וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפיתרון לבעיית התיירות בארץ: תביאו את הרוסים

2.11.2014 / 8:35

אילת נאבקת על כל תייר אבל מחירי הלינה שלה בשמיים, ירושלים היא בלאגן אחד שלם של הפרות סדר וגם אם תחלקו כרטיסי טיסה חינם לאירופים - ספק אם יבואו. אז איך נאושש את התיירות? ליוסי פישר הפתרונים. דעה

תיירת מחזיקה דרכון שדה תעופה חופשה. ShutterStock
הרוסים מחפשים יעד חלופי. למה לא ישראל?/ShutterStock

לאחרונה התפרסמו במדיה המקומית ידיעות על מצבה העגום של התיירות הנכנסת לאילת בחורף הקרוב. הפרסומים לא היו רק על אילת, אלא גם על הפרות הסדר המתמשכות, ויש אומרים מתחזקות, בירושלים. חברות צ'רטר רבות ביטלו את טיסותיהן לעיר הקיט הדרומית וסוכני תיירות באירופה חוששים להתחייב על תנועה ליעד, ואפילו פרסום אילת מהווה בעיה.

מבצע 'צוק איתן' לא יצר את הבעיה אלא רק החריף אותה.
אילת איבדה את מעמדה הבינלאומי כעיר נופש חורפי בקרב התיירים באירופה. מנכ"ל התאחדות המלונות באילת טוען, שמה שנשאר כעת הוא לעמוד בכיכר טרפלגר ולחלק כרטיסי טיסה וגם אז, ספק באם התיירים יגיעו. הכל אמת, אך המצב קשה ולא רק באילת. המהומות בירושלים מתמשכות ומתגברות ומקבלות אחיזה בתקשורת העולמית. מעבר להיותה של ירושלים בירת ישראל, היא גם העיר שבה התיירים מבלים את רוב זמנם. על-פי הסטטיסטיקה, תייר ממוצע מבלה בין 8 ל-10 לילות בישראל מתוכם מעל שלושה לילות בירושלים.


עוד בוואלה! תיירות:
"כל עוד ירושלים בוערת - לא תראו אותי מגיע אליה"
כך מאבדת אילת את מקומה על מפת התיירות
חרדים לתיירות: המלון שמנסה לעשות שינוי בטבריה


על כל האמור יש להוסיף את יוקר המוצר התיירותי לעומת המתחרים - והתמונה המצטיירת אינה מעודדת. צפי ההזמנות לחורף הקרוב אינו נראה טוב.

גם המצב של טיסות הצ'רטר מהפדרציה הרוסית אינו מעודד, אך כאן אין קשר לחרמות או לתוצאות 'צוק איתן'. הסנקציות שהטילו מדינות המערב, בראשן ארה"ב והאיחוד האירופי, פוגעות בכלכלת רוסיה: שערו של הרובל פוחת בעשרות אחוזים לעומת הדולר והאירו. סיטונאי תיירות רבים ברוסיה פשטו את הרגל, או נזקקים לסיוע ממשלתי נרחב, שספק אם יקבלו.

רק לאחרונה פורסם ברוסיה, שחברות התעופה הרוסיות פנו לשלטונות בבקשה לקבל סיוע בגובה של כשני מיליארדי אירו, על מנת להתמודד עם המשבר המתמשך. עוד פורסם, שחברת התעופה השנייה בגודלה ברוסיה, טראנס אירו, קיבלה הלוואה בגובה מיליארד דולרים מבנק רוסי. אם זה אכן המצב ברוסיה, כיצד יכולה ישראל למזער נזקים ואולי להרוויח ממנו?

מוסקבה רוסיה. ShutterStock
מרוסיה באהבה. כנסיית וסילי הקדוש במוסקבה/ShutterStock

אם אין אני לי - מי לי?

• רוסיה היא ספקית התיירות הנכנסת השנייה בגודלה לישראל (אחרי ארה"ב) עם למעלה מ-600 אלף תיירים בשנה.
• שוק התיירות היוצאת ברוסיה הוא ריכוזי בהשוואה לארה"ב או אפילו לגרמניה - מה שמאפשר נגישות גבוהה לקהלי יעד תוך השקעה קטנה יחסית.
• התיירים הרוסיים מתקשים יותר ויותר בקבלת ויזות תייר למדינות האיחוד האירופי וצפון אמריקה, לעומת ישראל שלא דורשת מהם ויזות תייר.
• ברוסיה לא קיים חרם על ישראל, ובאזורים רבים של מדינת הענק הזו הסכסוך שלנו עם הפלסטינים לא מגיע לכותרות.
• ברמת המאקרו, הרוסים הפכו למעצמת תיירות יוצאת עולמית והצורך בנסיעה לחו"ל הפך שם לצורך חברתי, אם לא יותר מזה.

מה, אם כן, ניתן לעשות?
ראשית, לייצר 'רשת ביטחון' לטיסות צ'רטר וטיסות סדירות מיעדים מרכזיים מרוסיה ישירות לאילת, כפי שנעשה שנים רבות מול מדינות מרכזיות באיחוד האירופי.

שנית, לתת אפשרות לחברות התעופה הרוסיות 'לאחד יעדים'. לייצר טיסות מוסקבה-אילת-תל אביב-מוסקבה, או אף לשקול לאפשר חיבור טיסות עם יעדים בינלאומיים אחרים דוגמת לרנקה בקפריסין. יש לציין, שחלק גדול מחברות התעופה הרוסיות לא הפסיקו את טיסותיהן לישראל והמשיכו את פעילותן הסדירה בעת מבצע 'צוק איתן', למרות שכמעט כל החברות האירופיות והצפון אמריקניות הפסיקו לטוס לתקופות זמן מוגבלות.

שלישית, מכיוון שערוצי השיווק האירופים 'חסומים' לעת עתה והכסף שיושקע בהם יירד ככל הנראה לטמיון, יש לשקול באופן זמני ולתקופת זמן קצובה מראש העברת תקציבי שיווק ויחסי ציבור משמעותיים ממדינות כמו שבדיה, דנמרק, איטליה וגרמניה לטובת רוסיה.

רביעית, להשיק קמפיין פרסומי רחב במדיה האלקטרונית הרוסית, כולל בפורטלי התיירות וה- OTA's (Online Travel Agencies ) הרוסיים עם סלוגן ברור האומר בגדול: 'בישראל תרגישו בבית'. כמו כן, יש לשים דגש רחב על כך שתיירים רוסיים בישראל הם חלק מקהילה גדולה של דוברי רוסית, שחלקם היו שכנים של התיירים בערי מגוריהם. קהילת דוברי הרוסית בישראל היא הגדולה ביותר בעולם המערבי ביחס לגודל האוכלוסיה.

חמישית, להיעזר באופן הדוק בקשריו הטובים של משרד החוץ בראשות השר ליברמן עם השלטון ברוסיה, על מנת לקדם את ישראל כיעד תיירות מועדף לחורף הקרוב.

יש להפסיק ולהסתמך באופן כמעט בלעדי על מאמצי אגף השיווק של משרד התיירות ולהתחיל ליזום ולייצר רעיונות ומהלכי שיווק שיגיעו מהסוכנים, המלונאים וחברות התעופה. הגיע הזמן שנספיק לחשוב 'בתוך הקופסא' ונאמץ חשיבה יצירתית לא רק 'מחוץ לקופסא', אלא ננסה להנדס את 'הקופסא' מחדש.

על כך כבר אמרו חז"לנו: 'אם אין אני לי - מי לי?'

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully