וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה המושב שהכי כדאי לשבת בו כדי לא להידבק במחלה בטיסה

22.4.2018 / 7:38

טיסה עלולה להיות דבר מסוכן, ולאו דווקא בגלל תאונות אוויריות. מחקרים שונים מציגים את הדרכים הלא צפויות שבהן חיידקים וזיהומים מתפשטים ברחבי המטוס. וגם: איפה מומלץ לשבת כדי לא לתפוס מחלה באוויר?

נוסעים טיסה. ShutterStock
למעלה מ-3 מיליארד נוסעים טסים מדי שנה. ההידבקות במחלות שכיחה למדי/ShutterStock

זה לא משנה אם אתם טסים עם בעלי חיים או לא, טיסות עשויות להיות עניין מורט עצבים, בשל גורמים רבים. כך למשל, ולרוע המזל, גם מחלות מידבקות נוטות לטייל ברחבי העולם.

אתר Market Watch מדווח על מחקר שנעשה ב-10 טיסות בינלאומיות של חברות תעופה אמריקאיות. המחקר, שבוצע בידי חוקרים מאוניברסיטת אמורי (Emory) שבמדינת ג'ורג'יה, תיעד את תנועתם של נוסעים במחלקת התיירים, במטוסים שבהם ישנו מעבר בודד. באופן זה, הצליחו החוקרים ליצור סימולציה של תנועת החיידקים במטוס.

"למעלה מ-3 מיליארד נוסעים טסים מדי שנה ברחבי העולם, כך שהפצת חיידקים במטוסי נוסעים מהווה עניין בעל חשיבות בריאותית כלל-עולמית", ציינו מחברי המחקר. "תועדו יותר מ-12 מקרים של העברת חיידקים מחוללי זיהומים קשים בטיסות, כך שהתעבורה האווירית מהווה צינור הפצה מהיר של מחלות זיהומיות ומגפות כלל-עולמיות".

טיסה נוסעים נוסעת חולה מושבים. Shutterstock, מערכת וואלה! NEWS
נקודות המגע הרבות ביותר יהיו במושבים שצמודים למעברים/מערכת וואלה! NEWS, Shutterstock

רוצים להישאר בריאים? שבו ליד החלון

בראש ובראשונה, המקום שבו אתם יושבים במטוס עלול להשפיע על הסיכוי שלכם לחלות במחלה זיהומית. המחקר מצא כי נקודות המגע הרבות ביותר יהיו במושבים שצמודים למעברים, כמו גם במושבים שנמצאים באמצע גוף המטוס. לכן, בחירה טובה תהיה במושב האמצעי (בין המעבר לחלון), אך הבטוחים מכולם יהיו המושבים הצמודים לחלון.

בנוסף, נוסעים שיושבים באמצע המטוס חשופים לנקודות מגע רבות יותר, במיוחד אם הם עוזבים את המושב שלהם. פעולה זו תורמת להפצת חיידקים ומחלות זיהומיות (או מצד שני- להידבקות בהן).

באשר לסיכויים לחלות: המחקר מצא כי 11 הנוסעים שיושבים הכי קרוב לנושאי מחלות, יהיו בעלי הסיכוי הגבוה ביותר להידבק. עם זאת, סיכויי ההדבקה מעבר לאותם "שכנים" סמוכים, אל שאר נוסעי המטוס - נמוכים יחסית.

עוד באותו נושא

מי חברת התעופה הנקייה, ומי המזהמת ביותר בעולם?

לכתבה המלאה
נוסעים נוסעת פחד טיסה כאב ראש. ShutterStock
נוסעים שיושבים באמצע המטוס חשופים לנקודות מגע רבות יותר/ShutterStock

התרחקו מהמעברים. במטוס, גם בקולנוע

כאשר טסים במטוס - או אפילו רק מבקרים באולם הקולנוע - חשוב לדעת כי הישיבה ליד המעברים טומנת בחובה סיכון. "אלו הם המושבים שבהם נגעו הכי הרבה אנשים, בעודם מנסים להגיע אל המושב שלהם", מסביר צ'רלס ג'רבה, מיקרוביולוג מאוניברסיטת אריזונה שבארצות הברית.
בשנת 2008, קבוצת מטיילים לקתה בשלשולים ובהקאות, במהלך טיסה מבוסטון ללוס אנג'לס. נוסעים נוספים שהיו בטיסה לקו בהידבקויות-משנה מאותה קבוצה. נוסעים אלו ישבו ליד חברי הקבוצה, ובמיוחד - במושבים הצמודים למעבר.

החיידק שממתין בכיס המושב

החדשות הרעות הן כי ישנם חיידקים המסוגלים לשרוד במשך כמה וכמה ימים. דוגמה מאיימת וקשה במיוחד מגיעה בדמות חיידקי סטפילוקוקוס זהוב עמיד למתיצילין (MRSA), שלהם עמידות רבה מאוד לאנטיביוטיקה. הם מסוגלים לשרוד במשך 168 שעות על גבי משטחים שונים, כולל כיסי גב המושב במטוס.

גם חיידקי אשריכיה קולי ("אי קולי") מהווים סכנה, והם עלולים לגרום לפגיעה בכליות ואף למוות. חיידקים אלו מסוגלים להחזיק מעמד במשך 96 שעות על משטחים כגון משענות היד של המושבים במטוס. נתונים אלו פורסמו לאחר מחקרים שערכה האגודה האמריקאית למיקרוביולוגיה.

ולסיום, אין ספק שגם תאי השירותים במטוסי הנוסעים מהווים כר פורה לשפע של חיידקים מסוגים שונים.

  • עוד באותו נושא:
  • טיסות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully