וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סגרדה פמיליה, ברצלונה: תאריך סיום לכנסייה של אנטוני גאודי

26.9.2011 / 8:37

סגרדה פמיליה, הקתדרלה המונומנטלית של ברצלונה, נבנית כבר 128 שנים. כעת, סוף סוף יש תאריך סיום: שנת 2026, לציון מאה שנה למותו הטרגי של מתכנן הכנסייה, אנטוני גאודי

סגרדה פמיליה של גאודי, Sagrada Familia, ברצלונה. Palabra, ShutterStock
הבנייה באמת תיגמר אי פעם? סגרדה פמיליה, ברצלונה, ספרד/ShutterStock, Palabra

כבר 128 שנים עובדים בברצלונה שבספרד על בניית "לה סגרדה פמיליה", הקתדרלה יוצאת הדופן שתכנן ופיקד על בנייתה האדריכל האגדי אנטוני גאודי. אמנם בניית הכנסייה תוכננה מלכתחילה לקחת זמן רב - גאודי עצמו אמר כי "הלקוח שלי לא בלחץ", כשהוא מתכוון לאלוהים - אך התמשכות בנייתה זמן כה רב כבר הפכה לבדיחה.

כעת, סוף סוף, התפרסם לראשונה תאריך סיום העבודות - 2026. שנה זו תציין מאה שנה למותו העצוב של גאודי. הוועדה האחראית על סיום בניית הכנסייה מסרה שאם לא תסתיים הבנייה ב-2026, היא תסתיים שנתיים מאוחר יותר, ב-2028.

סגרדה פמיליה, ברצלונה, ספרד. David Ramos/Stringer, GettyImages
גאודי קיבל את הג'וב של בניית סגרדה פמיליה בגיל 31 בלבד. פנים קתדרלת סגרדה פמיליה/GettyImages, David Ramos/Stringer

סיפור הקמתו של המונומנט המטורף החל בשנת 1882. ג'וזף מריה בוקאבליה, מראשי הג'וזפינים (ארגון קתולי אדוק שהוקדש ליוסף הקדוש) יזם את הקמת "כנסיית הכפרה של המשפחה הקדושה" (Temple Expiatori de la Segrada Familia), שמטרתה היתה להגן על הערכים הדתיים והחברתיים המסורתיים אל מול הרעיונות המהפכניים שהחלו להיות נפוצים בקרב תושבי העיר הקטלונית ברצלונה באותה תקופה.

מי שהופקד על תכנון והקמת הכנסייה היה האדריכל פרנסיסקו דה ויליאר, חילוקי דעות בין הלקוח לאדריכל הביאו לפיטוריו של דה ויליאר, וב-1883 הועברה העבודה לידי האדריכל הקטלוני אנטוני גאודי, אז בן 31, ששינה את תוכניות הבנייה מן היסוד.

סגרדה פמיליה, ברצלונה, ספרד, 1950. Hulton Archive/Getty Images, GettyImages
גאודי שינה את כל התוכניות. סגרדה פמיליה, 1950/GettyImages, Hulton Archive/Getty Images

גאודי, בן למשפחת אמני קרמיקה, כבר היה אחראי עד 1883 על תכנון ובניית כמה בתים פרטיים בברצלונה. הוא התבלט בסגנון יוצא דופן לחלוטין - פנטסטי, שופע קשתות ארוכות ומחודדות, עיטורים מפחידים, צורות המזכירות זרימת מים ומוטיבים וצורות אורגניות כמו קונכיות, עלים ושורשים. לימים תהפוך ברצלונה לאנדרטה ליצירתיות ולדמיון השופע של גאודי שהשתלבו במין סגנון ימי ביניים מודרני. בניינים פרי מוחו הקודח ותכנוניו המורכבים זרועים בכל ברצלונה, למשל פארק גואל וארמון גואל, קאסה מילה, קאסה באטיו, מנורות הרחוב ריאל, ועוד.

התכנון של גאודי עבור הכנסייה נעדר קווים ישרים ("אין בטבע קווים ישרים", הוא אמר), והיה אבסטרקטי: שלוש חזיתות המוקדשות להולדת ישו, לייסוריו ולתהילתו. מעל כל חזית מתנוססים ארבעה צריחים, ויחד - תריסר צריחים - מסמלים את 12 השליחים. ארבעה צריחים נוספים, גבוהים יותר, מייצגים את ארבעת מחברי ספרי הבשורה בברית החדשה. מעל 16 הצריחים מתנשא לגובה 173 מטרים צריח נוסף, המסמל את ישו עצמו. עם סיום הבנייה יוכלו תיירים לעלות במעלית לנקודת התצפית שתמוקם בקצה.

פארק גואל של גאודי, Parc Guell, ברצלונה. chantal de bruijne, ShutterStock
סגנון פנטסטי. פארק גואל, שתכנן והקם גאודי בברצלונה/ShutterStock, chantal de bruijne

סגרדה פמיליה הפכה להרבה יותר מעבודה עבור גאודי - הוא פיתח אובססיה כלפי הכנסייה. בשנת 1912 אזל המימון עבור הפרויקט הגרנדיוזי, וגאודי מכר את כל רכושו, ועבר להתגורר באתר הבנייה. הפרויקט אף כונה בזלזול "הבניין של העני", כיוון שגאודי חיזר על פתחי הרשויות ופרנסי העיר כדי שיתרמו כסף להמשך הבנייה.

ב-1926, בגיל 74, נדרס גאודי למוות על ידי חשמלית שעברה בקרבת אתר הבנייה. התברר כי הוא נראה כה מוזנח, עד שנהג החשמלית סבר שפגע בשיכור, ולרופאים לקח כמה שעות לזהות במי מדובר.

לאחר מותו של גאודי נמשכה הבנייה עד פריצת מלחמת האזרחים בספרד בשנת 1936. באותה שנה אף פרצו אנרכיסטים לאתר הבנייה והשמידו את השרטוטים והתוכניות של גאודי.

בניית לה סגרדה פמיליה חודשה ב-1946 לאחר מחלוקות רבות בנוגע להמשך הבנייה - יש טוענים כי נכון להותיר את הבניין הלא גמור כהנצחה לגאודי, ואחרים טוענים כי יש להשלים את הבנייה בצורה הכי דומה לחזונו ולסגנונו. בשנת 1984 הוכרזה הסגרדה פמיליה על ידי אונסק"ו כאתר מורשת עולמית.

סגרדה פמיליה, ברצלונה, ספרד. David Ramos/Getty Images, GettyImages
זהו הנוף שתושבי ברצלונה רגילים אליו כבר שנים רבות. סגרדה פמיליה בשיפוצים/GettyImages, David Ramos/Getty Images

בעשורים האחרונים, תודות לטכניקות בנייה חדשניות, הואצה בניית הקתדרלה, שהינה אחת האטרקציות העיקריות של ספרד. כמו כן, מיליוני תיירים הפוקדים את הכנסייה ומשלמים כשלושה מיליון אירו בשנה עבור כרטיסי כניסה מסייעים לזירוז השלמתה.

בנובמבר בשנה שעברה, כשסוף סוף הושלמה בניית הגג, האפיפיור בנדיקטוס ה-16 קידש את הקתדרלה. אך זמן קצר לאחר מכן, נגרמה הצתה מכוונת במבנה, ושוב נגרם עיכוב. "הנזק גדול משחשבנו", אמר האדריכל הראשי של לה סגרדה פמיליה, חורדי בונה.

לגבי תאריך סיום הבנייה המשוער, מסייג האדריכל בונה: "אני לא אומר שהוא לא סופי, אני מקווה שכן, אבל זאת עבודה מאוד מורכבת... לכולם יש המון רצון טוב, אבל אני לא יכול להתחייב".

באדיבות מסע אחר אונליין

האפיפיור בנדיקטוס בטקס בספרד. רויטרס
אולי זה מה שיעזור לקדם את הבנייה. האפיפיור בנדיקטוס ה-16 מקדש את סגרדה פמיליה לאחר השלמת הגג שלה, 2010/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully