וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רק חצי שעה מת"א: מצאנו אזור פחות מוכר ובלי מטיילים

לא הרבה מטיילים פוקדים את תחומה של המועצה האזורית יואב (איפה זה?), אבל הפתעות בדמות טבע, מעיינות, יין ואנשים טובים מחכות ממש במרכז הארץ. הנה כמה סיבות להגיע לשפלה הנמוכה, שבה הפוטנציאל ממש גבוה

צילום: זיו ריינשטיין עריכה מיכאל ברגמן

שדות כותנה עם פרחים צהובים, שבקרוב יהפכו לצמר גפן הלבן שאנו מכירים, מקבלים את המטייל באזור השפלה הנמוכה, זו שמשתרעת בין רחובות לקריית גת, בין אשדוד לבית שמש.

על-פניו, לא יעד שטו?ף מטיילים, ועם זאת לא מעט סודות שאפשר לגלות ביום-יומיים של טיול. פסטיבל בית גוברין, שיתקיים זו השנה ה-14 ברציפות באזור, הוא יופי של אופציה למשוך מטיילים, אבל דווקא האנשים הקטנים, אלו שלא זוכים ליח"צ גדל-תקציבים, הם אלו שמעניינים.

קחו, למשל, את עידן הילל, מקיבוץ רבדים, שפתח לפני כשנה את "עידן אופן" - מקום להשכרת אופניים ורכבי גולף לשטח - שמכיר כל אבן ושלף באזור. הוא חי בכלל את רוב חייו בקדרון הסמוכה, אבל אשתו הקיבוצניקית גרמה לו להעביר את מטלטליו וארבעת ילדיו. אבל עידן הוא חלוץ. בעיות כלכליות, חסמים ביורוקרטיים וזמן אינם מהווים מכשול בפניו, כמי שרוצה לפתח את האזור. הוא יצר שבילים, פיתח מסלולים משולטים, חשף באר עתיקה, הקים תצפיות מוצלות, והכל לרווחת הציבור. שרק יבוא.

אני נוסע איתו ביום חם של חודש אוגוסט בין שדות, שבהם מגדלים אבטיחים לגרעיני אבטיח, תירס שנקצר ופרחי כותנה צהובים ויפהפיים. את כולם חוצה נחל תמנה שזורם במקביל לנחל שורק ונשפך לים. על הדרך אנו פוגשים בתל מיקנה, היא עקרון הפלישתית ואחת מחמש ערי הפלשתים באזור. על התל, מסביר עידן, בתי בד מתקופת בית ראשון, היות ולא התקיימה התיישבות נוספת לאחר שחבריו של גליית סיימו את הפרק שלהם בארץ ישראל. עידן בנה שם תצפית נהדרת לזכרו של מיכה איידלין, שנהרג בתאונת דרכים ב-2004 ומי שהיה בנו של נתן איידלין, מראשוני רבדים שגם זיהה את התל כעקרון הפלשתית.

נתן, נזכר עידן, סיפר לו בזמנו על באר עתיקה באזור התל, ואחרי חיפושים רבים מתחת לצמחיית פטל קוצנית, איתר עידן באר עות'מנית נהדרת ושמורה, שתושבי האזור נוהגים לקפוץ אל תוך ארבעת המטרים שמלאים מים די מעופשים ולא מעט זבובים. אבל עידן גם ייקח אתכם לכמה אתרי מים שכן תוכלו לשכשך בהם, כמו מעיין מקסים שאת שמו נשמור במערכת, כמו גם אגם מקסים שניתן לדוג בו בחורף ועוד נביעות על נחל תמנה.

את הטיול שלכם תוכלו לסיים בבית הקפה הקטן בנקודת השכרת האופניים, שנפתח רק לפני כחודש. השף חן פוגל יצר את התפריט הטעים והפשוט בו, כשהטוסט המעולה שלו יהווה סיום נהדר לרכיבת בוקר.

עידן אופן. קיבוץ רבדים, שעתיים באופניים או ברכב גולף - 60 שקלים לאדם. לקבוצות מעל 20 איש - הדרכה על חשבון הבית. טל': 050-7481238.

עידן אופן רכב גולף בקיבות רבדים. צילום: זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
זהו זמן הכותנה הצהובה. עידן הילל בסיור עם רכב גולף ומטיילת חביבה/מערכת וואלה!, צילום: זיו ריינשטיין
מעיין הסרטנים עין יובל. צילום: זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
אחד המעיינות בסמוך לנחל תמנה/מערכת וואלה!, צילום: זיו ריינשטיין

פצצת אנרגיה

הטבע הוא גם מנת חלקו של יער חרובית. שמו מרמז על עצי החרוב שניטעו בו בשנות ה-50, כמו גם על מעברת חרובית שקמה בו ב-1955. אבל בסמוך אליו כבר אין מעברה - מקסימום מעבדה. מעבדה לייצור חשמל, הנושאת את השם "תחנת דליה" - תחנת הכוח הפרטית הגדולה בישראל.


עוד טיולי קיץ בוואלה! תיירות:
לבלות בלי ארנק: 13 פעילויות ואירועי חינם לקיץ
מי טורקיז: מסתבר שיש בישראל מלון על חוף שמזכיר את תאילנד
עולם המים: 5 אטרקציות קרירות לבילוי קיצי עם הילדים


מה לתחנת כוח ולטיולים, אתם שואלים? אז לא הרבה, למרות שמרכז מבקרים חדש נפתח בה בפסח האחרון ומשחק ניווט משפחתי ייצא מהתחנה וייערך באזורה במסגרת פסטיבל לילות גוברין (24-23.8, 16:30, ללא תשלום).

השם דליה ניתן לתחנה, היות ובתכנון היתה התחנה אמורה לקום ברמות מנשה, ליד נחל דליה. אולם כששונה הלוקיישן, השם דבק גם במיקום החדש בשפלה. אז מה יש במקום הזה שראוי לביקור? ראשית, הכרה של עוד מקור לייצור חשמל, חוץ מחברת החשמל המונופוליסטית, שהוא בידיים פרטיות של קיבוצים וקרן תש"י (תשתיות לישראל), כמו גם חברת ההשקעות אפסילון, שמטרתו לייצר אנרגיה מגז טבעי שמקורו בים (סה"כ 10% מייצור החשמל בישראל). בפרויקט שעלה כמיליארד שקלים, מייצרים חשמל משתי טורבינות של גז וקיטור. המפעל בנוי ממאות צינורות שונים, אבל גם מצמחייה מקומית, כמו שבעה סוגי תבלינים מקומיים, ששולבה בתכנון שלו (שלושה גננים מועסקים בתחנה במשרה מלאה).

במרכז המבקרים תצפו בסרטון חדש על התחנה וההיסטוריה של החשמל בארץ, וגם תדוושו במקום באופניים במסלול וירטואלי ביער חרובית, שיילמד אתכם דבר או שניים על האזור. הבעיה של האתר, היא שלא תוכלו לקיים סיור במפעל עצמו ולחוות את המתקנים עצמם - מה שיוצר החמצה, וחבל.

תחנת דליה. בסמוך ליער חרובית. ביקור בתיאום מראש, טל': 08-6834106.

עוד באותו נושא

חופשה ברמה: הכנו לכם את הסופ"ש המושלם בצפון הגולן

לכתבה המלאה
תחנת דליה לייצור חשמל ליד יער חרובית. צילום: זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
מנסים להשתלב עם הטבע. תחנת דליה ליד יער חרובית/מערכת וואלה!, צילום: זיו ריינשטיין

וממקום שמייצר אנרגיה - למקום שבו אתם לא צריכים שום כוח. למעשה, בחמי יואב, אולי האתר המוכר והוותיק ביותר במועצה האזורית יואב (ע"ש יצחק דובנו ז"ל, פלמ"חניק שכונה "יואב" ונפל ב-1948), הדבר האחרון שצריך לעשות הוא להזיז את עצמכם, אלא פשוט לתת לעצמכם להיזרק באחת מבין 11 בריכות המים התרמו-מינרליות, או להיכנס לטיפול כזה או אחר (המסאז' של שימי פשוט אדיר!) או סתם להיכנס לחבית פיטו סאונה - סאונה אישית דמוית חבית ומעוצבת מעץ ארז - שאומרים ש-15 דקות בתוכה הן תחליף לריצת 5 קילומטרים.

אגב, ביציאה, או בכניסה למתחם, כדאי לעצור לרגע באנדרטת האובליסק העשוי גרניט, שהוקמה לזכר ארבעה חיילים מצרים שנהרגו בקרב כיס פלוג'ה ב-1948. האם אנדרטה כזו היתה מוקמת בצד השני? מסופקני.

חמי יואב. בין צומת פלוגות לצומת גבעתי, מחיר כניסה ללא טיפולים: עד 94 שקלים, טיפולים בתשלום נוסף. טל': 08-6705600.

סאונה ספא אקויה חמי יואב. צילום: זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
הסוף לריצה? 15 דקות בחביות הסאונה זה כמו 5 ק"מ ריצה. ספא אקויה בחמי יואב/מערכת וואלה!, צילום: זיו ריינשטיין

מזרח פוגש מערב בארץ המובטחת

רפויים ונינוחים, אתם יכולים להסתגר מחום הצהריים במזגן של אירית וסנדרו פלגריני, היא קוצ'ינית והוא איטלקי, שב-1998 הקימו יקב בארץ המובטחת. 7,000 בקבוקים בשנה, זה מה שמייצר יקב "לה טרה פרומסה" שכיום שוכן בקיבוץ גת. הם הכירו במסעדה בירושלים שבה עבדה אירית, וסנדרו, נצר למשפחה מפארמה שעושה יין במשך דורות, החליט לעבור ארצה בעקבות האהבה ליין, אוכל וכמובן לאירית.

ביחד הם מבשלים מטעמים מהמטבח ההודי שפוגש את האיטלקי (במסגרת הפסטיבל תקבלו כוס יין על הזמנה של 200 שקלים ומעלה), כשהכרמים שלהם פזורים בכל הארץ. הם מייצרים יין לבן ואדום מצוינים מענבי סנג'ובזה, פרימיטיבו, פ.וורדו, קברנה פרנק, מרלו וקברנה סוביניון, ובתפריט שלהם תמצאו מאכלים מקנלוני תרד וריקוטה ועד איספטי - תבשיל בקר קוצ'יני מסורתי, אבל אל תוותרו על הפרפה מנגו המושלם - עונג לסיום הארוחה.

כשאנחנו סועדים אצלו ביקב, אני שואל על שם היקב, ואיכשהו עולה שמו של הזמר האיטלקי ארוס רמאזוטי, ה"שלמה ארצי האיטלקי". מסתבר שהשניים אכלו פסטה מאותו מסטינג ושירתו בצבא האיטלקי ביחד. "עשיתי לו את המוות", אומר סנדרו, "כי הוא לא עשה את המטלות שלו". ולארוס יש אמנם שיר בשם "Terra Promessa", שאיתו עלה לגדולה בפסטיבל סן רמו באיטליה, אבל סנדרו טוען שבין שם היקב והשיר - אין שום קשר. אבל לפחות יש קוריוז.

לה טרה פרומסה. ה'-ש', קיבוץ גת, טל': 050-5684775.

יקב לה טרה פרומסה בקיבוץ גת. צילום: זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
המטבח ההודי פוגש את האיטלקי. אירית וסנדרו ביקב "לה טרה פרומסה"/מערכת וואלה!, צילום: זיו ריינשטיין

מתחת ומעל לאדמה

אותה טרה פרומסה, או אדמת הקירטון שמאפיינת את סלעי השפלה, היא גם הסוד לפסלים שיצר הפסל משה שק (2011-1936) במוזיאון שעל-שמו בקיבוץ בית ניר. שק יצר פסלים לפי צורות ואסטתיקות של תרבויות קדומות שחיו באזור, כמו התרבות הירמוקית מלפני 8,000 שנים.

אלמנתו של שק, שולה, שנמצאת בבית ניר מאז ימי הקמתו ב-1957, ממשיכה את מורשתו של בעלה. "כל דבר שהוא ראה בא לידי ביטוי בפסלים", היא אומרת כשהיא מצביעה על הפסלים שמעטרים את הכניסה למוזיאון בן שלוש הקומות. למשל, חריטות על פסלים שמסמלים את החציבה במערות הקירטון מהתקופה הביזנטית והערבית הקדומה, או החיות שפיסל, שהן שילוב של בעלי-חיים שפגש באזור ושל מאות המערות החלולות בשפלה.

"ג'וק", כך כ?ונה שק, נפטר לפני חמש שנים אבל השאיר אחריו מאות פסלים, כדים וצלחות. אני שואל את שולה כמה עולה פסל, והיא עונה לי "45", אבל לפני שאני מספיק לומר "תארזי לי איזה עשירייה", היא מוסיפה "אלף שקל". כלומר, החל מ-45 אלף שקלים, אבל אל דאגה, למי שממונו לא בכיסו יש גם קערות ב-6,000 שקלים.

מוזיאון שק, קיבוץ בית ניר, ב-22-3/8 יתקיימו שלוש הדרכות חינם. בתיאום מראש, טל': 054-6874701.

פסלים מוזיאון משה שק בקיבוץ בית ניר. צילום: זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
45 אלף שקלים לחתיכה. שולה שק עם אחד הפסלים במוזיאון משה שק/מערכת וואלה!, צילום: זיו ריינשטיין

ואם כבר נגענו באדמה וחומר, תכירו את האטרקציה שהכי קשורה לאדמה, וכמה שהיא פשוטה - ככה היא מורכבת, אבל מעניינת. ממש מתחת למוזיאון שק, שוכן ביתו החביב של ד"ר אריה איתמר, גיאולוג ותיק שאסף אבנים מהעולם במשך יותר מ-40 שנה במסגרת עבודתו. בחצר ביתו הוא הקים שבע תחנות שלהן הוא קורא: "מסע אל בטן האדמה", שמסבירות את מבנה כדור הארץ.

את הכל הוא עושה בהתנדבות וללא תשלום, רק כדי להסביר לילדים ולמבוגרים מה זה בדיוק הר געש, איך נוצרת לבה ואיך זה יכול להיות שעצים עתיקים הפכו פתאום לאבנים בצורת גזע. בכל תחנה סלעים ותופעות גיאולוגיות שונות, המלוות בהסבריו הנעימים של אריה, שמתרגש כמו ילד קטן כשהוא מדבר על אמא אדמה. במסגרת הפסטיבל, 22-3/8, יתקיימו סיורים בכל שעה עגולה החל מ-17:00.

"מסע אל בטן האדמה". קיבוץ בית ניר, בתיאום מראש, טל': 052-6321318.

ד"ר אריה איתמר גיאולוג בקיבוץ בית ניר. צילום: זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
ייקח אתכם לסיבוב מתחת לאדמה ומעליה. ד"ר אריה איתמר באחת מ-7 התחנות בביתו/מערכת וואלה!, צילום: זיו ריינשטיין
seperator

פסטיבל "בית גוברין 2016" יתקיים בתאריכים 27-18 באוגוסט, ויכלול סיורים, טיולים, אירועי תרבות, קולינריה, אמנות, פעילויות ניווט, צפרות והופעות אמנים מובילים באמפי הרומי. פרטים נוספים בטלפון: 08-8500711 או באתר הפסטיבל.

אז זכרו: השפלה נמוכה, הפוטנציאל - גבוה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully