וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תגידו מזל טוב: הוכרזו שתי שמורות טבע וגן לאומי חדש בארץ

עודכן לאחרונה: 27.8.2024 / 10:24

"שמורת טבע חלמוניות רכס בוקר ומפער נחל הבשור" במחוז הדרומי ו"שמורת טבע כפירה הרחבה" במחוז המרכז, וכן "גן לאומי תל קאקון" הוכרזו אתמול בישראל

מסדרון אקולוגי, שמורת נחל שילה/צילום: רשות הטבע והגנים

שתי שמורות טבע חדשות וגן לאומי חדש הוכרזו אתמול (ראשון) בארץ: "שמורת טבע חלמוניות רכס בוקר ומפער נחל הבשור" במחוז הדרומי ו"שמורת טבע כפירה הרחבה" במחוז המרכז, וכן "גן לאומי תל קאקון". ההכרזות יכנסו לתוקף כבר בסוף חודש אוגוסט ומיום זה, השמורות והגן הלאומי החדש יהיו שטחים מוגנים תחת אחריות רשות הטבע והגנים, שתאפשר לשמור על ערכי הטבע והמורשת המתקיימים בהם.

שמורת טבע חלמוניות רכס בוקר. יבגני קמינסקי, רשות הטבע והגנים
שמורה חדשה נולדה. שמורת טבע חלמוניות רכס בוקר/רשות הטבע והגנים, יבגני קמינסקי

ותודה לחלמונית הגדולה

"שמורת טבע חלמוניות רכס בוקר ומפער נחל הבשור" ממוקמת ברכס בוקר - אחד מחמשת הרכסים של הר הנגב. שמורת הטבע החדשה מהווה למעשה הרחבה של שמורת טבע "מצוק הצינים - רכס בוקר". לשמורה זו ייחודיות רבה, הנובעת מצומח ייחודי המתקיים בתחומה - "חלמונית גדולה" - ממנו מגיע שם השמורה, וכן תופעה גאומורפולוגית מרשימה של נחל חוצה רכס הנקראת "דייקה".

שמורת הטבע החדשה משפרת את הקישוריות של רצף השטחים הפתוחים באזור תוואי נחל הבשור, ויוצרת רצף של מרחב מוגן המהווה המשך לשמורת הטבע הקיימת. שטח השמורה החדשה כולל כ-19,249 דונם. ההכרזה תאפשר לרשות להגן על תפקוד המערכת האקולוגית ועל כל ערכי הטבע שבה - צמחים, חסרי חוליות וחיות בר - מקטנים כמו סלעית ערבות, חרדון מדבר גרביל סלעים ועד לגדולים כעיט זהוב, זאב וצבי, זאת לצד הנגשה של יופי השמורה וייחודה לקהל המבקרים באופן שיאפשר רציפות השטח הפתוח.

במרחב השמורה עוברים כיום שבילי טיול בודדים. כעת עם ההכרזה על השמורה החדשה, הרשות תסדיר ותשדרג את מערך הטיילות במרחב, את דרכי ההגעה למסלולי הטיול למבקרים ברכב, לרבות הסדרת חנייה. כמו כן, יתווספו שבילי הליכה באתרי החלמוניות ובמרחבים הסמוכים תוך שימור והנגשה של הסכר הביזנטי המהווה גם היום מוקד משיכה, כל זאת תוך שמירה והגנה על ערכי הטבע המוגנים בשמורה.

לזה אי אפשר לסרב

וואלה מובייל במבצע מוגזם! 4 מנויים ב-100 שקלים וגם חודש חינם

לכתבה המלאה
פריחת חלמוניות בשמורת טבע חלמונית רכס בוקר. גל ביסמוט, רשות הטבע והגנים
פריחת חלמוניות בשמורת טבע חלמונית רכס בוקר/רשות הטבע והגנים, גל ביסמוט
רוכבי אופניים מטיילים בשמורת טבע חלמוניות רכס בוקר. יבגני קמינסקי, רשות הטבע והגנים
רוכבי אופניים מטיילים בשמורת טבע חלמוניות רכס בוקר/רשות הטבע והגנים, יבגני קמינסקי

השריפה שכילתה את השמורה

שמורת טבע כפירה הוכרזה בשנת 2014 על שטח של 8,781 דונם במרחב שבין הישובים מבוא חורון ונטף. השמורה היא המסדרון האקולוגי הצפוני ביותר המחבר את הרי יהודה לעמק איילון וגבעות מודיעין, וייחודה הוא בשטחי הבתה הגדולים והיפים שהשתמרו באזור זה. שטחי בתה אלה חיוניים למגוון גדול של בעלי חיים המוצאים את ביתם רק בשטחים אלו, בניגוד לשטחים המיוערים הגדולים המאפיינים את מרבית הרי יהודה.

שריפה עזה כילתה את רוב שטחה של השמורה בסוף 2016 והשמידה את רוב הצומח המעוצה הטבעי ושטחי הבתות על כלל אוכלוסיות בעלי החיים השוכנים בהם. מאז ועד היום הצמחייה ואוכלוסיות חיות הבר טרם השתקמו במלואן והדבר צפוי לארוך עוד שנים.

מעתה, תורחב שטח השמורה הקיימת ויתווספו לשטחה כ-570 דונם על צידו המערבי של רכס העוזרר הינו מהשטחים הבודדים שכמעט ולא נפגעו בשריפה ואוצר בחובו נכסים חיוניים לשמירת הטבע באזור ומהווה חלק בלתי נפרד ממארג השמורה המקיפה אותו. מורדותיו של נחל הכפירה, שהעניק לשמורה את שמה, מדגים מפתח נחל מרשים ורחב, עתיר חלוקי נחל, בשטח הנוסף לשמורה. כמו כן, בשטח המתווסף מתקיימים תשעה מיני בעלי חיים מוגנים ומינים המוגדרים בדרגות שונות של סכנת הכחדה, בהם צבי ארץ ישראלי, צבוע מפוספס, צב יבשה מצוי, שרקרק מצוי ונוספים.

שמורת הטבע כפירה, סמוך לנטף בהרי ירושלים. 27 בנובמבר 2016. עדי חשמונאי, באמצעות סמארטפון של וואווי – Huawei, עדי חשמונאי
שריפה עזה כילתה את רוב שטחה של שמורת טבע כפירה ב-2016/עדי חשמונאי , עדי חשמונאי, באמצעות סמארטפון של וואווי – Huawei
שמורת טבע יער כפירה. יעקב שקולניק, רשות הטבע והגנים
המסדרון האקולוגי הצפוני ביותר המחבר את הרי יהודה לעמק איילון. שמורת טבע יער כפירה/רשות הטבע והגנים, יעקב שקולניק

גן לאומי תל קאקון - מוקד חשוב במשך 900 שנים

גן לאומי תל קאקון נמצא בשטחה המזרחי של המועצה האזורית עמק חפר שבשרון, בלב שטחים חקלאיים. הגן הלאומי החדש, 52 דונמים גודלו, ממוקם על התל המתנשא לגובהה ובפסגתו נמצאים שרידי מצודה צלבנית-ממלוכית, הכוללים קירות אבן בגובה כמה מטרים, קמרונות וחללים. בקירות המבנה משולבות אבנים עתיקות מאבני המבנה שנשתמר. חשיבותו של הגן באזור זה גדולה, שכן בכל המרחב החקלאי כמעט ולא נותרו שטחים שאינם מעובדים, בהם התפתחה צמחיה מקומית אופיינית לשרון.

תל קאקון הוא אתר קדום מרובה שכבות ובו עדויות לפעילות אנושית רציפה מתקופת הברונזה הקדומה ועד מחציתה הראשונה של המאה ה-20. על פי התיעוד ההיסטורי, קאקון היווה מוקד מרכזי חשוב במשך 900 שנים עבור הצלבנים, הממלוכים והעות'מניים. בתקופה הצלבנית היתה קאקון עיירה בורגנית בצומת הדרכים שבין קיסריה לשכם והייתה תחנה על הדרך המזרחית המקבילה לויה מאריס (דרך הים), ולכן הייתה לה משמעות אסטרטגית וכלכלית עבור הצלבנים. כמו כן הייתה זו עיירה בעלת משמעות מנהלתית ומקום מושבם של חילות המסדרים ההוספיטלרים והטמפלרים. בתקופת השלטון הממלוכי הייתה קאקון עיירה שופעת ומרכז חברתי, כלכלי, צבאי ומנהלי. העות'מאניים גם כן התיישבו במקום שחובר אל רשת מסילות הרכבת שבנו. הקרקעות שמסביב למבצר היו קלות לעיבוד והכלכלה של היישוב עד המאה העשרים התבססה על חקלאות.

מבצר קאקון. צילום: זיו ריינשטיין,
פעילות אנושית רציפה מתקופת הברונזה הקדומה ועד המאה ה-20. המבצר בתל קאקון/צילום: זיו ריינשטיין
תל קאקון. אורית בורטניק, רשות הטבע והגנים
שרידי מצודה צלבנית-ממלוכית בגן הלאומי החדש ששטחו 52 דונמים/רשות הטבע והגנים, אורית בורטניק

"בשנה זו ההכרזות מקבלות משנה תוקף"

"כל הכרזה על שמורת טבע או גן לאומי היא סיבה לשמחה, על אחת כמה וכמה בתקופה זו בה השטחים הפתוחים משלמים מחיר כבד כתוצאה מנזקי המלחמה", אומרת מנכ"לית רשות הטבע והגנים רעיה שורקי. "הנזק לטבע לחי ולצומח הוא רב וידרשו שנים לשיקום. הציבור מחפש מקומות בהם אפשר לתת לנפש מרגוע ולטעון מצברים ולכן בשנה זו ההכרזות מקבלות משנה תוקף. אנו ברשות הטבע והגנים מברכים על הכרזתן של שתי שמורות טבע וגן לאומי חדש, ונפעל לשמור על ערכי הטבע לטפח את ערכי המורשת ולהנגיש אותם למבקרים. אני מודה למנהל תכנון על שיתופי הפעולה המקצועיים וקידום ההכרזות ומאחלת שנזכה בהקדם לקבל את המטיילים והמטיילות במסלולי הטיול החדשים שיונגשו עבורם".

לדברי מנכ"ל מינהל התכנון, רפי אלמליח: "מינהל התכנון רואה חשיבות רבה בשמירת השטחים הפתוחים כחלק בלתי נפרד מהתכנון במדינה. הנושא אף קיבל משנה חשיבות בתוכנית האסטרטגית המרחבית החדשה הקובעת את יעדי התכנון של ישראל לעשורים הקרובים. השמורות החדשות שהוכרזו מהוות חלק מרצף משמעותי של השטחים הפתוחים, כחלק מהתוכנית הארצית למסדרונות אקולוגיים שמקדם מינהל התכנון לצורך שמירת הרציפות של כלל השטחים הפתוחים מצפון ועד דרום הארץ. שטחים אלו אף יהוו שטחי פנאי ונופש עבור תושבי ישראל. הגן הלאומי תל קאקון מתבסס על שרידי מצודה צלבנית- ממלוכית וחושף לציבור המבקרים אתר ארכיאולוגי מרשים אשר ישוקם וישוחזר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully