וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראיתי עיר: מצאנו את התצפית הכי יפה על ירושלים

לא חסרים מקומות לתצפת על אחת הערים הכי מיוחדות בעולם, אבל אנחנו מצאנו, כנראה, את התצפית היפה מכולן דווקא ברובע המוסלמי של ירושלים - 360 מעלות של פנורמה שאי אפשר לשבוע ממנה ונמצאת במקום שלא רבים מכירים

תצפית על העיר העתיקה ירושלים מבית הצלם/צילום: זיו ריינשטיין עריכה: אביתר חלימי

לא הרבה ישראלים נוהגים לטייל ברובע המוסלמי של ירושלים. אולי זה הפחד מהלא נודע, אולי סטיגמות שיש לכולנו ובטח שהתקריות האלימות בחודשים האחרונים לא עוזרות לנפץ את הדעות הקדומות. אבל הרובע המוסלמי של עיר הקודש טומן בחובו פינות קסומות, שכדאי לפקוד אם אתם כבר שבעי סיורים בעיר העתיקה.


עוד טיולים מיוחדים בירושלים:
הכי קרוב לאלוהים: עיר המתים של ישראל
חופשה משכרת: כשמלון ויין נפגשים
הסיפורים שמחוץ לחומות: טיול אחר בירושלים


הרובע המוסלמי הוא אחד מארבעה רובעים בירושלים, זכר לחלוקה רומית שחתכה את העיר לקרדו (ציר מרכזי מצפון לדרום) ולדקומאנוס (ציר מזרח-מערב) לפי כ-2,000 שנים. גם קיסריה העתיקה, כמו פומפיי באיטליה ושאר ערים ברחבי האימפריה, זכו לחלוקה זו, שהאמת עושה די סדר בעיניים. בירושלים יש לנו ארבעה רבעים: יהודי, נוצרי, מוסלמי וארמני, שקיבלו את שמם הודות לדת התושבים ומבני הקדושה שנבנו בכל רובע ורובע, למשל, כנסיית הקבר ברובע הנוצרי, או בית הכנסת "החורבה" ברובע היהודי.

ברובע המוסלמי ישנם לא מעט אתרים שכדאי לסייר ביניהם, למשל, "הכותל הקטן" - קיר שהוא חלק מהכותל המערבי המוכר, אבל תחום בין בית של משפחה מוסלמית לבין שער הברזל, שממנו ניתן להביט אל תוך הר הבית. לפני שמגיעים לשער, כדאי לשים לב לקיר מימין לגומחה שבנויה באבן גיר הצבעונית (לבן-אדום), המכונה "אבלק" בשפה האדריכלית ומזוהה עם הבנייה הממלוכית באסלאם של ימי הביניים.

אתר אחר שכדאי לפקוד הוא שער שכם, שממנו נסלל בתקופה הרומית הקרדו, שיצא משער ניצחון מרהיב שבנה הקיסר אדריאנוס בימים שירושלים נקראה "איליה קפיטולינה". מאחורי השער ניצב בימי רומי עמוד ניצחון, שממנו מדדו את המרחק לערים שונות, ומכאן שמו הערבי "באב אל-עמוד".

תצפית על העיר העתיקה ירושלים מבית הצלם. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
360 מעלות של יופי. העיר העתיקה ירושלים מבית הצלם/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין

ירושלים של 360 מעלות

אתרים נוספים שכדאי להכניס לרשימת "סיור ברובע המוסלמי" שלכם, הם חאן א-סולטן - חאן עתיק מהמאה ה-14 - שהוקם על-ידי השליט הממלוכי ברקוק ויוצא מרחוב השלשלת. כמו כן, כדאי לבקר בשוק הכותנה, שוק שפעל אף הוא מהמאה ה-14 ותכליתו טקסטיל וכותנה, אבל כיום תמצאו בו דוכנים של דברי מתיקה, ביניהם אלפי סוכריות גומי בכל הצבעים וגם בתי קפה אותנטיים, שבהם יושבים על שרפרפי עץ ולוגמים תה מתוק עם נענע.

בין כל אלו, כדאי לצעוד לכיוון שער האריות ולפנות שמאלה לשכונת באב אל-חוטה, הקרויה על שם אחד מהשערים הצפוניים של הר הבית. כ-200 מטרים ברחוב הראשי שבו נכנסתם, ישנו מימין חומוס קטן ופשוט, שבו מעבר לחומוס מכין בעל הבית קבב במו ידיו, חותך את הבשר, מערבב עם פטרוזיליה ומשפד על שיפודים. פשוט יפה.

המשיכו לסייר בין סמטאות השכונה עד שתגיעו למדרגות שיקחו אתכם לשכונת סעדיה. שם, בדרך בין בית ויטנברג למתחם שער הפרחים, נמצא "בית הצלם" - בית ששייך לישיבת "עטרת כהנים" וקיבל את שמו כשאיש הישיבה צלצל לצלם והגיע בטעות לבית הזה, שהיה שייך לתושב ערבי. מפה לשם, נמכר הבית לעמותה וכיום גרות בו ארבע משפחות.

מי שייכנס בדלת הירוקה של הבניין, יוכל לטפס במעלה המדרגות ולהגיע עד לסופן. אז תיגלה לו התצפית היפה ביותר שיש על העיר העתיקה בירושלים - פנורמה של 360 מעלות של כל הבתים המפורסמים בעיר, החל מכנסיות, דרך מסגדים ובתי כנסת, מלונות, גגות של ישיבות ועד כיפת הסלע המוזהבת.

עוד באותו נושא

רק תבחרו: טיולים בארץ בוואלה! תיירות

לכתבה המלאה
seperator

במסגרת "פסטיבל צלילים בעיר העתיקה" שיתקיים בירושלים זו השנה הרביעית ב-12-9 במרץ 2015, ייערכו סיורים בתשלום של 20 שקלים לאדם בהדרכת מיטב המדריכים של "בית שמואל". זה הזמן להכיר צד אחר של בירת ישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully