וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נמצא לוח השנה העתיק ביותר בעולם ובו האירוע שהיווה את המקור לדת ולציוויליזציה

20.8.2024 / 0:05

ארכיאולוגים איתרו את לוח השנה העתיק ביותר בעולם שעשוי לתאר את פגיעת השביט הקטסטרופלית לפני כמעט 13 אלף שנה - אותו רגע שעשוי להיות המקור לדת ולציוויליזציה

שרידי המקדש הקדום בעולם - גבקליטפה/תיעוד ברשתות חברתיות

ארכיאולוגים מאמינים שמצאוו את לוח השנה העתיק ביותר בעולם והוא מציג את פגיעת השביט הקטסטרופלית שאירעה לפני כמעט 13 אלף שנה - הרגע שעשוי להיות המקור להיווצרות הדת והציוויליזציה - אם כי מדענים רבים סבורים שאירוע שכזה כלל לא קרה.

צוות החוקרים מאוניברסיטת אדינבורו מאמין ש-365 סמלי ה-"V" שחרוטים על עמוד אבן בן 12,000 השנים באתר גבקלי טפה שבדרום טורקיה מייצגים ימים בשנה. הם מאמינים שייתכן שעמוד האבן הזה פעל כלוח שנה סולארי כשהסמלים מייצגים 165 ימים המחולקים ל-12 חודשי ירח ועוד 11 ימים נוספים - או אפגומניים.

הם מעריכים שהתגלית מעידה על כך שלבני אדם הקדמונים היו דרכים מדויקות לעקוב אחר הזמן 10,000 שנים לפני שקידוד תאריכים תועד לראשונה ביוון העתיקה בשנת 150 לפני הספירה.

מכיוון שנראה שהגילופים עוקבים אחר תנועת השמש והן שלבי הירח, עורכי המחקר מציעים את האפשרות שהעמוד מייצג את לוח השנה הירחי-שמשי הקדום בעולם, כשנראה שהתחריטים העתיקים ממחישים את מיקומם המשתנים של קבוצות הכוכבים בשמיים. זה מצביע על הערכה של מושג "הנקיפה" (שינוי של כיוון ציר הסיבוב של גוף מסתובב), 10,000 שנים לפני שתועד לראשונה על ידי האסטרונום היווני העתיק היפרכוס.

עם זאת, הממצא הבולט ביותר של המחקר מתייחס בכלל לעמוד נפרד, הנראה כממחיש את זרם המטאורים הנע דרך קבוצות הכוכבים דלי ודגים במשך תקופה של מספר שבועות. מטח בולידים זה הוצע כמקור שהביא לפגיעת שביט בכדור הארץ בסביבות 10,850 לפני הספירה, שייתכן שהפעיל מיני עידן קרח המכונה "הדרייס הצעיר" שנמשך למעלה מ-1,200 שנה וחיסל מינים רבים של בעלי חיים גדולים. הפגיעה הזו (אם אכן התרחשה) הייתה עשויה לגרום לשינויים באורח החיים ובחקלאות הקשורים להולדת הציוויליזציה במערב אסיה.

כך נראה לוח השנה העתיק ביותר בעולם שנמצא בגבקלי טפה. Dr Martin Sweatman, אתר רשמי
כך נראה לוח השנה העתיק ביותר בעולם שנמצא בגבקלי טפה/אתר רשמי, Dr Martin Sweatman

לפי ממצאי המחקר שפורסם ב-Time and Mind, החוקרים מאמינים שהמערכת עשויה לשכתב את ציר הזמן של הציוויליזציה האנושית, מכיוון שהם חושבים שהיא שימשה כדי לתעד את התאריך שבו פגע נחיל של שברי שביט בכדור הארץ לפני כמעט 13,000 שנה. הם מאמינים שההרס לו גרם השביט אילץ את הקדמונים לעבור מחיים של ציידים-לקטים להקמת יישובי קבע. כלומר, אירוע זה למעשה עורר את עליית הציוויליזציה.

חשוב לציין שהשערת ההשפעה של "הדרייס הצעיר" בוטלה בידי חוקרים רבים, שאומרים שאין ראיות לכך שהאירוע נגרם כתוצאה מהתנגשות של אובקייט מהחלל בכדור הארץ. אף על פי כן, מחברי המחקר מציעים את האפשרות שייתכן שהאתר בגובקלי טפה נבנה כאנדרטת זיכרון לפגיעה ההיפותטית הזו. ד"ר מרטין סווטמן, מבית הספר להנדסה באוניברסיטת אדינבורו שהוביל את המחקר, אמר בהצהרה: "נראה שתושבי גובקלי טפה היו צופים נלהבים בשמיים, מה שצפוי שיקרה בהתחשב בעובדה שעולמם נהרס מפגיעת שביט. ''אירוע זה עשוי היה לעורר את הציוויליזציה לכדי יזימה של דת חדשה והנעת התפתחויות בחקלאות להתמודדות עם האקלים הקר. ייתכן שהניסיונות שלהם לתעד את מה שהם ראו הם הצעדים הראשונים לקראת התפתחות הכתיבה, אלפי שנים מאוחר יותר".

חבילת סלוללר בזול

למבצע הזה אי אפשר לסרב! 4 מנויים ב-100 וגם חודש ראשון חינם!

לכתבה המלאה

הנה ההסבר ללוח השנה:

הסבר מדוע הצוות חושב שעל העמוד מופיע לוח השנה העתיק בעולם. Martin B. Sweatman, צילום מסך
הסבר מדוע הצוות חושב שעל העמוד מופיע לוח השנה העתיק בעולם/צילום מסך, Martin B. Sweatman
הממצאים בחפירות בגבּקליטפּה (או גבּקלי טפּה) בטורקיה. ibrahimhalil, ShutterStock
לוח השנה נמצא בחפירות בגבּקליטפּה (או גבּקלי טפּה) שבדרום טורקיה/ShutterStock, ibrahimhalil

העמוד שנמצא באתר מחולק לשני חלקים: האחד עם שורות של סמלי V בחלק העליון והשני עם סמלי תיבה קטנים יותר. הוא גם הציג דיסק שמייצג את השמש ועקרב בתנועת ראש לקבוצת הכוכבים עקרב . גבקלי טפה הוא המבנה מעשה ידי אדם העתיק ביותר שנמצא אי פעם וכולל מספר עמודי אבן. במחקרם ציינו החוקרים שייתכן שהדת כבר הייתה קיימת במקומות אחרים בעולם - אך ההשפעה של "הדרייס הצעיר" עשויה הייתה לעורר צורה חדשה שלה.


עוד בנושא:
נמצא הלחם העתיק ביותר בעולם - והוא בן 8,600 שנה. מה נמרח עליו?

המדבר העתיק ביותר על כדור הארץ: ביתם של שלדים, "פיות" וחיות שלא שותות

איך ומתי העולם יגיע לקיצו? לוח השנה האצטקי חושף

עוד מהממצאים באתר:

הממצאים בחפירות בגבּקליטפּה (או גבּקלי טפּה) בטורקיה. OZGIOUN SAMPRI, ShutterStock
גבקליטפה הוא המבנה מעשה ידי אדם העתיק ביותר שנמצא אי פעם וכולל מספר עמודי אבן/ShutterStock, OZGIOUN SAMPRI
הממצאים בחפירות בגבּקליטפּה (או גבּקלי טפּה) בטורקיה. OZGIOUN SAMPRI, ShutterStock
ההשפעה של "הדרייס הצעיר" עשויה הייתה לעורר צורה חדשה של דת/ShutterStock, OZGIOUN SAMPRI

"פחד הוא עיקרון מארגן רב עוצמה בחברה האנושית וההשפעה של 'הדרייס הצעיר' ללא ספק הייתה מעוררת פחד גדול ויראה. לפיכך, אירוע זה עשוי לספק מוטיבציה לפרויקטי הבנייה הגדולים של הגבקליטפה ואתרים הקשורים אליו", הם אומרים. דת מפחידה שכזו - שאולי התרכזה סביב "כת גולגולות" - עשויה אפוא לספק את הניצוץ לארגון קהילתי בקנה מידה גדול ולבניית מבנים מונומנטליים, ולמעשה "לעורר את מקור הציוויליזציה", מסכמים החוקרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully