וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

5 מחלות מוזרות שאתם עלולים לתפוס בחופשה או בטיול

17.5.2018 / 9:20

התולעת שתחדור למעיים שלכם דרך כף הרגל, התסמונת שתגרום לכם לשכוח איפה אתם נמצאים, הזבוב שמביא לנזק נוירולוגי והדג שיטשטש לכם את הראייה ועוד - 5 מחלות ביזאריות שמטיילים יכולים ללקות בהן בחופשה

אילוסטרציה. ShutterStock
יש גורמים שיכולים להרוס את החופשה שלכם. כדאי להיזהר/ShutterStock

מזכרות שרוכשים ביעדים שונים בחו"ל, אינן תמיד הדבר היחיד שתוכלו להביא אתכם הביתה מהחופשה. אז נכון, ידוע שהעולם שורץ מחלות, אבל יש מהן כמה מוזרות להפליא, שעלולות לפגוע במטיילים - ולא רק ביעדים אקזוטיים. אתר התיירות Smarter Travel מספר על חמש מהן, ביזאריות במיוחד.

הסיוט של היחפים: תולעי קרס (Hookworm)

התסמינים: רמז ראשון להידבקות בטפילי מעיים אלו כולל גירוד בכפות הרגליים ושלפוחיות כואבות. אם אתם נופשים באזורים טרופיים, יש סיכוי גדול שתפספסו את הרמזים למחלה ותפטרו אותם כעוד עקיצה של חרק כזה או אחר. עם זאת, הנפיחות שתגיע תוך זמן קצר, לא תשאיר מקום לספק שאתם בבעיה רצינית.

כיצד זה קורה: יש מצב שעוד תתחרטו על רגעי השלווה שבהם צעדתם על החוף בעודכם יחפים. הסיבה: זחלי תולעי הקרס חיים בחול ומסוגלים לחדור אל מתחת לעורכם. החדשות הטובות: ברגע שאובחנתם, ניתן להיפטר מהזיהום בתוך 3-1 ימים בלבד. החדשות הרעות: יש לכם תולעים בתוך כפות הרגליים, ושום פדיקוריסטית לא תוכל להעלים אותן.

כיצד להימנע מכך: בראש ובראשונה, לכו בחוף הים עם כפכפים או סנדלים ונסו להימנע ממגע ישיר עם החול באזורים הנחדשים בהימצאות תולעי קרס.

תולעת טפילית ברגל. Shutterstock, מערכת וואלה! NEWS
זחלי תולעי הקרס חיים בחול ומסוגלים לחדור אל מתחת לעור/מערכת וואלה! NEWS, Shutterstock

לשכוח מהעולם: שכחה כללית חולפת (Transient Global Amnesia)

התסמינים: אתה מתעורר במקום מסוים, מבלי לדעת איפה אתה, איך הגעת לשם ולעתים גם מבלי לדעת מי אתה בכלל.

כיצד זה קורה: מדובר בהפרעה נוירולוגית זמנית שסיבותיה עדיין אינן ברורות למדע. 10-3 בני אדם מתוך 100,000 ילקו בהפרעה מוזרה זו, הפוקדת בעיקר חסרי מזל בגילאי 80-51. עוד ידוע כי מי שסובלים ממיגרנות או מבעיות לב - עלולים ללקות בהפרעה זו בהסתברות גבוהה יותר.

כיצד להימנע מכך: גורם ההתפרצות אינו קשור לעובדה שאתם מטיילים בחו"ל, אלא כנראה בגלל מה שגרם לכם לצאת לחופשה: מחלוקות בינאישיות בבית ובעבודה, בעיות כלכליות ועוד. יש גם סיכוי שההפרעה קשורה בשימוש בתרופות מסוימות המקלות על יעפת (ג'ט לג), המבוססות על בנזודיאזפינים ומקלים על נדודי שינה.

עוד באותו נושא

מי חברת התעופה הנקייה, ומי המזהמת ביותר בעולם?

לכתבה המלאה
אילוסטרציה. ShutterStock
יש סיכוי ש"שכחה כללית חולפת" קשורה בשימוש בתרופות המקלות על יעפת/ShutterStock

לשחות ולהתחרט: בילהרציה

התסמינים: פריחה וגירוד בעור עלולים להיות הסימנים הראשונים לכך שמשהו לא תקין קורה לכם. וכאשר הם מלווים בחום גבוה, רעד, שיעול וכאבי שרירים - כדאי שתפנו בהקדם לרופא.

כיצד זה קורה: אתם מטיילים, נתקלים במקור מים שנראה מרענן ושווה במיוחד, וקופצים פנימה בלי לחשוב פעמיים. וחבל שכך, כי בילהרציה נגרמת על ידי תולעים טפיליות, לאחר חשיפה למים מזוהמים - נהרות, אגמים ומעיינות.

כיצד להימנע מכך: מחלה זו נפוצה בחלקים מסוימים באפריקה, בדרום אמריקה, באסיה, בקריביים וגם אצלנו ב"שכונה" - במזרח התיכון. כדי להימנע, מומלץ להתייעץ מראש באשר ליעד שלכם במרפאת טיולים. אין תרורפה מונעת או חיסון, אך אם תטפלו במחלה בהקדם - סיכויי החלמה יהיו גבוהים יותר. ובכל מקרה, אם אתם חייבים לקפוץ למים בחו"ל - עשו זאת בים או בבריכות שחייה מסודרות.

תולעת טפילית בילהרציה. ShutterStock
בילהרציה נגרמת על ידי תולעים טפיליות/ShutterStock

מחלת השינה: טריפנוזומיאזיס אפריקני (Trypanosomiasis)

התסמינים: מחלה זו פוגעת במחזורי השינה של הלוקים בה, במיוחד בשלב השני שלה. הסימפטומים כוללים חום, גירוד, כאבי מפרקים וכאבי ראש.

כיצד זה קורה: בעקבות עקיצה של זבובי הצה-צה הידועים לשמצה, הנפוצים בעיקר באפריקה שמדרום לסהרה. טריפנוזומיאזיס הוא בעצם טפיל, שחודר לגוף בעקבות אותה עקיצה של זבוב נגוע. אם המחלה אינה מטופלת, עלול להיגרם נזק נוירולוגי חסר תקנה ואף מוות.

כיצד להימנע מכך: עשו שימוש בכל הטכניקות הידועות להימנעות מעקיצות יתושים: תרסיסים ומשחות לעור וכן לבישת בגדים ארוכים ובהירים. עוד כדאי לדעת כי זבובי הצה-צה עלולים לעקוץ גם דרך בד דק, לכן כדאי ללבוש בגדים מבדים בעובי בינוני ומעלה.

זרוע עליה עקיצות מרובות. ShutterStock
טריפנוזומיאזיס מתרחש כשטפיל חודר לגוף בעקבות אותה עקיצה של זבוב נגוע/ShutterStock

הדג הלא נכון: הרעלת סיגואטרה

התסמינים: בתוך שעות ספורות מרגע שסיימתם לאכול את הדג, כבר תדעו שיש פה בעיה. בחילות, הקאות ושלשולים יהיו הסימפטומים היותר ברורים, ומכאן זה יכול לעתים רק להחמיר: הפרעות נוירולוגיות כגון כאבי שיניים וראייה מטושטשת.

כיצד זה קורה: אתם מטיילים באזור הים, כך שאין טבעי יותר מלסעוד במסעדת דגים ולקבל לשולחן את מיטב תוצרת הים הטרייה: לוקוס, בס, חדקן או פארידה. הכל טוב, נכון? לא נכון. כי מה שאתם לא יודעים הוא שבמקומות מסוימים בעולם, הדגים שבצלחת שלכם ניזונו ממיקרואורגניזמים רעילים המתגוררים בדרך כלל בשוניות אלמוגים. הסכנה הגדולה ביותר טמונה באזורים כגון הקריביים, יעדים מסוימים באוקיינוס השקט והאוקיינוס ההודי.

כיצד להימנע מכך: לרוע המזל, אין כל סימן שיעזור לכם לזהות מראש את הבעיה. לכן, הטוב ביותר הוא פשוט להסתפק בשנרקול נחמד לצד הדגים הללו - מבלי לאכול אותם. ואם בכל זאת הלכתם על מנת דגים במסעדה, נסו להימנע מהחשודים המידיים: דגי ברקודה וצלופחים ממשפחת המורניים (Moray Eel).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully