וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי חברת התעופה הנקייה, ומי המזהמת ביותר בעולם?

מחקר שנערך על-ידי מומחה לאנרגיה עולמית בבריטניה בדק את פעילותן של 19 חברות תעופה גדולות בעולם בנושא פליטת גזי החממה, שנגרמת עקב פעילותן המסחרית. אז באיזו חברה הכי אקולוגי לטוס?

מטוס של חברת פינאייר. ShutterStock
מי הכי מזהמת? פינאייר דווקא לא/ShutterStock

חברת התעופה הלאומית של פינלנד "פינאייר" היא חברת התעופה הידידותית ביותר לסביבה וזו שפעילותה גורמת להכי מעט זיהום אוויר, כך עולה ממחקר חדש שנערך על ידי אוניברסיטת וורוויק הבריטית.

לפי המחקר, גם "טאפ", חברת התעופה הלאומית של פורטוגל, וחברת "וירג'ין אוסטרליה", הן בין חברות התעופה הכי פחות מזהמות בתעשייה האווירית.

בתחתית הרשימה נמצאות החברות שפעילותן היא המזיקה ביותר לסביבה, ואלה המשאירות את ההיקף הנרחב ביותר של "טביעת הרגל הפחמנית", כלומר, היקף פליטת גזי חממה התורמים להתחממות גלובלית. "אמריקן איירליינס" נמצאה כמי שמייצרת את הכמות הגבוהה ביותר של גזי חממה מבין החברות שנבדקו, ואחריה ספקים אחרים בארה"ב, כגון "דלתא איירליינס" ו"יונייטד איירליינס". מלבד "וירג'ין אוסטרליה", כל אחת מחמש חברות התעופה הנקיות ביותר בעולם הן חברות אירופיות, בעוד אלה שמקורן בארצות הברית היו המזהמות ביותר ברשימה.

המחקר נערך על ידי ד"ר פרדריק דהלמן, מומחה לאנרגיה עולמית בבית הספר לעסקים של וורוויק בבריטניה, ונבדקו בו נתונים על פעילותן של 19 חברות תעופה גדולות ברחבי העולם בין השנים 2007 ו-2014, כשחברת אל על לא נמצאת ביניהן. המחקר נערך כחלק מהפרויקט "Carbon Disclosure Project" שמעודד חברות ענק במשק לחשוף את היקף פליטת גזי החממה שנגרמת עקב פעילותן המסחרית.

עורכי המחקר מציינים, כי ייתכן והנתונים שלהם חלקיים בלבד שכן לא חלה כיום כל חובה חוקית על חברות התעופה לספק את הנתונים, ולכן חסר מידע על היקף הזיהום של חברות אחרות, קטנות יותר. חברות כמו "איתיחאד איירווייס", "איזיג'ט" או "ריינאייר" החלו רק בשנים האחרונות לספק נתונים בהקשר הזה. סוגייה נוספת שהקשתה על החוקרים, היתה מיזוגים עסקיים בענף. כך, למשל, אספקת הנתונים על פעילות של "בריטיש איירווייס" הופסקה בשנת 2011, כאשר החברה התמזגה עם "איבריה" ושתי החברות החלו לפעול תחת חברת העל "IAG". תהליך הפוך התרחש עם "אמריקן איירליינס", שהחלה לספק נתונים רק בשנת 2013 לאחר המיזוג עם "US איירווייס". בסופו של דבר, המיזוגים הביאו להגדלת ציי-המטוסים, ועמם להגדלת היקף זיהום האוויר.

מטוס של חברת אמריקן איירליינס שביטלה טיסות לישראל. יולי 2014. AP
החברה שהכי הורסת את הסביבה. אמריקן איירליינס/AP

חדשות רעות: כמות הזיהום תוכפל

לאורך שבע השנים של תקופת המחקר, כמעט כל חברות התעופה הציגו עלייה בהיקף פליטת הגזים המסוכנים. החברה היחידה שהייתה יוצאת מהכלל היא "סקנדינביאן איירליינס", חברת התעופה הלאומית של מדינות סקדינביה (שוודיה, דנמרק ונורווגיה), שהצליחה במשך התקופה הזו לצמצם את היקף פליטת גזי החממה. "הנתונים מראים כי היקף פליטת הגזים של רוב חברות התעופה הוא יציב, או הולך וגדל, ואף אחת מהן לא הציגה הפחתה משמעותית של פליטת CO2", אומר ד"ר דהלמן, ומוסיף, "וזאת למרות שחברות תעופה רבות הוסיפו לצי שלהם מטוסים מודרניים ויעילים".

עורכי המחקר מזהירים, כי בשל המספר ההולך וגדל של טיסות, הצפוי להכפיל את עצמו עד לשנת 2030, צמצום היקף זיהום האוויר שגורמים מטוסים יהיה "בעיה של ממש".

דירוג חברות התעופה הגדולות, מהנקייה למזהמת ביותר:

1. פינאייר
2. טאפ פורטוגל
3. וירג'ין אוסטרליה
4. סקנדינביאן איירליינס
5. איזיג'ט
6. איתיחאד איירווייס
7. ריאנאייר
8. אייר קנדה
9. קוואנטס
10. קוריאן אייר
11. קת'אי פסיפיק
12. סאות'ווסט איירליינס
13. IAG (איבריה ובריטיש איירווייז)
14. אמירטס
15. אייר פראנס-KLM
16. לופטהנזה
17. יונייטד איירליינס
18. דלתא איירליינס
19. אמריקן איירליינס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully