וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

באה מנוחה ליגע: סיור בבית הקברות שבו נקבר אסי דיין

איריס זרטל

4.5.2014 / 8:52

אסי דיין היה אמנם עירוני מושבע, אבל יחזור היום במסע אחרון לערש ילדותו, בנהלל, למנוחה אחרונה. איריס זרטל לוקחת אותנו לסיור בין המפורסמים שקבורים באחד מבתי העלמין הכי מיוחדים בארץ

בית קברות נהלל. איריס זרטל, מערכת וואלה! NEWS
ממקימי הישוב ועד מכונני התרבות הישראלית. בית הקברות נהלל/מערכת וואלה! NEWS, איריס זרטל

אסי דיין, שייטמן היום בבית הקברות של נהלל בעמק יזרעאל, היה בעל מכלול של תכונות ומאפיינים: מחד, תל-אביבי עירוני, יוצר סרטים, כותב ומשורר. מנגד, איש שעברו ומשפחתו מעמק יזרעאל - מעוז ההתיישבות החלוצית. למרות שחי את רוב שנותיו בעיר, הבטיח לעצמו דיין חלקת קבר דווקא בנהלל, היכן שקבורים קרוביו וערש ילדותו. הזדמנות לצאת לסיור בין אישים וסיפורים באחד מבתי הקברות הכי מיוחדים בארץ ישראל היפה.

עוד סיור מיוחד בוואלה! תיירות:
ארץ לא יתומה: בעקבות יאנוש קורצ'אק ומסעותיו בארץ

לפני 93 שנים, בח' אלול תרפ"א, עלה על הקרקע בעמק יזרעאל מושב העובדים הראשון בארץ ישראל -נהלל, שבמהותו התקיים על יסודות משפחה. זמן קצר לאחר מכן, התמודד הישוב הצעיר עם מקרה המוות הראשון. אמו של אחד החברים נפטרה, ואנשי המקום התכנסו על מנת להחליט על מיקומו של בית הקברות. המקום שנבחר, תל שמרון, שנמצא מצפון למושב וצופה אל העמק, הוכרע בנימוק: יהיו מתינו לנגד עינינו. דבורה דיין, אמו של משה וסבתו של אסי ז"ל, כתבה: "כך נעשינו לשני ישובים - אחד עמל, טורד, דואג מזריחת החמה עד שקיעתה, ושם למעלה אלה שליווינום למנוחת נצח".

במהלך השנים הפך נהלל שם נרדף לאצולת ההתיישבות העובדת. בית העלמין שלו הוא פנתיאון המספר את סיפורה של המדינה ורבים מאלה הטמונים בו הם שמות מוכרים.

חנה מייזל שוחט מוכרת כמי שהקימה את חוות העלמות בחצר כנרת (עליה כתבה שולמית לפיד ספר בשם זה), ואשר בה שהתה, בין היתר, גם המשוררת רחל. מייזל היתה בעלת תואר דוקטור למדעים והאגרונומית הראשונה בארץ. לתפיסתה, הגשמת הציונות פירושה עבודה חקלאית, גם עבור נשים, ולשם כך יש להכשיר אותן. היא יזמה תכנית הכשרה ייחודית שאיפשרה לאשה לעבוד בחקלאות ולנהל חיי משפחה. עם סגירת החווה יזמה את הקמת מטבחי הפועלים לפועלים הבודדים, הקימה וניהלה את בית הספר החקלאי לבנות בנהלל.

קבר חנה מייזל שוחט בית קברות נהלל. איריס זרטל, מערכת וואלה! NEWS
הפמיניסטית הציונית הראשונה. קברה של חנה מייזל, לצד בעלה ישראל, בבית העלמין נהלל/מערכת וואלה! NEWS, איריס זרטל

אותה קומה, אותה בלורית שיער

בחלקה הצבאית נמצא קברו של זאב'לה עמית, אשר נהרג במלחמת יום כיפור בסיני. זאב'לה היה חברו בלב ובנפש של יוסף רגב. שניהם בני נהלל ושירתו בתקופות מסויימות בחייהם ב'מוסד'. בהזדמנות פגשו את המשוררת נעמי שמר ז"ל בפריז, והתיידדו איתה. ידידות זו היתה ההשראה לשיר שכתבה 'אנחנו שנינו מאותו הכפר'.

השיר נכתב ב-1966, אך בוצע לראשונה שלוש שנים מאוחר יותר. ארבע שנים וחצי לאחר מכן פרצה מלחמת יום כיפור, וזאב'לה הצטרף למפקדה של חברו, האלוף אריאל שרון ז"ל. הוא נהרג בהפגזה שבה נפצע שרון, שצולם בתמונה המפורסמת עם תחבושת על ראשו. השיר שנכתב שבע שנים לפני נפילתו של זאב'לה, היה מעין נבואה שקיימה את עצמה.

הסופר מאיר שלו בן נהלל, הנציח בספרו "הדבר היה ככה" את סבתו טוניה בן ברק הטמונה במקום, שהיתה לה נטייה כפייתית לניקיון. תיאורי שטיפת סמרטוט הרצפה והחלפת המים מספר פעמים במהלך השטיפה מעלים חיוך, וכאשר מתקרבים לקברה עולה הרצון להסיר ממנו את האבק.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
קבר של טוניה בן ברק בית קברות נהלל. איריס זרטל, מערכת וואלה! NEWS
מתועדת בספר של נכדה, בן נהלל, מאיר שלו. קברה של טוניה בן ברק/מערכת וואלה! NEWS, איריס זרטל

יש דין, ויש דיין

ארבעה מבני משפחת דיין המפורסמת והמתוקשרת היו ממקימי המושב: האחיות ביילה (נישאה ליונה הורוביץ. בניהם: יגאל הורוביץ (לימים שר האוצר) ועמוס הדר (חבר כנסת) ובת שבע, והאחים אליהו ושמואל.

שמואל פגש את דבורה זטולובסקי המשכילה, נשא אותה לאשה, ויחדו הפכו להורים לשלושה ילדים: משה (לימים רמטכ"ל עטור תהילה ושר ביטחון בתקופת מלחמת יום כיפור,) וזוהר (זוריק), שנהרג בקרבות רמת יוחנן במלחמת העצמאות והשאיר אחריו תינוק בן שלושה חודשים - עוזי - לימים אלוף בצה"ל וכיום יו"ר מפעל הפיס.

קבר משה דיין בית קברות נהלל. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
קברו של האבא, שלאסי היו איתו יחסי שנויים במחלוקת. קברו של משה דיין/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין

הסבתא של אביב גפן

בתם של שמואל ודבורה, אחותם של משה וזוריק, היא אביבה גפן (אמו של יוהנתן גפן, שעליה כתב את הספר "אשה יקרה"). בהקדמה לספר כתב גפן עד כמה הוא דומה לה ועל כך שמשאלת המוות שלו נולדה מזו שלה. בנו, הזמר והיוצר אביב גפן, נקרא על שמה.

קבר אביבה גפן בית קברות נהלל. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
היתה אשה יקרה. קברה של אביבה גפן בבית הקברות של נהלל/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין

תמיד יחד - באוויר ובקרקע

בסוף בית הקברות, בנקודה שמשקיפה על אותו מושב עובדים ראשוני, קבור אל"מ אילן רמון, האסטרונאוט הישראלי הראשון שנספה באסון המעבורת 'קולומביה' בשנת 2003. הוא לא בן נהלל, אך נטמן במקום לבקשת משפחתו. בין יתר המבצעים שבהם נטל חלק היה תקיפת הכור בעירק ב-1981.

בנו, סרן אסף רמון שקבור לצידו, נהרג ב-2009 בתאונת מטוס, שלושה חודשים לאחר שסיים את קורס הטייס בהצטיינות, כמו אביו. מדינה שלמה ביכתה את מותו, ואנשים רבים פוקדים את קברם.

קבר אילן ואסף רמון בית קברות נהלל. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
בחייהם ובמותם. קברם של אילן רמון ובנו, אסף, בנהלל/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין

שלום לאיש אשר הלך בשדות

היום ייטמן במקום אסי דיין, בן נהלל, שהמילים היו כלי עבודתו. הוא הרבה לחשוף את עצמו ואת יחסיו המורכבים עם משפחתו, ולא הסתיר את יחסו לאביו. אנחנו נשאר עם יצירותיו: הסרטים, סדרות הטלוויזיה והשירים. נזכור אותו בשחור לבן, כעלם היפה אשר הלך בשדות.

אסי דיין. משה מילנר, לשכת העיתונות הממשלתית
היה שלום, נזכור אותך צעיר ומוכשר. אסי דיין ז"ל/לשכת העיתונות הממשלתית, משה מילנר

איריס זרטל היא מורת דרך מוסמכת, המדריכה סיורים מיוחדים בצפון ובכל הארץ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully