וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עיר החיקוי של פריז הפכה לעיר רפאים כשאף אחד לא עבר לשם - בגלל סיבה אחת

26.9.2024 / 14:57

התיירים שמבקרים בסין יכולים לבקר בפריז, או לפחות בתעתיק שאמור להיות מושלם שלה, שנבנה לפני קצת יותר מעשור בעלות של מיליארד דולרים. בפועל, העיר שמתמלאת לאט לאט בתושבים לא מתלהבת מההשוואה, וגם התיירים הצרפתים מבולבלים

העיר הסינית טיאנדושנג היא חיקוי של פריז/TIKTOK

תיירים בסין יכולים לבקר בתעתיק מדהים של פריז, במרחק של כ-10,000 ק"מ מהבירה הצרפתית האמיתית. ניתן למצוא את העיר המדהימה בפרבר של הַאנְגְג'וֹאוּ, במזרח סין, שם עומד לו רובע מגורים בשם טיאנדוצ'נג ("עיר הבירה בשמיים"). ניתן למצוא שם את מגדל אייפל (שגובהו שליש מזה המקורי) יחד עם שער הניצחון, המזרקות מגני לוקסמבורג ואפילו את שדרות שאנז אליזה.

הבניינים בעיר בנויים בסגנון ניאו-קלאסי שכל מי שמכיר את פריז יזהה, והם פרוייקט עצום שהחל להבנות ב-2007 בעלות של מיליארד דולרים. העיר תוכננה להכיל עשרות אלפי תושבים ומבקרים, עם שדרות האוסמניות, גנים צרפתיים קלאסיים, ומבנים מקושטים המזכירים ציוני דרך פריזאיים כמו הלובר והשאנז אליזה.

לרוע המזל, השאיפות הגדולות הללו לא התממשו, שכן טיאנדוצ'נג נותרה במידה רבה ריקה מתושבים והיא חסרה את האווירה התוססת שנועדה לשחזר. בעוד שהכוונה הייתה לספק לסינים טעימה מהתרבות והארכיטקטורה הצרפתית, המציאות היא שטיאנדוצ'נג נאבקה למשוך את הכמות הצפויה של תיירים ותושבים. בניגוד לפריז האמיתית, ניתן לראות כביסה תלויה ברחובות בכל מקום, אפילו על עצים, המזרקות יבשות, דירות רבות עומדות ריקות, ומעט מאוד חנויות פתוחות לעסקים.

כל זה קורה כי תושבי סין ממש לא התלהבו מהרעיון.

ככה זה נראה

אחד האתגרים העיקריים שעומדים בפני פריז הסינית הוא מיקומה המרוחק - בעוד שהיזמים הסיניים ראו את הפרויקט כמוקד תיירותי וכמקום מגורים מבוקש, המרחק שלו ממרכזי אוכלוסייה מרכזיים והיעדר 'תרבות צרפתית אותנטית' הפריעו להצלחתו.

בכתבה של Mail Online Travel תחת הכותרת "חקלאים מטפלים ביבולים שלהם בבסיס מגדל אייפל ושדרת שאנז אליזה ריקה: בתוך ההעתק הנטוש יוצא הדופן של פריז בסין" הגדירו את מגדל אייפל הסיני "מבנה מתפורר" ן"העתק מחליד בגובה 110 מטרים". הם ציינו ש"הדבר המדהים במבנה המתפורר הזה היה שהוא מתנשא מתוך עשב שגדל בלחות הסינית המכבידה, כשחבורת איכרות מטפלות בגידולים בבסיסו עם כובעי הקש שלהן. הדגם של המבנה המפורסם ניצב בתחילת שדרות שאנז אליזה הסיניות עצמן. בהליכה לאורך הגרסה הסינית של השדרה המפורסמת, אין הרבה אהבה באוויר. מה שיש זה הרבה שקט".

הפעם הגזמנו

וואלה מובייל במבצע עם 4 מנויים ב100 שקלים וחודש ראשון חינם!

לכתבה המלאה

עיר רפאים - אבל עם עתיד?

אכן, למרות הנופים המדהימים והאדריכלות המרשימה, רוב העיר נותרת לא מיושבת. אך אוכלוסיית העיר הולכת וגדלה, כפי שדווח בנשיונל גיאוגרפיק, כאשר מספר התושבים כעת מגיע ל-30 אלף ונטען שעשרות אלפי מבקרים מגיעים מרחבי סין לטיולים בעיר.

גם מבקרים מחו"ל יכולים לבקר , אחרי נסיעה של שעתיים ברכבת משנחאי שתעלה לאדם כ-80 שקלים. נמל התעופה הבינלאומי של האנגז'ואו שיאושאן נמצא גם הוא במרחק נסיעה של כ-25 ק"מ במונית.

עוד ערי רפאים בעולם
הארמונות הנטושים": אל תתקרבו לעיר הרפאים העזובה ששווה 1.6 מיליארד דולר

עיר ענקית שעלותה 100 מיליארד דולר נותרה ריקה כמעט לחלוטין: "רק קרוקודילים שורצים כאן"

פריז לא לבד

פרויקט פריז המזויפת זו ממש לא הפעם הראשונה והיחידה בה סין מחקה מקומות מפורסמים מהעולם. עיירת נופש אחת בפריפריה של בייג'ינג דומה לג'קסון הול, ויומינג. יש לסינים "כביש 66" משלהם עם קאובויים מקומיים ואפילו רפליקה של הבר המפורסם שקיים שם. ג'קסון הול האמיתית מוקפת מכל עבר בהרים והיא עצומה, ומשתרע על גודל של מעל ל-1,000 קמ"ר, הגרסה הסינית היא באורך של 77 ק"מ ורוחב של 12 ק"מ.

שעתיים נסיעה מהעיר הסינית סוג'ואו, הידועה בארכיטקטורה הייחודית שלה ובנתיבי המים שלה, ישנם העתקים של עשרות גשרים משוכפלים, כולל גרסה של גשר אלכסנדר השלישי הפריזאי ושכפול שלגשר מצודת לונדון המפורסם, הכולל ארבעה מגדלים במקום שניים כמו במקור. תאי טלפון אדומים, פאבים ופסלים של וינסטון צ'רצ'יל מפוזרים בפרברי העיר התמזה בשנחאי,, בעוד שהעיר פוז'ו בנתה העתק של סטרטפורד על האייבון במחווה לשייקספיר, בפויאנג בנו את בניין הקפיטול האמריקאי, ולאתר המרשת העולמית, הכפר האוסטרי האלשטאט יש חיקוי בגואנגדונג.

בשיחה עם נשיונל ג'יאוגרפיק, ביאנקה בוסקר, מחברת הספר "עותקים מקוריים: אדריכלות מימיקה בסין העכשווית" אמרה: "זה נראה כאילו עיירות וכפרים שלמים הוסרו מהיסודות ההיסטוריים והגיאוגרפיים שלהם באנגליה, צרפת, יוון, ארצות הברית וקנדה והועברו לשולי הערים הסיניות. בעוד שפעם סין ראתה את עצמה כמרכז העולם, עכשיו היא הופכת את עצמה למרכז שמכיל למעשה את העולם".

זה המצב שם כיום - דווקא נראה טוב

בלוגר צרפתי שביקר בשנה שעברה במקום, עשור אחרי הפעם הראשונה בה היה בפריז הסינית, כתב: "עבר יותר מעשור מאז שכתבנו בפעם הראשונה בבלוג (כן, כשעוד היינו קוראים לזה בלוגינג) על הערים האירופאית המזויפות של סין, כולל העיר בפריפריה של שנגחאי שנבנתה סביב מגדל אייפל מזויף עם חיקוי של שדרות שאנז אליזה ושורות של בתים צרפתיים בהשראת האוסמן. הקהילה הסגורה של טיאנדוצ'נג, שנבנתה בשנת 2007 על ידי מפתחי נדל"ן Zhejiang Guangsha Co. Ltd, העבירה את השנים הראשונות לקיומה במאבק למשוך תושבים, והרוויחה בצדק את התיוג שלה כעיר רפאים וחלק מבועת נדל"ן גדולה הרבה יותר שהייתה מחכה להתפוצץ".

"הנה מה שידענו על העיר ב-2013: גודל האוכלוסייה האחרון הידוע של טיאנדוצ'נג הוא בסביבות 2,000 איש, אך העיר יכולה לאכלס בנוחות מעל 100,000 אנשים. רוב הסינים אינם יכולים להרשות לעצמם כלכלית לגור בנכסים הזמינים בעיר ולעת עתה, רבות מהדירות עם מרפסות הברזל היצוק בסגנון פריזאי מאוכלסות על ידי קבוצות של מהגרי עבודה שעובדים על המשך הבנייה של הקהילה ופארק השעשועים בסגנון צרפתי שמוקם ליד. הפרויקט השאפתני הזה הוא דוגמה לעודף היצע והערכת יתר של נכסים ברחבי סין. אז למה לבנות? מכיוון שהוא מקדם את צמיחת התמ"ג - מה שנמצא בראש סדר העדיפויות של הממשלה.

"כיום, טיאנדוצ'נג היא כבר ביתם של כ-30,000 אנשים, אך עדיין יש מעט מאוד מידע על העיירה. צוות של יוטיוברים, כולל יליד צרפת, החליט ללכת ולבדוק את זה בעצמם. הצרפתי הודה שהרגיש תחושת היכרות מסוימת בסביבה הבנויה של טיאנדוצ'נג, ואף נראה המום באמת מההצצה הראשונה שלו לגרסה המוקטנת של מגדל אייפל (וזה בהחלט שימח אותו לראות שהסינים לא בנו גם מגדל מונפרנאס משלהם.) אבל לבד מכמה זוגות סינים שמחפשים מקום לצילומי חתונה, נראה שמגדל אייפל הזה לא מושך מבקרים רבים, או לפחות לא במהלך היום".

אולם הם גילו שהשכונה מתעוררת לחיים בערב, כאשר המקומיים יוצאים החוצה ונהנים מהנוף העירוני יוצא הדופן שלהם. הם סיכמו ש"חיי הרחוב של השאנז אליזה האלו אמנם שונים מאוד מאלה שבפריז - אבל בדרכם המיוחדת, הם גם נראים הרבה יותר מהנים".

  • עוד באותו נושא:
  • סין
  • פריז

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully