וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המצאת המאה בתעופה? המטוס שיעלים לכם את הג'ט-לג

איירבוס מפתחת סדרת מטוסים חדשה בשם "XWB A350", שתקל על הג'ט-לג. המטוסים יהיו קלים יותר, מאובזרים בתאורת LED שמשנה את טמפרטורת צבע האור ותהיה בהם מערכת סינון אוויר שמחליפה את האוויר במטוס כל 3-2 דקות. האם נאמר שלום ליעפת?

באדיבות המצולמים

בווידאו: צפו במטוס XWB A350 של וייטנאם איירליינס יוצא לדרך בפעם הראשונה

יצרנית המטוסים האירופית איירבוס השקיעה 15 מיליון דולרים בפיתוח סדרת מטוסים חדשה בשם "XWB A350" המתגאה במטוסים קלים יותר, בעלי צריכת דלק נמוכה יותר והנדסה אווירודינמית מתקדמת יותר לעומת הדורות הקודמים של מטוסים מסחריים.

אבל עבור נוסעים פוטנציאליים כל זה לא משנה כמו הבשורה הבאה: המטוסים החדשים תוככנו להקל על אחת מתופעות הלוואי המטרידות ביותר של טיסות - הג'ט לג (ובעברית יעפת).

המטוסים נכנסו לשוק לראשונה בתחילת השנה הנוכחית ונחתו לאחרונה בארצות הברית כחלק מצי המטוסים של קטאר איירווייס. למרות שאין פתרון מוחלט לעובדה שאנחנו נוסעים ברחבי העולם במהירות רבה יותר, מאשר היכולת שלנו להסתגל לזמן המקומי ובסופו של דבר מוצאים את עצמנו ערים ומוכנים לארוחת בוקר בשעה שלוש בבוקר - מטוסי "XWB A350" מתגאים בכמה חידושים מרכזיים המתמקדים בהשלכות הלא נעימות הללו של טיסות ארוכות; ממערכות תאורה חדשניות ועד חומרי בנייה חדישים.


עוד על מטוסים בוואלה! תיירות:
בלתי נתפס: צפו במטוס החלומות ממריא בצורה אנכית
איך בונים מטוס? ביקור במפעל הגדול בעולם
איירבאס מציגה: הקונקורד החדש שייקח אתכם מאירופה לארה"ב בשעה
מפחיד ומרגש כאחד: צפו במטוס השקוף של העתיד


אסטרטגיה אחת כדי להפחית מלכתחילה את חומרת הג'ט-לג, היא לנסות להשתלט על מחזור השינה הטבעי של הגוף, שתואם את שעות הזריחה והשקיעה. במהלך היום הגוף שלנו מייצר רק כמויות מזעריות של מלטונין - ההורמון שגורם לנו להרגיש עייפות, וככל שכמות האור קטנה יותר עולה רמת המלוטנין שהגוף מייצר. בגלל שקצב הייצור של ההורמון משתבש כשאנחנו חוצים במהירות אזורי זמן מרובים, מטוסי ה- "XWB A350" אובזרו בתאורת LED שמשנה את טמפרטורת הצבע של האור במהלך הטיסה ומחקה, למעשה, את התנהגות אור השמש במהלך היממה.

מטוס איירבוס XWB A350. Airbus, מערכת וואלה! NEWS
המטוס החדש נוטה פחות לקורוזיה וייסנן אוויר כל 3 דקות. מטוס איירבוס A350/מערכת וואלה! NEWS, Airbus

הכנפיים תוכננו בהשראת כנפיים של ציפור

דובר חברת איירבוס אמר למגזין האמריקאי "Quartz", כי המערכת מסוגלת לייצר לא פחות מ-16.7 מיליון שילובים של צבעי אור שונים, אותם ניתן להגדיר לכל אורך של טיסה או לפי אזורים זמן שונים, ובכך לסייע לגוף להסתנכרן מהר יותר לשעות של היעד אליו מיועדת הטיסה - בזמן הטיסה אליו. על-פי החברה, מדובר בהבדל משמעותי עבור נוסעים שטסים הלוך ושוב בין ארצות הברית, אסיה ואירופה - המסלולים שבהם נעשה שימוש כיום בצי מטוסי A350 של קטאר איירווייס. באיירבוס לא מסרו כיצד הם מודדים, בפועל, את הפחתת השפעת הג'ט-לג על הנוסעים.

מחקרים מצאו, כי שינויים ברמות הלחץ ולחות נמוכה תורמים גם הם להחרפת תופעות הלוואי של הג'ט-לג, שמלבד עייפות ובעיות שינה יכולות לבוא לידי ביטוי גם בנטייה לחלות בהצטננות או בשפעת, בבעיות בעיכול, ואפילו בדיכאון קל. אבל למטוסי XWB A350 דרכים להפחתה גם של שינויים אלה. כ-53 אחוזים ממסגרת המטוס עשויה פלסטיק מחוזק בסיבי פחמן - חומר חזק אך בעל משקל קל. במגזין המדיה והטכנולוגיה "Fast Company" דווח, כי מדובר בשיעור גבוה יותר של החומר מאשר זה שנעשה בו שימוש במטוסים עד כה, מה שהופך את צריכת הדלק שלהם ליעילה יותר.

אבל לחומר יש יתרון נוסף: הוא נוטה פחות לקורוזיה מאשר אלומיניום, החומר המסורתי שבו נעשה שימוש בבינוי מטוסים. תכונה זה הופכת את עניין הלחות לבעייתי פחות שכן המטוס יכול לעמוד בלחץ של עד 6,000 רגל המאפשר מדד לחות גבוה יותר באוויר. מדובר במדד הקרוב יותר לזה המצוי על הקרקע, מאשר זה שיכולים לעמוד בו מרבית המטוסים האחרים.

ולבסוף, המטוסים מצוידים במערכת סינון אוויר שמחליפה את האוויר במטוס כולו בכל שתיים עד שלוש דקות. לדברי דובר איירבוס, תכונה זו אינה קשורה ישירות בג'ט-לג לכשעצמו, אבל היא כן משפרת את איכות האוויר - מה שיכול לעזור לכם לישון קצת יותר טוב. והרי כל דבר שעושה את זה - יכול גם הוא לעזור.

יתרונות נוספים של המטוסים החדשים הם גוף רחב יותר, שמשמעו מושבים רחבים באינץ' אחד יותר מאשר המושבים הסטנדרטיים במחלקת התיירים, וכנפיים שתוכננו כך שיפחיתו רעשים - ושתוכננו בהשראת כנפיים של ציפור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully