נושאים חמים

להעיף את היעפת: שבעה טיפים של דיילים נגד ג'ט לג

תופעת היעפת" לא פוסחת גם על הנוסעים המנוסים ביותר. אבל דיילים, שעוברים בין אזורי זמן שונים בעולם בתור מקצוע, יודעים טוב מכולם איך להילחם בג'ט-לג. הנה שבע עצות של נותני השירות האווירים, שטוענים שבהחלט יש מה לעשות, עוד לפני ההמראה

ג'ט לג יעפת מלון עייפות (מערכת וואלה! NEWS , Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

אף אחד לא רוצה להרגיש כמו זומבי במהלך החופשה, אבל תופעת הג'ט לג (או "יעפת" בעברית תקינה) לא פוסחת גם על המטיילים המנוסים ביותר. מנקודת מבט מדעית, הסיבה שדפוס השינה שלנו עשוי להשתגע בין טיסות היא די פשוטה: מעבר בין אזורי זמן מרובים מביא לכך שהשעון הביולוגי שלנו, שהוא מנגנון אורגניזם פנימי המושפע מהשמש, אינו מסונכרן עם השעון המקומי. מספיק לעבור רק בין שני אזורי זמן כדי לסבול מכך, כך שאפילו טיסה בין לוס אנג'לס לניו יורק עשויה להוציא נוסע מאיזון - ולהפוך את משימת ההתעוררות בזמן לארוחת בוקר לאתגר.


עוד על ג'ט-לג בוואלה! תיירות:
כנראה שסוף-סוף נמצא הפתרון לתופעת הג'ט-לג
המצאת המאה בתעופה? המטוס שיעלים לכם את הג'ט-לג


מי יודע טוב יותר איך להילחם בג'ט-לג, מאשר אנשים שעוברים בין אזורי זמן בתור מקצוע? הנה שבע עצות של דיילים ודיילות שטוענים שיש מה לעשות ומספקים טיפים אישיים לגבי מה כדאי לקחת בחשבון עוד לפני ההמראה, כדי לעזור לגוף, ולהפוך את הג'ט-לג הצפוי להרבה פחות אכזרי.

1. הכינו עצמכם לאזור הזמן החדש

"אני מנסה כמיטב יכולתי להתאים את החשיבה לאזור הזמן שאני מגיע אליו", אומר הדייל סטיב פ'. שנו את לוח זמני השינה שלכם יום או יומיים מראש, אפילו אם מדובר רק בשעה אחת לכאן או לכן. עוד הוא ממליץ לשנות את הגדרות השעון בטלפון שלכם ולהתאים אותו לזמן של היעד שלכם - עוד לפני ההמראה. "זה באמת רק טריק שעובד על המחשבה", הוא אומר, "אבל אני נשבע שזה עובד".

2. שינה, שינה ,שינה

"חשוב לי מאוד לוודא שאני מקבלת לפחות שמונה שעות רצופות של שינה, לא משנה מה", אומרת הדיילת קלי ב', שמוסיפה כי "תנומה קלה עשויה לפצות על ההבדלים בזמן ולעזור לאזן את תחושת הטשטוש שמלווה את המעבר בין אזורי זמן שונים". למרות שהיום לפני הטיסה עשוי להיות מלא בסידורים וארגונים אחרונים, כדאי לפנות מספיק זמן לשינה טובה ומלאה.

נוסעת ישנה טיסה (ShutterStock)
חשוב לקבל לפחות שמונה שעות רצופות של שינה (צילום: Shutterstock)

3. להזיע ממאמץ

"אני תמיד אורזת בגדים מתאימים לאימון, כי זה עוזר לי עם הג'ט לג ואנחנו יכולים ללכת לחדר הכושר במלון בכל עת", אומרת הדיילת קאת'י תומפסון, ומוסיפה טיפ נוסף: "גם לתפוס תנומה קלה עם הנחיתה ואז לצאת להסתובב בעיר ברגל זה טיפ טוב. ככה גם יוצא לי להכיר את העיר, וגם להתמודד עם הג'ט לג. שתי ציפורים במכה אחת".

4. תכננו נחיתה במהלך היום

"אני אישית אוהבת טיסות מוקדמות שעוזבות את השדה בין שמונה לעשר בבוקר", אומרת קלי. "גיליתי שטיסות בשעות כאלה מותירות אותי עם עוד הרבה אנרגיה לאחר מכן לצאת ולהיות פעילה".

נוסעת ג'ט לג טיסה (ShutterStock)
מומלץ לתפוס תנומה קלה עם הנחיתה (צילום: Shutterstock)

5. לתדלק את הגוף באוכל הנכון

הדיילים מסכימים כי תזונה בריאה היא הדרך הטובה ביותר להתעורר רעננים. "לשתות הרבה מים, לאכול מזונות ירוקים בריאים ולהתרחק ממזונות מעובדים או מזונות עתירים בסוכר", ממליץ סטיב.

ארוחה מטוס טיסה (ShutterStock)
שמרו על התזונה, גם בטיסה (צילום: Shutterstock)

6. שימו יד על שמן אתרי

שמנים אתריים יכולים לסייע לקבל מנוחה מלאה במהלך לילה של טיסה ארוכה. סטיב מציע להסניף קצת שמן לבנדר, הידוע בהשפעה המרגיעה שלו, מיד כאשר אורות תא הנוסעים נכבים.

7. ליצור אזור שינה אישי משלך

"אני חייבת, חייבת, חייבת להיות עם מסכת עיניים, כרית צוואר, ואוזניות חוסמות רעש או אטמי אוזניים", אומרת קלי. "אני גם אוהבת ליצור לעצמי רשימות השמעה עם מוזיקה מרגיעה כדי להקל עלי לישון". נסו להוריד לטלפון אפליקציות של מדיטציה כמו "Headspace" או "Buddhify" שיסייעו לכם להרגע ולשחרר לחץ, ובכל לקבל שינה טובה שתקל על הגוף את ההתמודדות.