וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכי קרוב לאלוהים: עיר המתים של ישראל

27.2.2015 / 17:30

מקברים מפוארים מימי בית שני, דרך מפורסמים כמו ש"י עגנון ואליעזר בן-יהודה ועד ראש הממשלה בגין ואחרים - הר הזיתים היה המקום שכולם ביקשו להיקבר בו. עכשיו סיור חדש לוקח אתכם בחינם אל הקברים הכי מיוחדים של הנקרופוליס הכי גדולה של ישראל. חוויה שתמותו עליה

עריכה : אביתר חלימי

בית העלמין היהודי העתיק בעולם נמצא בהר הזיתים בירושלים, היכן שכבר לפני אלפי שנים ביקשו בני דת משה וישראל להיקבר הכי קרוב שרק אפשר אל קודש הקודשים - בית המקדש.


עוד טיולים מיוחדים בארץ בוואלה! תיירות:
רצח, הזנחה ונקמה: סיפורו העצוב של הירקון
בין שמפיניון לנרתיקון: טיול בעקבות ציידי פטריות בישראל
אתרי הפריחה שחייבים לבקר בהם בחורף


בנקרופוליס הכי מרשימה בישראל נתגלו קברים כבר מימי בית ראשון, ועדיין ניתן לראותם באזור גיא בית הינום בואכה אל שכונת סילואן הערבית. לא מעט מטיילים מכירים את קברי נחל קדרון, שמעטרים את אותו ואדי שנשפך לים המלח, אולם כעת מציעים אנשי עיר דוד בירושלים סיור מיוחד שעובר בין קברים של "סלבים" בעם היהודי, כי מצבה ללא סיפור טוב מאחוריה היא בסך הכל אבן.

ואכן, יש להר הזיתים ולבית העלמין הענק שבו לא מעט סיפורים, שמאחוריהם קבורים אנשי שם וידוענים בהיסטוריה של ארץ ישראל. החל מרבנים מהישוב הישן, כמו רבי חיים בן עטר, מקובל ופרשן המקרא הידוע בכינויו "אור החיים הקדוש" שנפטר ב-1743, או הרש"ש (רבי שלום שרעבי) , מקובל שנפטר ב-1720, דרך אמנים ונאשי ספר כמו בוריס שץ, מייסד בית הספר לאמנות "בצלאל", הסופר ש"י עגנון, המחנכת הציונית הנרייטה סאלד וכלה ביהודים שמתו בפרעות בשנות ה-20 וה-30, חלקם קבורים בקבר אחים.

בין היתר, תמצאו בהר גם את ראש הממשלה מנחם בגין ואשתו עליזה ז"ל, שביקש להיקבר כאחד האדם ולא בחלקת גדולי האומה, שבה בדרך כלל נקברים רמי מעלה. בגין, שהיה ראש האצ"ל בשנות ה-40, ביקש להיקבר לצד שני עולי הגרדום ולוחמי האצ"ל והלח"י, מאיר פיינשטיין ומשה ברזני, שנידונו למוות בכלא במגרש הרוסים בירושלים בימי המנדט ולקחו את חייהם בידם כשהצמידו רימון בין ליבותיהם. עוד לא היו בין 20 במותם.

קברים הר הזיתים. צילום: זיו ריינשטיין,
להיקבר הכי קרוב אל אלהים. הר הזיתים/צילום: זיו ריינשטיין

מחורבן בית שני ועד הצהרת בלפור

סיפור מיוחד במינו נוסף שייך למשפחת בן-יהודה, של מחייה השפה העברית, הלא הוא לאליעזר בן-יהודה. בחלקת הקבר המגודרת קבורים לא מעט מבני משפחתו, ביניהם חמדה שהיתה עיתונאית ואשתו השנייה, אחותה של דבורה אשתו הראשונה שנפטרה משחפת (וקבורה עם ילדיה דווקא בחלקה נפרדת, גם היא בהר הזיתים). חמדה, האשה השנייה, כאמור, נקברה בבית הקברות בסנהדריה בירושלים ורק ב-1951 הועברה לחלקת המשפחה.

מעניין לדעת, כי בן-יהודה נהג לחקוק על מצבות בני משפחתו את תאריך הפטירה כמניין הימים החל מחורבן בית המקדש (70 לספירה). אולם עם כינונה של הצהרת בלפור ב-1917, החל איש הלשון העברית למנות את ימי פטירת יקיריו ממועד ההצהרה. למשל, על קברו חקוק התאריך "כ"ו בכסלו להצהרת בלפור".

עוד באותו נושא

באה מנוחה ליגע: סיור בבית הקברות שבו נקבר אסי דיין

לכתבה המלאה
קברים הר הזיתים. צילום: זיו ריינשטיין,
קבר הרש"ש בהר הזיתים/צילום: זיו ריינשטיין

אני אוהב אותך, לאה

אולם דווקא הסיפור על בנו, איתמר בן-אב"י, הילד העברי הראשון מיוחד. הרומן בינו ובין לאה אבושדיד הסעיר את ירושלים של סוף המאה ה-19, היות ובאותם ימים לא היה ייתכן כי יהודיה ס"ט (ספרדיה טהורה), בת למשפחה מרוקנית מיוחסת מהישוב הישן תינשא לעיתונאי אשכנזי ועני. בן-אב"י כתב לאהבתו הלא מושגת מכתבים בעיתון שהוציא לאור ואף איים ליטול אקדח ולירות בעצמו, אולם לבסוף בעזרתו של ידיד המשפחה, נאותו האבושדידים להתיר את "שעטנז" האהבה הירושלמי.

לזוג נולדו שלוש בנות, אחת מהן, דרורה, עבדה בקול ישראל ונישאה לשדר הוותיק משה חובב. בנם של האחרונים הוא העיתונאי ואיש הטלוויזיה גיל חובב, כך שמעז יצא מתוק.

אבל הסיפור המעניין והפחות מוכר של איתמר ולאה, הוא שעל קברה נחקקו המילים "היפה בבנות", והיא קבורה מעל ראשו של איתמר, אהובה, וכפי שכתוב על מצבתה: "שבה אל מנוחתה מראשות אביר נעוריה איתמר", (שבכלל נפטר בניו ג'רזי שבארה"ב ב-1943 ועצמותיו הועלו ארצה רק ב-1947).

ועל כך נכתב השיר המפורסם של דבורה עומר ומושר בקולה הנפלא של מירי אלוני "אהבת איתמר בן אב"י":

"את לאתי אהבתי למרות רצונה מי יתן יכולתי לסור למעונה.
אני אוהב אותך כל כך אני נושק אותך כל כך.
לו אהבתיני לאתי חיי לך ומותי".

seperator

הסיור בהר הזיתים יתקיים בכל יום שלישי על-ידי מדריכי עיר דוד והוא ללא תשלום. יש להירשם מראש בטלפון 6033*

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully