וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אני חיה בברצלונה במשך עשור - כך היא השתנתה

עודכן לאחרונה: 9.9.2024 / 13:10

בשנים האחרונות ברצלונה נמצאת על הנתיב המהיר לשינויים אדירים. חלקם טובים, אחרים - פחות. כתבת תיירות ששוהה בעיר מזה כעשור, מתארת את מה שמתחולל בה - וזה פשוט מרתק

אלפים צעדו במחאה נגד תיירים בברצלונה/רויטרס

ברצלונה היא עיר בתנופה - וככזו, היא משתנה בקצב מהיר במיוחד. "אני גרה בברצלונה כבר עשור - זהו הזמן הארוך ביותר שחייתי בכל מקום בעולם, והמקום שבו אני הכי מרגישה בבית", מציינת כתבת התיירות אסמה פוקס, בכתבה שפרסמה לאחרונה באתר אירו ניוז. "במהלך הזמן הזה ראיתי את העיר משתנה ללא הרף והופכת למה שהיא היום. בעוד שחלק מהשינויים היו חיוביים, אחרים מרמזים על כך שהעיר תתמודד בעתיד הקרוב עם כמה אתגרים רציניים. אבל, לטוב ולרע, היא נותרה המקום שאני גאה לקרוא לו 'בית', מקום שאני עדיין מתפעלת ממנו".

בכתבה, מתארת פוקס כמה מהשינויים שעוברים על העיר, שתיירים מרחבי העולם פוקדים, בהם גם ישראלים רבים.

עוד על ברצלונה:
דווקא בברצלונה: צפו בהפגנת בתמיכה של כ-500 איש למען ישראל
ברצלונה לא רוצה אתכם: החוקים החדשים שמגבילים כניסת תיירים
סגרדה פמיליה, ברצלונה: תאריך סיום לכנסייה של אנטוני גאודי

מבלים בחוף בברצלונה, אוגוסט 2024. רויטרס
מבלים בחוף בברצלונה, אוגוסט 2024/רויטרס

פלאים מודרניסטיים ושווקים רחבי ידיים: אטרקציות חדשות בברצלונה

בשנים האחרונות, צצו ופרחו בברצלונה אטרקציות מרכזיות רבות, שהפכו כמעט לסמל של העיר - ואלפים מבקרים בהן מדי שנה. הראשון שבהם היה Recinte Modernista de Sant Pau. מדובר במבנה בית חולים ישן שהפך בשנת 2019 למתחם האר-נובו הגדול בעולם - ואתר מורשת של אונסק"ו.

פלא מודרניסטי נוסף, Casa de les Punxes, הוא בית אחוזה מודרניסטי ייחודי שנפתח לציבור בפעם הראשונה בשנת 2016. בשנת 2017, נפתח לציבור Casa Vicens - הבית הראשון שהאדריכל המהולל של ברצלונה, אנטוני גאודי, עיצב אי פעם. בשנה הבאה, שוק סנט אנטוני (Sant Antoni) המסוגנן ייפתח מחדש לראשונה מאז 2009, לאחר שיפוץ שעלותו 80 מיליון אירו. ככזה, הוא שינה לחלוטין את פני השכונה והביא עמו עסקים חדשים והשקעות רבות.

עוד בוואלה

העוקץ הספרדי: תיירים ישראלים צפו בצעירה מתפשטת בברצלונה וכויסו

לכתבה המלאה
בית החולים הישן שהפך לאתר מודרניסטי של סנט פאו בברצלונה. ShutterStock
מתחם האר-נובו הגדול בעולם. Recinte Modernista de Sant Pau בברצלונה/ShutterStock

תיירות יתר: עומסים, צפיפות וקרוזים בברצלונה

אבל אטרקציות חדשות מביאות עמן גם קהלים גדולים יותר. ברצלונה הייתה אחת הערים האירופיות הראשונות שהציפו את הבעיה של תיירות-היתר, ומספר המבקרים בעיר גדל מ-16.7 מיליון ב-2014 ל-26 מיליון ב-2023.

ניתן להיווכח בכך בהיבטים רבים: החל מהמון רב יותר בתחבורה ציבורית ורחובות סתומים ברובע הגותי שבעיר העתיקה ועד לעלייה במחירים ו"מלכודות תיירים" שמציעות אוכל וסחורות באיכות ירודה. תיירות-היתר משפיעה גם על הפסטיבלים העירוניים, שכבר אינם מהנים כמו פעם, בגלל תורים ממושכים והמוני בני אדם שגודשים אותם.

כל אלו יצרו גם בעיות של מפגעי רעש בשעות הלילה, במיוחד ברחובות המרכזיים הקטנים יותר. באופן טבעי, תיירים גם מוסיפים לרמות זיהום האוויר, במיוחד כאשר מדובר בתיירי קרוזים. למעשה, ספינות קרוזים מזהמות פי שלושה מאשר כל המכוניות של העיר ביחד. באוקטובר האחרון, ברצלונה העבירה את מסוף השיט הראשי שלה מאזורי המגורים המרכזיים של העיר ואכפה מגבלה חדשה של שבע ספינות ביום.

קרוז בברצלונה. ShutterStock
העיר אכפה מגבלה חדשה של שבע ספינות ביום. קרוז עוגן בברצלונה/ShutterStock

ירוק בעיר: כך ברצלונה התמודדה עם זיהום האוויר

בעוד שהמוני התיירים "תורמים" לזיהום האוויר בברצלונה, כדאי לדעת שהעיר עשתה כמה צעדים במאבק בו. מזה זמן רב, סובלת העיר מאיכות אוויר ירודה, כאשר בשנים 2018-2010, הרמות המרביות של חנקן דו-חמצני חצו את הגבולות שנקבעו על ידי האיחוד האירופי. מאז, העיר עשתה מאמץ ממשי לנסות ולהיות ירוקה יותר, ולהנהיג שיטות בנות-קיימא יותר. המשמעות הייתה הרבה עבודות תשתית בכבישים ושאר תהפוכות, אבל בסופו של דבר זה השתלם.

באזור גלוריאס (Glòries), ישנו כעת פארק חדש שמשתרע על שטח של 20,000 מ"ר, וברובע אישמפלה (Eixample) נוצרו מוקדים ירוקים חדשים יחד עם ארבעה מדרחובים להולכי רגל בלבד, המעוטרים בעצים. בנוסף, ברצלונה הגדירה "אזור פליטה נמוך", שבו נאסר על מכוניות להיכנס לגבולות העיר אם הן לא עומדות בתקנים הרשמיים של תווית איכות הסביבה. כעת, רמות זיהום האוויר קרובות לאלו של 2020 ו-2021 - שנרשמו במהלך מגפת הקורונה. בשנת 2023, רמת הזיהום הגיעה סופסוף אל מתחת לגבולות החוקיים שנקבעו על ידי האיחוד האירופי.

רובע אישמפלה בברצלונה. ShutterStock
ברובע אישמפלה נוצרו מוקדים ירוקים חדשים המעוטרים בעצים/ShutterStock

קיץ בלתי נסבל: גלי החום בברצלונה

למרבה הצער, שום צעדים "ירוקים" כאלו ואחרים לא יכולים להגן לחלוטין על ברצלונה ממשבר האקלים ההולך וגובר. עם גלי החום ששוטפים את אירופה בקיץ הזה, ההתחממות הגלובלית מכה בכל הכוח. אם פעם, מזג האוויר בעיר היה צפוי מאוד וכלל גלי חום עזים שנמשכו רק כשבועיים, הרי שבמהלך השנים האחרונות, הדפוסים השתנו: גלי חום ויובש קיצוניים הם כעת הנורמה. על פי רישומים מטאורולוגיים, שנת 2022 הייתה השנה החמה ביותר של ברצלונה, בעוד ש-2023 הייתה השנייה החמה ביותר. בקיץ הזה רשמה העיר את הטמפרטורה הגבוהה ביותר שלה מאז שהחלו המדידות הרשמיות. למעשה, מזה שנתיים לא הופעלו המזרקות בעיר, והבצורת המתמשכת מהווה דאגה של ממש.

חוף בברצלונה. ShutterStock
בקיץ הזה רשמה העיר את הטמפרטורה הגבוהה ביותר שלה. חוף בברצלונה/ShutterStock

מנות טבעוניות ומטבח עולמי אותנטי

על רקע שינויי האקלים, תושבי ברצלונה החלו לאמץ אורח חיים ידידותי יותר לסביבה. פעם, היה קשה מאוד להיות טבעוני בעיר. רק לפני כעשור, אי אפשר היה למצוא בעיר טופו, המבורגר צמחוני או חומוס בסופרמרקטים. אבל בחמש השנים האחרונות התחולל שינוי גדול - ובברצלונה צצים יותר ויותר מסעדות שמציעות אוכל צמחוני, טבעוני ובריא. כל אלו משולבים בתפיסה קולינרית גלובלית - וגם אותנטית. כיום, סצנת האוכל הרב-תרבותית של העיר היא אחת הסיבות שרבים ממבקריה אוהבים אותה, והעיר גדושה במסעדות הודיות, וייטנאמיות, מקסיקניות ועוד רבות אחרות.

שוק לה בוקריה, ברצלונה. ShutterStock
יש יותר אפשרויות טבעוניות בעיר. שוק לה בוקריה/ShutterStock

הכרה עולמית: האוכל והמשקאות הטובים ביותר בעיר

סצנת האוכל והמשקאות של ברצלונה באה לידי ביטוי באופן בולט בעשור האחרון, והיא יצרה לעצמה מוניטין בינלאומי. כך למשל, הבר Sips זכה בשנת 2023 בתואר "הבר הטוב בעולם" בעוד שהבר Paradiso הגיע למקום הרביעי. מסעדת Disfrutar בעיר זכתה בתואר המסעדה הטובה בעולם לשנת 2024 וכן הגיעה למקום השני ב-2023.

ויש עוד: פיצה Sartori Panatieri בברצלונה זכתה להיכלל בדירוג נחשב כפיצה הטובה ביותר מחוץ לאיטליה. בקיצור, קשה לעקוב אחרי כל הזכיות הקולינריות של העיר הזו.

פיצה Sartori Panatieri

מחירי השכירות מזנקים - והשכר לא עלה

עם כל הבאזז הבינלאומי בעיר, אין פלא שברצלונה הפכה להיות מקום הרבה יותר יקר לחיות בו בעשור האחרון. למעשה, עד לפני זמן לא רב מדי, העיר היתה זולה הן לתושביה והן למבקריה. אבל בעשור האחרון, היא חוותה עליות מחירים דרמטיות. כך למשל, עלות השכירות עלתה ב-62.1 אחוזים ב-10 השנים האחרונות ומחיר המזון עלה ב-38 אחוזים. וזאת, רק בשלוש השנים האחרונות.

בניסיון נואש להילחם בבעיה הזו, ברצלונה הודיעה על "הכרזת מלחמה" משמעותית בכל הקשור להשכרת נכסים תיירים לטווח קצר במהלך חמש השנים הבאות.

במקביל, על-פי אתר InfoJobs, המשכורות בעיר עלו רק ב-3.4 אחוזים בעשור האחרון. עניין זה מטיל עומס עצום על האוכלוסייה המקומית, וניתן לראות ולהרגיש זאת בכל מקום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully