וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"המחליפנים": הישראלים שיוצאים לחופשה בארץ בחינם

2.2.2017 / 17:00

"ההחלפה הראשונה קצת מפחידה, אבל אחרי שמנסים, נדבקים בחיידק ולא רוצים להתארח בבית מלון לעולם", מספרת ימית משדה בוקר. טרנד החלפת הדירות בישראל הוא שוק של מרוויחים בלבד. תכירו את האנשים שלא משלמים על לינה בחופשה שלהם

דלת מגזין עיבוד. ShutterStock
החלפת דירות - שוק שבו כולם מרוויחים/ShutterStock

ביתי הוא מבצרי? מסתבר שלפעמים גם ביתך הוא מבצרי. בואו נעשה ניסוי קטן. היכנסו אל דפי פייסבוק כגון "החלפת דירות בארץ" או "החלפת בתי ישראל" ובלו בהם כמה דקות. מעבר לעובדה שתחשפו לעולם רוחש וגועש של טרנד החלפת דירות בישראל, יש סיכוי טוב שגם אתם תצטרפו למי שכבר פיצחו את השיטה וגילו את האוטופיה במיטבה: שוק שבו כולם מרוויחים.

"למדתי שהחלפת בתים גורמת לנו להיות יצירתיים בכל הקשור למשאבים שלנו"

עוד על דיור בחופשה שלכם:
הישראלי שמצליח לישון ולטייל בחינם בכל העולם
מה באמת יותר משתלם: דירה ב-Airbnb או חדר במלון?
למה עדיף לישון במלון 3 כוכבים מאשר במלון 4 ו-5 כוכבים?


עבור מי שלא מכיר, הרעיון פשוט להפליא: במקום לצאת לחופשה בצימר יקר באופן שערורייתי או בבית מלון גדול, מנוכר וגדוש בהוללי אה-גה-די - פשוט מחליפים את הבית שלכם עם בית של אנשים שגרים באזור החופשה המבוקש שלכם. זה נשמע פשוט? זה הרבה יותר פשוט ממה שאתם חושבים.

"החלפת בתים חושפת אותך להיכרות מסוג אחר עם אנשים ועם מקומות, דברים שקורים היום פחות ופחות", אומרת ליאור סטודנט, שמנהלת מזה כ-5 שנים את דף הפייסבוק הפופולרי "החלפת בתים ישראל". את הקבוצה היא הקימה לאחר ששבה מחופשת החלפת בתים באנדלוסיה. "תהיתי איך ייתכן שלא כולם עושים זאת".

"בחיינו, הכל הפך להיות 'סטרילי', ואתה כבר לא באמת חווה מקומות. במיוחד לא בבתי מלון. בעיני, החלפת בתים היא רובד נוסף של 'סע וטייל ברחבי ישראל'. זו חוויה מכוננת, גם מבחינה חברתית. אתה פוגש אנשים שונים ממך, ואף נפתח אליהם".

וישנו כמובן העניין הכלכלי, מאחר שההחלפה כמובן אינה מערבת כסף. "מעבר לנושא החוויתי-חברתי-מקומי, למדתי שהחלפת בתים גורמת לנכס שלך 'לעבוד' עבורך, גורמת לנו להיות יצירתיים בכל הקשור למשאבים שלנו", היא מוסיפה.

אז מה בדיוק קורה שם ואיך זה הולך? הנה סיפורם של שלושה "מחליפנים". על הדרך תופתעו לגלות סיפורים על טוב-לב, נדיבות וחברויות חדשות.

דירה להחלפה של ענבל עמית. ענבל עמית, מערכת וואלה! NEWS
"רובד נוסף של 'סע וטייל ברחבי ישראל'". הדירה להחלפה של ענבל עמית/מערכת וואלה! NEWS, ענבל עמית

ימית איתיאל, מדרשת בן גוריון - שדה בוקר. נשואה פלוס 2

"העיקר לא לפחד. ההחלפה הראשונה קצת מפחידה, אבל אחרי שמנסים, נדבקים בחיידק הזה ולא רוצים להתארח בבית מלון לעולם".

איפה כבר הייתם?
"החלפנו בתים כבר 6-5 פעמים, באזור הכנרת, ירושלים, מעגן מיכאל, אמירים ועוד. אנו גרים במיקום מבוקש בנגב, ומשפחות רבות ביישוב מחליפות בתים. זה הפך לטרנד של ממש. בעיניי, החלפת בתים היא עניין גאוני מאחר ומדובר בתרבות צריכה חכמה שממנה כולם נתרמים".


למה לבזבז הרבה כסף על סופ"ש רומנטי?
נופש מדברי בזול: צימרים בנגב עד 500 שקל
למה לשלם הון? צימרים בגליל המערבי עד 500 שקל
למה לשלם הרבה? צימרים בארץ עד 500 שקל
לנפוש בזול אך ברמה: צימרים בגולן ב-260 שקל


מהי מטרת ההחלפה?
"בעיקר טיולים, אנחנו מאוד אוהבים לטייל. מעבר לכך, ההחלפה מביאה אותך למקומות שאין לך גישה אליהם בדרך כלל או שאתה לא יודע עליהם. אני למשל, מכינה עבור כל מי שמגיע אלינו, קובץ וורד עם כל ה"סודות" המקומיים - משעות פתיחת הבריכה אצלנו ביישוב, דרך מסלולי טיול מומלצים ועד המיקום של הספסל הסודי בקצה המצוק, מול המדבר, שכיף לשבת עליו לקראת שקיעה".

ויתרתם על בתי מלון?
"בעבר נהגנו ללון בבתי מלון או בצימרים. מעבר למחיר הגבוה, בתי מלון הם מקום מאוד משעמם לילדים קטנים. בשש בבוקר הם כבר על הרגליים, ולך חפש מה לעשות איתם עד שחדר האוכל נפתח. כשאתה מחליף בית, יש לך מטבח מאובזר ואתה לא תלוי בחדר האוכל של המלון. אנו משתדלים להחליף עם משפחות שלהן ילדים קטנים, כך הילדים שלנו אפילו מרוויחים צעצועים חדשים לשחק בהם..."

מה חשוב לבדוק ולעשות לפני ההחלפה?
"בעיקר לתאם כמה שיותר פרטים טכניים: מדיניות השימוש במצעים ומגבות, הדברים שאתה רוצה שלא יגעו לך, אלרגיה לבעלי חיים (יש לנו חתולים), מה עושים עם האוכל במקרר".

יש חששות?
"לא. עד עכשיו תמיד קיבלנו את הבית שלנו נקי ומסודר, וגם הגענו לבתים נקיים ומסודרים. אין לנו בבית שום דבר יקר או שווה גניבה, אז אני רגועה".

מה הופך בית ל"בית מנצח"?
"בעיקר המיקום".

טיפ למחליפים מתחילים.
"חשוב מאוד לתת מידע רחב ככל האפשר - במילים ובתמונות. מעבר לכך - אל תהססו. פשוט עשו זאת. זה כזה שוס! פתאום תבינו שלא צריך יותר לנסוע עם המשפחה לבית מלון".

מה הדבר הראשון שאת עושה אחרי שאת חוזרת לבית שלך?
"כלום. תמיד קיבלנו את הבית שלנו בחזרה במצב מדהים. ברוב הפעמים, גם עם מתנות קטנות שהשאירו לנו: עוגה, שוקולד או קופסה עם תמרים. אפילו יצרנו חברות חדשה, עם משפחה מירושלים. החלפנו איתם בתים, ועם הזמן הפכנו להיות חברים טובים, לעיתים אנחנו גם מטיילים יחד".

עוד באותו נושא

הישראלי שחרש את העולם מגלה: כך תלונו בחו"ל בחינם

לכתבה המלאה
דירה להחלפה של ימית איתיאל. ימית איתיאל, מערכת וואלה! NEWS
"תמיד קיבלנו את הבית שלנו נקי ומסודר". הדירה של ימית איתיאל בשדה בוקר/מערכת וואלה! NEWS, ימית איתיאל
דירה להחלפה של ימית איתיאל. ימית איתיאל, מערכת וואלה! NEWS
מרחבי הנגב מחכים למי שיתארח. הנוף מהדירה של ימית בשדה בוקר/מערכת וואלה! NEWS, ימית איתיאל

צחי כהן (שם בדוי), הרצליה. נשוי פלוס 1

צחי הלוי: "חשוב לספק מידע על תחבורה ציבורית, כי לא כולם מגיעים ברכב פרטי"

"הקפידו להשאיר את הבית שבו התארחתם מסודר. בדיוק כמו שהייתם רוצים לקבל את הבית שלכם אחרי שמישהו זר שוהה בו. זה משאיר תחושה טובה".

איפה כבר הייתם?
בבני יהודה שבדרום רמת הגולן ובקיבוץ איילון שבגליל המערבי.

מהי מטרת ההחלפה?
"לטייל, וגם לנוח. יש בזה משהו מאוד נוח. במיוחד עבור משפחות עם ילדים קטנים".

ויתרתם על בתי מלון?
"במיוחד עבור משפחות עם ילדים קטנים, להחלפה יש יתרונות רבים. מעבר לחסכון הכספי, אתה מגיע לבית אמיתי, עם מכונת כביסה ומטבח שנוח לבשל בו. ויש עוד דבר: תינוקות, כמו במקרה שלנו, ישנים הרבה במהלך היממה. ההתארגנות הכרוכה בכך יותר פשוטה בבית מאשר בבית מלון".

מה חשוב לבדוק ולעשות לפני ההחלפה?
"לספק לצד השני כמה שיותר פרטים ולצלם תמונות רבות. לא רק של הבית, אלא גם של האזור. אני תמיד מוסיף תמונות של המרינה בחוף הים, של הפארק הסמוך ועוד. חשוב לספק מידע על תחבורה ציבורית, כי לא כולם מגיעים ברכב פרטי. כדאי אפילו לרדת לרזולוציות של היכן נמצא הסופר-מרקט הקרוב".

יש חששות?
"לא. יש לנו ביטוח לדירה, ואנחנו מנטרלים מראש דברים שמועדים לפורענות. לא משאירים למשל כסף מזומן בבית. אתה גם מדבר עם הצד השני ומתרשם מי נמצא מולך".

מה הופך בית ל"בית מנצח"?
"המיקום. לנו קצת קשה "לשווק" את הבית שלנו, כי באזור המרכז, ירושלים ותל אביב הן הכי מבוקשות. מקומות כמו הרצליה - קצת פחות. מי שרוצה עיר, מעדיף עיר גדולה ומרכזית".

טיפ למחליפים מתחילים.
"כדאי לקחת בחשבון שלא תמיד דברים מסתדרים, בגלל חוסר התאמה בזמנים. החלפת דירות דורשת השקעת זמן בחיפוש ובתיאום. אנחנו גם משקיעים זמן בניקוי וסידור הבית לפני שאנו מוסרים אותו. חשוב גם לא להשאיר דברי ערך. את התכשיטים אנחנו מעבירים לבית של ההורים. לדעתי חשוב לעשות ביטוח צד ג' לדירה שלך. על כל צרה".

מה הדבר הראשון שאתה עושה אחרי שאתה חוזר לבית שלך?
"מעיף מבט בחדרים, מוודא שהכל נראה בסדר. זה הכל".

דירה להחלפה של ליאור סטודנט. ליאור סטודנט, מערכת וואלה! NEWS
"חוויה מכוננת, גם מבחינה חברתית". הדירה להחלפה של ליאור סטודנט/מערכת וואלה! NEWS, ליאור סטודנט

ענבל עמית, מרכז תל אביב. רווקה

"אני בודקת את הפרופיל של מי שאני מחליפה איתם. אפשר ללמוד מכך הרבה"

"אנחנו חיים במדינה עם המון עוינות אחד כלפי השני, במיוחד במרחב הציבורי, במיוחד זרים מול זרים. החלפת דירות היא אקט, שמעבר לכך שהוא כיפי ומשתלם כלכלית, יש בו סיבוב של הגלגל לכיוון השני: זה אקט של אמון מוחלט, נתינה ואינטימיות עם זרים. לפתוח את הבית לאנשים זרים, לתת להם מפתח למבצר שלנו, וללכת לישון עם היקרים לנו בבית של זרים. יש לכך משמעות חשובה ועמוקה".

איפה כבר היית?
"החלפתי כבר 4 פעמים, ותמיד בצפון. הייתי בקיבוץ דפנה, בכליל ובמקומות נוספים".

מהי מטרת ההחלפה?
"אני מחפשת את הטבע, המים והשקט. לא מטיילת הרבה, אלא מעדיפה להירגע, לכתוב. עבורי, זו הבריחה הקלאסית. ואם בבית החדש גם ממתין לי כלב או חתול חמוד, זו אקסטרה".

ויתרת על בתי מלון?
"עבור המטרה שלי, בית מלון הוא בכלל לא פונקציה. אני מחפשת את הטבע ואת האותנטי. מלון הוא "פלסטיקי" מדי עבורי. וישנו עניין המחיר: ההוצאה היחידה שלי היא הנסיעה עצמה".

מה חשוב לבדוק ולעשות לפני ההחלפה?
"הכל. אפילו דברים שנראים מובנים מאליהם. בקיץ האחרון החלפתי בית עם מישהי מיישוב אקולוגי. ברגע האחרון הסתבר לי שאין לה בבית מזגן ואפילו לא מאווררים. הייתי עם שתי חברות שלי ופשוט הזענו במשך סופשבוע שלם".

יש חששות?
"היו קצת בהתחלה, אבל אני מאוד סומכת על האינטואיציה שלי. אם משהו מריח לי לא טוב - אני מיד מוותרת. בהקשר הזה, הפייסבוק הוא כלי מצוין: אני בודקת את הפרופיל של מי שאני מחליפה איתם. אפשר ללמוד מכך הרבה".

מה הופך בית ל"בית מנצח"?
"המיקום. אם אני אמצא בית בטבע על גדות נחל, אני עלולה שלא לחזור הביתה. גם ניקיון חשוב לי, וכבר נפלתי פעם בעניין הזה. יש רמת ניקיון שמתחתיה, החוויה עלולה להיות מבאסת. אני אישית, מביאה מנקה לדירה שלי לפני שאני מוסרת אותה".

טיפ למחליפים מתחילים.
"תהיו נחמדים. קבלו את מה שבעלי הבית האחרים מציעים לכם ותראו אם מתאים לכם, בלי להתמקח או להתווכח. פשוט תהיו נחמדים. אחרי הכל, זה אקט שכולו מבוסס על נדיבות.
עבור נשים שמגיעות לבד, כמוני, אני מציעה לא לומר מיד שאת מגיעה בגפך, אלא לדבר ב"אנחנו". זה מעניק ביטחון".

מה הדבר הראשון שאת עושה אחרי שאת חוזרת לבית שלך?
"אני לא דואגת שגרמו לי נזק, אבל עושה סיבוב בבית. הרי מישהו "הזיז את הגבינה שלי", אז אני רוצה לראות איך ולאן הזיזו אותה..."

דירה להחלפה של ענבל עמית. ענבל עמית, מערכת וואלה! NEWS
"זה אקט של אמון מוחלט, נתינה ואינטימיות עם זרים" הדירה של ענבל בת"א/מערכת וואלה! NEWS, ענבל עמית
seperator

להימנע מראש מבעיות לא צפויות

יש מי שסבורים שניתן להחליף בתים רק ב"אזורי ביקוש" - עיר גדולה ושוקקת או קרוב לטבע. אך מסתבר שגם במקומות כמו מודיעין או עפולה, נרשמות לא מעט החלפות, בעיקר לטובת מי שמבקשים להגיע לביקורים סופשבוע משפחתיים מבלי "ליפול" על בני המשפחה המארחים.

כך או אחרת, באופן טבעי, גם בשוק של "מרוויחים בלבד" יש חסרונות, ואלו נובעים בדרך כלל בעיקר מפערים בציפיות. "לכן, יש לסגור מראש את כל הפינות האפשרויות", אומרת ליאור סטודנט. "יש מי שממקמים חפצי ערך בחדר אחד נעול, משאירים מראש הסברים מפורטים על תפעול הטלוויזיה ושאר מכשירים חשמליים, או שמבקשים כלל לא לגעת בהם. אני למשל מבקשת לא לעשן בבית שלי ולא לפתוח כלל את הרשתות נגד חרקים. אני גם מציינת מראש שהבית שלי לא כשר".

לדבריה, בכל השנים שבהן ניהלה את עמוד קבוצת הפייסבוק, מעולם לא נתקלה במצבים של הרס מכוון. "יש כבוד הדדי בין אנשים שמחליפים בתים. הרי הם בבית שלי ואני בבית שלהם. דווקא הבעיות הגדולות ביותר נובעות מפערים בתפיסת הניקיון. לכן, גם את הדברים הללו יש לסגור מראש". בנוסף, היא ממליצה להחליף עם אנשים המצויים באותו סטטוס משפחתי כמוכם. "לא בטוח שזוג פנסיונרים ירצה שפעוטות יסתובבו לו בבית. גם במקרים אלו יש לתאם הכל מראש".

כעת לא נותר אלא לשער מה יעלה בגורל הטרנד. האם מדובר באופנה חולפת שלא תסדוק במאומה את מעטה הכסף הקשיח של בתי המלון ואף של מיזמים, כגון Airbnb? ואולי זו תחילתה של מגמה חדשנית שבה אכן מדובר בשוק מנצח של מרוויחים בלבד?

אין ספק שיוקר המחייה הכללי, יחד עם המחיר הגבוה באופן שערורייתי של לינות בצימרים ובבתי מלון רבים, נותן את אותותיו. כאשר מוסיפים לכך את הכמיהה של רבים לחזור לחיים אותנטיים, פשוטים, הגיוניים ובעיקר קהילתיים - הרי שמקבלים נוסחה מנצחת. בתי המלון וה-Airbnb אולי לא יינזקו יתר על המידה, אבל אל השוק הרוחש הזה נכנסים שחקנים חדשים, אופטימיים, שבעי רצון ומחויכים הרבה יותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully