וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית גתות מרשים לעשיית יין ובית מרחץ רומי נחשפו בירושלים

ממצאים מפתיעים נתגלו במתחם שנלר הירושלמי ה"מיתולוגי", ביניהם בית גתות גדול ומרשים לעשיית יין ובית מרחץ רומי בחפירות של רשות העתיקות לקראת הקמת מבני מגורים לאוכלוסייה החרדית

צילום: EYECON, באדיבות רשות העתיקות

ממצאים מפתיעים בני יותר מ-1,600 שנה התגלו במהלך חפירות ארכיאולוגיות שמנהלת רשות העתיקות לקראת הקמת מבני מגורים לאוכלוסייה החרדית במתחם שנלר בירושלים, במימון חברת "מרום ירושלים".


החדשות הארכיאולוגיות האחרונות:
נמצאה מצודת אנטיוכוס ששלטה על בית המקדש לפני כ-2,000 שנה
כתובת נדירה מימי דוד המלך התגלתה בעמק האלה
האם סוף-סוף התגלתה העיר סדום בבקעת הירדן?


בית היתומים שנלר פעל בירושלים משנת 1860 ועד מלחמת העולם השנייה. בימי שלטונו של המנדט הבריטי בירושלים, סולקו ממנו תושביו הגרמנים ובמקום הוקם בסיס צבאי. לאחר נסיגת הבריטים, בשנת 1948, עבר המקום לידי כוחות ההגנה. המתחם המשיך לשמש כמחנה צבאי של צה"ל עד שנת 2008.

בחפירה הארכיאולוגית התגלו ממצאים מעניינים ומגוונים מעברה של ירושלים, שהבולט בהם הוא בית גתות גדול ומרשים להכנת יין מהתקופה הרומית או הביזנטית, לפני כ-1,600 שנה. המתקן המשוכלל כולל משטח סחיטה המרוצף פסיפס לבן. במרכזו בור עיגון למכבש בורג, שסייע במיצוי מרבי של התירוש מהפרי. מסביב למשטח הסחיטה הותקנו שמונה תאים לאחסון הגפנים, ואולי גם ליצירת תערובות של תירוש עם חומרי טעם נוספים - ועל ידי כך ייצור של יין בטעמים שונים. הארכיאולוגים מעריכים, כי בית גתות זה שימש את תושביו של בית אחוזה גדול, שתושביו התפרנסו, בין היתר, גם מגידול גפנים וייצור יין.

בסמוך לגת המרשימה התגלו עדויות לקיומו של בית מרחץ במקום, בדמות צינורות חרס ששימשו לחימום המרחץ ומספר לבני חרס. חלק נושאות טביעות עם שמו של הלגיון הרומי העשירי. לגיון זה היה אחד מארבעת הלגיונות הרומיים שהשתתפו בכיבוש ירושלים היהודית, ויחידותיו המשיכו לשהות בעיר עד לשנת 300 לספירה הכללית בקירוב. בין מרכזיו העיקריים של אותו ליגיון רומי היה זה ששכן באזור בנייני האומה המרוחק מאזור החפירות הנוכחיות כדי 800 מטרים בלבד. שם אף פעל מרכז גדול לייצור של כלי חרס ולבנים.

בית גתות ובית מרחץ רומי נחשפו במתחם שנלר בי-ם. באדיבות רשות העתיקות, מערכת וואלה! NEWS
בית הגתות שנחשף בשנלר/מערכת וואלה! NEWS, באדיבות רשות העתיקות
בית גתות ובית מרחץ רומי נחשפו במתחם שנלר בי-ם. באדיבות רשות העתיקות, מערכת וואלה! NEWS
צינורות חרס שנחשפו מהווים עדות לבית מרחץ עתיק בשנלר/מערכת וואלה! NEWS, באדיבות רשות העתיקות

"ירושלים חיה ותוססת, מהעת העתיקה ועד לזמן המודרני"

הארכיאולוגים מציעים כי האתר בשנלר, במתכונת של בית אחוזה, מהווה נספח יישובי לאתר המרכזי שנחשף בעבר בבנייניי האומה. כמקובל בעולם הרומי, גם כאן בשנלר שולב בתכנית בית האחוזה בית מרחץ פרטי".

החשיפה הארכיאולוגית הנוכחית מהווה למעשה המשך לחפירות ההצלה שנערכו באתר לפני כחצי שנה, אז נחשפו באתר עדויות לקיומו של יישוב יהודי מסוף ימי הבית השני.
לדברי אלכס ויגמן, מנהל החפירה מטעם רשות העתיקות, "שוב, ירושלים מוכיחה שאיפה שלא נזרוק אבן, נמצא שרידים עתיקים הקשורים לעברה המפואר של ירושלים. מהממצאים הארכיאולוגיים שהתגלו כאן מצטיירת תמונתה של ירושלים - חיה ותוססת ופעילה, מהעת העתיקה ועד לזמן המודרני".

לדברי ארכיאולוג מחוז ירושלים, עמית ראם: "זוהי דוגמא מצוינת לשיתוף פעולה רב שנים, עמוק והדוק עם הקהילה החרדית. הציבור רגיל לשמוע בדרך כלל על המאבקים בין הארכיאולוגיים לעדה החרדית סביב סוגיית הקברים, אך הוא לא ער לעשייה היום-יומית המשותפת, ולהתעניינות שמגלה המגזר החרדי בנושא. רשות העתיקות, בדומה לשאר המגזרים, פועלת להטמעת המורשת התרבותית הקדומה גם בקרב אוכלוסייה זו".

עוד באותו נושא

שרידי בגדים מימי ממלכת ישראל נתגלו בפארק תמנע

לכתבה המלאה
בית גתות ובית מרחץ רומי נחשפו במתחם שנלר בי-ם. באדיבות רשות העתיקות, מערכת וואלה! NEWS
מנהל החפירה, אלכס ויגמן, לצד בית הגתות המשוכלל/מערכת וואלה! NEWS, באדיבות רשות העתיקות
בית גתות ובית מרחץ רומי נחשפו במתחם שנלר בי-ם. באדיבות רשות העתיקות, מערכת וואלה! NEWS
החפירות במתחם שנלר/מערכת וואלה! NEWS, באדיבות רשות העתיקות
בית גתות ובית מרחץ רומי נחשפו במתחם שנלר בי-ם. באדיבות רשות העתיקות, מערכת וואלה! NEWS
נר מהתקופה הרומית המאוחרת שנמצא באתר/מערכת וואלה! NEWS, באדיבות רשות העתיקות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully