וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסלולים לכוווולם: 4 המלצות לטיולים נגישים בישראל

עודכן לאחרונה: 14.10.2024 / 15:08

ליותר ממיליון איש וחצי בישראל לא כל המסלולים בטבע "פתוחים". למעשה, רבים מהמקומות לא מכילים או מותאמים לאנשים עם מוגבלויות. אבל הנה כמה שכן, כי לכולם מגיע לטייל בחג

בווידאו: מטקות על חופשות של אנשים עם מוגבלויות בהשתתפות זיו ריינשטיין, פרופ' יניב פוריה ויאיר יבלינוביץ'/צילום: אולפן וואלה

חול המועד סוכות הוא זמן נהדר לטייל בארץ, שבו מזג האוויר כבר נעים ורבים יצאו לטבע. אבל ליותר ממיליון איש וחצי בישראל לא כל המסלולים "פתוחים". למעשה, רבים מהמקומות לא מכילים או מותאמים לאנשים עם מוגבלויות.

עמותת נגישות ישראל ריכזה ארבעה מסלולים ופארקים מונגשים בארץ שיתאימו לכולם, ובמיוחד לאנשים עם מוגבלויות וקשישים. כי לכולם מגיע לטייל.

נגישות נכים טיול נגיש. ShutterStock
לכולם מגיע לצאת לטבע. גם לאנשים עם מוגבלויות/ShutterStock

1. יער אילנות

יער אילנות הוא גן בוטני יערני של קרן קיימת לישראל הנמצא בצידו המזרחי של כביש 4 באזור השרון, בין קדימה בדרום לפרדסיה בצפון. ביער צמחייה מגוונת ונדירה, כ- 750 מיני עצים צומחים זה בצד זה ומייצגים מבחר עצום של מקומות ברחבי העולם.

סיור ביער הוא חוויה לאוהבי טבע והזדמנות לעריכת היכרות עם עצים זרים, מוזרים ומופלאים, חלקם בעלי מראה אקזוטי מרתק. בנוסף יש מבוך מקסים ונגיש ומרכז מבקרים.

נגישות: מדובר באחד הפארקים היותר נגישים בישראל הכול חניות נכים, שרותי נכים, שבילים מאספלט באורך של כ-1.5 קילומטר בשיפועים מתונים ויש מסלולים באורך של כ-2 ק"מ לאורכם ספסלי ישיבה נגישים, מתקני שתיית מים נגישים ומספר פינו פיקניק נגישות.

איך מגיעים? "אילנות מרכז מבקרים" בווייז.

הפרויקט הלאומי הענק שנבנה ביער אילנות בשרון. יח"צ,
אחד הפארקים היותר נגישים בישראל. יער אילנות/יח"צ

2. יער צרעה

יער צרעה הידוע גם כ"יער הנשיא" משתרע על גבעות השפלה הגבוהה, מדרום לכביש 44 בקטע בין צומת שמשון לצומת נחשון. קרן קיימת לישראל נטעה את היער באזור בו שכן הכפר הערבי סרעה, ששרידיו עוד מצויים בשטח. היער משתרע על פני 11 אלף דונם. חלק מהיער הוקדש לזכרו של הנשיא הראשון של מדינת ישראל - חיים ויצמן.

נגישות: ביער צרעה יש את "דרך הפסלים" הפזורים בדרך שאורכה 9 ק"מ, שחלקה מאספלט ורובה מכורכר. מדובר בטיול ברכב וניתן לעצור בפינות שונות לפיקניק או קפה. המצפה הנגיש והמומלץ הוא בחלק הדרומי - אם נכנסתם מחלקו הצפוני של היער, המצפה נמצא בסוף דרך הנוף או שעולים מכיוון כביש 3835 צרעה למעלה. כשמגיעים לקצה יש תצפית נוף מהיפות בארץ.


איך מגיעים? ליער צרעה אפשר להיכנס ברכב פרטי בשני דרכים:
1. מכביש 44, כשני ק"מ מצומת שמשון, בקצה הצפוני של דרך הפסלים (סימון ירוק).
2. מהכביש המוליך לקיבוץ צרעה ולמנזר דיר רפאת (כביש 3835), בקצה הדרומי של דרך הפסלים (סימון ירוק).

שולחן אבירים יער צרעה. יחצ,
ניתן לעצור בפינות שונות לפיקניק או קפה. יער צרעה/יחצ

3. עיינות צוקים - עין פשחה

שמורת עינות צוקים שוכנת באזור הצפוני של ים המלח ומשתרעת על פני 7 ק"מ. ייחודיותה של השמורה היא בשילוב של מדבר ומים. לאורך המסלול נוכל לראות שרידים מימי בית שני ולהנות מהעושר מן החי והצומח שבה. מסלול קצר יוביל אותנו למעיינות ובריכות מים חיים הזורמים אל ים המלח.

נגישות: השביל הנגיש מוביל מחנית הנכים המערבית אל עבר אתר ארכיאולוגי ולבריכת התמר. הבריכה עגולה, עמוקה וישנו מעלון לכניסה למים המסייע להוריד למים אנשים המוגבלים בתנועתם. השביל הנגיש מגיע עד לבריכת סוף. אורך הטיול כשעה וחצי.

איך מגיעים? השמורה שוכנת בצפון ים המלח 3 ק"מ דרומית לקיבוץ קליה על כביש 90 או כתבו בוויז שמורת טבע עיינות צוקים (עין פשחה).

עיינות צוקים. מירי אלטשולר, רשות הטבע והגנים
עיינות צוקים/רשות הטבע והגנים, מירי אלטשולר

4. גן לאומי קומראן

גן לאומי קומראן, הממוקם בצפון מדבר יהודה ליד חופי ים המלח, הוא אתר ארכיאולוגי בעל חשיבות היסטורית ותרבותית רבה. בעבר חיו במקום קהילה יהודית שהתיישבה באזור במאה ה-2 לפנה"ס. בקומראן נמצאו המגילות הגנוזות המפורסמות, כתבי יד עתיקים שנחשבים לאחד מהגילויים הארכיאולוגיים החשובים של המאה ה-20.

נגישות: האתר הארכאולוגי נגיש ברובו וישנו שביל מעגלי מותאם לכיסאות גלגלים, סככות צל, שילוט הכוונה ושירותי נכים. מהשביל הנגדי ניתן לראות את התצפית על הנחל, מעבר ליד אמת המים, מקוואות עתיקות, שרידי מטבח, מגדלי שמירה ועוד.

איך מגיעים? האתר נמצא בצפון ים המלח. נוסעים על כביש 90 וליד קיבוץ קלי"ה פונים מערבה לפי השילוט. או כתבו בוויז פארק (גן לאומי) קומראן.

מטיילים בגן לאומי קומראן. ערן קרוזל, רשות הטבע והגנים
מטיילים בגן לאומי קומראן/רשות הטבע והגנים, ערן קרוזל

עמותת נגישות ישראל המובילה את נושא הנגישות בישראל בקריאה לפיתוח והנגשה של עוד מסלולי טיול נגישים. באתר העמותה www.aisrael.org מפורסמים טיולים נגישים ולאחרונה חלקם מתועדים בסרטונים.
טיול נגיש כולל חניות נגישות, דרך סלולה עם שיפועים מתונים, ספסלי מנוחה לאורך הדרך, במקרים מסוימים יש גם שרותי נכים, תצפיות נגישות, וברז מים נגיש. ביצוע התאמות אלה מאפשר לצאת לטיול משפחתי גם עם בן המשפחה עם המוגבלות אם מדובר בסבא או הסבתא או נכה צה"ל / כוחות הביטחון א מכל סיבה אחרת. מה שמדהים בטיול נגיש זה שהוא גם מעולה לאנשים עם ילדים קטנים או עגלות תינוק ולכאלה שמעוניינים בטיול נוח על שביל ולא בשטח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully