מעיין עין נון המשופץ. אושרי ילוז, רשות הכינרת,
מעיין עין נון המשופץ/אושרי ילוז, רשות הכינרת

שובו של המעיין של הצפון

"עין נון" שלמרגלות המושבה מגדל במערב הכנרת, סבל במשך שנים מהזנחת מבקרים שלא השכילו לשמור על הטבע. עתה, לאחר "מייק אובר" והשקעה של מיליונים, הוא חוזר לציבור יפה, נקי ומרענן מתמיד. אנא שמרו עליו

אחד המעיינות הכי נהדרים, צלולים ונגישים בצפון עבר שיפוץ מסיבי בשנה האחרונה, וישוב בשבוע הבא לידי הציבור אחרי מתיחת פנים בהשקעה של שלושה מיליון שקלים.


עוד על מעיינות בוואלה! תיירות:
כדור צינון: 10 מעיינות יפהפיים וללא תשלום
במיוחד לחמסין: טיולים כיפיים שבהם הולכים בתוך המים
זהירות, ממכר: טיול המים הכי כייפי לקיץ


"עין נון" (נון בארמית הוא דג), שוכן למרגלות המושבה מגדל, שנקראת על שם העיירה "מגדל נוניא" ששכנה סמוך לכנרת לפני כ-2,000 שנים, וכיום מזוהה כ"מגדלה", שבה גם בית כנסת מהמאה ה-1 לספירה - זמן פעילותו של ישוע הנוצרי באזור.

לפי המסורת הנוצרית, זוהי גם העיירה שממנה מגיעה מרים המגדלית, תלמידתו של ישוע, לאחר שזה נמלט מנצרת לאזור צפון הכנרת כדי לעשות לו נפשות.

מעיין עין נון המשופץ. אושרי ילוז, רשות הכינרת,
הושקעו 3 מיליון שקלים במתיחת הפנים. עין נון כיום (צילום: אושרי ילוז, רשות הכינרת)/אושרי ילוז, רשות הכינרת
מעיין עין נון המשופץ. אושרי ילוז, רשות הכינרת,
המים זורמים לשתי בריכות והדקלים מצלים על המתרחצים (צילום: אושרי ילוז, רשות הכינרת)/אושרי ילוז, רשות הכינרת

סיפק מים כבר מהתקופה הרומית

המעיין שמוכר בכתובים כבר מהתקופה הרומית, סיפק מים למושבה הקדומה שבבקעת גינוסר, מרחק של כ-1 ק"מ מערבית לכנרת. בשנים האחרונות סבל האתר מהזנחה, אי פינוי אשפה שהשאירו המטיילים וחוסר תחזוקה בסיסית, ואילו עתה - ביוזמת מועצה מקומית מגדל ובשיתוף משרד התיירות, רשות ניקוז ונחלים כינרת והקרן לשטחים פתוחים במנהל ממקרקעי ישראל - שופץ המקום שהפך לבריכה המקומית של תושבי האזור ומבקרים אחרים שחיפשו לעצם נקודת ציון ונגישה לצד כביש 90.



גם כאן ניתן להצטנן ובחינם:
מזגן זה לפקידים: 6 מעיינות לצינון הגוף והנפש ביום שרבי
ברגוע: 7 מעיינות לטיולים משפחתיים
עין תינה: כמו לטייל בתוך ציור מים
להירטב מבלי לשלם: 7 מסלולי מים למשפחה

מעיין עין נון הישן. באדיבות ארכיון מועצת מגדל,
כך נראה עין נון בימיה הראשונים של המושבה מגדל (צילום: באדיבות מוזיאון בית הראשונים מגדל)/באדיבות ארכיון מועצת מגדל

מטיילי שביל ישראל רק חיכו לעצירה במקום

עין נון, משיק בחלקו המערבי לתוואי של שביל ישראל, שביל הבשורה, ושביל לאופניים הצופה לכנרת. במקום נובע מעיין המזין שתי בריכות, טבעית ומלאכותית, וכמה עצי דקל וושינגטוניה מצלים על המתרחצים. קק"ל גם דאגה בעבר לאבזר את המקום בכמה שולחנות עץ וספסלים, שהיו צוברים כמויות זבל, גחלים ושאר אשפה שהמבקרים לא אספו עמם, למרות פחים שהוצבו במקום.

רוצים עוד הצעות לטיולי מעיינות בקיץ? לייקקו לנו בפייס של וואלה! תיירות

בתקופה הרומית הוקמה סביב המעיין בריכת הרמה, שהגביה את מפלס המים ומתחתיה בריכה מלאכותית. בשנים קודמות שימשה הבריכה גם את החקלאים ששאבו ממנה להשקיית השדות. מהבריכות זורמים מי המעיין באפיק הטבעי של נחל נון, דרך מעביר מים עות'מאני עתיק, העובר מתחת לכביש 90 ועד להתחברות הנחל עם הכנרת. מטיילי שביל ישראל, היו מצפים להגיע לנקודה הנהדרת הזו, ולהתענג על המים הצלולים והמל שחיכה להם אחרי הליכה ארוכה בחום של עמק הירדן.

מעיין עין נון המשופץ. אושרי ילוז, רשות הכינרת,
הבריכה הגדולה בעין נון רדודה יחסית ומתאימה לילדים (צילום: אושרי ילוז, רשות הכינרת)/אושרי ילוז, רשות הכינרת

"הוצבו שערים למניעת כניסת כלי רכב"

כחלק מפרויקט השיקום הוקמו שבילי טיילות סביב שטח המעיין, בסמוך לתוואי הזרימה של הנחל וכן עבודות עפר להקמת שטחי כינוס לקהל עם הצללה, מדשאות, אזורי פיקניק ואמפי. "נשתל גם דשא הפונה אל במה הבנויה מאבני בולדר טבעיות מהאזור", אומר מוטי דותן, יו"ר רשות הכנרת, "ובוצעו עבודות עפר ליצירת מורכבות מבנית של גדות הנחל, שיוצרת נישות אקולוגיות וגורמת למופע זרימה טבעי של הנחל וכן הוקמו גדרות והוצבו שערים למניעת כניסת כלי רכב ועדרי עיזים לאזור המעיין. בנוסף, בוצעו עבודות גינון, נטיעות ושתילות מחודשות של עצים וצמחים עשבוניים האופייניים לאזור".

המועצה מקומית מגדל, בראשותו של ראש המועצה נתנאל אלפסי, לקחה אחריות לתפעול ותחזוקת אתר המעיין בסיוע תקציבים ושותפים לדרך למען שיקום האתר. "פרויקט מעיין נון הינו בעל חשיבות רבה ואחת מתוכניות הדגל של המועצה, בה השקענו עד הפרט הקטן. המעיין ישמש את תושבי המושבה לפיקניקים בטבע, פעילויות והופעות והרבה הפתעות", אומר אלפסי.

מעיין עין נון. זיו ריינשטיין,
כך נראה עין נון לפני חמש שנים (צילום: זיו ריינשטיין)/זיו ריינשטיין

חנוכת האתר הרשמית תתקיים ב-18.7, כולל פתיחה חגיגית עבור תושבי המושבה.

אנא שמרו על המעיינות בארצנו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully