וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חושבים שחוזרים לטוס? תשכחו מנופש בחו"ל בתקופה הקרובה

יוסי פישר

30.4.2020 / 9:12

הדגש בחופשת הקיץ הקרובה במלונות וכפרי הנופש יהיה על "ריחוק חברתי". לא עוד בופה גדוש וארוך בחדר האוכל, הפעלות למאה איש בבריכה או חופשות רבות-משתתפים. מאידך, מי שיוכל כלכלית לצאת לנופש בארץ או ביוון, קפריסין וטורקיה - ייהנה ממבצעים חסרי תקדים

הבריכה וחוף הים של מלון אלקסוס, צפון קפריסין/צילום: ארז מיכאלי

בווידאו: חופשה בצפון קפריסין

בשבוע האחרון אנו שומעים כמעט מדי יום על חברת תעופה זרה המחדשת קווי טיסה ארצה. היו אלה אייר באלטיק, וויז אייר, בריטיש איירווייס, אליטליה ואחרות שהודיעו על הפעלת טיסות לישראל כבר מ-1 במאי, אך האם זה אכן זה עומד לקרות? ימים יגידו.

מדינות אירופה מודיעות על תאריכי פתיחת בתי המלון מחדש, והן עסוקות בכתיבת פרוטוקולים של סטריליזציה ושמירה על ריחוק חברתי על מנת לאפשר לעסקים לנסות ולהציל את עונת הקיץ. כל עוד תיירים אינם מורשים להיכנס לישראל, וישראלים לא יכולים להכנס למדינות רבות מבלי שתהיה להם אזרחות מקומית וגם אז קיימת חובת בידוד של 14 יום בהגעה ובחזרה ארצה - לא נראה לי שמי שאינם מוכרחים יטוסו.

מאז פרוץ האינתיפדה הראשונה בסוף שנות ה-80 של המאה הקודמת, תיירות הפנים היתה הבסיס והמשענת שעליהם נשענו חלקים ניכרים של ענפי האירוח הישראלים - בתי מלון וצימרים. בעת פיגועי ההתאבדות הגדולים של תחילת שנות האלפיים, מי שהצילו הלכה למעשה את המלונאות היו "מר וגברת ישראלי", והנופשונים של הוועדים הגדולים במשק. כשהתיירים פחדו להגיע ומדינות העולם פרסמו אזהרות מסע חמורות לארץ, היו אלו התיירים הישראלים שצבאו על מלונות אילת, ים המלח וטבריה.

יש בישראל מספר רשתות בתי מלון שבאופן פרדוקסלי "נבנו" בעתות המשבר הללו, כשטיסות הצ'רטר לאילת חדלו להגיע ואזהרות מסע חמורות לנסיעות לישראל פורסמו בחו"ל על בסיס קבוע. כעת, כשאנו בעיצומה של מגיפה כלל עולמית, חוקי הנסיעות השתנו. המפתח בכל חופשה הינו ההיבט של הריחוק החברתי ותווי תקן לסטריליזציה. אצלנו קוראים לזה "התו הסגול", אך באירופה יש כבר מדינות דוגמת פורטוגל שייצרו תו תקן וסמל לתעשית התיירות.

וויז אייר Wizz air. וולף PR,
הודיעה שתחזור לטוס לישראל כבר ממחר. וויז אייר/וולף PR

היתרון הגדול של המלונות והצימרים בארץ לעומת חו"ל

האם נעלה בקיץ הקרוב בהמוננו על מטוסים או ספינות נופש? נותר עוד לראות. אני מניח שההתחלה תהיה קשה. פחד וטראומה הם שני מרכיבים שמוצאים את החשק מנופש וחופשות. התיירים בארץ ובעולם יעדיפו את תחושת הביטחון הבריאותי והנוחות על פני מסע לארצות זרות.

האמת היא, שאולי עושה חשק לטוס קצת יותר משעה לאנטליה, לגן העדן של "מועדוני הכל כלול", שבטח יספקו מחירי רצפה היסטוריים, אבל כדאי שנבין שבעת הזו שיטת "הכל כלול" נמצאת בהקפאה עמוקה. כבר לא תמצאו את המזנונים הארוכים העמוסים לעייפה עם כמויות אוכל אדירות. גם לא תמצאו את התור לקיוסק בבריכה לגלידות, פירות חתוכים ושתייה. פארקי המים יופעלו במתכונת "שבת", והחמאם וטיפולי הספא יאסרו או יצומצמו באופן דרמטי.

הדגש בנופש בעונת הקיץ הקרובה בכל המלונות וכפרי הנופש יהיה "הריחוק החברתי". לעונת הקיץ הקרובה, חסל סדר נסיעות של משפחות מורחבות, חבורות של חברים ונופשונים של מקום העבודה, שהפכו לבעייתיות ביותר עד בלתי אפשרית.

היתרון הגדול של המלונאות והצימרים בארץ לעומת הנופשונים בחו"ל, טמון בגמישות התפעולית והיכולת להתאים את הסביבה לדרישות הנופש הישראלי ביחד עם הדרישות של משרד הבריאות. מדובר בערך חשוב של ביטחון בריאותי שאולי לא נמצא כשטסים לאנטליה, או כשעוברים את הגבול לטאבה ולעקבה. ראינו את הגמישות של ענף האירוח הישראלי לאורך משברי העבר, ואני מאמין שגם הפעם נהיה עדים לכך.

עוד בוואלה!

סוגרים את הבסטה: בספרד לא תהיה כנראה תיירות השנה

לכתבה המלאה
בופה במלון מיראג'יו ביוון. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
תשכחו מהבופה הארוך בחדר האוכל במלון/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין

מחירי אירוח נמוכים למשפחת "ישראלי"

עם זאת, על התיירנים הישראלים לקחת בחשבון שעם כל הרצון העז של הישראלים לצאת לחופשה בקיץ, כמות הכסף הפנוי שנמצאת בידי הציבור קטנה באופן משמעותי. הביטחון התעסוקתי ירד באופן חסר תקדים. מעל 1.1 מיליון שכירים נמצאים בחל"ת ולא כולם יחזרו לעבודה.

המוצר התיירותי שהתיירנים יציעו לא יהיה דומה למה שהנופש הישראלי הורגל אליו במשך שלושה עשורים. נגמר עידן מזנוני ארוחות הבוקר הישראליות העשירים. נגמרה ההפעלה בבריכה למאה איש. כבר אמרנו - "ריחוק חברתי". התיירנים הישראלים יצטרכו לקחת בחשבון את שני השינויים הללו בחשבון, ולהציע למשפחת "ישראלי" מחירי אירוח נמוכים שיביאו את הנופשים חזרה לאירוח למרות תחושת חוסר הביטחון.

אולי על המדינה לקחת דוגמה ממדינות שונות באירופה, שהחליטו לעודד תיירות פנים באופן אקטיבי על ידי מתן מענק ותמרוץ לתיירני פנים. פולין כבר הודיעה על מהלך כזה. קפריסין בוחנת לבצע מהלך דומה לזה שכבר בוצע באי בעת המשבר הכלכלי בעשור הקודם. גם יוון פועלת בכיוון דומה.

לסיכום, עונת הקיץ הקרובה לא תהיה דומה לשום קיץ קודם ועלינו להפנים זאת. מי שנשארה להם יכולת כלכלית לצאת הקיץ לחופשה בישראל או ביעדים קרובים דוגמת קפריסין, איי יוון או אנטליה - ייהנו ממבצעי חופשות חסרי תקדים.

השאלה הגדולה שנשארת פתוחה בינתיים היא: האם תאהבו את אופי החופשה החדשה?!

יוסי פישר הוא מומחה לתיירות, מלונאות ותעופה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully