וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתחת, מעל ומסביב לעיר: שלוש חוויות ירושלמיות שאתם לא מכירים

5.7.2018 / 8:17

מסלול זחילה סודי במערת צדקיהו, סנפלינג גדוש אדרנלין מחומות העיר העתיקה ומסלול טיול מפתיע בגיא בן הינום. ירושלים לא מפסיקה להתחדש, וקורצת למטיילים שמחפשים חוויות מסוג אחר

סנפלינג טיילת החומות בירושלים/צילום: איל שפירא

מערת צדקיהו, המערה החצובה הגדולה ביותר בישראל, שוכנת בבטן האדמה - עמוק מתחת לסמטאות ההומות של הרובע המוסלמי בירושלים. יכול להיות שכבר ביקרתם כאן, יכול להיות שאפילו הייתם באחד ממופעי מוזיקה שנערכים בה מעת לעת, אבל מסתבר שגם המערה המוכרת הזו - מצליחה להפתיע. עם מסלול זחילה מסתורי ו"בונקר" עתיק שכל-כולו תעלומה היסטורית.

פתיחת מסלול הזחילה המיוחד במערת צדקיהו לקהל הרחב, היא רק חלק קטן ממהפכה תיירותית שעוברת ירושלים בעשור האחרון. "בשונה מהדעה הרווחת, ירושלים לא סגורה בשבת כבעבר, ואתרי תיירות רבים, בהם מסעדות, אטרקציות, מוזאונים ועוד - פועלים בסופי השבוע", אומרת אילנית מלכיאור, הממונה על התיירות ברשות לפיתוח ירושלים. בנוסף, משרד ירושלים והמורשת פועל במטרה להנגיש ולפתח את אתריה השונים של ירושלים, על מנת ליצור חיבור בין עבר, הווה ועתיד, כך שנוצרו לנו אפשרויות תיירותיות חדשות בעיר.

לדבריה של מלכיאור, שינוי של ממש נרשם גם בנושא תיירות החוץ. "לפני כעשר שנים החל השינוי - אנו כבר לא מביטים רק על קבוצות של תיירים אלא גם על המטיילים העצמאיים - בהם תרמילאים וצעירים מרחבי העולם".

באופן זה, הוחלט על מיצוב של ירושלים כיעד תיירות נפרד מישראל כולה - כפי שנעשה בערים כלונדון, פראג, רומא, ברלין וערים אחרות, שבידלו את עצמן כיעדי תיירות בנפרד מ"מדינות האם" שלהן.

כך נולדה ירושלים מחדש, עם מיתוג אורבני, צעיר וקולי, מוצר חדש למי שקרויים "דור המילניום", מובילי דעה וחובבי הוסטלים לא מעונבים, מלונות בוטיק קטנים (כגון IBIS החדש, שנפתח במיקום מושלם במדרחוב של רחוב יפו), סיורי סגוואי, מוקדי תרבות אלטרנטיביים ושאר חוויות אורבניות לא שגרתיות.

למעשה, הנתון הבא עשוי להפתיע: בחמש השנים האחרונות, נוספו לעיר קרוב ל-1,000 חדרי מלון חדשים מדי שנה. גם עולם התוכן הקולינרי קיבל תאוצה, וכיום ירושלים יכולה להתגאות בהיצע מגוון ובאמירה קולינרית ייחודית. תשאלו את התיירים שפוקדים את מסעדת "האקליפטוס" או אלו שיושבים גבוה מעל העיר, במסעדת הגג "רופטופ" של מלון ממילא, וזוכים לתפאורה של חומות העיר בשעת לילה, לצד מנות מוקפדות.

לכל אלו מתווסף פרויקט תאורה רחב ידיים שמקיף אתרים מרכזיים בעיר, במיוחד בעיר העתיקה, ומוסיף לחוויית השיטוט בעיר - מתאורת הרחוב המוקפדת ברחוב יפו ועד התאורה האמנותית של חומות ירושלים.

נוסף על כך, הושקה אפליקציית סיורים עירוניים במספר שפות, וכיום ניתן להוריד לסמארטפון 21 סיורים שונים ברחבי העיר ולצאת לטיול עצמאי, בלי מדריך אנושי ובלי תשלום. בין השאר, מוצעים גם מסלולים מונגשים עבור המתקשים בהליכה.

ירושלים. איל שפירא, מערכת וואלה! NEWS
ממצבים את ירושלים כיעד תיירות נפרד מישראל כולה/מערכת וואלה! NEWS, איל שפירא
סנפלינג על חומות ירושלים. איל שפירא, מערכת וואלה! NEWS
להיות חלק מהאטרקציה התיירותיות של חומות ירושלים. סנפלינג על חומות העיר/מערכת וואלה! NEWS, איל שפירא

גיא בן הינום שלא הכרתם

אחד המסלולים המיוחדים במינם, שבעונת הקיץ החמה מומלץ לבצעו בשעות אחר הצהריים המאוחרות, מתפתל בגיא בן הינום. עד לפני 15 שנה, היה הגיא מרחב עזוב ומלוכלך, מעין חצר אחורית שאף אחד לא העז להתקרב אליה. בשנים האחרונות זכה המקום לפיתוח סביבתי, נוספו שבילים מסומנים, שלטי הסבר, תאורת לילה ועוד. כיום ניתן גם להזמין במרכז מורשת מנחם בגין הסמוך, הממוקם בכניסה לגיא, סיורים מודרכים בגיא. עוד כדאי לדעת כי בחודשי הקיץ, נערכים בגיא בן הינום אירועי יוגה המוניים מדי יום שישי, ללא תשלום. רק תביאו מזרן יוגה ואתם מסודרים.

ואם אתם רוצים לטייל לבד - אין פשוט מכך: מתחילים מאזור הסינמטק, ומעל גשר בני ברית ("גשר הסינמטק"), זוכים לתצפית נפלאה לצד המערבי והדרומי של חומת ירושלים. מכאן עוקבים אחר סימון השבילים הכחול.

הגיא הזה נזכר בשמו במקרא, והוא שוכן דרומית לעיר העתיקה. שניו קצותיו הם מתחם ממילא ונחל קדרון, והוא מקיף את הר ציון. ואם שמו מזכיר לכם את המילה "גיהינום", אתם בהחלט צודקים. כיום הגיא הוא חלק מגן לאומי סובב חומות ירושלים, והשביל המסומן ייקח אתכם את תצפיות נוף יפות. כבר בתחילת המסלול, שימו לב לשרידי הרכבל הנושן ששימש את חיילי צה"ל בימי מלחמת העצמאות, בשעות הלילה בלבד, להעברת אספקה לעיר הנצורה מאזור הר ציון שמחוץ לחומות. חולפים לצד מצוק שממנו נוסעי מעיין ששוטף אותו לכל גובהו, עוברים ליד מערות קבורה מרשימות מימי בית ראשון, ועוצרים באתר מפתיע העונה לשם "בית העצמות" - שריד למבנה צלבני שממנו יש תצפית בלתי נשכחת לעבר שכונת סילוואן והר הזיתים.

בשעת בין ערביים, המראה פשוט עוצר נשימה: השילוב בין קרני שמש אחרונות, קשת אבן עצומה ומראה השכונה הערבית כאשר ברקע מתרומם הר הזיתים - הקדוש ליהודים, לנוצרים ולמוסלמים כאחד, וממנו, על פי האמונה היהודית, תחל תחיית המתים. ולמה דווקא "בית העצמות"? יש המאמינים שבתקופה הצלבנית, נהגו להשליך מגגו גופות של עולי רגל, בשל קדושת המקום. יש אף הסבורים כי עולי רגל רבים אף נהגו להשליך את עצמם מראשו, בעודם בחיים.

כך או כך, כדי שגם אתם לא תהפכו לגל עצמות, אנא הקפידו לצעוד בזהירות ולהישמר מבורות פתוחים. בשום אופן אין לעמוד על קצה המצוק או בסמוך לבורות. מכאן חוזרים באותה דרך קצרה אל נקודת ההתחלה, עניין של 20-15 דקות הליכה.

עוד באותו נושא

מטיילים ביום ירושלים: 9 מקומות מסקרנים ומפתיעים

לכתבה המלאה
מערות קבורה גיא בן הינום בירושלים. איל שפירא, מערכת וואלה! NEWS
מערות קבורה מימי בית ראשון בגיא בן הינום בירושלים/מערכת וואלה! NEWS, איל שפירא
בית העצמות גיא בן הינום בירושלים. איל שפירא, מערכת וואלה! NEWS
בתקופה הצלבנית, נהגו להשליך מהגג גופות של עולי רגל. בית העצמות בגיא בן הינום/מערכת וואלה! NEWS, איל שפירא

טיילת החומות: נקודות מבט לא שגרתיות

תשאלו ירושלמי מזדמן עד כמה עתיקות הן חומות העיר העתיקה. יש מי שיגידו 1,000 שנה. יש מי שירחיקו 2,000 שנה לאחור ויש מי שאף יותר. אבל החומות האדירות הללו, שמקיפות את העיר העתיקה כולה, הן צעירות של ממש. גילן כולה כ-480 שנה.

לא ברור מדוע החליט הסולטן הטורקי סולימאן המפואר לבנות אותן. אומרים שהכל נובע מכך שמוחמד בעצמן התגלה לו בחלום וציווה עליו לעשות זאת. כך או אחרת, בנייתן הושלמה בתוך 4 שנים בלבד - זמן שיא, במיוחד לאור העובדה שמדובר היה בסוג של פרויקט ממשלתי...

החומות, כיום אתר מורשת עולמית של אונסק"ו, הן אולי האתר המזוהה ביותר עם העיר עבור תיירים, ומחקר שנערך בשנה שעברה קבע כי הן אף גורמות להם ריגוש פיזי של ממש. מה שבטוח, שגם עבור ישראלים שמעולם לא טיילו בטיילת החומות, נקודות המבט הבלתי שגרתיות מעוררות התרגשות וסקרנות. הטיילת הצפונית למשל, שהופכת פה ושם להיות צרה עד שהיא מתאימה להליכה בטור בלבד, מזמנת מבטים נהדרים אל העיר העתיקה. שימו לב למשך כיצד משנה הנוף העירוני בין הרובע הנוצרי והמוסלמי.
אחת הנקודות היפות בה היא "תצפית שלוש הכיפות" - מבט אחד שמציג בפניכם את כיפת בית הכנסת החורבה, כיפת הסלע והר הבית. אין ספק שהעיר הזו יודעת להפתיע גם בפעם האלף שמבקרים בה.

כדאי לדעת כי הטיילת הצפונית מתחילה בשער יפו ומסתיימת בשער שכם ושער הפרחים. היא פתוחה מדי יום בשעות 17:00-9:00 (ימי ו' וערבי חג עד 14:00). הטיילת הדרומית נמתחת משער יפו דרך שער ציון ועד לשער האשפות. בחודשי הקיץ (עד סוף אוגוסט), היא פתוחה עד 22:00 - חוויית ערב מומלצת להפליא.
מחיר כניסה: 18 שקלים למבוגר, 8 שקלים לילד. הכרטיס תקף ליומיים, ומאפשר כניסה הן לטיילת הדרומית והן לטיילת הצפונית.

ואם כבר נקודות מבט לא שגרתיות - נסו לרדת מראש החומות בסנפלינג. בשונה מסנפלינג בטבע, מדובר בעניין פשוט יותר. היתרון הגדול: כאן אתה הופך להיות חלק מהאטרקציה התיירותיות של חומות ירושלים. הרי אין מי שלא עוצר ומביט מעלה כאשר דמות זעירה משתלתלת ממרומי החומות, בגובה של 12 מטרים ויותר. זה קל, זה כיף וזה מתאים מגיל 8. בחגים כסוכות ופסח, זוהי אטרקציה קבועה ומחיר התענוג יהיה 20 שקלים לאדם. אם אתם רוצים להזמין את חווית הסנפלינג במועד אחר, עשו זאת דרך החברה לפיתוח מזרח ירושלים (פמ"י), בטלפון 02-6277550. המחיר תלוי במועד ובכמות המשתתפים.

טיילת החומות בירושלים. איל שפירא, מערכת וואלה! NEWS
כיום אתר מורשת עולמית של אונסק"ו. טיילת החומות בירושלים/מערכת וואלה! NEWS, איל שפירא
סנפלינג טיילת החומות בירושלים. איל שפירא
לרדת מגובה של 12 מטרים ויותר. סנפלינג על חומות העיר/איל שפירא

מסתורין תת-קרקעי במערת צדקיהו

מערת צדקיהו היא המקום שאליו, על פי האמונה, ברח המלך צדקיהו מהכשדים, והגיח בעיר יריחו, לאחר שחלף במערכת תת-קרקעית מסועפת. וזוהי רק אחת מאינספור האגדות שנקשו למערה האדירה הזו, ששימשה כמחצבת אבן לבניית בית המקדש השני. תשאלו למשל את חברי מסדר "הבונים החופשיים", שערך פה טקסים אפופי מסתורין. אורכה של המערה כ-230 מטרים, והיא מוארת בקפידה, מה שמוסיף לאווירה המיוחדת. בקיץ, זהו מקום מפלט נהדר מהחום האורבני.

יש מי שמכנים אותה "הרחם של ירושלים", אבל כדי להרגיש באמת תחושת רחם, נסו את "מסלול הזחילה" - מסלול קצת מאתגר ומאוד מסתורי, שמתאים גם למשפחות. המסלול הקצר נערך עם מדריך בלבד - מקבלים פנסים וקסדות, ויורדים עמוק אל בטן האדמה.

באחד העיקולים אף מגלים בעומק הקרקע מבנה צלבני מבוצר. למה הוא שימש? מי בנה כאן את המקלט התת-קרקעי הזה? יש מי שסבורים שמבנה עלום זה נועד להגן על אוצר המקדש האבוד. אבל אף אחד לא באמת יודע. וזהו סוד הקסם של העיר הזו: ככל שהיא נחשפת, כך היא גם מוסיפה רבדים של סודיות.

כדי להגיע למערת צדקיהו, מחנים ליד שער שכם. פתח המערה נמצא כ-100 מטרים מזרחית לשער. המערה פתוחה בקיץ בימים ראשון-חמישי ושבת בשעות 17:00-9:00 (בשישי סגור). מחיר כניסה: 18 שקלים למבוגר, 10 שקלים לילד. הזמנת סיור זחילה: החברה לפיתוח מזרח ירושלים (פמ"י), טלפון 02-6277550. מידע נוסף באתר www.pami.co.il.

למידע על אירועים, פסטיבלים ואטרקציות בירושלים: www.itraveljerusalem.com/he.

מערת צדקיהו בירושלים. איל שפירא, מערכת וואלה! NEWS
"הרחם של ירושלים". מערת צדקיהו/מערכת וואלה! NEWS, איל שפירא
מערת צדקיהו בירושלים. איל שפירא, מערכת וואלה! NEWS
נסו את "מסלול הזחילה" במערה, שמתאים גם למשפחות/מערכת וואלה! NEWS, איל שפירא

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully