וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה באמת יותר משתלם: דירה ב-Airbnb או חדר במלון?

25.6.2015 / 16:48

כמה עוד אפשר להישחט במחיר על-ידי בעלי צימרים ומלונות בארץ? אם לילה בגליל עולה כמו סופ"ש בחו"ל - לא פלא שרובנו בוחרים לנפוש מעבר לים. אבל אז התהפכו היוצרות ובעולם החלו להשכיר דירות לתיירים. כך הפכה Airbnb לאימת המלונאים בארץ

דירת Airbnb בנהרייה. צילום: אתר Airbnb, אתר רשמי
לא חייבים לשבור תוכנית חסכון. דירת Airbnb בנהריה/אתר רשמי, צילום: אתר Airbnb

אחרי שנים שנופש וצימר היו המתכון המושלם לחופשה זוגית ודרך נהדרת לחופשה כפרית למשפחה העירונית, חל פיחות במעמדו של הצימר. הסיבות העיקריות הן היעדר ב"לחם ושעשועים" בצמוד לצימר, אך בראש וראשונה מדובר במחיר חסר הפרופורציות - 1,200-800 שקלים לזוג לצימר סביר ועד ל-2,800-2,000 שקל לסוויטה צמודת בריכה למרגלות המיטה.


עוד על Airbnb בוואלה!:
השכיר את דירתו ב-Airbnb ומצא שם אורגיה
האם Airbnb באמת פוגעת בתיירות בישראל?
מי צריך בתי מלון כשיש כאלו פניני עיצוב בארץ?
מי צריך מלון? Airbnb חוסך אלפי שקלים בחופשה המשפחתית


מאידך גם המלונות לא טומנים ידם בצלחת ומבקשים מחיר מופקע ללילה, שיכול להספיק לסופ"ש שלם מעבר לים, כולל כסף לבזבוזים. צאו וחשבו כמה יעלה סופ"ש לזוג+2, שלא מחפש לקפוץ מעל לפופיק אבל כן רוצה שתהיה לו חופשה נחמדה שלא תכביד על הכיס. חישוב פשוט יגיע למעל ל-1,500 שקלים ללילה למשפחה במלון אילתי ממוצע וירקיע ל-2,000 שקלים ללילה בעיר ללא הפסקה. בהנחה שהאירוח בעיר הקיט הוא על בסיס 4-3 לילות - וכבר הגעתם ל-5,000 שקלים ל-B.B בלבד.

אלה ועוד, הובילו לתופעה של השכרת דירות לתקופת קצרות לטובת תיירים שרוצים לנפוש בארץ, אבל לא לשבור בשבילה תוכנית חסכון. התופעה, המכונה Airbnb על שם האתר המוביל בתחום השכרת דירות לנופש, הולכת ומשגשגת בעולם, ובמקביל פורחת גם בארץ וכבר מהווה איום על התיירות המקומית, בעיקר בתל אביב ובערים הנושקות לים.

נראה שהתופעה, שהופכת לצונמי תל אביבי כל כך מדאיגה, שלא לומר מלחיצה, עד שבשבוע שעבר הוציאה התאחדות המלונות בארץ הודעה נגד השכרת דירות לתיירים, בטענה שהמלונאים משקיעים מיליונים במלונותיהם, בעוד שמאחורי גבם מתנהלת כלכלה שחורה. עוד טענו בהתאחדות, שהדירות המושכרות לא עומדות בקריטריונים של אירוח המהוגנים בחוק. מן הסתם יש אולי צדק בדברים, אבל כשחשקה נפשנו בחופשה נעימה ומרגיעה שבשבילה צריך לקרוע ת'כיס, שלא יתפלאו שאנחנו מחפשים דרכים חלופיות וזולות לממש אותה.

כמונו חושבים גם הטוקבקיסטים שמיהרו להגיב - "עשרה ימים במלון בתל אביב זה כמו מחיר של דירה ברומניה", כתב עמי. גולש אנונימי הוסיף ש"יש לעודד את התופעה הברוכה", והבא אחריו כבר צהל: "סוף סוף יש תחרות לקרטל המלונות המתנשאים עם המחירים הסופר גבוהים, כל הכבוד!".

רק השבוע אמרה לוואלה! אשת יחסי הציבור של Airbnb, קטיה קוקורנקו, שכלכלת השיתוף בתחום הדירות להשכרה עוזרת לישראלים ולאזרחים בעולם להישאר לעמוד בהוצאות המחייה הגבוהות. "תיירות היא שוק צומח, ואנחנו מאמינים שאנחנו עוזרים ליותר ישראלים לטייל, תופעה שטובה לכולם", הוסיפה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
986 שקלים ללילה ל-4 אורחים. דירת Airbnb במושב חד נס בגולן/מערכת וואלה!, צילום מסך

איך זה עובד ולמי זה טוב

חברת Air Bed & Breakfast) Airbnb), ששווייה מוערך כיום בכעשרה מיליארד דולר, החלה את דרכה ב-2008, עת שני חבר'ה מסן פרנסיסקו שכרו דירה והשכירו בה חדר לכמה אורחים, כדי לעמוד בהוצאות. עד מהרה הם הקימו אתר שמשכיר דירות ביותר מ-192 מדינות בעולם. לפי ההערכות, באתר מושכרות כ-10,000 דירות מישראל. "יותר ויותר ערים מסביב לעולם משנות את חוקיהן כדי לחבק את כלכלת שיתוף הדירות, ביניהן פריז, לונדון ואמסטרדם", אומרת קוקורנקו.

ואכן בישראל, יש מי שמחזיקים בדירות להשכרה לתיירים לאורך כל השנה ומתייחסים אליה כאל עסק לכל דבר, ויש מי שלקראת העונה הבוערת - קרי תקופות החגים, חופשת הקיץ ועונת הפסטיבלים (הגאווה, למשל) - ממהרים לפנות את דירתם לשבוע-שבועיים-חודש לטובת השכרה קצרת מועד. מדובר בעסק משתלם ביותר - אתם אורזים מזוודה והולכים להתנחל אצל חברים/הורים/שכנים, או באוהל בחוף הים, ובינתיים המונה של דירתכם דופק קופה ומסדר לכם תקציב לשנה שלמה. מה זה אומר קופה? החל מ-245 שקלים ללילה לדירת חדר ועד ל-15 אלף (!) שקלים לחודש לדירה (תלוי בגודלה, רמתה ומיקומה), לא כולל ארוחות ורום סרוויס.

באם אתם השוכרים, לשם השוואה, מחיר לילה לזוג במלון ממוצע, בעונת הלוהטת, יעלה לכם 1,500-800 שקלים ועוד 250-120 שקלים לילד. אותו הלילה בדירה בגודל סביר יעלה 500-300 שקלים לכל המשפחה, ואם תביאו גם את הסבים - לא יגידו לכם לא.

אז נכון, הפרש המחירים פועל לטובתה של דירת הנופש, ומדובר בדיל מאוד כלכלי, אך השאלה אלו עוד יתרונות יש לדירה על פני חדר במלון? מי שמוכן לוותר על סדינים ומגבות נקיים בכל יום, בופה עמוס לעייפה בחדר האוכל, ילדים צווחניים בבריכה, המתנה מעצבנת למעליות, שירות חדרים ופקידת קבלה שתחייך לו על הבוקר - עדיף שיילך על דירה וייקבל בתמורה שקט ופרטיות, דירה מאובזרת ויכולת לארח את כל החבר'ה. מאידך, תאלצו לנקות אותה (או לחיות עם הלכלוך או לדאוג לעוזרת), לערוך קניות ולבשל (מישהו אמר חופש ולא קיבל?), לשמור על הדירה כעל שלכם ושאר מטלות ביתיות.

עוד באותו נושא

השכירו דירתם ב-Airbnb וגילו אורגיית סמים, שתן וקונדומים

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כמו צימר, אבל הרבה יותר זול. דירת Airbnb במושב שפר בגליל/מערכת וואלה!, צילום מסך

מצפון תיפתח הטובה

"מחיר לילה לזוג במלון ממוצע יעלה 1,500-800 שקלים ועוד 250-120 שקלים לילד. אותו הלילה בדירה בגודל סביר יעלה 500-300 שקלים לכל המשפחה"

אם חשבתם שהשכרת דירות נופש היא נחלתם הבלעדית של התל אביבים - טעות. התופעה אומנם חזקה בעיר ללא הפסקה וסביבותיה, אבל מסתבר שלאחרונה גם תושבי הצפון נדלקו על הרעיון ועל "שכרו בצידו", והחלו להשכיר את בתיהם לנופשים מהמרכז, מהדרום וגם לתיירים שבאים לחרוש את הגליל והגולן.

יצאנו לבדוק מה תוכלו לקבל בצפון וכמה זה יעלה, ומצאנו דירת חדר בנהרייה, בסמוך לים, שתעלה 246 שקלים ללילה לזוג, 1,427 שקלים לשבוע ו-4,251 שקלים לחודש. למי שחפץ דווקא בגליל העליון המזרחי, קומה בבית פרטי במושבה יסוד המעלה, שיכולה לארח עד 10 אנשים, תעלה 436 שקלים ללילה לארבעה נופשים, ומי שרוצה נוף לכנרת ויגיע למושב חד נס בגולן יישלם 986 שקלים ללילה עבור ארבעה אורחים בדירונת נופש צמודת ג'קוזי עם בריכה בגינה.

לצד הסיפורים של משכירים מרוצים, שנפתח בפניהם אפיק כלכלי חדש, היו גם מי שסיפרו על חוויות פחות נעימות של נופשים שהשאירו אחריהם נזקים, ובעיקר מבוכות. משפחת לוי (שם בדוי), ממושב רמות, לדוגמא, מקפידה להשכיר את ביתם רק למשפחות, וזאת למרות הסיכון שילדיהם יעשו בלאגן.

המשפחה למודת הטראומה עברה לפני שנתיים חווייה לא נעימה כשהגיעו בסיום חוזה השכירות לביתם ומצאו ערימה של חבר'ה על הדשא, שיכורים ועירומים כביום היוולדם. בבית התגלגלו בקבוקי אלכוהול וריח של גראס נישא באוויר. למרות החוויה הנוראית, הם לא פסקו מלהשכיר את ביתם בשל הפיתוי של הכסף הטוב, שמסדר לביתם את שכר הלימוד והמגורים במרכז.

שושנה לוי (המשיבה, כמו כל השאר, ביקשו להישאר בעילום שם בגלל הפרטיות, בגלל השכנים ובעיקר בשל רשויות המס): "אנחנו משכירים את הבית למינימום של שבוע ימים, מאחר וההתעסקות של שכירות על בסיס יומי היא כאב ראש, שגם מצריכה שירותי ניקיון והחזקה שמייקרים את המחיר והופכים אותנו לצימר, וזה לא הרעיון. המחיר שלנו הוא 4,500 שקלים לשבוע לעד 10 אורחים, שיקבלו בתמורה בית עם חמישה חדרים, מטבח מצויד לעילא, גינה עם נדנדות, ערסלים ונוף לכנרת".

גם שבתאי ערן (שם בדוי) מקצרין עבר חוויה טראומתית, כשבנות השכונה התלוננו שהתייר שלו מטריד אותן, שולח ידיים ומשמיע מוזיקה בקולי קולות. זו אומנם דוגמא קיצונית, כמובן, אך היא בהחלט סיכון מקצועי שבעלי הדירות חייבים לקחת בחשבון. "הדירה שלי מאוד בסיסית", אומר ערן, "שני חדרי שינה, סלון ומטבח בבית משותף. מטבע הדברים, האורחים שלי הם בודדים וזוגות שרוצים לטייל כל היום ובלילה לשים את הראש. היתרון של הדירה הוא קרבתה למסלולי טיול ואתרי תיירות והמחיר, 1,000 שקלים ללילה לעד ארבעה מטיילים. אני גר בשכנות ונכון לכל שאלה ועזרה לאורחים. אני עוזר להם בבניית מסלול, בקניות ובאירוח לחברה. אפילו כבר יש לי שוכרים חוזרים".

אתר מלון רימונים. צילום: חדר מלון רימונים גלי כנרת, אתר רשמי
"Airbnb לא מהווה תחרות מולנו". חדר במלון רימונים גלי כנרת/אתר רשמי, צילום: חדר מלון רימונים גלי כנרת

איום ה-Airbnb

מנהלת מלון בגליל: "התפשטות Airbnb אינה מורגשת אצלנו כמו במרכז"

האם תופעת השכרת הבתים מאיימת גם על מלונות הצפון כמו על אלה שבתל אביב? לתשובה פנינו לערן קויאטק, מנכ"ל רשת מלונות רימונים, ולאורנה שטרקמן, הבעלים של מלון הבוטיק "ארנה-שטרקמן" בנהריה, לבדוק הכצעקתה.

ערן, כרשת שמחזיקה בשישה מלונות צפוניים, האם אתם מודעים להתפשטותה של מגמת Airbnb באזורכם?

קויאטק: "אנחנו מודעים למגמה אולם כיום, בהיקפה הנוכחי הקטן, היא לא מהווה גורם תחרותי מולנו".

אם וכאשר, איך אתם מתכוונים להתמודד מולה? האם תורידו מחירים, תצאו במבצעים מיוחדים?

קויאטק: "היה והמגמה תתגבר והיקפה יהיה אכן משמעותי, הרי שנתייחס אליה כגוף נוסף המתחרה בנו ונפעל בהתאם, כפי שאנו פועלים מול גופים אחרים שמתחרים בנו".

אז כמה יעלה אצלכם לילה לזוג במלונות בגליל?

קויאטק: "במלון רימונים גלי כנרת 1,050 שקלים לחצי פנסיון, ובמלון רימונים מינרל טבריה 690 שקלים לחצי פנסיון".

אורנה, האם את מרגישה שינוי בהרגלי הצריכה של הנופשים?

שטרקמן: "התפשטות Airbnb אינה מורגשת אצלנו כמו במרכז, אך עם זאת אני מבחינה לאחרונה ביותר ויותר צימרים המציעים את שירותיהם באמצעות פלטפורמה זו, בנוסף לאלה הקיימות כדוגמת בוקינג ודומיהם. הם רואים בכך ערוץ שיווקי נוסף עבורם.

"תיירי הפנים שמחפשים דירה בצפון רואים בלינה דרך Airbnb פתרון, בעוד שאנחנו כמלון בוטיק מציעים חוויית אירוח שהיא יותר רחבה וכוללת ולא מסתפקים בהקצאת מיטה ותו לא".

האם תורידי מחירים או תעשי מבצעי קיץ?
שטרקמן: "המחירים שאנו מציעים ללינה אינם גבוהים מלכתחילה וכוללים שירותים רחבים יותר מאשר אלו שמתקבלים בדירה להשכרה, כדוגמת ארוחת בוקר, טיפולי ספא, כרטיס כניסה לקאנטרי, שירות ניקיון, שיתופי פעולה עם עסקים בנהריה ובגליל המערבי המקנים הנחות, ועוד. צריך אף לזכור, שאני כבעלים של מלון, כפופה לרגולציה שאינה מנת חלקם של משכירי חדרים - אבטחה, כשרות, מיסוי, ביטחון, משרד הבריאות, ועוד, שיוצרים מעמסה כלכלית על כתפי כבעלים".

כמה יעלה לזוג להתארח אצלכם ללילה?

שטרקמן: "המחיר החל מ-650 שקלים לזוג ללינה + ארוחת בוקר + כרטיס כניסה לקאנטרי קלאב ולחוף ים סגור".

seperator

גם לנו מגיע נופש זול בארץ!

שורה תחתונה, כיום, כשהמודעות החברתית והכלכלית גוברת, יש עוד מגוון אפשרויות להוזיל את החופשה המיוחלת, החל מטיסות הלואוקוסט דרך קופוני הנופש, סאבלט לדירה הפרטית, המחירים הידידותיים בברים, במסעדות ובבתי קפה ועד למרכולים שמציעים פריטים בחמישה שקלים בלבד. לכן הכי טבעי שתהא לנו, הצרכנים, גם אלטרנטיבה לאירוח ולינה במחיר זול, כך שגם צעירים ומשפחות יוכלו להרשות לעצמם לנפוש בארץ היקרה שלנו.

מכאן, שאנחנו מקבלים בברכה כל יוזמה להוזלת החופשה שלנו, כולל השכרת דירות לנופש. אך אליה וקוץ בה, כיוון שהתוצאה הישירה היא עליית מחירי השכרת הדירות למגורים, בעיקר בתל אביב ובמטרופולין הסובב אותה.

האם זה טוב? האם זה יחזיק מעמד לאורך זמן? והכי חשוב, האם זה יגרום להורדת מחירי הלינה במלונות ובצימרים? ימים יגידו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully