וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

Clip-Air: המטוס שהולך לשנות את כל מה שידענו על תעופה

תכירו את ה-Clip-Air, מטוס שמתוכנן בימים אלה בשווייץ, ובו מכולות הניתנות לניתוק וחיבור מחדש ללא יציאת הנוסעים עם הנחיתה, כשהמכולה תהיה ניידת על רכבות ומשאיות. המטוס יוביל עד 150 נוסעים, אבל בינתיים עובדים על פיתוח של אב-טיפוס קטן

אתר רשמי

מהנדסי התעשייה האווירית בעולם עובדים במרץ וללא הפסקה על מנת לתכנן את הדור הבא של המטוסים, ומעת לעת הם מספקים לנו רעיונות מקוריים במיוחד על איך עשויים להיראות כלי התחבורה המעופפים בעתיד. הנה דוגמא מעניינית לעיצוב חדשני של מטוס שכמוהו עוד לא ראינו - הכירו את "מטוס המכולה", שמתוכנן בימים אלה על ידי המכון הפוליטכני הפדרלי של שווייץ (EPFL), ונועד לשנות לחלוטין את הדרך שבה אנשים ומטען עושים מסע אווירי, ואף לשלב בין מסע באוויר למסע על הקרקע.

ההשראה למטוס (בעל השם הזמני "Clip-Air") מגיעה דווקא מהקרקע, מתעשיית שינוע המכולות. הוא מורכב משני אלמנטים מרכזיים: הראשון הוא המרכיב התעופתי הכולל את שלדת המטוס, תא הטייס ומערכת המנועים, והשני הוא המכולות הניתנות לניתוק וחיבור מחדש לפי הצורך. העיצוב של המטוס מאפשר העברה של מטען מיחידת תעופה אחת לאחרת באופן יעיל, שחוסך עלויות שינוע. כיוון שהמכולות ניתנות לניתוק וחיבור מחדש, אין צורך של פריקה של תכולת המכולות לפני העברתם לכלי תחבורה אחר ובכך נוצר חיסכון אדיר בעלויות, בזמן ובמאמצים הכרוכים בכך.

המכולות עצמן יוכלו להיות מועמסות לא רק על מטוסים, אלא גם על משאיות ורכבות, מה שפותח עולם שלם של אפשרויות שינוע והעברת מטען או נוסעים. כיוון שהמכולות יכולות להיות מעוצבות באופן שיתאים גם להעברת נוסעים - אפשר לדמיין את היום שבו החלפה של מטוס ועלייה לטיסת קונקשיין לא תאלץ אותנו אפילו לקום מהכסא. לנוסעים יתאפשר לעלות בנחת על מכולת-נוסעים בתחנה קרקעית, ולעבור מסע שמשלב נסיעות גם בקרקע וגם באוויר - מבלי לעזוב את המכולה בשום שלב.

מטוס מכולות Clip-Air. הדמייה: EPFL, אתר רשמי
המתכננים מצפים שהמטוס יישא כ-150 נוסעים/אתר רשמי, הדמייה: EPFL
מטוס מכולות Clip-Air. הדמייה: EPFL, אתר רשמי
המכולות ניתנות לניתוק וחיבור מחדש לפי הצורך/אתר רשמי, הדמייה: EPFL
מטוס מכולות Clip-Air. הדמייה: EPFL, אתר רשמי
שלוש מכולות עם נוסעים שיעברו ממקום למקום מבלי לצאת. ה-Clip-Air/אתר רשמי, הדמייה: EPFL

הדרך עוד ארוכה

אבל הדרך של מטוס המכולה לאוויר עוד ארוכה. "למרות שזה רעיון מבריק מנקודת מבט הנדסית, זה הולך להיות קשה מאוד להביא את זה לשימוש מסחרי", אומר אדיסון סקונלנד, מייסד סוכנות אייר-אינסייט המעניקה ייעוץ לתעשייה האווירית. "המטוס הזה ייאלץ להתחרות עם טכנולוגיות שכבר הוכיחו את עצמן, וספק האם השוק מוכן לשינוי כזה רדיקלי בקונספט, אפילו בטווח הארוך". בכל אופן, גם אם הפרוייקט ייצא אל הפועל, נראה אותו פועל קודם כל בזירת הובלת המטען".


עוד הצצה למטוסים מדהימים בוואלה! תיירות:
מפחיד ומרגש כאחד: צפו במטוס השקוף של העתיד
צפו: איך זה לטוס במטוס ללא חלונות
בלתי נתפס: צפו במטוס החלומות ממריא בצורה אנכית
המצאת המאה בתעופה? המטוס שיעלים לכם את הג'ט-לג


כזכור, יצרנית המטוסים האירופית, איירבוס, מתכננת בימים אלה קבינה נשלפת שיהיה אפשר להעמיס עליה נוסעים מחוץ למטוס, ולאחר מכן לחבר אותה אליו. עם הנחיתה, הקבינה תתנתק מהמטוס ובינתיים יועמס תא אחר עם נוסעים חדשים.

צוות הפיתוח לעומת זאת נחוש בדעתו להשלים את הפרויקט ולפתח מטוס שיוכל לשאת עד שלוש מכולות בו זמנית ולהוביל לפחות 150 נוסעים. עוד הם בודקים אשרות לשימוש בדלק ביולוגי, או במימן נוזלי כדלקים חלופיים, והם כבר החלו במגעים עם גורמים בתעשיית התעופה והחלל.

בינתיים, הם צפויים לייצר אב-טיפוס בקנה מידה קטן של עשרה מטרים - אשר לבטח ילכוד את דמיונם של חובבי תעופה ואנשי חזון כאחד.

עוד באותו נושא

איירבאס מציגה: הקונקורד החדש שייקח אתכם מאירופה לארה"ב בשעה

לכתבה המלאה
מטוס מכולות Clip-Air. הדמייה: EPFL, אתר רשמי
המכולה תוכל להשתלב לאחר הנחיתה כרכבת/אתר רשמי, הדמייה: EPFL
מטוס מכולות Clip-Air. הדמייה: EPFL, אתר רשמי
בהתחלה המטוס יפעל כמטוס מטען, ולאחר מכן המטען יהיה הנוסעים עצמם/אתר רשמי, הדמייה: EPFL
  • עוד באותו נושא:
  • מטוס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully