וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כשאי אפשר לטוס לאירופה, מה יהיה על מחירי החופשות בארץ?

יוסי פישר וזיו ריינשטיין

1.7.2020 / 13:59

אירופה נפתחת היום ל-14 מדינות, כשישראל לא בתוכן. אז מה יעלה בגורל החופשה שהזמנו לאוגוסט? האם יוון בכל זאת תקבל אותנו? ומה זה יעשה למחירי הנופש במלונות ארצנו? תחזית לא אופטימית

צילום: רויטרס, עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

בווידאו: ספרד פותחת את גבולותיה למרבית תושבי האיחוד האירופי עם תום הסגר (החודש)

אירופה מתחילה לקבל אליה היום תיירים מחוץ לאיחוד האירופי, כש-14 מדינות שמוגדרות "ירוקות", כלומר נתוני ההידבקות בקורונה אצלן נמוכים מאוד, יוכלו ליהנות ממה שנשאר מהקיץ הזה. גם תושבי סין, "חלוצת המגיפה", יוכלו להגיע לאייפל או לראות את מסי מבקיע את השער ה-701 שלו בברצלונה, במידה ותושבי אירופה יורשו לטוס לסין.

אנחנו, לצערנו כמילות השיר - "נשארים בארץ" ביחד עם ארה"ב, רוסיה, וברזיל, וגם אם אתם חושבים שב-1 באוגוסט זה ייגמר - תחשבו שוב. אומנם ראש הממשלה הצהיר שיוון וקפריסין יפתחו לישראלים בחודש הבא מבלי צורך בבידוד בחזור, אבל יוון, ששייכת לאיחוד האירופי, לא תקבל אליה ישראלים לפחות עד ה-1 באוגוסט, וגם זה נתון לבדיקה שתיערך כל שבועיים באיחוד האירופי כדי "להפשיר" עוד מדינות "ירוקות". וקפריסין? גם זה כבר לא בטוח לאור נתוני התחלואה הגדלים בארץ.

עם ההכרזה של נתניהו על פתיחת השמיים, מיהרו חברות התעופה היווניות לפתוח מכירת כרטיסי טיסה באינטרנט. חברת ישראייר שיווקה כבר חבילות ליעדים ביוון ובאיים. אלפי ישראלים רכשו כרטיסים וחבילות תוך שהם מתבססים על ההצהרות של היוונים ושל ראש הממשלה שלנו.

ומה עכשיו? האם חברות התעופה יחזירו לנוסעים את כספם? האם המלונות שבהם רכשו מאות ואלפי ישראלים חדרים כחלק מחבילות, יסכימו להחזיר את הכספים למארגני התיירות? האמינות של חברות התעופה, מארגני התיירות, סוכני הנסיעות הולכת ויורדת והלקוחות מסרבים להאמין.

"היום כל חברת תעופה פועלת בצורה שונה", אומרת לוואלה! תיירות, עמית פלס, סוכנת נסיעות מחברת "נתיב טורס" וממובילי המטה להצלת תיירות חו"ל. "חלק לא מחזירות כסף בכלל, חלק מחזירות אבל זה לוקח המון זמן ואחרות נותנות זיכוי למימוש עתידי, אבל הלקוחות רוצים לראות את הכסף בחשבון הבנק. אנחנו כל היום מותקפים בטלפונים מלקוחות שמחכים לקבל את הכסף בחזרה. אנחנו תקועים בין הפטיש לסדן. עם זאת, אנחנו עושים הכל כדי לזרז את ההחזרים. ברור לנו שזו תקופה רגישה מאוד לכולם. הטלפון שלי דומם, ומדצמבר (כשהחלה הקורונה בעולם - ז.ר) אני מתעסקת בביטול טיסות".

להערכתך, הישראלים יחזרו לטוס כשאירופה תיפתח שוב?
""לגבי העתיד, יקח זמן להחזיר לחלק מהאנשים את האמון והביטחון לטוס. אני מקווה שיהיה מתווה שיוכל לקדם את החזרה לשגרה במהירות. עם זאת, רוב האוכלוסייה אומרת לי 'רק שתבוטל חובת הבידוד - ונחזור לטוס. זה לא יהיה קל אבל נחזור'"

דגלי האיחוד האירופי מונפים מחוץ למטה האיחוד בבריסל, בלגיה. 15 במאי 2020. רויטרס
כל שבועיים תיבחן האפשרות לצרף עוד מדינות לרשימה "הירוקה". האיחוד האירופי/רויטרס

"ישראל תלויה גם בתיירים מחו"ל"

אז אנחנו נתאפק עוד קצת ולא נטוס לעשות שופינג בפרימרק או לבלות עם הילדים ביורופארק, אבל ההשלכות על אי כניסתם של הישראלים לאירופה יורגשו היטב אצלנו, בארץ, בעיקר בתחום המלונות. עד עתה נפתחו רק 30 אחוזים מהמלונות בארץ, ולפי הערכת התאחדות המלונות בישראל עד סוף יולי צפויים להיפתח 200 מתוך 430 בתי המלון בישראל, כלומר 50 אחוזים.

אמיר חייק, נשיא התאחדות המלונות בישראל, אמר בשיחה לוואלה! תיירות שלמרות שהאשימו את ההתאחדות שהיא בעד סגירת השמיים (כדי שהישראלים ינפשו בארץ), המלונאים הכי רוצים שיהיו טיסות הדדיות בין אירופה וישראל, כי אי אפשר לבנות על תיירות ישראלית בלבד. "ישראל תלויה גם בתיירים מחו"ל גם לענף המלונאות", מסביר חייק. "ככל שהטיסות לחו"ל יתמהמהו, אנו נראה עוד ועוד מלונות נכנסים למשבר תזרימי, בעיקר בערים שבהן תיירות החוץ גבוהה, כמו תל אביב ש-77 אחוזים מהתפוסה במלונותיה ב-2019 היתה של תיירים מתיירים, בירושלים 80 אחוזים, בנצרת 84 אחוזים, בטבריה 57 אחוזים ונתניה 53 אחוזים, כך שאי אפשר לחשוב ולבנות על מצב שבו התיירות בארץ והמלונות בפרט יושתתו על ישראלים".

האם האיסור על ישראלים להיכנס לאירופה יקפיץ את מחירי המלונות בארץ?
חייק: "לא, כי יש מלונות באזורים רבים, ואני קורא לכולם לנסוע גם למלונות בפריפריה וגם לבחור בתיירות עירונית. כיום יש הנחות גדולות והמלונאים מנסים למלא את המלונות כדי לעצור את הדימום של ההוצאות הקבועות שיש להם. הם כבר לא מדברים על רווחים".

אבל אם יהיה ביקוש גדול למלונות בארץ - המחירים ודאי יעלו.
"אם הביקושים יגדלו - יפתחו עוד מלונות. כרגע לאזרחים יש גם בעיה כלכלית וזה מושך לכיוון של חדרים מוזלים והנחות".

לדברי חייק, לעומת שנים קודמות מחירי הנופש במלונות ירדו כי המלונאים רוצים להפעיל את המלונות ולכסות את ההוצאות הקבועות. "השאלה אם אירופה תפתח את הטיסות שלה לפה והאם יגיעו לפה תיירים, ומה יקרה לשוק התיירות העסקית - האם היא תחזור או שחלקה תעבור לזום וזה יצור בעיה עולמית", הוא מסכם.

מלון אילת מלונות באילת. ShutterStock
מלונות באילת. המחירים עלו בהתאם לקצב התחלואה בארץ/ShutterStock

"אי אפשר לבוא בתלונות שהצימרים מעלים מחירים"

גיל חובב, יו"ר מטה עתיד התיירות שנלחם עבור ענף התיירות בארץ, דווקא צופה עלייה במחירי הנופש שלנו. לדבריו, האיסור לטוס לאירופה יגרום לישראלים לבחור יותר באירוח כפרי ופחות במלונות. "תהיה עלייה במחירים ורק אם המדינה תתן תמיכה לצימרים הם יורידו אותם. אי אפשר לבוא בתלונות אליהם שהם מעלים מחירים, כיוון אין להם שום תמיכה". חובב מסביר, שהתשלום על היעדר תיירים בתקופת הקורונה יבוא לידי ביטוי באוגוסט. בנוסף, תפוסת הצימרים באמצע השבוע דלילה ובסופי השבוע גבוהה, ובעלי הצימרים עדיין מחזיקים עובדים, ולכן החוסר בהכנסה יבוא לידי ביטוי במחירים גבוהים יותר באוגוסט. "אפשר לומר שהם מגזימים", אומר חובב, אבל העלויות הגבוהות קבועות, בטח אצל גופים כמו איגוד האכסניות, או בבתי ספר שדה של החברה להגנת הטבע ושאר מלכ"רים שיצטרכו להתמודד. אני מקווה שהם יצליחו".

ומה לגבי תיירים מאירופה? אנחנו מאבדים אותם?
חובב: "אנו מנסים לשמר את השוק האירופי בלי תמיכה ממשלתית, ומשרד התיירות מתחיל לטפל בלשכות התיירות שלו באירופה כדי לתחזק אותן, אבל זה לאט מדי. יקח זמן רב לחברות העסקיות להניע את מנוע הכנסים והטיסות בעולם, ומדינות אחרות כבר מצביעות ברגליים ושומרות על המותג שלהן. אצלנו זה לא קורה".

זוג יושב בג'קוזי. ShutterStock
הצימרים יעלו מחירים, אבל אי אפשר להאשים אותם/ShutterStock

הישראלים חיים בתוך "סיר לחץ"

בינתיים הישראלים חיים בתוך "סיר לחץ": הילדים יצאו לחופשת הקיץ וההורים מחפשים מה לעשות. עקומת מחירי המלונות באילת בשבועות האחרונים עלתה בקורולציה ישירה לעליית קצב התחלואה בקורונה. המחירים באילת עומדים על 1,400 שקלים ללילה לחדר זוגי במלונות 4 כוכבים, זה במידה ותמצאו חדרים. בחודשים אוגוסט וספטמבר אין כמעט להשיג חדרים במלונות חמישה כוכובים.

כל הדיבורים כאילו תיירות הפנים תציל את תעשיית התיירות בישראל הם דיבורים בעלמא. נכון, המלונות באילת מרוויחים בימים אלה, הצימרים בצפון מלאים, המלונות בים המלח וטבריה אולי יעבדו טוב ביולי, אוגוסט וספטמבר אבל מה עם כל השאר? מה עם ירושלים, אשדוד, נתניה, תל אביב, נצרת?

בתוך כך, יש שאלות קשות שצריך לשאול את הממשלה שלנו:
מדוע המדינה אוסרת על אזרחיה לבצע בדיקות קורונה פרטיות לצורך נסיעה לחו"ל? מדוע ישראלים שיוצאים למדינות שבהן הקורונה בשליטה, כמו יוון וקפריסין, חייבים בחובת בידוד 14 יום בחזרה ארצה ואילו מי שנוסעים לנופש בתוך ישראל לא חייבים בבידוד? האם חופשה באילת או באשדוד פחות "מסוכנת" מחופשה במיקונוס או בפאפוס?

האם מצבה של ישראל גרוע מזה של בריטניה, איטליה, ספרד, צרפת שפתחו את גבולותיהן לתיירות יוצאת ונכנסת? מדוע ישראל נשארת סגורה לתיירות נכנסת ממדינות בטוחות יחסית? הרי הכניסה והיציאה ארצה הן מנקודה אחת ויחידה ואפשר לנטר את הנוסעים.

ברור שהקורונה התפשטה בכל המדינה וההדבקה היא בתוך הקהילה, אז מה הפחד הגדול מפני תיירות? לא ברור. אז במקום שאנחנו ניתן את התשובות, האיחוד האירופי עושה זאת במקומנו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully