שמורת טבע תל דן. איל שפירא, איל שפירא
שמורת טבע תל דן/איל שפירא, איל שפירא

הצל שלי ואני

9.7.2020 / 10:37

ציידי הצל: מתברר שגם בשיא הקיץ הישראלי, אפשר למצוא מסלולי טיול שווים שנערכים ברובם בצל נעים וקריר. קריר יחסית, כן? הנה 5 מסלולים מתחת לעצים הנהדרים בארץ

מה אנחנו מחפשים בקיץ? מזגן.
ואם אין מזגן? אז לפחות צל.

נכון, זה לא שלא תזיעו בטיולים הללו, וגם על כובע לא תוכלו לוותר. כי בכל זאת, אנחנו ביולי-אוגוסט. אבל מצד שני, ישנם מסלולי טיול שחלקים רבים מהם נערכים בצל טוב וקריר.

הנה חמישה מהם, שממתינים לכם ברחבי הגליל.

קיץ ישראלי: המלצות לאטרקציות, טיולים ואירועים לקיץ 2020

צפו בטיול בנחל מורן, אחד המסלולים המוצלים שבכתבה

יח"צ - חד פעמי

נחל בצת: הנחל ששב לחיים

פעם, לפני שנים לא רבות, נחל בצת שבגליל המערבי זרם כל השנה, ורמז לכך ניתן לגלות בדמות שרידי טחנות הקמח המנקדות את התוואי. לפני כעשרים שנה נשאבו מימיו והנחל יבש. אך לפני מספר שנים הוא זכה שוב למים חיים, באופן מלאכותי, במטרה להשיב את החיים לגדותיו - את בעלי החיים והצמחים. על הדרך, גם מי שמטיילים בו כעת נהנים מכל הטוב הזה.

והצל, כמובן. חלקים ניכרים מההליכה נערכים בלב חורש ים תיכוני, שאף מתהדר בתחושת מסתורין קלה. מדובר במסלול הלוך-ושוב, כאשר היעד שלכם הוא עינות כרכרה - נביעה קלה שהמים שלה מגיעים מתוך צינור.

אורך המסלול: כארבעה ק"מ (כשני ק"מ לכל כיוון). רמת קושי קלה.
יוצאים לדרך: נוסעים בכביש 899 אל קיבוץ איילון, ומחנים בחניון הסמוך למפעל מזון. תחילת הטיול בסימון שחור, וכאשר מגיעים לצומת שבילים שחור-כחול, עולים על השביל הכחול. על הדרך תמצאו מקורות מים חמודים לשכשוך קליל. אם אתם כבר כאן, מומלץ לכלול במסלול גם את חורבת כרכרה הסמוכה, שרידי יישוב קדום.
עוד משהו: אם הגעתם בשני כלי רכב ואתם מעוניינים במסלול קווי ארוך יותר, מבלי לחזור באותה הדרך, מומלץ לבצע את מסלול נחל שרך ונחל בצת, שאורכו כ-5.5 ק"מ. הוא מתחיל בחניון שרך שבכביש 899, מזרחית לכניסה ליישוב גרנות הגליל, ומסתיים בקיבוץ אילון, ליד מפעל המזון.

נחל בצת. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
חלקים ניכרים מההליכה נערכים בלב חורש ים תיכוני. מטיילים בנחל בצת/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין

נחל קדש: צל בשביל ישראל

גם נופים מרשימים, גם סיפורי מורשת קרב מרתקים וגם צל. לפחות בחלק ניכר מהמסלול (אך לא בכולו). עם זאת, קחו בחשבון שמסלול זה, למרות שאינו ארוך, דורש מעט טיפוס על מדרגות סלע ושאר התנשפויות, ולכן מתאים למשפחות עם ילדים גדולים ואוהבי לכת. בנוסף, נדרשת הקפצת רכבים (מסלול קווי). את המסלול ניתן לערוך בשני הכיוונים.

אורך המסלול: כשלושה ק"מ. רמת קושי בינונית פלוס.
יוצאים לדרך: נקודת ההתחלה היא במצודת ישע (מצודת כ"ח) שלצד כביש 899. נקודת הסיום לצד השלט "נחל קדש", דרומית לקיבוץ יפתח (כביש 886). ניתן לחנות ליד קיבוץ יפתח. ניתן לבצע את המסלול גם בכיוון ההפוך.
המסלול מסומן בצבעי שביל ישראל (לבן-כחול-כתום). שימו לב שלא להחמיץ אותו, כי בשלב מסוים, המסלול מבצע מעין סיבוב פרסה חד. אל תוותרו על מצודת ישע (כ"ח), שנבנתה על ידי הבריטים בסוף שנות השלושים של המאה שעברה. באביב 1948, נערכו פה קרבות קשים שבהם נפלו 28 לוחמי פלמ"ח.
עוד משהו: במצודת כ"ח שוכן "מוזיאון הרעות", המנציח את 28 לוחמי הפלמ"ח בנפלו בקרבות לכיבוש המצודה.

נחל קדש. רוי מטלון, זיו ריינשטיין
מתאים לאוהבי לכת. נחל קדש/זיו ריינשטיין, רוי מטלון

שמורת טבע תל דן: אחד ממסלולי הקיץ האהובים

מבין חמשת המסלולים המתוארים כאן, זהו המסלול היחידי שאינו חינמי. עם זאת, מדובר באחד ממסלולי הקיץ האהובים והכיפיים ביותר בגליל, והוא דוגם את החורש הסבוך ואת פלגי המים המרעננים של נחל דן.

אורך המסלול: כקילומטר וחצי ויותר, לפי החשק. רמת קושי קלה.
יוצאים לדרך: מקריית שמונה נוסעים מזרחה בכביש 99 לכיוון קיבוץ דן, ומשם לפי השילוט לשמורה. בכניסה לשמורת הטבע מקבלים דפדפת מדע ומפת מסלול, וניתן לבחור מה עושים וכמה עושים. בלב המסלול ישנה בריכת שכשוך קרה-קרה שילדים ישמחו לאמץ. בין לבין, חולפים לצד מרחבים שמזכירים ג'ונגל, גשרונים יפהפיים ושפע של פלגי מים. בימים אלו, הכניסה לגנים הלאומיים ושמורות הטבע ברישום ותיאום מראש באתר רשות הטבע והגנים. מחיר כניסה: 28 שקלים למבוגר, 14 שקלים לילד (חינם למנויי מטמון).
עוד משהו: בתחומי השמורה שוכן תל דן, ובו שרידים ארכיאולוגיים מרתקים כגון "השער הישראלי", מתחם פולחן מהתקופה הישראלית, השער הכנעני (שער אברהם), שבנוי מלבני בוץ ועוד. עם זאת, חלק זה חשוף לשמש.

שמורת טבע תל דן. איל שפירא, איל שפירא
בריכת שכשוך קרה שילדים ישמחו לאמץ. שמורת טבע תל דן/איל שפירא, איל שפירא

שביל נורמן: רוח של אגדות

לעתים נדמה שהמסלול המקסים הזה תוכנן במיוחד עבור ילדים. רוח של אגדות שורה עליו, לא מעט בזכות רמזים קטנים וחמודים לסיפורי ילדים קלאסיים. כך למשל, השלט "לבית של מיץ פטל" החבוי בעומק המסלול, או הכיתוב "הבית של שלגיה". רק פיות חסרות כאן, להשלמת התמונה.

אורך המסלול: כקילומטר וחצי (ניתן להאריך לפי החשק). רמת קושי קלה.
יוצאים לדרך: מכביש 854 נוסעים לפי השילוט לכיוון כפר ורדים. כ-250 מטר דרומית לדרך הגישה ליישוב, מחנים לפי השילוט. מכאן מתחיל טיפוס קליל ומוצל היטב על גבעה מיוערת. השביל מסומן בכחול, אך במהרה תפגשו שביל טיול ייחודי שצבעו צהוב. זה יהיה השביל שלכם, והוא ינוע בין סלעים פוטוגניים ועצים ציוריים. פה ושם תמצאו את עצמכם במקומות המכונים "מנהרת גמדים" או "שביל האוהבים". אפשר להסתפק בכך, ואפשר להגדיל ולטפס בשביל הכחול על ראש הגבעה, לתצפית יפה על האזור.
עוד משהו: אם אתם כבר כאן, דלגו לפארק הסלעים הסמוך בכיסרא-סומיע - שבו מסלולי טיול משולטים היטב וקלילים להפליא, החולפים באזור שבו תצורות גיאולוגיות יפהפיות.

שביל נורמן. איל שפירא, איל שפירא
כאילו תוכנן במיוחד עבור ילדים. שביל נורמן/איל שפירא, איל שפירא

הנחלים מורן ונריה: חורש צפוף ונעים

אחד המסלולים הפחות מוכרים, המתפתלים בסמוך להר מירון, חולף בנחלים מורן ונריה. כאן ממתין לכם חורש צפוף ונעים, שלעתים הופך להיות אפלולי לעילא. כן, גם בימי קיץ לוהטים. הדרך תיקח אתכם לצד בוסתנים, מפלוני סלע חלקלקים והמון צל.

אורך המסלול: כ-6.5 ק"מ. רמת קושי בינונית.
יוצאים לדרך: מכביש 89, כקילומטר דרומית לקיבוץ סאסא פונים דרומה, לכיוון הר מירון. בהמשך מחנים את הרכב לצד שער בית ספר שדה הר מירון. נקודת הסיום נמצאת כ-300 מטרים דרומית לכם, ב"חניון חממה". תחילת המסלול בשביל בסימון ירוק, כאשר בהמשך עולים על שביל בסימון אדום.
עוד משהו: אם נשאר לכם כוח, אל תוותרו על טיול מעגלי קצר וחמוד בפסגת הר מירון.


* עבור הטיולים הללו, יש להצטייד במפת המסלול וב"סיפור דרך" מפורט.

נחל מורן. איל שפירא, איל שפירא
לעתים הופך להיות אפלולי לעילא. נחל מורן/איל שפירא, איל שפירא

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully