וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"חג מולד? לא אצלנו": גזענות במלונות בחסות הרבנות

25.12.2015 / 19:48

ישראל נלחמת על תיירים, אבל יורקת להם בפנים. המלונות בארץ ישמחו לקחת את כספם על אירוח, אבל לא יסכימו לחגוג את חג המולד והסילבסטר מחשש לשלילת הכשרות. "אם יהפכו את המקום לנוצרי, אז ימצאו שם 'תקלות' כשרות", אמרו לנו ברבנות. הסבר פניך לתייר, 2015

AP

בווידאו: האזינו להקלטות של מלונות, המסרבים לאשר לתיירים לחגוג את חג המולד

תארו לכם שאתם מגיעים לבית מלון בחו"ל, שבו הזמנתם חדר פרטי או אולם למשפחה ולחברים לטובת ארוחה חגיגית בחופשת חנוכה. באווירת החג, אתם רוצים להדליק נר ראשון ביחד לפני שאתם מתיישבים לאכול, או לקשט עם כמה שרשראות נייר אם זה בסוכות. עכשיו תארו לכם, שמנהל המלון יאסור עליכם להציג כל סממן או סמל יהודי כמו מנורה, ארבעת המינים או רחמנא ליצלן קערה של פסח. "אנטישמיות!", ודאי תצעקו, "שנאת יהודים!" כנראה תזעקו.


עוד על מלונות בוואלה! תיירות:
מחכים לצפרדע: מי יציל את מלון הנסיכה באילת?
מלון ישראלי נבחר בין 10 המלונות הטובים בעולם ב-2015
טירוף! זהו המלון הגדול בעולם שנבנה במזרח התיכון
הסודות המלוכלכים של חדרניות בבתי מלון


אבל זה בדיוק מה שקורה, תאמינו או לא, בישראל של סוף 2015 כשמדובר על תיירים נוצרים שבחרו לבוא לכאן ובסך הכל רוצים לחגוג את החג החשוב ביותר שלהם, חג המולד, דווקא אצלנו ולתרום לכלכלת ישראל. אחרי שהצלחת? לקלף מהם את החשש הבטחוני, לשכנע אותם שארץ הקודש היא משהו מיוחד, לשווק דיל טוב מבחינה כלכלית וסוף-סוף להביא תיירים שאינם "שבויים" בכוח יהדותם לארץ - כאן מחכה להם סטירה מצלצלת וגזענית, או אם תרצו יריקה בפרצוף.

יש לא מעט בתי מלון בישראל שישמחו לקחת את כספם של התיירים שלנים או אוכלים אצלם, אך לא מוכנים להתחשב באמונתם או רגשותיהם. בחלק מהמלונות שמשוועים לתיירים אלו (רק השבוע דיווחה התאחדות המלונות בישראל על ירידה של 11 אחוזים בלינות במלונות בנובמבר 2015 לעומת התקופה המקבילה אשתקד) לא תראו שום סממן שייתן הרגשת חמימות וביתיות בחג הגדול שלהם, כמו עץ אשוח, סנטה קלאוס, או קישוטים נוצצים הנהוגים בחג הנוצרי. הסיבה: חשש משלילת הכשרות על ידי הרבנות.

במשך שנים רבות מנהלת הרבנות הראשית כפייה דתית בנוגע לשימוש באמצעי הגברה והשמעת מוזיקה בשבת, כמו גם הצבת סמלים נוצריים במלונות. יתר על כן, מאחד מרשתות בתי המלון הגדולות בארץ נמסר לנו שבמשך כל שנה בחודש דצמבר דואגת הרבנות בירושלים להוציא מכתב לבתי המלון בעיר ולתזכר אותם שאסור להם לחגוג את ערב השנה האזרחית (סילבסטר) או את חג המולד, שלא לדבר על הצבת סממנים הקשורים למועדים אלו (ראו תמונה של המכתב). עם זאת, לפי אריה זומר, מנכ"ל התאחדות המלונות בירושלים, לא זכור לו מכתב כזה מהשנים האחרונות, ואכן המכתב שקיבלנו לידינו הוא מ-2008, אולם לטענת מנכ"ל מלון בירושלים גם החודש הוא קיבל מכתב דומה, אבל מחק אותו מהאימייל.

עם זאת, יש לציין שלפני שנה בדיוק אישרה הרבנות הראשית, בעקבות מאבק של עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון, להשתמש בסממנים לא יהודיים בבתי מלון, בהגבלות מסוימות וצנעה, וקבעה כי אין קשר בין אלו לבין קבלת תעודת כשרות למלון. אבל כאן נכנסת לתמונה הרבנות המקומית בעיר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"כמו כן, אין להעמיד עץ אשוח במלון". המכתב שנשלח ע"י הרבנות בירושלים למנהלי מלון/מערכת וואלה!, צילום מסך
מלון רימונים. בן פרידמן,
"מה פתאום, אנחנו מלון כשר, אסור לנו". מלון רות רימונים בצפת/בן פרידמן

"זה לא המשגיח, זו הרבנות"

למרות תקנות הרבנות החדשות, בכמה מבתי המלון הגדולים בארץ עדיין מסרבים בכל תוקף להציב עץ אשוח קטן, אפילו בחדר פרטי שנסגר לאירוע של תיירים נוצריים, מחשש שכשרות המלון תישלל על ידי הרבנות המקומית בכל עיר ועיר, שאמונה על מתן הכשרות למלון. כך, למשל, במלון פרימה המלכים בירושלים ביקשנו לסגור חדר או אולם לארוחת חג חגיגית בערב חג המולד עבור קבוצת סטודנטים שכביכול באה מחו"ל. "ארוחת חג מולד? לא אצלנו", השיבה בגיחוך הפקידה במחלקת האירועים במלון. "ארוחה זה בסדר, אבל בלי סמלים", הוסיפה. לאחר שהבינה את תוכן האירוע, אמרה הפקידה שהיא חושבת שיש לה קצת בעיה עם זמינות המקום לאותו הערב, אך הבטיחה לבדוק כי "יש לה הרבה אורחים בבית מהמלון".

גם במלון ליאונרדו סיטי טאוור ברמת גן מרשת פתאל, כשביקשנו להציב עץ אשוח באירוע סגור לתיירים בחדר פרטי, אמרה לנו פקידת הקבלה שהיא דיברה עם המנכ"ל שלה ויש בעיה עם הרבנות לגבי עץ האשוח. "זה לא המשגיח, זו הרבנות. זה הגוף שהמשגיח עובד אצלם", הסבירה הפקידה, "הם עושים בעיות על זה פה במלון". כשניסינו לשאול מה הקשר בין כשרות לעץ אשוח, היות והמלון הוא מלון מוכר ובינלאומי, המשרת תיירים מכל העולם, אמרה הפקידה כי "הקהל שאנחנו עובדים איתו זה תיירים, אבל ספציפית לגבי אשוח זה בעייתי".

כשדיברנו עם מחלקת האירועים של מלון רות רימונים צפת השייך לרשת רימונים, על אפשרות להזמין אולם לאותו אירוע, אמר לנו פקיד הקבלה "זה בעייתי, אתה יודע, זה צפת". לאחר ששאל על פרטי האירוע, כמו מספר אנשים, יום מבוקש וכדומה, שאל פקיד האירועים "יש משהו ספציפי שאתם צריכים או רק באים לאכול?" כשהתשובה היתה "להציב עץ אשוח באולם", נאמר לנו על-ידי הפקיד "מה פתאום, אנחנו מלון כשר, אסור לנו. אין דברים כאלה עץ אשוח אצלנו". כשנשאל הפקיד אם המלון לא מארח תיירים, ענה ש"לא". התעקשנו לבדוק מה המניעים לאיסור, וזה ענה "זה לא מניעים, זה הרבנות. בכל מקרה בשבוע הבא ביום חמישי אני מלא", נזכר פתאום פקיד הקבלה, "האולם תפוס וחדר האוכל מלא".

גם במלון קראון פלאזה בירושלים, כשביקשנו להציב עץ אשוח באירוע הפרטי, נאמר לנו על ידי פקידת הקבלה ש"זה בעייתי עם הצביון של המלון". לדבריה, הצביון במלון הוא דתי ולא נראה לה שיאשרו דבר כזה. כשבדקה עם האחראי עליה קיבלנו אכן תשובה סופית שבקראון פלאזה, כמו במלונות אחרים לא מתירים לכבד דת אחרת באירוע פרטי. "יש פה אורחים שהם דתיים" הוסיפה הפקידה, "יש פה רב של המלון והוא לא מאשר דברים כאלה, גם לא מסיבות סילבסטר, מאותה הסיבה".

עוד באותו נושא

פסח בבתי המלון: כך הכשרות מייקרת לכם את החופשה

לכתבה המלאה

מנכ"ל התאחדות המלונות: "הרבנות המקומית עושה מה שהיא רוצה"

מנכ"ל עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון: "אין כל קשר בין כשרות המזון לבין קישוטי חג נוצרים כדי לכבד צליינים המבקרים בארץ"

אז האם אמנם מפחדות רשתות בתי המלון מהרבנות שתשלול להם את תעודת הכשרות, או שמא קיים הסבר אחר לסירוב להעניק יחס שווה וכיבוד דת לכולם?

נועז בר-ניר, מנכ"ל התאחדות המלונות בישראל, אמר לוואלה! כי "יש הנחיות של הרבנות ששוללות את הקשר בין הכשרות לבין הצגת סמלים נוצריים, אבל הרבנות המקומית של כל עיר לא כפופה לרבנות הראשית ועושה מה שהיא רוצה".

לדבריו, אנשי הרבנות המקומית מאיימים על המלונות בשלילת תעודת כשרות. "יש להם עוצמה חזקה בידיים והם מנצלים אותה, בניגוד לרבנות הראשית", הוא אומר. "מדובר על סמלים נוצריים, על פעילות בשבת. במקומות אחרים, אם משפחה רוצה להפעיל מוזיקה בחדר או רחוק מחדר האוכל - זה מותר, אבל הרבה מהרבנויות המקומיות לא מקבלות את זה".

חיזוק לכך קיבלנו מגורם ברבנות הראשית לישראל, שאמר לנו שהרבנות המקומית בערים שונות אינה מצייתת תמיד להנחיות הרבנות הראשית ונהליה. "הרבנות הראשית בירושלים, לדוגמה, מאוד חזקה ועושה מה שהיא רוצה בנהלי כשרות, למשל", אמר הגורם. אדם בכיר אחר, שעובד ברבנות בירושלים, אמר לנו בעילום שם ש"בגדול ההנחיות הן לציית לחוק, אבל בפועל אם מישהו הופך את המקום לנוצרי, אז ימצאו אצלו תקלות כשרות".

ומה אם תיערך ארוחת חג המולד בחדר סגור?
הגורם: "אם ימצאו שם כריסמס טרי (עץ חג מולד - ז.ר) אני מניח שימצאו שם בעיות כשרות. אני פשוט מכיר את המערכת".

בניגוד לרבנויות המקומיות, מנכ"ל עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון, הרב עו"ד אורי רגב, דווקא תולה את האשם ברבנות הראשית, וקובע שהיא הפכה את רמיסת שלטון החוק למדיניות קבועה שלה ועכשיו היא שוברת את כל השיאים כשהיא מפרה ומבזה את נהלי הכשרות שהיא עצמה אימצה ופרסמה. "אין כל קשר בין כשרות המזון לבין קישוטי חג נוצרים המותקנים כדי לכבד קבוצות צליינים המבקרות בארץ", אומר רגב. "מדובר בכפייה וכוחנות דתית שמבטאות שלילה ודחייה של האחר הלא-יהודי ושל אמונתו".

לדבריו, האיסור על הצבת עצי אשוח בבתי מלון אינו משפיע על רוב תושבי ישראל, אבל הוא זוכה לפרסום רב ומזיק בעולם ופוגע עוד יותר בתדמיתה הבעייתית ממילא של ישראל ובטענתה שהיא שומרת ראויה של המקומות הקדושים לנצרות. "מדובר בזלזול בוטה באורחי בתי המלון ובהעברת מסר כוחני ומתנשא כלפי הדת הנוצרית. קשה שלא לשאול איך יהודים דתיים, שמודעים כל כך להיסטוריה של רדיפות אחר יהודים בגולה, הגיעו למסקנה שכאשר הם בעמדת כוח הם צריכים להעניש את הנוצרים ולהעלים כל זכר לחגיהם. פעם נוספת מתברר עד כמה צבועה גישתו של הרב הראשי דוד לאו, אשר בחר להתהדר בפני האפיפיור בביקורו בישראל דווקא בכך שישראל מגנה על חופש הדת, אבל הוא עצמו אחראי על המערכת המשפילה והפוגעת בנצרות ובסמליה ואינו רואה בכך כל פסול".

גם אריה זומר, מנכ"ל התאחדות המלונות בירושלים מתנער מהדרת דתות אחרות במלונות בבירת ישראל. "ירושלים היא עיר קדושה, אבל היא קדושה גם למוסלמים ולנוצרים. כשאני נוסע לחו"ל אני רואה בהרבה מאוד מקומות חנוכייה לצד עץ אשוח, ושם מכבדים את הדת שלי ופה אנחנו לא כך כך מכבדים את הדת של האורחים שלנו. אני מקווה שייעשה שינוי, כדי שהאורחים שמגיעים אלינו, בעיקר הנוצרים, ירגישו בבית".

יצויין, כי מניעת הצבת עצי אשוח, למרות שרווחת, אינה גורפת בכל המלונות בישראל ובתי מלון אחרים שדיברנו איתם, כמו דן כרמל חיפה, גרנד ביץ תל אביב, דן אכדיה הרצליה ורימונים גלי כנרת היו מוכנים להציב עץ אשוח באירוע פרטי של הקבוצה.

לאונרדו סיטי טאואר, רמת גן. דצמבר 2015. ראובן קסטרו
"ספציפית לגבי אשוח זה בעייתי", נמסר מהפקידה. מלון סיטי טאוור ברמת גן/ראובן קסטרו

ולתגובות

עובד ברבנות ירושלים: "אם ימצאו שם כריסמס טרי, אני מניח שימצאו שם בעיות כשרות"

מהרבנות הראשית לישראל נמסר: "לא כתוב בנוהל שאסור להציב עץ אשוח או כל סממן אחר במלון. החוק מתיר לרבנים המקומיים להחמיר בנושאים שהם מוצאים לנכון".

דוברת רשת מלונות רימונים מסרה: "בבירור שנערך עם צוות מלון רות רימונים צפת מסתבר כי בתאריך המדובר המלון בתפוסה מלאה, ובשל כך לא ניתן לארח אורחים נוספים לארוחת ערב. בעבר הרבנות הראשית לא איפשרה הצבת סמלים נוצרים במקומות ציבוריים בבתי מלון. בדצמבר 2014 בוטלו תקנות אלו ומסמך על ההקלות פורסם רק במרץ 2015.
עובד המלון לא היה מודע לכך ולכן ענה את תשובתו כפי שענה. רשת מלונות רימונים מתכוונת לאמץ את ההקלות ולפעול לפיהן וכן ליידע את עובדי הרשת על תקנות אלו".

מרשת מלונות פרימה נמסר: "במלון פרימה המלכים אנחנו מארחים ומכבדים לאורך כל השנה אורחים רבים בני כל הדתות. מכיוון שהמלון הוא בכשרות מהדרין, אנחנו פועלים בהתאם להנחיות של הרבנות ירושלים שאינה מאפשרת לשים סממנים נוצריים בשטחים הציבוריים של המלון".

ממלון קראון פלאזה בירושלים נמסר: "מלון קראון פלזה ירושלים מארח כל ימות השנה את בני כל הדתות זה לצד זה.
אנו מברכים על ביטול האיסורים ומודעים להם, ועם זה מבקשים בשלב זה להמשיך במסורת תוך כבוד הדדי למנהגים השונים ומבלי לאתגר זה את זה".

במלון ליאונרדו סיטי טאוור מרשת פתאל בחרו שלא להגיב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully