וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הטיפים שיחסכו לכם את הטיפים: כמה תשר להשאיר בכל מדינה?

באיזו מדינה ייעלבו אם תשאירו טיפ? איפה ירדפו אחריכם עד לרחוב בשביל כמה אירו? והיכן נהוג לעגל למעלה את החשבון? המדריך שיחסוך לכם מבוכה מיותרת ברחבי העולם

מלצרית מקבלת טיפ במסעדה. Shutterstock, ShutterStock
בלא מעט מקומות בעולם נהוג להשאיר טיפ. אבל מדינות שלא/ShutterStock, Shutterstock

טיפים (תשר, בעברית) הם לא רק טיפים. הם חלק מתרבות אירוח שלמה ומוקפדת שמשתנה בין אזורים ומדינות בעולם. הישראלים, כידוע, אוהבים ויודעים לפנק, אבל לא כולם מודעים לנורמות המקובלות באזור בו הם נמצאים - מה שעלול למבוכה במקרה הטוב, ולמלצר ממורמר במקרה הרע. אז לא משנה איפה אתם נמצאים על המפה, ביקשנו ממוחמי אתר התיירות בוקינג. קום לעשות לנו, ולכם, סדר בכיס.

ארצות הברית: הכינו את הארנקים

טיפים הם כמעט על תקן חובה בארצות הברית - אם לא תשאירו טיפ, בהחלט יכול להיות שהמלצר ירדוף אחריכם ברחוב (המלצרים מקבלים שכר בסיס נמוך, מתוך ציפייה שהטיפים יעזרו לנפח את הארנק שלהם). כשאתם אוכלים בחוץ, מקובל להשאיר טיפ של 20%.

בנוסף, ברמנים יצפו לקבל טיפ של דולר אחד על כל משקה שהם יגישו לכם בבר. במלונות, בדרך כלל מקובל לתת דולר או שניים על כל מזוודה שהשוער סוחב, דולר לפקיד שמזמין בשבילכם מונית, וכ-5 דולר ללילה למשק הבית. בנוסף, מצופה מכם לתת טיפ גם לנהגי המוניות. באופן כללי, אי אפשר לטעות עם טיפ סטנדרטי של 20%.

עוד בוואלה!

טיפ עולמי: כמה כסף באמת צריך להשאיר במסעדות בכל מדינה בעולם?

לכתבה המלאה
מיקסולוג מכין קוקטיילים עם משקה ג'ין. ShutterStock
בארה"ב, על כל דרינק נהוג להשאיר דולר/ShutterStock

ספרד ופורטוגל: פסנסייה (סבלנות)

הספרדים והפורטוגלים לא נוהגים להשאיר טיפים, אבל ככל שהמקום יותר תיירותי, כך יותר סביר שהצוות יצפה לקבל טיפ. בדרך כלל השירות לא כלול בחשבון, אבל אם אם אתם רואים בחשבון שורה של IVA, שימו לב שמדובר במס ולא בטיפ. ברוב בתי הקפה והמסעדות היומיומיות, מספיק לתת כמה אירו בודדים.

- לקראת טיסה ארוכה: 15 טיפים קטנים שעושים הבדל גדול

במקומות יוקרתיים יותר, מקובל לתת 10%. בברים, יהיה נחמד אם תשאירו את העודף - במיוחד במקומות שבהם הגישו לכם לשולחן או נתנו לכם נשנושים בחינם. לא מצפים מכם לתת טיפ בשום מקום אחר, חוץ מאירו אחד או שניים לסבל או לשירות החדרים.

תשלום חשבון בבית קפה. Gunnar Pippel, ShutterStock
בחצי האי האיברי, ככל שהמקום יותר תיירותי - כך יותר סביר שהצוות יצפה לטיפ/ShutterStock, Gunnar Pippel

איטליה: בקטנה בלבד

ברומא - התנהג כאמריקני. האיטלקים די רגועים לגבי טיפים - 65% מהם לא נותנים טיפים בכלל, גם לא במסעדות, אבל התרבות האמריקנית מתחילה לחלחל אל עיר הבירה שלהם, וגם אל ונציה ופירנצה.

בכל פעם שאתם רואים בקבלה 'servizio' (בדרך כלל 10% מהמחיר), תוכלו להיות בטוחים שכבר שילמתם על שירות, ואתם לא צריכים להשאיר טיפ בנוסף. אם אתם רוצים להיות נדיבים, אתם יכולים להשאיר כמה אירו על השולחן. במלונות, אתם צריכים לתת רק כמה אירו לבל-בוי. במוניות, יכול להיות שיצפו מכם לעגל למעלה את התשלום, אבל לא ביותר מאירו אחד.

אילוסטרציה. ShutterStock
רוב באיטלקים לא נותנים טיפים, אבל אתם יכולים לעגל למעלה/ShutterStock

צרפת: השירות כבר בפנים

בצרפת, אתם ממש לא חייבים להשאיר טיפ, אבל אם אתם רוצים אפשר להשאיר קצת כסף קטן במגש שעליו הגישו לכם את החשבון. אם אתם לא צריכים את העודף, תגידו 'gardez la monnaie' כשאתם מחזירים את המגש. אם אתם רואים את המילים 'Service compris' על החשבון, זה אומר שהשירות כלול במחיר.

עם זאת, רוב הצרפתים כן נותנים טיפ קטן במזומן אם הם מרוצים מהשירות. החשבון בבר בדרך כלל יכלול שירות, כמו החשבון במסעדה, אם מגישים לכם לשולחן. סבלים ועובדי שירות חדרים יצפו לקבל כמה אירו כטיפ, ורוב נהגי המונית יצפו שתעגלו למעלה את המחיר, או תוסיפו כמה אירו לתשלום.

מלצר צרפתי. ShutterStock
רוב הצרפתים כן נותנים טיפ קטן במזומן. מלצר בצרפת/ShutterStock

הולנד: רק למי שמגיע

ההולנדים נותנים טיפ בתמורה לשירות טוב, ולא כהשלמה לשכר. החשבון ברוב המסעדות בדרך כלל יכלול 5% שירות, אבל תוכלו להוסיף 5% נוספים אם תרצו. בבתי קפה, חפשו את ה-fooienpot (בהולנדית, fooi זה טיפ) שעל הדלפק כדי לשים בו את העודף שלכם.

בדרך כלל לא מקובל לתת טיפ בבר, אלא אם כן מגישים לכם לשולחן. בנוסף, אתם לא צריך לתת יותר מכמה מטבעות לאיש הצוות שעוזר לכם עם המזוודות במלון. לוקחים מונית? אין צורך לתת טיפ, אבל אתם יכולים לעגל למעלה את החשבון.

אילוסטרציה. ShutterStock
בהולנד חשבון בדרך כלל יכלול 5% שירות, אבל אפשר להשאיר כמה מטבעות/ShutterStock

הונג קונג: רק במזומן

אף כי מקומיים בהונג קונג בדרך כלל לא נותנים טיפים, אנשים שעובדים עם תיירים מערביים מצפים לקבל טיפ. מצופה מכם לתת טיפ למדריך הסיור שלכם, אבל לא לעשות מזה עניין גדול - כדי לא להראות גסי רוח. פשוט תאמרו להם תודה, תחייכו, ותנו להם טיפ במזומן.

רוב המסעדות יוסיפו חיוב שירות של 10%. עם זאת, הדרך היחידה לוודא שהמלצרים - ולא המסעדה - יקבלו את הטיפ, היא להשאיר עוד כמה דולרים במזומן. לסבלים ולצוות המלון תוכלו לתת בערך HK$20 (£2). נהגים לא ממש מצפים לטיפ, אבל הם מצפים מכם להשאיר קצת כסף קטן.

שוק לילה, הונג קונג. ShutterStock
אנשים שעובדים עם תיירים מערביים מצפים לקבל כאן טיפ. הונג קונג/ShutterStock

יפן: תיזהרו מעלבון

בגדול, לא מקובל לתת טיפים ביפן. תחת נסיבות מסוימות, זה עשוי אפילו להיות גס רוח או מעליב. הם סבורים שאתם כבר משלמים עבור שירות טוב, אז למה שתוסיפו עוד? יש דרכים מסוימות לתת טיפים בריוקאנים יוקרתיים או באתרים תיירותיים (בדרך כלל בתוך מעטפה), אבל אם אתם רוצים להימנע ממבוכה ולהביע כבוד, עדיף להימנע.

טוקיו יפן אוכל יפני אטריות. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
עדיף להימנע מטיפ ביפן. אטריות בטוקיו/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין

טיפים: מה לא לעשות בשום מצב

אתם מכירים את הדבר הזה שאנשים עושים בסרטים ובטלוויזיה, כשהם מעבירים כסף באופן דיסקרטי במסווה של לחיצת יד? אל תעשו את זה. זה אולי נראה מגניב, אבל כמעט בלתי אפשרי לעשות את זה בצורה חלקה ולא מביכה. למען האמת, מלצרים, חדרנים ועובדים בבתי מלון שונאים את זה. פשוט תגידו תודה, תחייכו, ותושיטו להם את הכסף. זה עד כדי כך פשוט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully