וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מטיילים ביום ירושלים: 9 מקומות מסקרנים ומפתיעים

17.5.2015 / 0:03

ירושלים לא שוקטת על עתיקותיהן של אבניה ההיסטוריות, וכבר שנים שהיא לא שרויה בתרדמת אילן ואבן, להפך. לכבוד יום ירושלים קבלו תשעה מקומות יפים ומפתיעים, אחד לכל קבין

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עתיקה, אבל לא מפסיקה להתחדש. ירושלים/מערכת וואלה!, צילום מסך

בשנים האחרונות ירושלים לא מפסיקה להתחדש בקצב מסחרר ובעיננו היא תמיד סוג של חו"ל. די אם תעמדו בכיכר ציון ותראו את הרכבת הקלה חוצה את המדרחוב על רקע בתי האבן הנושנים והמוני תיירים שמדברים בליל שפות, ולרגע תרגישו, בדיוק כמונו, כאילו קפצתם לאחת מבירות אירופה.


עוד טיולים מיוחדים בירושלים:
אפליקציה תגלה לכם איפה יש מעיינות סודיים בהרי ירושלים
פארק ירושלים: הסנטרל פארק של עיר הבירה
הכי קרוב לאלוהים: עיר המתים של ישראל


בניגוד לאירופה, על ירושלים ירדו תשעה קבין של יופי. ולכבוד יום ירושלים, היום שבו מעלים על נס את שחרורה, יצאנו לתור אחר תשעה מקומות יפים, מסקרנים ומפתיעים, אחד לכל קבין. ירושלים של זהב, אבל לא רק.

ההיסטורי: מנהרות הכותל

ההליכה בין האולמות, המעברים והנקיקים הצרים של המנהרות היא סוג של הליכה הרפתקנית במנהרת הזמן. המנהרות נמצאות עמוק מתחת לאדמה ומעליהן מתנהלים חיי היומיום השוקקים בסמטאות השוק והעיר העתיקה.

הסיור במנהרות עובר לאורך 485 מטרים של אבנים ענקיות, שהן שרידי הקיר שעליו נבנו יסודות בית המקדש, ובין אולמות ענק, חדרים, מעברים תת קרקעיים, קטע של רחוב מימי בית שני ותעלת מים מימי החשמונאים. מקום מרתק שלוקח אתכם אלפי שנים לאחור, עם המחשבה המסעירה על מה היה כאן בעבר ואיך התנהלו החיים של מעלה ושל למטה.

איפה: מנהרות הכותל, ברחבת הכותל
כמה: 30-15 שקלים
לפרטים: 1-599-515-888

מנהרות הכותל. צילום: זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
485 מטרים של אבנים ענקיות. נשים מתפללות במנהרות הכותל/מערכת וואלה!, צילום: זיו ריינשטיין

המפתיע: מערת צדקיהו

נכנסנו בכניסה הצרה והמעט אפלולית, ירדנו במדרגות החצובות באבן לעומק של עשרה מטרים מתחת לאדמה ושם ציפתה הפתעה גדולה - מערה מדהימה ביופיה שנחבאת מתחת לחומה ולרובע המוסלמי. מדובר במערה מלאכותית, הגדולה בארץ, שמשתרעת על 9,000 מ"ר, שהתאורה המיוחדת שמאירה אותה מוסיפה לה קסם והילה. ככל שהעמקנו נחשפנו לאולמות, מחילות, מעברים ארוכים ולנביעה קטנה שזרזפה מתוך הסלע. המערה הובילה לפתחו של הר הבית, והחוקרים סוברים שמהאבנים שנחצבו נבנו בתי הפאר של העיר העתיקה ולכאן ברח צדקיהו מלך יהודה בימי חורבן בית המקדש.

ואם אתם כבר שם, זו הזדמנות נהדרת לטייל לאורך טיילת החומות המזמנת נקודות מבט לא שגרתיות אל תוך ומחוץ לחומות - מנזרים וכנסיות, שווקים, גינות וחצרות יפות וכן על מצודת דוד, הרובע הארמני, גיא בן הינום ובריכת הסולטן, השכונות ימין משה, משכנות שאננים ומוסררה, סמטאות הרובע היהודי, הרי הבית וחפירות הכותל הדרומי, הר הזיתים והר הצופים. ההליכה אפשרית בשני קטעים: הצפוני - משער יפו דרך השער החדש, שער שכם, שער הפרחים ועד לשער האריות, ומהדרומי - משער יפו עד לשער האשפות.

איפה: מערת צדקיהו, בין שער שכם לשער הפרחים
כמה: 10-16 שקלים למערת צדקיהו, 5 שקלים לטיילת.
לפרטים: 6277550- 02, אתר פיתוח מזרח ירושלים

מערת צדקיהו, ירושלים.
קסם והילה. מערת צדקיהו, ירושלים

הפנורמי: אש התורה

ישיבה יפהפייה עם מרכז מבקרים שאתם ממש חייבים להכיר. מתקרת האולם משתלשלת נברשת ענקית של להבות אש שיצר אמן הזכוכית צ'יהולי, ובחזית חלונות ענק המשקיפים אל הכותל. בעלייה לגג תגלו שהישיבה ממוקמת מעל רחבת הכותל וצופה אל הר המוריה, עיר דוד ומיזוג הדתות בעיר - צריחי הכנסיות, כיפת הזהב של מסגד הר הבית, והכותל מלא העוצמה.

איפה: רחוב התמיד, הרובע היהודי
כמה: 30-25 שקלים. בתאום מראש
לפרטים: 073-2293539, אתר רחבת הכותל המערבי

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מתפללים בכותל - מבט מגג ישיבת אש התורה/מערכת וואלה!, צילום מסך

המרגש: המרכז העולמי למורשת יהדות צפון אפריקה

מעבר בסמטה הקטנה חשף בפנינו את מרוקו הקטנה - חצר אנדלוסית מרשימה ביופיה עם ערוגות פרחים ומזרקות מצופות באבני מוזאיקה צבעוניות. בחצר בית עתיק ויפה במרכזו קשת פסיפס ודלת עץ ענקית מגולפת ביד אמן מאחוריה נחשפנו לתרבות ולמורשת הצפון אפריקאית.

בחלל מוצגות עבודות אדריכליות עוצרות נשימה, שנעשו על ידי אמנים מוסלמים ממרקש - האחד מתמחה בעבודות סטוקו שנראות כיצירות תחרה עדינות, השני בארטיזנה - גילוף עץ אוריינטלי והשלישי בגליז' - מוזאיקה שנעשתה על ידי פועלים שהובאו מהעיר פס.

עוד במקום: שחזור של בית כנסת אלג'יראי, כלי קודש, שנדלירים מוזהבים, תלבושות אותנטיות ועוד. המקום מאוד מרגש, במיוחד למי שמכיר את התרבות מבית אבא.

איפה: הכניסה מרח' המלך דוד 12 (מול מלון המלך דוד)
כמה: 20 שקל, בתאום מראש
לפרטים: 02-6235811, אתר המרכז העולמי למורשת יהודי צפון אפריקה

המרכז העולמי למורשת יהדות צפון אפריקה בירושלים. צילום: Ori, ויקיפדיה, צילום מסך
הגן האנדלוסי בחזית המרכז העולמי למורשת יהדות צפון אפריקה/צילום מסך, צילום: Ori, ויקיפדיה

השכונתי: אוהל משה

שכונת אוהל משה יפה, ציורית ומנסה לשמר את צביונה הירושלמי והאינטימי, למרות שהיא נושקת לשוק השוקק. השכונה נבנתה ב-1882 על ידי סר משה מונטיפיורי, שהקים אותה כשכונת גנים. בתי האבן סוגרים עליה כחומה וביניהם שישה שערים שלא מאפשרים כניסת רכב.

הטיול עובר בין סמטאותיה ורחובותיה הצרים, בין בתים יפים, שחלקם נשארו כאז, בין בורות מים ששרדו ובין גני השושנים, התבלינים והתות, ובשמו הרשמי "גן הבוסתן" (על שם "בוסתן ספרדי", ההצגה שכתב הנשיא יצחק נבון, בן השכונה). בשכונה בתי כנסת קטנים ומיוחדים ("טראנטו", "יונינה") ואחד גדול והיסטורי ("אוהל משה").

אם אתם בעניין הפסקת קפה, סורו ל"הדרתא" הקפה הקהילתי במתנ"ס הממוקם בבית הספר ההיסטורי. אם תרצו קצת קולטורה, כנסו ל"בית נעימה" (רח' עיניים למשפט) - ביתה של יפה וגנר, סופרת, משוררת וציירת, שפתחה אותו, ללא תמורה, לאירוח תערוכות ולטובת קידום אמנים צעירים. מעבר לאמנות ולביתה האותנטי, ליפה סיפור חיים מרתק שהיא תשמח לספר ולשתף.

איפה: הכניסה מרח' אגריפס 87 או מהשערים שלאורך רח' אוהל משה.

שכונת אוהל משה, ירושלים. אריאלה אפללו, מערכת וואלה! NEWS
סמטאות ורחובות צרים. שכונת אוהל משה/מערכת וואלה! NEWS, אריאלה אפללו

האקלקטי: בקעה

שכונת בקעה היא מקום של ללכת לאיבוד כאילו הייתם תיירים בעיר זרה. סמטאותיה וחצרותיה מהלכים קסם עם בתי האבן הנושנים שנבנו על ידי ערבים עשירים, בריטים מימי המנדט, ארמנים, יוונים ולבסוף אנחנו, הישראלים.

בשכונה נוצר סגנון אקלקטי מרתק, המשלב בין מזרח ומערב עם קשתות אבן מפוארות, שערי ברזל יפהפיים, חצרות שופעות עצי בוסתן ומרפסות מקושטות באדניות פורחות. בניגוד לרחובותיה השקטים, בית לחם (הרחוב הראשי) שוקק והומה בתי קפה מקסימים לצד גלנטריות, מכולות וירקניות - חנויות שכונתיות שנתקעו בזמן, וזה סוד קסמן.

איפה: בין הרחובות בית לחם, ראובן, שמעון ודרך המסילה.

שכונת בקעה, ירושלים. אריאלה אפללו, מערכת וואלה! NEWS
בתי אבן נושנים וקסומים. שכונת בקעה/מערכת וואלה! NEWS, אריאלה אפללו

האירופי: האכסניה האוסטרית

המבנה היפה הוקם ב-1857, נחנך על ידי הקיסר פרנץ יוזף, והוכרז כמלון הראשון בעיר. מאז עברו בחדרים המוני צליינים, והאכסניה (המוכרת גם בשם ההוספיס האוסטרי, היות ושימשה בית חולים ערבי) הפכה גם לחביבתם של הישראלים, הודות לחצר היפה המעניקה שעה קלה של אתנחתא אירופאית.

כאן תוכלו להזמין, בדיוק כמו בקפה וינאי מסורתי, את השטרודל הנהדר עם השלאגזנה (הקצפת האוורירית), כשברקע ינעימו ציוצי הציפורים. טיפוס לגג יזכה אתכם בפנורמה מרהיבה של הרובע המוסלמי, הר הבית, כנסיית הקבר וגגות העיר העתיקה. עוד במקום: תערוכת אמנות וקונצרטים בסופ"ש.

איפה: רח' ויה דולורוזה 37
לפרטים: אתר האכסניה האוסטרית

חצר ההוספיס האוסטרי. עומר מירון
המלון הראשון בעיר. חצר האכסניה האוסטרית, ירושלים/עומר מירון

ההרפתקני: סובב ירושלים

עוד דרך להכיר את העיר היא בטיול טרקטורונים. החבר'ה מציעים מגוון מסלולים שסובבים את הבירה, עוברים בין הרים מיוערים, נחלים, מעיינות, בריכות ונביעות לעצירה וטבילה מרעננת. אורך הטיולים כשעה ועד למסלולים מאתגרים בני יומיים המרחיקים לספר מדבר יהודה ולכיוון עמק האלה.

דגמנו את המסלול הקצר שהתחיל בגבעת משואה, חלף בגן החיות התנ"כי, עצר להפסקת תה ושכשוך בבריכת עין לבן, ירד לעמק נחל רפאים, טיפס להר עמינדב, לשלוחת אורה ולעין איתמר ובחזרה. סה"כ 18 ק"מ של כיף מלווה בתצפיות ונופים.

לפרטים: טרקטורוני ירושלים, 050-7733335
כמה: מ-300 שקלים.

עמק נחל רפאים, ירושלים. אריאלה אפללו, מערכת וואלה! NEWS
עוד דרך להכיר את העיר והטבע שלה. עמק נחל רפאים, ירושלים/מערכת וואלה! NEWS, אריאלה אפללו

המלונאי: חצר השוק

התלבטנו אם לחשוף את פנינת האירוח האהובה הזו, אבל יאללה, הרווחתם. המלון נמצא מול שוק מחנה יהודה ובטח חלפתם לידו לא אחת, מתפעלים מהמרפסות שפורחות באדום לוהט. שם המלון נלחש מפה לאוזן, ורק חדי עין יבחינו בשלט הקטן שתלוי בכניסה. מדובר במלון דירות מרכזי ששוחזר ועוצב באווירה ירושלמית עם קשתות ותקרות מקומרות, כשגולת הכותרת היא הפטיו היפהפה שעוצב בהשראת החצרות של פעם. לחדרים מטבחון מאובזר ומרפסות שפונות לשוק, ואחרות לשכונה היפה.

איפה: רח' הכרמל 30
כמה: מ-550 שקלים לזוג
לפרטים: 073-7598345, אתר מלון חצר השוק

מלון חצר השוק. אריאלה אפללו, מערכת וואלה! NEWS
שוחזר באווירה ירושלמית. פטיו מלון חצר השוק/מערכת וואלה! NEWS, אריאלה אפללו

מכירים מקומות קסומים אחרים בירושלים? ספרו לנו בטוקבקים!

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully