וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עם התרמיל והמצלמה: 8 הטרקים המרהיבים בעולם

אביטל ישראל

7.6.2015 / 10:17

זה בכלל לא קטע של "אחרי צבא", ועם השנים מתרבים הישראלים שלוקחים תרמיל על הגב ויוצאים הרחק מעבר לים לתרבויות ונופים אקזוטיים ושונים. אבל לאן? אז מדרום אמריקה ועד הודו, מניו זילנד ועד אפריקה - קבלו את הטרקים היפים בעולם

צילום: רום בן-אליהו

תרמילאות במדינתנו הקטנטונת, כבר מזמן מושרשת כנורמה החברתית-תרבותית במסלול חייו של הישראלי הממוצע, כאשר עם השנים מתווספות עוד ועוד קבוצות בחברה הישראלית הלוקחות תרמיל על הגב ויוצאות הרחק מעבר לים לתרבויות ונופים אקזוטיים ושונים.


הכתבות החמות בוואלה! תיירות:
טיסת הטירוף: וודקה, עישון ומלחמת כריות במטוס
זעם בדרא"פ: סרט פורנו צולם באחד משבעת פלאי עולם
זהירות, ממכר: טיול המים הכי כייפי לקיץ
מדהים: המטוס שייקח אתכם מניו יורק ללונדון בשעה


על פי נתוני רשת "למטייל", יותר מחצי מהתרמילאים הישראלים יטוסו למזרח, רובם להודו ותאילנד. דרום אמריקה במקום השני עם כרבע מהגולשים, אחריה מרכז אמריקה. פחות מעשרה אחוזים יגיעו לניו זילנד ואוסטרליה. אחוזים בודדים יבחרו לטייל בארצות הברית ובאפריקה. לרגל הפנינג תרמילאות, שייערך בין ה-4 ועד ה-20 ביוני בסניפי למטייל, ליקט אתר "עפתי", אתר התרמילאים מקבוצת "למטייל", את שמונת הטרקים המרהיבים בעולם, שללא ספק, שווים את המאמץ.

התרבות והעתיקות: שביל האינקה, פרו

שביל האינקה (Inca Trail) בפרו הוא אחד המסלולים הפופולריים בעולם ולא בכדי. השביל המפורסם עובר בדרך מתפתלת במעלה ובמורד הרים בשבילי אבן עתיקים, שנוצרו על ידי האינקה לפני מאות שנים. בדרככם תעברו דרך יערות גשם עבותים ושרידי מבנים של התרבות העתיקה ותחלפו על פני הפסגות המושלגות של האנדים, אגמים תכולים, נהרות ושלל צמחים ופרחים (כולל מגוון סוגי אורכידאות), שכולם ביחד מהווים את אחד המסלולים היפים ביותר על הפלנטה. השביל מוביל בסופו של דבר אל הכפר המסתורי מאצ'ו פיצ'ו ואחת מנקודות השיא של הטיול היא לצפות בזריחה מעל שרידיה.

שביל האינקה, שנמצא באנדים המרכזיים בפרו אינו קשה כל כך לכשעצמו והקושי המרכזי בו הוא הגובה, שייתכן שייקח לכם זמן להתרגל אליו. היות והטיולים המאורגנים אל השביל מתחילים בקוסקו, כדאי לשהות בה מספר ימים על מנת להתרגל אל הגובה בטרם תצאו לטיול. מומלץ לצאת עם טיול מאורגן, למרות שמטיילים מנוסים במיוחד יכולים לעבור את המסלול לבד (הכניסה למסלול ולמאצ'ו פיצ'ו בתשלום). יש היצע רחב של של חברות טיולים כיום, כך שמטייל יכול למצוא בקלות קבוצה שתתאים לרמתו ולתקציב העומד לרשותו. בגלל פופולאריות השביל, כדאי להזמין אליו מקום מראש, כיוון שהרשויות מגבילות את כמות המבקרים בו לחמש מאות ביום, כולל מדריכים ופורטרים.

• אורך: 43 ק"מ.
• נקודה גבוהה: 4,200 מטר.
• קושי: בינוני-קשה בגלל הגובה ועלייה תלולה אחת.
• מתי: התקופה האידיאלית היא בין החודשים מאי-ספטמבר, אך אפשר להגיע גם באפריל ובנובמבר, אז השביל גם יהיה פחות עמוס.
• לבד או מודרך: כדאי מודרך, יש הרבה חברות שאפשר לבחור מתוכן בקוסקו.
• אתר: www.incatrailperu.com

שביל האינקה פרו. ShutterStock
אחד המסלולים הפופולריים בעולם. שביל האינקה בפרו/ShutterStock

מגדלי הגרניט הוורודים: טורס דל פאיינה, צ'ילה

שמורת הטורס דל פאיינה (Torres del Paine) היא יעד קלאסי עבור מטיילים המגיעים לפטגוניה, בקצה הדרומי ביותר של דרום אמריקה. יש נקודות התחלה רבות לשביל ותוכלו לבחור את האורך ואת המסלול המתאימים לכם ביותר - החל ממסלולים יומיים, דרך מסלול ה-W, שהוא הפופולארי ביותר שאורך מספר ימים וכלה בסיבוב שלם, שאורך מעל שבוע. המסלול היפהפה מרהיב לכל אורכו, בזכות הנוף המגוון שמקיף אותו, הכולל הרים אימתניים, קרחונים, שדות פרחי בר רחבי ידיים וכמובן, מגדלי הגרניט הוורודים המשוננים שמאפיינים את השמורה. בנוסף, אם יתמזל מזלכם תוכלו לצפות בשלל בעלי חיים, ביניהם לאמות, ציפורים, שועלים ואולי אפילו פומה.

מזג האוויר עשוי להיות הפכפך, אז קחו מרווח ביטחון למקרה שתצטרכו להעביר עוד יום באחת העצירות או לעשות את המסלול לאט מהמתוכנן. שווה לחכות לשינוי, כי במזג אוויר צלול – המסלול יפה שבעתיים. אפשר להגיע לתחילת המסלול באוטובוס מפוארטה נאטלס בצ'ילה או באוטובוס מאל קאלאפטה בארגנטינה.

• אורך: 120 ק"מ.
• נקודה גבוהה: כמעט 4,000 מטר (אין צורך לחשוש ממחלת גבהים).
• קושי: בינוני.
• מתי: הפארק פתוח לאורך כל השנה, אך התקופה הטובה ביותר לטיול היא אוקטובר-אפריל, בחודשים אלה יש סיכוי לימים יפים יותר (יותר שמש, פחות גשם) והרבה מאוד שעות אור, כך שתוכלו לגמוע מרחקים רבים בכל יום, אם כוחכם במותנכם.
• לבד או מודרך: אפשר לעשות את הטרק לבד, השבילים מסומנים בברור והמסלול אינו קשה מדי. כמובן שאפשר גם לצאת במסגרת טיול מאורגן.
• אתר: www.torresdelpaine.com

טורס דל פאיינה צי'לה. צילום: איתי אמוזה,
בקצה הדרומי ביותר של דרום אמריקה. טורס דל פאיינה, צ'ילה/צילום: איתי אמוזה

ארכיטקטורה בת מיליונים: הגרנד קניון, אריזונה

מי לא שמע על הגרנד קניון (Grand Canyon) - הפלא הגיאולוגי המפורסם שבאריזונה, ארה"ב? הקניון העצום, שאורכו כ-150 ק"מ ורוחבו כ-1.5 ק"מ הוא יעד נפלא גם לטרק, שכן ניתן ממש לחצות דרכו - לרדת בצד אחד ולעלות בקצהו השני. בדרככם תחלפו על פני נופים עוצרי נשימה בני מיליוני שנים, הכוללים ארכיטקטורה טבעית מדהימה, נהרות עצומים, מפלים, מדבר אינסופי וכמובן - הקניון הפנימי עצמו.

כדאי להתחיל מהצד הדרומי, באמצעות אחד משבילי ההליכה המסומנים היטב, המובילים מטה, אל תוך הקניון. בשביל לחסוך במשקל, אפשר להשאיר את ציוד הלילה במקום הלינה שבתוך הקניון ולעלות אל הצד הצפוני לטיול יום, שבסופו תחזרו לאותו מקום הלינה. אין צורך לעלות להתחלה באותו המסלול, שכן יש מספיק מסלולים לבחור מתוכם. אפשר לרדת אל הקניון או לעלות ממנו ברגל או באמצעות "רכבת הפרדות" (אפשר לרדת ברגל ורק להשתמש בפרד לסחוב את הציוד).

כדאי להזמין מקומות לינה לטרק הפופולארי והיפהפה זמן רב מראש, שכן הם נוטים להתמלא במטיילים הרבים שככל הנראה תפגשו במסלולים. כדי להגיע לצד המערבי של הקניון ולתחילת המסלול, יש להגיע לפניקס ומשם ל-South Rim Village. הצד הדרומי נמצא שמונה שעות נסיעה מלוס אנג'לס ואילו הצד הצפוני נמצא חמש שעות נסיעה בלבד מלאס וגאס.

• אורך: 80 ק"מ (הלוך-חזור).
• גובה מקסימלי: 2,513 מטר.
• קושי: בינוני-קשה.
• מתי: מזג האוויר הנוח ביותר לטיול הוא בסוף האביב (אפריל-מאי) ובסוף הסתיו (ספטמבר-אוקטובר). אך אם תרצו לעשות את הטיול עם פחות אנשים סביבכם, כדאי לצאת במרץ או בנובמבר.
• לבד או מודרך: אפשר לטייל לבד, אך יש צורך לקבל אישור מה-National Park Service. אפשר לקחת גם טיול מודרך.
• אתר: www.grandcanyonhikes.com

הגרנד קניון. Scott Johnson Photograpy/Arizona Tourism,
נופים עוצרי נשימה בני מיליוני שנים. הגרנד קניון/Scott Johnson Photograpy/Arizona Tourism

הקרחון האפריקאי: טיפוס על הקילימנג'רו, טנזניה

הפסגה המושלגת של הר קילימנג'רו (Kilimanjaro) מתנשאת מעל כל אפריקה. עשרות אלפים אנשים מעפילים אל ראש ההר מדי שנה וברוב המסלולים אין צורך להשתמש בציוד מקצועי. ריבוי השבילים אל הפסגה הלבנה של הר הגעש הלא-פעיל מאפשר חוויה יפהפייה למגוון סוגי מטיילים ברמות כושר ומוטיבציה משתנות: החל משביל ה-Marengu הפופולארי, שמאפשר טיפוס נוח (יחסית) ולינה בבקתות וכלה בטיפוס עם חבלים ודוקרנים על הנעליים.

הטיפוס על ההר הגבוה, הנמצא בטנזניה, כ-320 ק"מ מקו המשווה, יאפשר לכם חוויה בלתי רגילה בזכות הנופים המשתנים שתעברו דרכם בדרככם למעלה - כולל ג'ונגלים סבוכים, שטחים צחיחים, לוע הר הגעש האימתני וקרחון מלכותי בקצהו העליון של ההר.

כדי להגיע לבסיס ההר יש להגיע לארושה (Arusha) וממנה נוסעים 130 ק"מ לתחילת המסלול, שהקושי העיקרי בו הוא הגובה הרב, שאליו יש לעלות כאשר מעפילים על ההר. כלומר, למרות שהטיפוס עצמו לא מצריך שימוש בציוד מיוחד, יש להכין עצמכם להתמודדות עם הגובה ולקחת תרופות, ליתר ביטחון.

• אורך: 55 ק"מ.
• גובה מקסימלי: 5,895 מטר.
• קושי: קשה-קשה מאוד, בעיקר בגלל הגובה.
• מתי: בחודשים ינואר-אמצע מרץ ויוני-אוקטובר יש סיכוי שמזג האוויר יהיה יבש יותר.
• לבד או מודרך: אי אפשר לטפס על ההר עצמאית וחייבים לצאת בליווי מדריך.
• אתר: www.mountkilimanjaro.com

הר קילימנג'רו. צילום: קרן טאוב,
חוויה יפהפייה למגוון סוגי מטיילים. הקילימנג'רו, טנזניה/צילום: קרן טאוב

שד טזמני בנוף סוב-אלפיני: ה-Overland Track, אוסטרליה

המסלול היפהפה הזה בטזמניה, ייקח אתכם בשביל מתפתל דרך הרים נישאים, יערות גשם מוריקים, מפלים גבוהים ואגמי קרחונים, האופייניים לסביבה הסוב-אלפינית של האי. זהו אומנם טרק קצר יחסית, אך הוא מרשים מאוד - בנוסף לנופים המרהיבים שתחלפו על פניהם בדרככם, יש סיכוי לא רע שתפגשו גם בבעלי החיים המיוחדים של אוסטרליה: וומבאט, ברווזן וכמובן - השד הטזמני המפורסם.

השביל המסומן היטב מתוחזק ומנוהל על ידי ה-Tasmania Parks and Wildlife Service, שמאפשרת לעבור את כל המסלול בשישה ימים, כיוון שיש לעצור לחניית לילה בבקתות שלאורך הדרך. יש בכך שני יתרונות בולטים: למרות ששישה ימים נדמים כפרק זמן ארוך מדי בשביל מסלול כה קצר, העצירות השרירותיות בדרך מאפשרות מגוון טיולי צד, שאינם חלק מהמסלול הרשמי (כולל טיול לפסגה הגבוהה בטזמניה). יתרון נוסף הוא שאין צורך להיסחב בדרכים עם אוהל והציוד הנלווה, כיוון שיש לישון בבקתות.

בסיום המסלול הרגיל, אפשר להקיף את אגם סיינט קלייר הצלול, שמימיו הכחולים-עזים מעידים על היותו העמוק ביותר באוסטרליה, או לחצות אותו במעבורת על מנת להגיע בחזרה לציוויליזציה.
• אורך: 80-65 ק"מ (תלוי אם גם מקיפים את האגם).
• קושי: קל-בינוני.
• מתי: העונה המומלצת ביותר למסלול זה היא בחודשים אוקטובר-מאי, אז יש להזמין מקום מראש לצאת לשביל. מזג האוויר בדרך כלל סוער בחורף, אבל אם תבחרו לצאת אז - תוכלו לעשות זאת ללא התרעה מוקדמת.
• לבד או מודרך: אפשר לצאת לדרך לבד, אך אפשר גם לצאת מאורגן, בטיול שכולל ציוד וארוחות.
• אתר: www.parks.tas.gov.au

טרק אוברלנד טזמניה. ShutterStock
יערות גשם מוריקים, מפלים גבוהים ואגמי קרחונים. טרק אוברלנד, טזמניה/ShutterStock

הרכס שבין המיצרים: הקווין שרלוט, ניו זילנד

ניו זילנד עמוסה לעייפה בטרקים מרהיבים, כך שקשה מאוד לבחור איזה הוא היפה ביותר, והתחרות היתה קשה. טרק הקווין שארלוט (Queen Charlotte) עובר על רכס המתנשא מעל המים של המיצרים שעל שמן נקרא הטרק. השביל אינו תלול במיוחד והמסלול עצמו קל באופן יחסי, בעיקר אם משתמשים בשירות הנהדר של מוניות המים, שיובילו עבורכם את התיק הגדול בין נקודות הלינה שתגדירו להן מראש (לודג' או מתחם אוהל) וכך תוכלו לטייל בנחת עם תיק היום שלכם בלבד.

המסלול היפה יאפשר נקודות תצפית עוצרות נשימה על נופים ציוריים של רכסים ירוקים ומים צלולים, המשקפים את השמיים התכולים ואת העננים, שבדרך כלל מנקדים אותם. השביל מתוחזק היטב ויש בו שפע של ספסלים בדרך ונקודות עצירה יפהפיות, אך בשיא העונה אל תצפו להיות לבד יותר מדקות ספורות. למרות שלא מדובר באחד מה-Great Walks, זהו טרק פופולארי מאוד ולכן כדאי להזמין אליו מקום מראש. בנוסף, בחלק מהשנה המסלול פתוח גם לרוכבי אופניים, כך שרצוי לקחת גם את זה בחשבון.

אמנם ניתן להתחיל את המסלול משני קצוותיו, אך מומלץ להתחיל להתחיל משיפ קוב (Ship Cove) ולסיים ב-Anakiwa. כדי לערוך את המסלול באופן זה, יש לקחת מונית מים מפיקטון לתחילת המסלול. אם זמנכם קצר, תוכלו לקחת מונית מים לנקודה כלשהי בדרך ולחזור בחזרה להתחלה משם.

• אורך: 71 ק"מ.
• קושי: קל-בינוני.
• מתי: ניתן לעשות את המסלול לאורך כל השנה, אך מומלץ במיוחד בחודשים נובמבר-מאי.
• לבד או מודרך: אין צורך במדריך למסלול זה, אך בהחלט ניתן לצאת במסגרת טיול מאורגן.
• אתר: www.qctrack.co.nz

טרק קווין שרלוט בניו זילנד. צילום: אביטל ישראל,
שפע של ספסלים בדרך ונקודות עצירה יפהפיות. טרק הקווין שרלוט, ניו זילנד/צילום: אביטל ישראל

ירוק וכפרי: ה-West Highland Way, סקוטלנד

הצבע השולט בטרק עוצר הנשימה הזה - הוא הירוק הסקוטי המפורסם. המסלול ה-West Highland Way חוצה את ההיילנדס הסקוטיים הציוריים ועובר בשבילים היסטוריים ליד אגמים כחולים-עזים ופסגות משוננות, דרך גבעות ירוקות עשירות, בין כבשים, עיזים וכפרים קטנים ואותנטיים. בעיירות האלה תוכלו לחדש את אספקת האוכל, לאכול ארוחה חמה שמלווה בבירה קרה ולישון במיטה יבשה (בחלק מהעיירות צריך להזמין מקום לינה מראש). בנוסף, ניתן לישון באוהל לאורך המסלול (לא לשכוח כיסוי גשם).

למי שבוחר לעשות את כל השביל, כדאי להתחיל ב-Milngavie ליד גלזגו,לעבור דרך הלואו לנדס ולסיים ב-Fort William , שבלב ההיילנדס. הרעיון שבטיול מדרום לצפון הוא שקטעי המסלול שבדרום קלים יותר להליכה ולכן כדאי להתחיל מהם, על מנת להתכונן לחלקים הקשים יותר בצפון. עם זאת, בגלל שמדובר במטיילים עצמאיים, אפשר להתחיל את המסלול מכל קצה שלו ואף לעשות רק מקטעים ממנו, בהתאם לרצונכם, לזמנכם הפנוי ולקושי ההליכה הרצויה. בנוסף, אפשר להוסיף עוד מסלולי צד לדרך, כולל טיפוס על ה-Ben Nevis , שפסגתו היא הגבוהה ביותר בכל בריטניה (1,344 מטר). כדאי לזכור שבסקוטלנד יש מזג אוויר הפכפך במיוחד, כך שבמהלך הקיץ כדאי להביא בגדים למזג אוויר חם, אך גם ציוד מתאים למזג אוויר גשום.

• אורך: 157 ק"מ מ- Milngavie ל-Fort William .
• קושי: קל-בינוני (קשה בעליות בגשם השוטף).
• מתי: חודשי הקיץ החמימים הם הטובים ביותר לצאת לטרק הזה, לכן הוא עלול להיות עמוס במהלכם. עם זאת, מזג האוויר עלול להיות גרוע גם בשיא הקיץ, קח שיש לקחת בחשבון הליכה בגשם בכל מקרה.
• לבד או מודרך: הדרך מסומנת והמסלול אינו קשה מדי, כדאי לעשות את הטיול לבד.
• אתר: www.west-highland-way.co.uk

טרק ווסט היילנד ווי סקוטלנד. ShutterStock
שבילים היסטוריים, אגמים כחולים-עזים ופסגות משוננות. טרק ווסט היילנד ווי, סקוטלנד/ShutterStock

אחד המאתגרים (אך מפנקים) באירופה: GR20, קורסיקה

כשחושבים על קורסיקה - מדמיינים חופי ים וחופש. אך האי הקטן אוצר בחובו גם את אחד הטרקים היפים והמאתגרים ביותר באירופה. המסלול המרהיב מכיל נופים מגוונים, הכוללים הרי גרניט, מכתשים וגאיות תלולים, אך גם פסגות מושלגות, יערות מוריקים ואגמי קרחונים צלולים. אמנם בשיא העונה המסלול עצמו עלול להיות עמוס, אך הוא אינו קל כלל. למעשה, הוא עלול להיות תלול מאוד, חלקלק ולעיתים חוצה גשרים רעועים בצורה מדאיגה. עם זאת, הנופים המרהיבים ותחושת הסיפוק תפצה אתכם על כל תלאותיכם. בנוסף, בגלל שבקצה כל מקטע המסלול יש בקתה ללינת המטיילים, המסלול הקשה נחשב לאחד המפנקים ביותר: בערבים תזכו בלינה במיטה חמה, ותוכלו ליהנות מארוחה חמה, המלווה ביין מקומי ובגבינה תוצרת בית.

• אורך: 168 ק"מ.
• קושי: קשה.
• מתי: רוב המטיילים מגיעים למסלול בקיץ, בעיקר ביולי ובאוגוסט, לכן עלול להיות עמוס במסלול ובמקומות הלינה. עם זאת, לא כל הבקתות פתוחות ביוני ובספטמבר ואילו בחורף המסלול מכוסה בשלג.
• לבד או מודרך: אפשר לצאת לטרק לבד, אך אפשר גם לעשות את המסלול במסגרת טיול מאורגן, הכולל ציוד וארוחות.
• אתר: www.le-gr20.com

אגם קפיטלו טרק GR20 קורסיקה. ShutterStock
אחד הטרקים היפים והמאתגרים ביותר באירופה. ה-GR20, קורסיקה/ShutterStock

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully