נחל רחף תחתון. ג'אמיל אלאטרש, רשות הטבע והגנים, רשות הטבע והגנים
נחל רחף תחתון/רשות הטבע והגנים, ג'אמיל אלאטרש, רשות הטבע והגנים

קו פרשת המים

אלו כנראה הימים האחרונים לטבילה בטבע, אז או שתנצלו את גבי המים שעוד מעט יתייבשו, או שתלכו לים ולבריכות שרק נפתחו. אנחנו בוחרים בטבע הרטוב, אז קבלו 4 מקומות שמלאים עכשיו במים ופחות במטיילים

אז אחרי השרב הראשון, כולנו רצנו להתקרר בים או במזגן, אבל למה לא לשלב טיול יפה עם מים צוננים עם פתיחתה של העונה החמה? אז לקראת סופ"ש ארוך ועונה קיצית ארוכה יותר, ביקשנו מאנשי רשות הטבע והגנים להמליץ על כמה מסלולים המתאימים לימים חמים, שבהם גם יש מים בתקופה הקרובה וגם סביר להניח שתמצאו פחות מטיילים.


ירוקים מקנאה: ה"בריכות" של המדבר התמלאו במים

צפו בבריכות הנהדרות של נחל רחף, השבוע

נחל רחף תחתון/צילום: ג'אמיל אלאטרש, רשות הטבע והגנים

נחל ברק: בדרך לאילת עוצרים לטבילה

נוסעים לאילת או לערבה ורוצים טיול קצר ומרענן בדרך? אל תדלגו על נחל ברק. המסלול מתחיל על כביש הערבה, חמישה ק"מ צפונה למושב פארן. בנקודה הזו פונים לשביל עפר המתאים לכל סוגי הרכבים. לאחר נסיעה של כ-20 דקות לאורכו של נוף מדברי מגיעים למגרש חנייה, שם ניתן להשאיר את הרכב. כבר במגרש החנייה ניתן לראות את יופיו של נחל ברק. אם מביטים מעלה ממגרש החנייה ממשיכים ללכת ברגל כ-20 דקות לאורכו של הנחל, כאשר בצדדים ניתן לראות שפני סלע ויעלים.

לאחר 20 דקות מגיעים לפתח קניון ברק ולחלק הרטוב של המסלול. ממשיכים לאורכו של הקניון בהליכה ובשחייה בגבי המים, עד שמגיעים לקיר הקניון. על הקיר ישנם סולמות מתכת לצורך העלייה. חשוב לעזור לילדים קטנים בעת העלייה. בחלקו העליון של הקניון פונים שמאלה למסלול הירוק שיחזיר אתכם לתחילת המסלול ולמגרש החנייה.

משך המסלול: שלוש שעות (מסלול מעגלי)
איך להגיע: המסלול מתחיל בקילומטר ה-115 בכביש הערבה (חמישה ק"מ צפונה למושב פארן).
הערה: המסלול מצריך מעבר וחציה של גבי מים, יש לקחת זאת בחשבון כאשר מגיעים עם ציוד רגיש למים).

נחל ברק. אורן פריטל, רשות הטבע והגנים, רשות הטבע והגנים
סולם שמוביל לאחד הגבים בנחל ברק בערבה/רשות הטבע והגנים, אורן פריטל, רשות הטבע והגנים
נחל ברק. אורן פריטל, רשות הטבע והגנים, רשות הטבע והגנים
בקניון של נחל ברק תמצאו גם פינות מוצלות/רשות הטבע והגנים, אורן פריטל, רשות הטבע והגנים

קניון ורדית: עם סולם לתוך המים

קניון ורדית שבערבה, הוא כמו האח התאום של נחל ברק, רק שאליו ניתן להגיע עם רכבי שטח בלבד. בדומה לנחל ברק, תחילת המסלול על כביש הערבה, במפגש של נחל פארן עם הכביש. למי שמעוניין במסלול קצר הכולל הליכה בקניון וגבי מים, כדאי לקחת בחשבון את קניון ורדית.

בתחילת המסלול ניתן לראות תחנת שאיבה של חברת מקורות. נוסעים על הכביש המסומן בצבע שחור כ-20 דקות בתוך נחל פארן המרשים (זהו נחל האכזב הגדול ביותר בישראל), עד המפגש עם השלט המפנה אתכם לקניון ורדית. בנקודה יש להמשיך בשביל הכחול עד נקודת החנייה (ניתן לעשות את הנסיעה עם רכב שטח בלבד).

ממגרש החנייה נכנסים לתוך קניון ורדית המצוקי, כאשר גם כאן, בדומה לנחל ברק, ניתן לצפות בשפני סלע ויעלים החיים באזור. לאחר מגרש החניה הולכים כ-20 דקות עד שמגיעים לגבי המים, ומכאן לעיתים נדרשת שחייה כדי לחצות, עד שמגיעים לסולמות המתכת המעלים לחלק העליון של הקניון ולנוף מרהיב על הערבה. ניתן לחזור במסלול המעגלי המתאים למיטיבי לכת, אך מכיוון שהוא תלול, למשפחות המטיילות בקניון עדיף לחזור באותה דרך בה הם הגיעו.

כאשר מגיעים בחזרה למגרש החנייה, ניתן לחזור לכביש 40, או לצאת מזרחה ולסיים במושב פארן.

משך המסלול: שלוש שעות (מסלול מעגלי)
איך להגיע: בכביש 40 (כביש הערבה) לכיוון אילת ממצפה רמון, שביל העפר מתחיל במפגש של הכביש עם נחל פארן. ניתן להגיע למסלול עם רכב שטח בלבד.

קניון נחל ורדית. עדי רפפורט, רשות הטבע והגנים
לעיתים נדרשת שחייה כדי לחצות את המסלול. גב מים בקניון נחל ורדית/רשות הטבע והגנים, עדי רפפורט
קניון נחל ורדית. חן ינאי, רשות הטבע והגנים
המסלול בקניון ורדית מצריך טיפוס בדרגיות/רשות הטבע והגנים, חן ינאי

נחל רחף: לטבול עם הנוף של ים המלח

עוברים לאזור ים המלח, שם מיטיבי הלכת יכולים ליהנות מטיול לנחל רחף תחתון, מסלול בעלייה הכולל גם סנפלינג (לא חובה לעשות את החלק הזה, ניתן לוותר עליו).

המסלול מתחיל על כביש 90, קילומטרים בודדים דרומה ממצדה. כבר בתחילת המסלול נתקלים בעלייה בקושי בינוני במסלול בצבע הירוק). לאחר עלייה של כחצי שעה מגיעים לצומת דרכים ראשונה, עם פיצול לשביל שחור או המשך הירוק. השביל השחור מוביל לגב התחתון של הנחל ללא מעבר דרך הגבים המרכזיים. מי שמעוניין להמשיך לכיוון הגבים המרכזיים צריך להמשיך עם השביל הירוק עד הפיצול הנוסף, שם יש להמשיך ולעלות מספר דקות נוספות עם השביל הכחול. לאחר הטיפוס מגיעים לגבים המרכזיים, שם ניתן לעצור לנוח, לעשות פיקניק (לא לשכוח לקחת שקיות זבל) ולהיכנס למים (חשוב לזכור, אלו מים עומדים).

מאותם הגבים ניתן לצפות מטה בכל יופיו של הנחל, ואם מסתכלים מזרחה רואים נוף מרהיב של הרי ים המלח וירדן. בנחל רחף אתם יכולים ליהנות לא רק מהנוף, המים והטיול, אלא גם מצפייה בבעלי החיים הרבים באזור (אם יתמזל מזלכם) - יעלים, שפני סלע, זאבים, דורבנים, צבועים, עופות דורסים ועוד.
אורך המסלול: כחצי שעה עד הפיצול למסלול השחור, כשעה עד הפיצול למסלול הכחול.

איך להגיע: נחל רחף מתחיל על כביש 90, קילומטרים בודדים דרומה למצדה. המסלול מתחיל מחניון הלילה של נחל רחף, צמוד לכביש 90.
הערה: המסלול מתאים למיטיבי לכת ולא למשפחות. חשוב לשים לב ולמזג האוויר ולשתות הרבה מים.
המסלול מיועד כמסלול סנפלינג, מי שלא מעוניין יכול להגיע לגבים המרכזיים לאורכו של המסלול הירוק.

נחל רחף תחתון. ג'אמיל אלאטרש, רשות הטבע והגנים, רשות הטבע והגנים
לאחר הטיפוס מגיעים לגבים המרכזיים. נחל רחף תחתון/רשות הטבע והגנים, ג'אמיל אלאטרש, רשות הטבע והגנים
נחל רחף תחתון. ג'אמיל אלאטרש, רשות הטבע והגנים, רשות הטבע והגנים
גבי המים מלאים מהשטפונות של החורף האחרון. נחל רחף תחתון/רשות הטבע והגנים, ג'אמיל אלאטרש, רשות הטבע והגנים

עין תינה: המעיין שמושך אליו גם בעלי-חיים

אם ברצונכם לבלות במים ולעשות טיול רגלי קליל לצד כמה מבעלי החיים המיוחדים בישראל, אתם חייבים להגיע לעין תינה שבמורדות רמת הגולן. שמורת טבע עין תינה הינה שמורה קטנה ובה בית גידול לח ייחודי. עין תינה מהווה מוקד משיכה לבעלי חיים רבים כמו הצבי הארץ הישראלי, חזירי בר, זאבים, תנים, נמיות ועוד. גם בעלי חיים מימיים ועופות מבקרים בעין תינה, כגון סרטנים קטנים ופשושים.

המים בשמורת עין תינה מגיעים ממעיין גדול, ובזכות שפיעתו בעלי חיים וצמחים רבים ממשיכים לחיות ולהתקיים, למרות שמרבית המים משמשים לחקלאות באזור. על מנת לשמור על בית גידול ייחודי זה הסדירה רשות הטבע והגנים שביל הליכה בתוך המים, המונע דריכה על כל שיטחו של בית הגידול.

כל מי שמעוניין לטייל במסלול מעניין ברחבי השמורה, ישנו מסלול הליכה (מסומן בצבע ירוק) שמתחיל מהרחבה שבצד כביש 918, בק"מ ה-21. הולכים עד חורשת האיקליפטוסים, ומשם ממשיכים עם מסלול ההליכה לצד ערוץ הזרימה לכיוון מזרח. כעבור 500 מטרים המסלול מטפס בין עצי תאנה עד המעיין. ניתן לשוב חזרה לבריכה במסלול הירוק, או להמשיך בשביל בצבע כחול, שביל השיזף, חזרה לדרך העפר ולמכונית.

משך המסלול: כשעה וחצי.
איך להגיע: פונים מזרחה מהכביש המזרחי של עמק החולה, כביש גדות-גונן (כביש 918), בין סימני ק"מ 24-23.
דרגת קושי: קלה-בינונית (חובה נעלי הליכה טובות).

עין תינה. נעמה מנספלד, רשות הטבע והגנים, רשות הטבע והגנים
בית גידול לח ייחודי. עין תינה/רשות הטבע והגנים, נעמה מנספלד, רשות הטבע והגנים
טיול עין תינה בעמק החולה. איל שפירא, מערכת וואלה! NEWS
המים מהמעיין נופלים על סלעי הבזלת/מערכת וואלה! NEWS, איל שפירא

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully