וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסחנה: הסוד הוא לבוא אך ורק בחורף

2.1.2015 / 0:09

מי שמבין, מגיע לסחנה בחורף: המקום כמעט ריק, המים חמימים (28 מעלות) וכשבחוץ קר וגשום, אין כמו טבילה באחד המעיינות היפים בארץ. ואל תשכחו: שפתיים כחולות זה לחלשים

הסחנה, גן לאומי גן השלושה. איל שפירא, מערכת וואלה! NEWS
פראייר מי שבא דווקא בקיץ. אבודים בסחנה/מערכת וואלה! NEWS, איל שפירא

דמיינו לעצמכם: הסחנה ריק מאדם. זה נשמע הגיוני בדיוק כמו "יש חיים על הירח", ואולי גם כמו "יש חיים על הירח, ואפילו פגשתי אותם אתמול בערב לבירה". אבל רגע, באמת: דמיינו את הסחנה כולו שלכם. רק שלכם. מפלים שוצפים, בריכות ענק ופלגי מים סודיים - שלכם. בלי המוני אדם, בלי מנגלים ובלי מוזיקת רקע שממש לא נמצאת ברקע.


עוד טיולים לעצלנים:
ארץ לא נודעת: טיול מאכזיב לראש הנקרה
נחל מערות: טיול בבית של משפחת קדמוני
עין אפק: מסע בין ביצות, ג'מוסים ושפמנונים ערסים


ודאי תגידו "נו מה, חורף עכשיו, ברור שריק. מי יהיה טיפש מספיק כדי להיכנס למי הסחנה ביום גשום?". אז זהו, שאתם. ואנחנו. וכל מי שמבין מה טוב בשבילו. למה? מתמטיקה פשוטה: מי הסחנה (גן לאומי גן השלושה, אם להיות רשמיים) נובעים בכל ימות השנה בטמפרטורה קבועה של 28 מעלות. קיץ, חורף, אביב וסתיו. 28 מעלות, על המדחום. כך שאם בחוץ גשום וקר, למשל 18 מעלות, הכניסה למים תשדרג לכם את החיים בעשר מעלות. נכון שזה לא חם, ובטח לא ג'קוזי מהביל, אבל היי, מהן שפתיים קצת כחולות לעומת האפשרות לשחות בסחנה לבד?

וזה בדיוק מה שעשינו הבנים ואני ביום גשום וקריר בסוף דצמבר. ושמעו, מדובר בחוויה מהסוג שנחקק בזיכרון ולא מרפה. כי זה מעשה מוזר, מצחיק, לא הגיוני אבל גם הכי הגיוני שיש.

הסחנה, גן לאומי גן השלושה. איל שפירא, מערכת וואלה! NEWS
קצת כחול בשפתיים לא הרג אף אחד. ילד קפוא בסחנה/מערכת וואלה! NEWS, איל שפירא

שובל של דגים: נוגסים וצוחקים

ואם אנחנו כבר בענייני מתמטיקה: בסחנה יש דגים שנוגסים קלות בכפות הרגליים. יש פה אמנון, קרפיון וקיפון בורי, אתם יודעים, דגי פדיקור כאלו. בימי הקיץ, כשהכל מלא, יש ודאי 15 דגים על כל רוחץ. ובחורף? אתה נכנס למים לבדך, ומאות פיראנות חביבות עטות עליך כמוצאות שלל רב. אתה השלל שלהן.

וכך מצאנו את עצמנו שוחים במי הטורקיז עם שובל דגים שמזנבים בנו, נוגסים וצוחקים, נוגסים וצוחקים, בעוד גשם מתחיל לרדת על ראשנו. תודו שרק בשביל סצינה הזויה כזאת היה שווה להגיע.

עוד באותו נושא

המדריך למטייל העצל

לכתבה המלאה
תל עמל, גן לאומי גן השלושה. איל שפירא, מערכת וואלה! NEWS
הגלבוע מתנשא מעל בדרמטיות. תל עמל המשחזר את ימי חומה ומגדל בגן השלושה/מערכת וואלה! NEWS, איל שפירא
סחנה גן לאומי השלושה תל עמל. איל שפירא,
יש פה דגי פדיקור. נחל עמל/איל שפירא

פעם ראשונה בסחנה?

אחרי כל ההקדמה הקרה-חמה הזו, הנה כמה דברים שכדאי לדעת על המקום היפהפה הזה. השם סחנה ("חמה" בערבית), מרמז על המים החמימים שנובעים כל השנה. השם העברי (גן השלושה) מנציח שלושה חלוצים - דוד מוסינזון, אהרון אתקין וחיים שטורמן (שמוזיאון טבע והתיישבות קטן ומקסים הקרוי על שמו שוכן בקיבוץ עין חרוד הסמוך). השלושה נהרגו בסתיו 1938, בעת שעלו עם רכבם על מוקש.

הגן הלאומי, השוכן למרגלות רכס הגלבוע המרשים שמתנשא מעליו בדרמטיות, נולד סביב עין עמל, היוצר את נחל עמל. הנחל עובר לאורך הגן, ועל הדרך ממלא שתי בריכות גדולות, מייצר מפלים מרשימים וצבוע בטורקיז פוטוגני. ובין לבין מופיעים גשרי אבן, טחנת קמח נושנה והמון פינות חמד לצד מדשאות הענק. ואתם. לבד. אל תשכחו זאת לרגע.

את הרחצה שלכם תתחילו כמו כולם - בבריכה המערבית, הגדולה יותר. מיציתם? צפוף לכם מדי (שלושה שוחים נוספים)? עברו אל הבריכה השנייה, הנידחת יותר. שם אפשר להיכנס תחת המפל הגועש ולחשוב שאתם בג'קוזי קצת מוזר.
נקודת הזולה הסודית שלכם תהיה לצד טחנת הקמח, במבנה ששוקם בסגנון אדריכלי של חדר מקושת בסגנון אוריינטלי. אף אחד לא ימצא אתכם כאן לעולם. לפחות עד תחילת הקיץ.
ולקינוח, טיפ קטן - כדי להימנע מעימותים עם המועצה לשלום הילד: מאחר שהיציאה מהמים החמימים אל הקור שבחוץ קשה מנשוא, השאירו את המגבות קרובות אליכם ככל הניתן. זה עוזר לפחות פסיכולוגית.

סחנה גן לאומי השלושה תל עמל. איל שפירא,
אף אחד לא ימצא אתכם כאן לעולם. לפחות עד תחילת הקיץ/איל שפירא
כביסה תלויה על חבל, תל עמל, גן לאומי גן השלושה. איל שפירא, מערכת וואלה! NEWS
לכבס בסגנון החלוצים. תל עמל, גן לאומי גן השלושה/מערכת וואלה! NEWS, איל שפירא

חומה, מגדל וכובע ברט

כשהכחול של השפתיים הופך לנקישות שיניים קולניות, עשו הפסקה במקום מיוחד: תל עמל, אתר המצוי בשטח הגן הלאומי ונועד לשחזר את יישובי חומה ומגדל של פעם, אי אז בימי המנדט הבריטי. היישוב האמיתי קם בליל ה-10 בדצמבר 1936, ובאתר המשוחזר ימתינו לכם כמה צריפים המשמשים לתצוגת כלים שונים מימי החלוצים (שימו לב לקסדת הפלדה, לכילת המיטה ולכלי המטבח הנהדרים).

כמיטב המסורת, במרכז היישוב הזעיר מתנשא מגדל שמירה שאפשר לטפס בעזרת סולמות אל ראשו ולהשקיף על העולם: הגלבוע, נחל עמל והעמק כולו. תוכלו גם להשתתף בסדנת הכנת "פנסי חלוצים" מפחית מתכת, נר, מסמרים לחירור ושבלונה, או סתם לעשות כביסה בסגנון חלוצי. יש פה אפילו פרטי לבוש לילדים, אף הם בסגנון חלוצי. הרי אם הם הסכימו להיכנס למים בחורף, הם ודאי יסכימו לחבוש כובע ברט מרוט של חלוץ.

סביב האתר מצוי "גן פעמוני ההתיישבות", מתחם ובו שלל פעמונים בגדלים צורות וצלילים שונים, כמחווה לצורת התקשורת ששימשה את חלוצינו בימים עברו. הבן הגדול שלי אפילו הצליח לשחזר בעזרת פעמון ברזל נושן את צליל התראת הווטסאפ שלו. בערך. וכשהגשם מתחיל שוב לרדת, אפשר לחזור למים.

ילד מצלצל בפעמון בגן פעמוני ההתיישבות, תל עמל, גן לאומי גן השלושה. איל שפירא, מערכת וואלה! NEWS
קום בחור עצל וצא לעבודה. "גן פעמוני ההתיישבות" בתל עמל, גן לאומי גן השלושה/מערכת וואלה! NEWS, איל שפירא
הסחנה, גן לאומי גן השלושה. איל שפירא, מערכת וואלה! NEWS
בחזרה למים. הסחנה/מערכת וואלה! NEWS, איל שפירא

מודיעין שלום

איפה: גן לאומי גם השלושה נמצא על כביש מס' 669, בין צומת השיטה לבית שאן. במקום יש שירותי הצלה (גם בחורף), שירותים ומקלחות ושולחנות פיקניק. המקום פתוח בחורף מדי יום בשעות 8:00-16:00 (שישי עד 15:00). מחיר הכניסה כולל גם את המוזיאון ואתר חומה ומגדל: 40 שקלים לאדם, 24 שקלים לילד. טלפון: 04-6586219.

לא לוותר: בתחומי הגן חבוי "המוזיאון לארכיאולוגיה אזורית ים תיכונית". אל תיתנו לשם הארכאי להטעות אתכם, כי מדובר בשלושה חללי תצוגה שעושים כבוד לעבר - בלי מצגות, בלי מציאות מדומה ובלי תלת ממד. פשוט ויטרינות עם ממצאים ארכיאולוגיים מרתקים מתקופות שונות - מנרות חרס ועד פסלים הלניסטיים. ממתק אמיתי.

לעשות רושם על החבר'ה: הסחנה נראה כמו מלאכת מחשבת של הטבע, אך למעשה, עד אמצע שנות החמישים היה מדובר במעיין בודד שנשפך לבריכה לא מטופחת. אל הדגל נקרא אדריכל הנוף הידוע ליפא יהלום, שיחד עם עמיתו דן צור יצרו כאן את אחד מגני המים היפים והמטופחים בארץ. למעשה, אפילו השבועון האמריקני TIME הכתיר את הסחנה "אחד מ-20 הגנים היפים בעולם". נראה שהחבר'ה מהמגזין ביקרו כאן בחורף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully