש לסוגיה הזו של ניקיון בטבע, ואני לחלוטין לא מתיימר לפתור אותה, אלא רק להקטין את ממדיה. מבחינתי זה מספיק".

כשאתה יוצא לטיול, אתה לוקח איתך שקיות זבל?
"כמובן. הרי אין באמת פתרון חכם לבעיית הלכלוך בטבע, אלא רק לנקות עם הידיים. וזה מה שאני מנסה לעשות. יש לי בתיק גליל של שקיות זבל גדולות, אבל תכלס, לא צריך יותר משקית גדולה אחת כדי לנקות את השטח שבו אתה מטייל".

מה אנשים בדרך כלל משליכים בטבע?
"רוב הפסולת שאני פוגש היא שקיות ניילון. בגלל שהן קלות ועפות ברוח, הן מגיעות לכל מקום, גם למקומות שלא אוכל להגיע אליהן. בנוסף, יש המון בקבוקים מכל סוג, בעיקר בקבוקי פלסטיק אבל גם הרבה בקבוקי וודקה ריקים, פחיות של משקאות אנרגיה, תבניות קלקר של בשר, כוסות חד-פעמיות, מגבונים, ניירות טואלט ושאריות של פירות. זה מצחיק, אנשים זורקים קליפות של פירות בטבע, ומצדיקים את העניין בכך שמדובר בפסולת אורגנית. יופי, אבל זו באמת פסולת!"

למה לדעתך אנשים מלכלכים?
"לא עשיתי מחקר בנושא, אבל יש לי כמה השערות. לדעתי מדובר בשילוב של גורמים: עצלות, חוסר הערכה למקום שבו הם נמצאים וגם חוסר מודעות. חוסר המודעות הוא כלפי הטבע והנוף, כלפי מטיילים אחרים וגם כלפי בעלי חיים, שעלולים להיפגע קשות מהלכלוך, בשל הרעלות, חנק ועוד".

עוד באותו נושא

לא ייאמן שבתשע"ו הישראלי המכוער עדיין חי ביננו

לכתבה המלאה
אשפה לפני ואחרי תל עזקה. מתוף דף הפייסבוק שומרי הנוף, מערכת וואלה! NEWS
כל שנדרש הוא שקית זבל גדולה, 5 דקות פנויות וכוונה טובה. אשפה לפני ואחרי בתל עזקה/מערכת וואלה! NEWS, מתוף דף הפייסבוק שומרי הנוף
אשפה לפני ואחרי שמורת פורה. מתוף דף הפייסבוק שומרי הנוף, מערכת וואלה! NEWS
מבקבוקי וודקה ריקים ועד שאריות של פירות. בשמורת פורה/מערכת וואלה! NEWS, מתוף דף הפייסבוק שומרי הנוף

מי הכי מלוכלך בישראל?

עד כה, לא נתקל שגיא בתגובות שליליות מצד מטיילים אחרים, בעת שעסק בניקוי השטח תוך כדי טיול, אך לדבריו "יש קהילה גדולה בפייסבוק של אנשים וקבוצות כמונו, שאכפת להם. שם אתה שומע על מטיילים שצועקים למנקים שהם פראיירים. לי זה לא קרה".

שגיא זוכה לתגובות חמות, לעתים מרגשות, בעיקר מצד גולשים שמבקרים בדף הפייסבוק שלו. אם מדובר בבחורה צעירה שהחלה לנקות בשטח בזכות הצצה בדף, ועד בעלת צימרים שהציעה לו לערוך הגרלה בין חברי הקהילה, כאשר הפרס יהיה לילה בצימר, על חשבונה.

מתבקש לשאול: אילו מקומות הם המלוכלכים ביותר בארץ?
"אם תקיש בגוגל משהו כמו 'הטיולים הכי יפים בישראל' או 'המקומות הכי יפים בארץ', תמצא בדיוק את המקומות הכי מלוכלכים, כי לשם מגיעים ההמונים. אלו הם המקומות הכי 'מיין סטרים'. הנה, לפני שבועיים מצאתי פינה יפה לשבת בה על גדות נחל שניר. וכל היופי הזה היה מוקף באריזות של בשר ובקבוקי וודקה ריקים. גם אתרי טבע ליד מוקמות יישוב יהיו מלוכלכים יותר מאשר מקומות מרוחקים, ולכן תמצא יותר אשפה במסלולים בצפון ופחות בנגב. אם הטיול מרוחק וגם קשה, הוא יהיה הכי פחות מלוכלך".

במהלך השיחה כולה, מקפיד שגיא לציין כי תרומתו לנושא היתה אפסית, לעומת התוצאות - שניכרות היטב בשטח. "שוב, אין לי יומרות לפתור את הבעיה כולה. רק למזער. מה עשיתי? פתחתי דף פייסבוק. זה לקח לי בדיוק 10 דקות. זה כלום השקעה. ומה יצא מזה? תיעוד אדיר של זבל שנאסף על ידי אנשים טובים ששיתפו את המעשים שלהם ואת התמונות שלהם. תראה איזה אפקט אדיר! מרגש אותי לראות שאני עושה שינוי בעולם, גם אם מדובר בשינוי זעיר".


לדף הפייסבוק "שומרי הנוף"

אשפה לפני ואחרי נחל תבור. מתוף דף הפייסבוק שומרי הנוף, מערכת וואלה! NEWS
המקומות הכי יפים הם המקומות הכי מלוכלכים. לפני ואחרי בנחל תבור/מערכת וואלה! NEWS, מתוף דף הפייסבוק שומרי הנוף

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully