וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לידיעת היוצאים לחו"ל: המדריך שממליץ לאן לא לנסוע

תשכחו מברצלונה, שוויץ, באלי, מקסיקו ותאילנד. מדריך הנסיעות הבינלאומי Fodor's ממליץ לאן לא לנסוע ב-2020, ויש לו גם סיבות מעניינות במיוחד

צלמים זמניים מורשים

בסרטון: צוללן בתוך ים של זבל באי באלי, אחד היעדים בכתבה

מדי שנה, מפרסמת חברת Fodor's - המוציאה לאור מדריכי טיולים בעולם כולו (וחלק מספריה גם תורגמו לעברית) - את רשימת ה"לא לנסוע" שלה.

לקראת שנת 2020, הפתיעה החברה עם דיס-המלצות ליעדים פופולריים כגון ברצלונה, באלי, תאילנד ואחרים. "מדי שנה, אנו משתמשים ברשימת ה'לא לנסוע' שלנו כדי להאיר סוגיות סביבתיות, אתיות ולעתים פוליטיות", נכתב באתר החברה. השנה, חלק מהסיבות כללו גם הימנעות מיעדים שבהם נרשם עומס יתר בתיירות, כמו גם סכנות לחיי התיירים.

כך למשל, ברצלונה רושמת שיאים של עומס תיירות, במיוחד לאור העובדה שבעיר מוצעת כמות גבוהה במיוחד של חדרי ודירות Airbnb.

באלי אינדונזיה מגזין. דין אריאל, מערכת וואלה! NEWS
"מייצר" 3,800 טונות של זבל ביום. האי באלי/מערכת וואלה! NEWS, דין אריאל

טונות של זבל וסוגיות תרבותיות

האי באלי שבאינדונזיה התברג אף הוא לרשימה, בשל עניינים סביבתיים. נטען כי מדי יום ביומו, "מייצר" האי 3,800 טונות של זבל. בנוסף, בכדי להימנע מתיירות-יתר, מתכננים באי להטיל מס של שבעה ליש"ט (כ-30 שקלים) על כל תייר שיגיע לביקור. כחלק מהבעיה, תיירים רבים המגיעים לאי נוטים שלא לכבד את התרבות המקומית, באופן שמעורר תרעומת. אחת הדוגמאות שהתפרסמו הגיעה בדמות תיירת שתועדה עורכת קניות בסופרמרקט מקומי, בעודה לובשת ביקיני בלבד.

תיירות-יתר, המלווה בתופעות שליליות מגוונות, נרשמת בעת האחרונה ביעדים נוספים, בהם אזור ביג סור (Big Sur) שבקליפורניה, מקדש אנגקור ואט (Angkor Wat) שבקמבודיה ו"רחוב הרכבת" (Train Street), גדוש התיירים חובבי הסלפי בהאנוי, וייטנאם.

טיפ נוסף שמפרסם המדריך החדש הוא ההמלצה להימנע מטיפוס אל ההר מטרהורן (Matterhorn) שבשוויץ. זאת בשל המספר הרב של התאונות ומקרי המוות שמתרחשים בו. גם במקרה זה, האשם הוא עודף התיירים המבקשים להעפיל את ההר.

יעד נוסף ברשימה הוא קבוצת האיים פלורידה קיז (Florida Keys). זאת בשל הרס מתמשך של שוניות אלמוגים, הנמתחות לאורך של כ-580 ק"מ. בשמורת טבע זו, סובלים האלמוגים מחמצון-יתר יחד עם מחלה מסתורית הפוקדת אותם, וגורמת להם לאיבוד מסיבי של רקמות. לכם, מבקשים עורכי המדריך להניח להם להתאושש לאטם. גורל דומה ניצב בפני שוניות האלמוגים Parque Nacional Arrecifes de Cozumel שבמקסיקו.

עודף תיירים הביא יעדים נוספים בעולם להטיל "מס תיירות" על המבקרים. כך למשל, בשמורת הטבע של איי גלאפגוס שבאקוודור (מס המגולם בכרטיס הכניסה, שמחירו 100 דולרים) וכן מס גבוה במיוחד, של 1,000 דולרים, שיוטל על ידי ממשלת אינדונזיה על המבקרים באי קומודו, בו מתגוררת אוכלוסייה נדירה של לטאות כוח ענקיות. "לאור ההגבלות הקיצוניות הללו, ומצבם של אותם מקומות, נשאלת השאלה, 'האם בכלל כדאי לנו להיגע ליעדים אלו?'" שואלים עורכי הדוח.

מקדש אנגקור ואט, קמבודיה. ShutterStock
תיירות-יתר, המלווה בתופעות שליליות מגוונות. מקדש אנגקור ואט/ShutterStock

זהירות: אלכוהול מזויף, במרכז אמריקה

לצד הנזקים הסביבתיים שתוארו, מציע המדריך החדש להימנע מביקור במקסיקו וביעדים במרכז אמריקה, בשל מספר מקרי המוות שנגרמו עקב שתיית אלכוהול מזויף, במיוחד בקוסטה ריקה.

ומה באשר להמלצה שלא לבקר בתאילנד? כאן, הסיבה היא האכזריות המופנית כלפי בעלי חיים, במיוחד פילים, שעליהם מציעים לתיירים טיולי רכיבה. ולבסוף, העיר קייפטאון שבדרום אפריקה, שם נרשמו מקרי רצח רבים,

מסע רכוב על גבי פילים ביערות סמוכים לעיר צ'אנג מאי, צפון תאילנד. ShutterStock
בתאילנד יש לא מעט אכזריות כלפי בעלי חיים. מסע על פילים בצ'יאנג מיי/ShutterStock

רשימת ה"לאן לא" של מדריך Fodor's

ברצלונה, ספרד
ביג סור, קליפורניה
מקדש אנגקור ואט, קמבודיה
האי באלי, אינדונזיה
רחוב הרכבת בהאנוי, וייטנאם
הר מטרהורן, שוויץ
פלורידה קיז, ארצות הברית
איי גלאפגוס, אקוודור
האי קומודו, אינדונזיה
מקסיקו
קייפטאון, דרום אפריקה
תאילנד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully