וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אי רפאים באוקיינוס השקט בו התגורר אדם אחד בלבד מסתיר סוד טרגי

18.10.2024 / 0:06

האי ג'רוויס, שזכה בעבר לכינוי "הסופרבול של שוניות האלמוגים" והפך ל"בית קברות של אלמוגים", עומד נטוש מזה כמעט 150 שנה. התושב היחיד בו, שהתעקש להמשיך לפקח על האי, שם קת לחייו

הצצה לאי ג'רוויס בגוגל earth/google Earth

איי הפסיפיק הם בדרך כלל מהממים, אך האי המצמרר הזה נותר נטוש מזה כמעט 150 שנה - אחרי שהתושב היחיד שנותר בו החליט לשים קץ לחייו. האי ג'רוויס שממוקם בדרום האוקיינוס השקט, בערך באמצע הדרך בין הוואי לאיי קוק, התגלה לראשונה ב-21 באוגוסט 1821 על ידי חוקרים בריטים ונקרא על שם מפקד האנייה - רב החובל ג'רוויס בראון.

האמריקאים סיפחו אותו אליהם ב-1858, אולם אנשים בחרו שלא להתיישב שם עקב מחסור בנמלים, מים מתוקים וצמחיה - מה שהפך אותו לבלתי ראוי למגורים. מה שכן היה בו הוא גואנו - לשלשת ציפורים ועטלפים שהוסבו לדשן - דבר שמשך שפע של כורים שאפתניים בסוף המאה ה-19. האי ננטש בשנת 1879 לאחר שנכרה כל הגואנו מהאי.

היום נותר שם קבר המנציח את אחד מתושבי המקום היחידים אי פעם, שלקח על עצמו את תפקיד המפקח על האי. אולם נראה שהבחור המסכן בסופו של דבר התאבד מייאוש.

עד 1935 עוד ניסתה ארה"ב ליישב את האי הקטן ששטחו 4.75 קמ"ר ללא הצלחה. אז הגיעה מלחמת העולם השנייה והמזל הרע של האי נמשך כשהוא הופצץ על ידי הכוחות האמריקאים והיפנים כאחד.

בימים אלה המבקרים היחידים באי הם אנשים ממשמר החופים ושירות הדגה וחיות הבר של ארצות הברית, שמגיעים אליו בסירות מאחר שאין שם נמלים או מעגנים. האקלים באי טרופי והוא משמש כאתר קינון לעופות ים רבים. הכניסה לאי אסורה ללא אישור ממשרד הדגה והבר המנהל את האי וכיום הכניסה אליו מותרת אך ורק לחוקרים הבאים לחקור את חיי הבר והצומח בו.

לרוע המזל, בשנת 2016, חוקרים גילו שחלק ניכר מהאלמוגים של האי נשחק באופן דרמטי. מדען העבוד במינהל האוקיינוס ​​והאטמוספירה הלאומי ברנרדו ורגס-אנג'ל אמר אז שהשוניות דומות ל"בית קברות של אלמוגים". הוא הוסיף: "אף אחד לא היה מאמין שרק שנה לפני כן, הייתה שם שונית אלמוגים תוססת וצבעונית. תמותת אלמוגים הייתה נפוצה בכל בתי הגידול והמעמקים של השונית".


עוד בנושא:
האי הרדיואקטיבי שנערכו בו 23 ניסויים גרעיניים מוקף בכרישים מוטנטים

"אי הגיהנום": הצצה לאי הנטוש שאלפים בו גוועו למוות

sheen-shitof

עוד בוואלה

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

זה מה שקורה בקרקעית הים סביב האי

מדענית המכון האוקיאנוגרפי של Woods Hole, אן כהן, אמרה בעבר ל-Associated Press שהאי היה פסגת שוניות האלמוגים. היא אמרה: "זה כמו הסופרבול של שוניות האלמוגים, המקום הזה. כיסוי האלמוגים הוא אסטרונומי. כמות החיים שהיא תומכת בו היא פשוט בשמיים: דגים, צבים, דולפינים, כרישים. רק תזרקו שם. אתם יכולים למצוא אותם שם בכמויות גדולות".

ורגס-אנג'ל האשים את התחממות המים בירידה בכמות האלמוגים. הוא אמר: "כ-95% ממושבות האלמוגים מתו מהלבנת אלמוגים שנגרמה מטמפרטורות מים גבוהות וממושכות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully