וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הציפור ששוקלת כמו כפית סוכר והגיעה לארץ

4.11.2020 / 10:12

היא שוקלת 5 גרם בלבד, ובכל זאת עושה מסע מפרך ומגיעה אלינו בימים אלה מאירופה ובמספרים גדולים. עלווית חורף היא אחת הנודדות הקטנות והקשוחות ביותר שעוברות כאן, ואם תצאו לרחוב רוב הסיכויים שתוכלו להאזין לשריקותיה הנעימות

עלווית חורף/צילום: אבנר רינות, החברה להגנת הטבע

אין ספק שאנחנו נמצאים בימים אלו בשיא הנדידה העונתי, והמספרים המתפרסמים מעת לעת מדברים על חצי מיליארד בעלי כנף שחולפים בשמי ישראל מדי שנה.

כמעט כל ישראלי מכיר את נדידת החסידות, השקנאים והעגורים, כאשר גם נדידת העופות הדורסים היא תופעה מוכרת לרבים. אולם מה שפחות ידוע הוא שכ-350 מיליון ציפורי שיר מבקרות בישראל, מדי שנה, בדרכן לארצות החמות.

דן אלון, מנהל מרכז הצפרות הישראלי בחברה להגנת הטבע, מספר כי כ-280 מיני עופות נודדים דרך ישראל מדי שנה, עובדה שהופכת אותנו למעצמת צפרות וגן עדן לצפרים, אך מירב תשומת הלב ניתנת לעופות הגדולים. "בתקופה הנוכחית של סוף הסתיו וחודשים אוקטובר-נובמבר, עשרות מיליוני ציפורי שיר ממינים רבים - פרושים, חורפים, פצחנים, פיפיונים, כיחלים, נחליאלים לבנים ועוד - מגיעות מהים לחופי ישראל ב'נדידה אקטיבית', כלומר חותרות בכנפיים בניגוד לעופות דואים, שאינם משתמשים כמעט בחבטות כנף. רוב הציפורים הללו נודדות בלילה, ואנחנו הצפרים בדרך כלל רואים ומתעדים אותן באתרי העצירה שלהם - שדות, חורשות, גינות, מקווי מים וכדומה", הוא מוסיף.

באביב הן ישובו חזרה

אחת מציפורי השיר המיוחדות הללו היא עלווית חורף, או ירוקית שורקת בשמה הישן. ציפור שיר זו שוקלת 5-7 גרם בלבד (חצי שקית קטשופ שאתם מקבלים במסעדה או כפית סוכר) ובכל זאת עושה מסע מפרך ומגיעה אלינו לחודשי החורף ממרכז אירופה ורוסיה במספרים גדולים מאוד, ממש בימים אלו.

חלק מהפרטים ימשיכו עוד דרומה לצפון אפריקה וחלק יישארו איתנו לכל חודשי החורף ובאביב ישובו חזרה לאתרי הקינון בצפון.

עלווית חורף. אבנר רינות, החברה להגנת הטבע, החברה להגנת הטבע
שוקלת כמו חצי שקית קטשופ שאתם מקבלים במסעדה. עלווית חורף/החברה להגנת הטבע, אבנר רינות, החברה להגנת הטבע

השבוע תוכלו לראות ולשמוע אותה

על פי אתר הצפרות הישראלי של החברה להגנת הטבע, עלווית החורף היא אחת הנודדות הקטנות והקשוחות ביותר שעוברות אצלנו ואם תצאו לרחוב, רוב הסיכויים שתוכלו להאזין לשריקותיהן האופייניות, שהקנו להן את שמן העברי הישן. "בשבוע הקרוב, עם חילופי מזג האוויר המיוחלים, צפויים גלי נדידה משמעותיים שלה בכל חלקי הארץ", מסביר אבנר רינות, סוקר ביחידת סקרי טבע עירוני בחברה להגנת הטבע, "אך במיוחד לאורך החוף, בעמקים, ובישובים עם עצים גדולים, עשרות רבות של עלויות יקפצו בעלוות העצים, ילקטו כנימות מתחתיות העלים, וישרקו שריקות רכות.

לדבריו, עלווית החורף היא אחד המינים בעלי תפוצה נרחבת ביותר, ממערב אירופה, דרך המזרח התיכון ומזרחה באסיה כמעט עד לחופי האוקיינוס השקט. "אפילו בחרמון מצאנו אותה לראשונה, בסקר שערכנו לפני כמה שנים", הוא מוסיף.

בחברה להגנת הטבע מצינים כי הציפורים הנודדות חשובות ביותר לשמירה על יציבות כדור הארץ שלנו. "השירותים שהן מעניקות לטבע, כמו האבקה, הדברת מזיקים, זריעה, דישון וניקוי שטח ממפגעים ומפסולת אורגנית, הם שמחזיקים את האקלים שלנו יציב ואת הסביבה שלנו נקייה מזיהומים וממחלות. לכן, השמירה על נתיב הנדידה העובר בישראל חיונית לאיכות חיים על כדור הארץ ובסופו של דבר שומרת עלינו בני האדם, גם מפני מגפות. החברה להגנת הטבע משקיעה משאבים ומאמצים רבים כדי לשמור על נתיב הנדידה שעובר אצלנו למעננו ולמען הדורות הבאים", מסכם דן אלון.

עלווית חורף. אבנר רינות, החברה להגנת הטבע, החברה להגנת הטבע
אחת הנודדות הקטנות והקשוחות ביותר שעוברות אצלנו. עלווית החורף/החברה להגנת הטבע, אבנר רינות, החברה להגנת הטבע

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully