וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פותחים עונה: כל מה שצריך לדעת על שביל ישראל

שי יגל

16.10.2015 / 7:12

הסתיו בעיצומו, וזה אומר שעונת הטיולים בשביל ישראל יוצאת לדרך (תרתי משמע). אז מה חשוב לדעת לפני, על מה אסור לוותר ואיך תבטיחו טיול מוצלח, בין אם זה במקטעים או במסע רצוף - שי יגל, טייל ותיק ומי שהיה אחראי על סימוני השבילים בארץ, עם טיפים חשובים

משפחתו של אורי דביר על "שביל ישראל"/צילום: עדו שחם, עמרי סודרי, עריכה: רן צימט

בימים אלה החום כבר מעיק פחות, הילדים חזרו מזמן לבית הספר ואפילו גשמים ראשונים ירדו - וזה אומר שעונת הסתיו בשביל ישראל כבר מתחילה. אז לפני שאתם מעמיסים את התרמיל, נועלים נעליים ויוצאים לדרך - הנה כמה דברים שחייבים לדעת לפני שיוצאים אל הטיול הכי-הכי שיש בישראל.


עוד על שביל ישראל בוואלה! תיירות:
הכי ארוך בעולם: שביל ישראל יצולם בגוגל Street View
טיול למשפחה העצלה: המסלול הכי קל בשביל ישראל
גמלים על דו-גלגלים: דרך הבשמים על אופניים


שביל ישראל הוא חוויה ייחודית בין אם אתם הולכים את כולו ברצף ובין אם אתם הופכים אותו לפרויקט משפחתי לשלוש השנים הקרובות. ארץ ישראל ומסלולי הטיול שלה כבר לא יראו לכם אותו דבר, והתרגשות קלה תאחוז בכם כל פעם שתראו את הסימון הלבן-כחול-כתום. אז כדי שהחוויה הזו תהיה הכי טובה שהיא יכולה להיות, אל תשכחו שמדובר על כ-1,100 ק"מ של שבילי הליכה בין דן לאילת, בהרים, במדבר לאורך החוף וסתם בין שדות רחבים.

ולכן כמו כל פרויקט, אם מכינים אותו כמו שצריך - הוא מצליח. ונכון, אנחנו אומת ה"יהיה בסדר", אבל בכל זאת תכנון טוב הוא מפתח לחוויה מוצלחת ובטוחה שתלך איתכם הרבה שנים קדימה.

בהתחלה תכננו לפרטי פרטים, כמובן, איפה מתחילים ואיפה מסיימים, אבל גם איפה ממלאים מים איפה אוכלים ארוחות, מה מזג האוויר הצפוי ומה קורה אם הולכים לאט מדי או אפילו מהר מדי. אחרי כמה ימים כבר תכירו את השביל ותכירו את עצמכם טוב יותר, והתכנון יהפוך מהיר יותר ויהיה חלק משגרת הערב, או ההכנות ליציאה לפני טיול בסוף שבוע.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
רצוף או במקטעים. מטיילים בשביל ישראל בכרמל/מערכת וואלה!, צילום מסך

על נעליים נוחות ותרמיל טוב לא מוותרים

אז תכננתם איפה מתחילים, כמה הולכים ואפילו רצתם מסביב לבלוק כמה פעמים לבניית כושר, אבל אל תשכחו לבחור ציוד מתאים. תשאלו חברים ותיעזרו במומחים. הליכה בשביל שמעל 60% ממנו היא אי שם במדבר הרחב, דורשת קצת יותר מנעלי הספורט ישנות. אז נכון, פעם הלכנו בנעלי פלדיום עם תרמיל מימי הפלמ"ח ושק שינה צבאי, אבל הזמנים השתנו ונעלים מתאימות ותיק טוב יכולים לעשות את ההבדל בין חוויה מדהימה לסבל צרוף, שכולל יבלות, פצעים או סתם כאבי גב מיותרים. ולפעמים אפילו לעשות את ההבדל בין פרויקט שמסיימים בהצלחה לבין פרויקט שנוטשים באכזבה.

לא חייבים להוציא אלפי שקלים על שעון GPS, חולצה טרמית ומעיל גורטקס, אבל על נעליים נוחות ותרמיל טוב לא מוותרים. במידה ואתם עושים את השביל כולו או לפחות חלק משמעותי שלו ברצף, חובה לנסות את הציוד החדש לפני שיוצאים לדרך, כדי למנוע הפתעות מצערות ובשביל להתרגל לציוד. גם אם הפרויקט שלכם הוא משפחתי, וכל פעם הולכים קצת ולא סוחבים ציוד רב, אל תוותרו והשקיעו בנעליים מתאימות לכם ולילדים, שישדרגו את החוויה וישמרו על בריאותכם.

אז תכנון יש, ציוד יש, עכשיו עוד משהו קטן - לאן הולכים? כן, שביל ישראל מסומן, והודות לוועדה לסימון שבילי ישראל בחברה להגנת הטבע אפילו מסומן טוב מאוד. אבל שיחים שגדלים, עמודים שנופלים או סתם אבן שהתגלגלה יכולים להסתיר בדיוק את הסימון שהייתם צריכים לראות בצומת השבילים. אז תעשו לעצמכם טובה - קחו מפה, תבינו לאן השביל הולך, מתי עולים להר, יורדים לעמק או חוצים נחל. החיבור שלכם לשטח יהיה טוב יותר והסיכוי שתלכו לאיבוד קטן יותר. והכי חשוב - לא ראיתם סימונים 5-4 דקות - תחזרו לאחור ותבינו איפה הייתה הטעות. זה יחסוך לכם עוגמת נפש.

עוד מילה בנושא, והפעם בכובע של מתנדב ביחידת חילוץ הר הנגב. סוללות של טלפונים סלולריים נגמרות בדיוק בזמן שהכי-הכי צריך אותן, אז קחו ספר, קחו מפה, תדפיסו מפה אבל שיהיה איתכם משהו שיוכל להוות את מורה הדרך שלכם בכל עת. יש היום פתרונות ניווט רבים גם בצורת אפליקציות לטלפון וכמובן ספרים, מפות סימון שבילים קלאסיות, אוגדן מפות ייעודי ועוד. ולמי שעדין לא מרגיש בטוח ביכולות הניווט שלו, מומלץ לשלב בין פתרון דיגיטלי לבין מפה קשיחה.

עוד באותו נושא

האיש שלימד אותנו לטייל והמציא את שביל ישראל

לכתבה המלאה
נערים מסיימים יום הליכה בשביל ישראל באזור בקעת גינוסר, 10 אפריל 2015. ראובן קסטרו
השביל מסומן טוב וקשה להתבלבל. שביליסטים באזור בקעת גינוסר/ראובן קסטרו

אל תסתכלו רק אל נקודת הסיום, הביטו על הדרך אליה

שביל ישראל עובר בשמורות טבע, אתרים ארכולוגים ויערות. בכל אלו אנחנו, כמטיילים בשביל, אורחים בטבע. זהו ביתם של בעלי החיים והצמחים. ההליכה בשביל יוצרת חיבור מיוחד לארץ ולאדמה דרך הרגליים, אבל כל זה לא שווה אם בסופו של דבר פוגעים בטבע תוך כדי המסע. מעבר לציות לחוקים היבשים של איפה מותר לישון ואיזה פרח אסור לקטוף, קחו את המסע הזה כהזדמנות לקחת את שמירת הטבע צעד אחד קדימה. ראיתם זבל? איספו אותו. הטמנתם מים? קחו איתכם את הבקבוקים הישנים. אתם במדבר והגזייה לא עובדת? אל תאספו עצים מהשטח וותרו על קפה.

השביל ארוך וההליכה בו, במיוחד במדבר, נותנת לפעמים הרגשה שהטבע גדול וחזק ואנחנו קטנים ושברירים. אל תתנו להרגשה הזו לבלבל אתכם - הטבע פגיע והארץ קטנה. כל פגיעה בו נשארת לפעמים למשך דורות. נצלו את ההזדמנות הזו ללמוד וליישם שמירת טבע, לא כי זה החוק אלא כי במסע הזה אנחנו אורחים בטבע.

אז נכון, המסע הולך להיות קשה, אולי אפילו קשה מאוד, וחם וקר, וכן גם כואב לפעמים. אבל בסוף הכל חלק מחוויה נפלאה. תהנו מהנופים, אל תסתכלו רק אל נקודת הסיום, הביטו על הדרך אליה. תכירו אנשים חדשים וחדשו קשרים ישנים. השביל הוא פתח לחברויות של שנים, אז תרשו לעצמכם להוריד הגנות, להיפתר ממסכות ולהיות קצת יותר חשופים.

בשביל הולכים הרבה זמן כל יום, אבל גם יש לו שעות פנויות לא מעטות. נצלו את הזמן כדי לקרוא ספר טוב, או סתם להסתכל אל המדבר, רחוק מהטלוויזיה והסמארטפון. כל הדברים הקטנים האלו מקבלים פתאום חשיבות עצומה וסף הגירוי יורד פלאים כבר מהיום הראשון.

והכי חשוב שימרו על עצמכם וחיזרו הביתה בשלום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully