וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נטען ב-45 דקות: המטוס החשמלי שבו 90 נוסעים ויטוס 800 ק"מ

עודכן לאחרונה: 31.7.2024 / 10:18

סטארט-אפ הולנדי שובר את חוקי המשחק הטכנולוגיים באופן יצירתי - ועובד על פיתוח מטוס נוסעים חשמלי שיוכל לשאת 90 נוסעים ולהגיע לטווח של כ-800 ק"מ. יהיו לו סוללות בתוך הכנפיים ועוד כמה הפתעות עיצוביות. ויש גם נקודה ישראלית

מטוס ה-X-59 של לוקהיד מרטין ונאס"א/לוקהיד מרטין

זה לא סוד שהתעופה המסחרית נאבקת לצמצם את ההשפעות הסביבתיות שלה, אך נכון לעכשיו קשה להאמין שהיא תעמוד ביעד של אפס פליטות נטו עד 2050. פשוט כי דלק מטוסים בר קיימא אינו נראה באופק.

המטוס החשמלי של איזי ג'ט: תוך עשור נטוס מבלי לזהם את העולם
לטוס מהחצר בבית: המטוס החשמלי שממריא כמו מסוק

כדאי לדעת כי בשונה מכלי רכב חשמליים, "חישמול" של כלי תעופה הוא אתגר אמיתי, בשל העובדה שטכנולוגיית הסוללות אינה בשלה עדיין לעמידה ביעדים הללו. עם זאת, אתר CNN מדווח כי
הסטארט-אפ ההולנדי אליז'יין (Elysian) מאתגר את ההנחה הזו ויש לו תוכניות לפיתוח מטוס חשמלי לחלוטין, עם טווח של כ-800 ק"מ ומקום ל-90 נוסעים. המטוס העתידי הזה מסוגל להפחית את הפליטות ב-90% והוא צפוי לטוס באופן מסחרי בתוך כעשור.

"מומחים רבים אומרים שיש צורך בטכנולוגיית סוללה שתהיה זמינה רק בסביבות 2050 כדי לקבל טווח סביר ויכולת העמסה סבירה", אומר ריינארד דה פריס, מנהל תכנון והנדסה באליז'יין. "אבל השאלה ששאלנו את עצמנו הייתה: 'איך אני משיג את הטווח המקסימלי עבור טכנולוגיית הסוללה שכבר יש לנו?' אפשר לטוס הרבה יותר רחוק עם מטוסים חשמליים המונעים על ידי סוללה ממה שרוב המחקרים טוענים - אם עושים את הבחירות הנכונות".

הדמיה של מטוס חשמלי E9X. Elysian, אתר רשמי
טווח של כ-800 ק"מ ומקום ל-90 נוסעים. הדמיה של המטוס החשמלי E9X/אתר רשמי, Elysian
הדמיה של מטוס חשמלי E9X. Elysian, אתר רשמי
ל-E9X יהיו שמונה מנועי מדחף ("פרופלורים") ומוטת כנפיים של כמעט 42 מטרים/אתר רשמי, Elysian

חשמל באוויר: עיצוב לא שגרתי

המטוס, הקרוי E9X, קיים עתה רק על הנייר, אבל התכנון הוא לייצר אב-טיפוס עד שנת 2030. עם זאת, מאפייני העיצוב העיקריים שלו כבר ידועים - והם די מפתיעים. "אין להניח שמטוס חשמלי הולך להיראות כמו המטוסים המוצלחים ביותר של היום", אומר דה פריס, ומוסיף כי תפיסה שגויה נפוצה היא שמטוסים חשמליים צריכים להיות בעצם גרסאות מחושמלות של מטוסי הסילון הקלים ביותר.

זה יגרום לטווח מוגבל מדי, כנראה מתחת ל-90 ק"מ. מה שאתה באמת צריך לעשות זה לעצב את המטוס מאפס".

ל-E9X יהיו שמונה מנועי מדחף ("פרופלורים") ומוטת כנפיים של כמעט 42 מטרים - גדול יותר מבואינג 737 או איירבוס A320, אם כי שניהם יכולים לשאת יותר מכפול נוסעים. עוד מעניין לגלות כי
הסוללות יוצבו בכנפיים ולא בגוף המטוס. "זו בחירה עיצובית קריטית", אומר דה פריס. "סוללות מייצגות נתח משמעותי ממשקל המטוס, ומה שאתה רוצה לעשות עם המשקל הוא לשים אותו במקום שבו נוצרת ההרמה".

בנוסף, הגלגלים ימוקמו אף הם בתוך הכנפיים ולא בגוף המטוס, וקצות הכנפיים יוכלו להתקפל כדי לחסוך במקום. ה-E9X יתוכנן כך שיתאים לתשתיות הנוכחיות של נמלי התעופה, ללא צורך בהתאמה או בשדרוג. עם זאת, זמן הטענת הסוללות יהיה ארוך יותר מזמן תדלוק רגיל - כ-45 דקות להטענה מלאה. ולא פחות חשוב: בחברה טוענים מעבר לצמצום הזיהום הסביבתי, ה-E9X יציע חוויית טיסה שקטה ומהנה יותר.

הדמיה של מטוס חשמלי E9X. Elysian, אתר רשמי
ה-E9X יתוכנן כך שיתאים לתשתיות הנוכחיות של נמלי התעופה/אתר רשמי, Elysian

הנקודה הישראלית

אגב, כיום ישנן מספר חברות שעובדות על תכנון מטוסים חשמליים שייכנסו לשירות מוקדם יותר מה-E9X, אם כי מדובר במטוסי נוסעים קטנים בהרבה. אחת הדוגמאות היא חברת ZeroAvia הבריטית-אמריקנית, שכבר הטיסה בהצלחה מטוס בן 19 מושבים המופעל על ידי שני מנועי מימן-חשמליים, ושואפת להכניסו לשירות בסוף 2025.

וישנה גם את חברת Eviation הישראלית, שכבר ביצעה ניסוי במטוס שלה, העונה לשם אליס (Alice) - מטוס נוסעים חשמלי מלא שיכול לשאת תשעה נוסעים ולהגיע לטווח של כ-460 ק"מ. החברה שואפת להכניס את המטוס לשימוש כבר בשנת 2027.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully