וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הספר שמלמד על הפרחים בארץ בצורה הכי כיפית שיש

פרופ' בלהה פישר סיירה בנורמנדי הפורחת, וחשבה להעביר את אהבתה לפרחים לנכדיה. אז היא כתבה את "יומן המסע של אגי והורטי לפרחי ארץ ישראל", שבו גם איירה את פרחי ארצנו ושזרה אותם לתוך סיפור עלילתי שמלמד קטנים כגדולים מה פורח אצלנו ומתי. מדריך פריחה, קצת אחרת

ספר יומן המסע של אגי והורטי לפרחי ארץ ישראל. בלהה פישר,
כריכת "יומן המסע של אגי והורטי לפרחי ארץ ישראל"/בלהה פישר

ספרים המספרים על פרחים הם לא דבר פופולרי בעידן אפליקציות זיהוי הפרחים, מה גם שחודשים רבים בשנה הם ספונים באיזה מדף שמעלה אבק, פה ושם אולי נזכרים בהם ושולפים אותם כשיוצאים לטיול.

אבל הנה מגיע ספרה של בלהה פישר, פרופסור לכימיה בפקולטה למדעים מדויקים באוניברסיטת בר-אילן, שהחליטה בטיול שערכה לפני שנים לנורמנדי בצרפת, עת היא פוסעת בין שיחי הורטנזיה וצמחי אגאפנתוס פורחים, להעביר את אהבתה הגדולה והתפעלותה מפרחי הבר של ארץ ישראל לדור הבא - נכדיה - שבאותה העת עדיין לא נולדו.

"יומן המסע של אגי והורטי לפרחי ארץ ישראל" (הוצאת אבן חושן), מספר על המסע של זוג פרחים (אגי והורטי - כינוי חיבה לפרחים שראתה פישר בנורמנדי - ז.ר) ש"טסו" מצרפת ארצה כדי להכיר את פרחי הבר של ישראל. הספר כתוב כיומן, לפי חודשי השנה, ומכיל ציורים מרהיבים ולצידם הערות בכתב יד המלמדות על הפרח ומאפייניו. האיורים שונים ומגוונים - מציור-על של מרבדי פרחים ובהם אגי והורטי ועד לציור של ניצנים הנפרשים לפרח, פקעת הפרח, הפריה על ידי דבורים, יחסי גומלין עם נמלים ועוד.

כל פרק מתרחש במקום אחר בארץ וכן מתוארים הנופים שבסביבתו - משמורת ירוחם בדרום (חלמוניות) ועד אלוני הבשן בצפון (כרכומים, סתוונית התשבץ). כל פרק מספר על נושא בוטני אחר כמו - בית גידול, גיאופיט, סימטריה בפרחים, בחירה בין אסטרטגיות רבייה ועוד. הנושאים הנ"ל ואחרים מתווכים בחביבות על ידי דמויות אנושיות שונות בכל פרק, כמו פקח בדואי של רשות הטבע והגנים, נזיר יווני-אורתודוקסי, צנחנית בצניחה חופשית ועוד.

ספר יומן המסע של אגי והורטי לפרחי ארץ ישראל. בלהה פישר,
הפרק על החצבים, מתוך הספר/בלהה פישר

כך למשל, בפרק 8 הרלוונטי לחודש הקרוב, פוגשים אגי והורטי את הכלניות האדומות בשמורת בארי בנגב המערבי. "אני חושבת שאני חולמת", לוחשת הורטי הנרגשת לאגי. " הכל סביבנו אדום לוהט, מאופק עד אופק. זה יכול להיות אמיתי?" נכתב על הכלניות שצובעות בחודש פברואר את מרחבי הנגב הצפוני באדום.

על התורמוסים הכחולים של חודשי מרץ-אפריל, נכתב: "בלהה מסבירה להם שהם נוסעים לגליל התחתון, לנחל תבור. שם, על המדרונות הירוקים היורדים לאפיק הנחל, נוח וטוב לתורמוסים לצמוח ולהתרבות בהמוניהם".

בדרך גם פוגשים השניים מספר דמויות, כמו פקח בדואי של רשות הטבע והגנים, נזיר אורתודוקסי וצנחנית בצניחה חופשית שמעשירות את החוויה הטיולית בטבע.

בנוסף, הספר מלווה באיורי הפרחים שאיירה פישר, כמו גם אירוים של מבנה הפרח, הפירות שלו ואפילו כיתובים מעניינים ליד כל איור שמופיסים מידע חשוב על הפרח. הפרחים מחולקים בספר לפי עונות, כשבראש כל פרק מופיע סימן של אחת מארבע העונות, כך שניתן לדעת מתי פורחים הפרחים. בסוף הספר ישנו גם לוח פריחות לפי חודשים, כך שניתן לדעת מה פורח בכל חודש וחודש, ואף איור של מפת ישראל שבו מסומן מה פורח והיכן.

אז הנה לכם יופי של ספר, שגם מלמד על פרחי הבר בארצנו וגם משמש כסיפור נהדר לכל שעה לילדים ומחדיר בהם את אהבת הטבע והכרת הארץ.

ספר יומן המסע של אגי והורטי לפרחי ארץ ישראל. בלהה פישר,
אגי והורטי פוגשים את הרקפות בכרמל/בלהה פישר
seperator

"יומן המסע של אגי והורטי לפרחי ארץ ישראל". מאת: בלהה פישר, 67 עמודים, מחיר: 74 שקלים, הוצאת אבן חושן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully