וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טעתה בניווט? שחיינית תלת-גונית תועדה לראשונה בישראל

20.12.2020 / 10:18

לא ברור מה הביא את הציפור האמריקנית, שחיינית תלת-גונית, לנחות במאגר מים בעמק בית שאן אבל בקרב הצפרים בארץ מדובר ביום חג. "זה אחד המינים הנדירים מתוך 11 אלף מיני ציפורים בעולם, שבו הנקבה והזכר מחליפים תפקידים", מסביר צפר מומחה

שחיינית וילסון תועדה לראשונה בישראל/ד"ר יואב פרלמן

חגיגה לחובבי הטבע והציפורים: תיעוד נדיר לראשונה בישראל של ציפור בשם "שחיינית תלת-גונית", המכונה גם שחיינית וילסון באנגלית, הביא עשרות צפרים וסקרנים למאגר מים ליד קיבוץ שדה אליהו שבעמק בית שאן.

שחיינית וילסון היא עוף מים ממשפחת החרטומניים. אורכה של השחיינית כ-23 ס"מ והיא שוקלת כ-70 גרם בממוצע. הגוף שלה לבן והכנפיים בצבע חום, והמקור שלה דק ושחור. "מה שמיוחד בה הוא שזו הפעם ראשונה שרואים אותה בארץ אי פעם", סיפר הצפר ד"ר יואב פרלמן, המנהל המדעי של מרכז הצפרות הישראלי בחברה להגנת הטבע, שגם הגיע לצפות בפלא. "היא דוגרת בצפון אמריקה באזור הארקטי ומסלול הנדידה שלה הוא לחופי דרום אמריקה.

את הפרט היחיד שהגיע כנראה בטעות לארץ, גילה ביום שישי האחרון הצפר חן רוזן ומיד החלו דיווחים בערוצי התקשורת וקבוצות הוואטסאפ של הצפרים.

שחיינית וילסון תועדה לראשונה בישראל. ד"ר יואב פרלמן, מערכת וואלה!
כי גם אותי סופה נודדת סחפה. שחיינית תלת-גונית ליד שדה אליהו/מערכת וואלה!, ד"ר יואב פרלמן

מה היא בעצם עושה פה?
פרלמן: "ציפורים שנודדות למרחקים ארוכים, טועות לפעמים בניווט, או שיכול להיות שגם סופה סחפה אותה רחוק. אנחנו רואים את זה לא פעם מדי שנה".

לדבריו של פרלמן, התופעה די נפוצה, ורק בשבועיים האחרונים נצפו עוד שני מינים אמריקניים שלא רואים בדרך כלל בנתיב הנדידה שמעל ישראל: חופזי אמריקני וביצנית צהובת רגל, שנמצאה אתמול בעין המפרץ. "את התופעה של ציפורים שהולכות לאיבוד או נסחפות אנו מכירים. אולי נפתחה רכבת אווירית מאמריקה הצפונית, כי זה חסר תקדים", הוא מסביר.

שחיינית וילסון. Becky Matsubara, ויקיפדיה, אתר רשמי
דווקא במין הזה הנקבה יותר יפה וגדולה. שחיינית וילסון/אתר רשמי, Becky Matsubara, ויקיפדיה

"הזכרים נושאים בנטל גידול הצאצאים"

פרלמן מוסיף, כי הפרט שהגיע לארץ הוא אחד מתוך שלושה מינים של שחיינית ווילסון בעולם, והוא נקרא שחיינית תלת גונית. "אלו הם מינים יוצאי דופן", הוא אומר, "מהיחידים בעולם מתוך כ-11 אלף מיני ציפורים, היות ורק אצל 10 מינים התפתחו תפקידים הפוכים, כלומר שאם נהוג שהזכר בקרב הציפורים הוא היפה, הצבעוני והגדול יותר, דווקא אצל השחיינות הנקבות יותר צבעוניות מהזכרים, והן אלו שמחזרות אחריהם, ואילו הזכרים נושאים בנטל גידול הצאצאים".

היא עומדת להישאר בארץ או להמשיך לאפריקה?
פרלמן: "יכול להיות שהיא תישאר פה לחורף כי מזג האוויר די נוח, ולא תמשיך לאפריקה. בחורף היא מבלה בים, כי היא ציפור ימים וניזונה מפלנקטון או פרוקי רגליים, רכיכות קטנות וכדומה. הקינון שלה קורה בטונדרה הארקטית בצפון אמריקה, וזו שהגיעה היא ללא הצבעים הססגוניים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully