וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תתכוננו: 2016 היא השנה שבה כולנו נחזור לטורקיה

יעל געתון

31.12.2015 / 17:30

המשבר עם הרוסים, החיזור של ארדואן, הטיסות לאיסטנבול שרק מתווספות ואנטליה שמככבת בין 5 היעדים הפופולריים ל-2016 - זה נראה בלתי נמנע, אבל הישראלים בדרך חזרה לטורקיה בשנה הקרובה, ושום דבר לא יעצור אותם. אולי רק הכבוד העצמי. אולי

אנטליה טורקיה. ShutterStock
האם זו שנת הקאמבק של הישראלים לטורקיה? כנראה שכן/ShutterStock

מי שנפש בחייו באנטליה בטח טעם לרגע מהגרסה הקרובה של גן עדן, כך מספרים. ככל שהחוויה רחוקה יותר, ככל שחולפות השנים מאז שטורקיה היתה יעד תיירות פופולרי לישראלים, כך ערי הנופש שלה הופכות חלומיות ועשירות, מעניינות ובלתי מושגות.


עוד על יחסי ישראל-טורקיה:
לידיעת הישראלים: אל תדאגו, טורקיה עוד תחזור
"אין מה להשוות לארץ": ישראלים משכנעים לטוס לטורקיה
החלופות של טורקיה: "בטן-גב" ב-30% פחות


השבוע שיגר מנכ"ל מלון קראון פלזה באנטליה, פאטי קהנר מכתב לידידו הישראלי, דני צימט, חבר הנהלה בלשכת מסחר ישראל טורקיה. "כבר זמן ארוך שהישראלים פוקדים את המלון שלנו, למרות השבר ביחסים הם ממשיכים לבוא", כתב. עוד הוא מספר כיצד רובם מעמידים פנים שאינם מישראל, כנראה מחשש לביטחונם. "הישראלים לא יודעים", הוא מוסיף, "רוב התושבים פה אפילו אוהבים אותם". את המכתב הוא מסיים במסר אופטימי: "הגיע הזמן לתקן את דעתו של הישראלי על טורקיה ומי שיגיע הנה, יתקבל בחמימות". זו אומנם אינה איגרת רשמית הנושאת חותם פוליטי, אבל ללא ספק היא מסמנת הלך רוח, או לפחות הבטחה. גם בהיעדר יחסים נורמאלים, יש מי שמחכה לקהל הישראלי.

בהיסטוריה הלא רחוקה בין ישראל וטורקיה נרשמו תקריות שהעכירו את היחסים, החזירו את השגרירים הביתה ופגעו ברכבת האווירית אל בירות הנופש והשעשועים. לזה נוספה אזהרת מסע אימתנית שהדירה גם את גדולי המבליגים. בשורה התחתונה, הפוליטיקה ניצחה וכולם הפסידו.

בינתיים אורחים חדשים גילוי את חופי הפלא באנטליה, וטורקיה החלה מוצפת בתיירים מרוסיה. לפי נתוני משרד התרבות והתיירות הטורקי, בשנת 2015 ביקרו עד חודש דצמבר למעלה משלושה מיליון וחצי תיירים מרוסיה. לשם השוואה, בשנת 2008 נרשם שיא של תיירים ישראלים בארץ הרחת לוקום, מעט יותר מחצי מיליון אישה ואיש (560 אלף), כך לפי נתוני משרד הפרסום בישראל של משרד התיירות והתרבות הטורקי. אנחנו אומנם חשובים לטורקים, אבל יש חשובים מאיתנו.

אנטליה טורקיה. ShutterStock
"הישראלים לא יודעים, אבל רוב התושבים פה אוהבים אותם". אנטליה/ShutterStock

רנסנס ביחסי התיירות

כמו כל סטוץ, גם הרומן הרוסי-טורקי ידע סוף עכור. בנובמבר האחרון נרשמה תקרית למניין הסכסוכים שמנהלת טורקיה. הנשיא הטורקי רג'פ טאיפ ארדואן הפיל מטוס רוסי בסמוך לגבול עם סוריה, והרגיז את השליט מהקרמלין. במוסקבה יצאה הוראה לצנן את היחסים, כשברקע איומים על הפסקת אספקת הגז. בין הסנקציות המיידיות - ביטול חבילות הנופש.
המשמעות היא, שמיליוני התיירים מרוסיה שחיזקו את הכלכלה הטורקית, יחפשו גם הם יעד אחר.

בעוד מערכת היחסים הזו גוועת אל מחוזות מכוערים כמיטב המסורת הפוליטית, הזירה המקומית קיבלה תפנית מרעננת ולא במקרה. ראש ממשלת ישראל וארדואן החלו לשלוח רמזים זה לזה, מעין ריקוד חיזור עשיר באינטרסים ומסרים סותרים.
יהיו אשר יהיו הסיבות, הישראלים יכולים שוב לשטוף את האבק מהעניים, להישיר מבט אל האופק הטורקי ולשריין את חבילת הנופש המועדפת עליהם. אם לא יהיו שינויים דרמטיים, ולצערנו דרמה זו הסוגה המועדפת על המזרח התיכון, טורקיה היא ההבטחה האופנתית לתיירים בשנה הבאה.

הבטן-גב "הכל כלול" שנלקחו מאיתנו בטרם עת, האוכל והשתייה עד-דלא-ידע והפאר המסנוור, מתכוננים לקמבק הגדול. "הטורקים מתגעגעים לצרכן הישראלי", מאשר מנכ"ל השטיח המעופף, אייל קשדן, שמאמין שמספיק שלום קר בין המדינות בשביל רנסנס ביחסי התיירות. לשיטתו, הכרוניקה פשוטה - בעוד שהתייר הרוסי שוהה במהלך ימי החופשה ברחבת המלון, צורך מההיצע שלו ומשתמש במתקנים שלו, הרי שהתייר הישראלי סקרן והרפתקן, יוצא עם שחר, מבקר בשווקים, מבלה בסמטאות, מטייל ומהווה כח קנייה מחוץ למלון. הוא מסביר, שהגעגוע הדדי, ולא נמצא תחליף הולם לקלאבים של טורקיה. "הישראלים משוועים למוצר הטורקי, הכל כלול 'אמיתי': אוכל משובח, חדרי מפוארים והתאמה מושלמת לילדים", מוסיף קשדן.

מנכ"לית התאחדות משרדי הנסיעות ויועצי התיירות בישראל, חני סובול, פחות אופטימית, "אנחנו עוד לא רואים את ההתחממות ביחסים והישראלים עדיין לא צובאים על שדה התעופה באיסטנבול שלא לצורך יעדי המשך", היא ממהרת לצנן את הרוחות. מנגד, היא מסבירה שחל שינוי בהרגלי הצריכה של התייר הישראלי. "מזמינים הכל ברגע האחרון", היא מצביעה על מועד החופשה הקרוב, פסח. "החג בעוד ארבעה חודשים בלבד ועדיין לא שוריינו חופשות, הכל בשבועות נעשה האחרונים". משמעות הדבר היא, שגם אם אין עדיין שיריון חבילות נופש לחג הקרוב לטורקיה, זה לא אומר כלום. "אנחנו בעונת החורף עדיין", היא מזכירה ורומזת שבשוק הסיטונאי מתחילים לרחרח.

"אם מדיניות הממשלות תמשיך במגמה הנוכחית, יהיו דילים אטרקטיביים", מבטיח מנכל "איזי טורס", איזי מדם, המתמחה בנסיעות תיירות לטורקיה. לדבריו, כבר בשנה האחרונה נרשמה מגמה של שינוי, יותר ויותר ישראלים התגברו על החשש ופקדו את חופי אנטליה. לפי נתוני משרד התרבות והתיירות הטורקי, המגמה ברורה. בקיץ דאשתקד, ימי "צוק איתן", פקדו את טורקיה כ-45 אלף ישראלים. אולם בקיץ האחרון, הנתון כמעט הכפיל את עצמו, ולמעלה מ-70 אלף תיירים מישראל נחתו לחופשה בטורקיה בימי החופש הגדול. סך הכל עד דצמבר האחרון ביקרו למעלה מ-210 אלף ישראלים, "רבים מהם מהמגזר הערבי", מציין מדם. השבוע חזר מדם מטורקיה. החבילות טרם נסגרו ואין עדיין מחירים, אבל "יש דיבור" כלשונו.

"נפער חור גדול באנטליה בעקבות המשבר עם רוסיה", הוא אומר. לדבריו, מלונות רבים בנויים עבור התייר הרוסי, והחשש שם גדול מאוד. "אנחנו מאמינים שהקיץ נחזור לשם", הוא מקווה ומוסיף שהוא ממליץ להגיע לארץ הקלאבים בכל לבו. בקיץ האחרון הוא נסע עם משפחתו לנפוש באחד מבתי המלון במדינה. "הם מנותקים מכל הפוליטיקה, אלו אתרי קיט ונופש, והם מכירים את הצרכן הישראלי, יודעים מה ההרגלים שלנו, ומחכים לנו".

עוד באותו נושא

זה טוב לנו? אחרי הישראלים, גם הרוסים מחרימים את טורקיה

לכתבה המלאה
אנטליה טורקיה. ShutterStock
השנה יותר ויותר ישראלים התגברו על החשש ופקדו את חופי טורקיה. קלאב באנטליה/ShutterStock

לא מתנצלים

עידן בץ, איש אופנה ישראלי מתחום יחסי הציבור, נהג לבלות בכל שנה באנטליה עם משפחתו המורחבת. "היינו עשרה אנשים, בגילאים שונים, החל מאחי הקטן בן העשר וכלה בסבא וסבתא", הוא מספר. הם חיפשו מקום לכל המשפחה, כזה שיענה על צרכי שופינג, ייספק אטרקציות לילדים ומנוחה למבוגרים. "האווירה הייתה מדהימה, בשווקים דיברו עברית, במלונות השירות היה מפנק, לא רואים רמה כזו במקומות אחרים", מוסיף בץ ומתאר חופים פרטיים יפיפיים, ברים ו"נופש אולטימטיבי".

לאור התדרדרות היחסים, הם חישבו מסלול מחדש ונחתו ברודוס. "המשפחה חששה לבקר באנטליה שוב, ועברנוו ליוון", מסביר בץ. הם נהנו מהחופשה, אבל מבחינת הרמה, השירות וההיצע, "אין מה להשוות", הוא אומר. לפני כשנתיים חזר עם חבר לבקר באנטליה. "לא מרגישים את המתיחות, והשירות והפינוק נותרו מרהיבים כשהיו", אבל הבדל אחד הוא כן מציין. "במלון לא דיברו יותר עברית ולא אנגלית, מסביב כולם ידעו רוסית".

"יוון אינה תחליף", פוסק גם צ'יקו גיא, חובב טיולים ישראלי שטורקיה היתה יעד חביב עליו. "ביוון יש פחות אוכל, הם אומנם נחמדים, אבל לא כמו הטורקים, והתחושה הכללית פחות מפנקת". מבחינתו, לאור המצב הביטחוני, אנטליה אינה אופציה. "אולי כשהיחסים יתחממו", הוא קובע.

האתר להשוואת מחירים בתיירות, טרווליסט, מיפה את היעדים הנחשקים ביותר על הישראלים לחופשה בימי הקיץ. 17 אחוזים בחרו ברודוס, וזה האחרון הפך ליעד הנחשק ביותר. מייד אחריו עם 16 אחוזים נמצא כריתים, וטורקיה מדשדשת עם שבעה אחוזים בלבד. אבל בטרווליסט מחזיקים באופטימיות. "מנתונים שאספנו עד היום, אנחנו שוב רואים התעוררות בביקושים עבור אנטליה", אומרת תמר גרזון, מנכ"לית האתר. "הצפי שלנו לשנת 2016 הוא שאנטליה תככב שוב בחמשת היעדים הפופולריים, עם עשרה אחוזים בביקושים אליה".

אז מחכים לישראלים בטורקיה, כך לפחות זה נראה. למרות אזהרת המסע, למרות הכיסאות הנמוכים ולמרות הדיבורים הגבוהים. אבל התייר הישראלי מעדיף לשלם ביוקר באילת, להסתפק במועט ביוון ולקטר כל הדרך לחופשה הבאה, העיקר לא לסלוח. כאלה אנחנו, לא מתנצלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully