וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

350 שקל לסופ"ש: זינוק בביקוש לריטריטים בעקבות 7 באוקטובר

עודכן לאחרונה: 28.7.2024 / 13:18

מאז הטבח בעוטף עזה נושאים איתם רבים מצוקות נפשיות, ונרשמה עלייה של 300% בביקוש לריטריטים לגוף ולנפש בארץ ובעולם, שמסתבר לא חייבים להיות יקרים. ויש גם כאלו בחינם

בווידאו: טיפולי גוף מרגיעים בבריכה באמצע המדבר, במסגרת הריטריט ללוחמים של קבוצת המ"מ/שחר אבני

הטבח של 7 באוקטובר הותיר רבים מאיתנו בתחושת דכדכוך ומצב רוח ירוד. לא מעט חשו באי נוחות לתכנן את החופשה המשפחתית, זאת בשעה שאנו מצויים במלחמה ובעזה עוד נותרו 120 חטופים שלא חזרו הביתה. עם זאת, מסתבר שדווקא בתקופת המלחמה החל לפרוח תחום תיירות הריטרטים לגוף ולנפש בישראל, ולפי אתר FindMyCenter שעוסק בחיפוש ריטריטים, סדנאות וקורסים בתחום מדובר בעלייה של כ-300% בהזמנות בהשוואה לאשתקד.

עוד על תיירות ורוחניות

בדצמבר 2023, במחקר שפרסמו ד"ר בזיליאנסקי יחד עם ד"ר וופא סואן מבית הספר לעבודה סוציאלית באוניברסיטת חיפה, הם הראו נתונים המצביעים על אחוז גבוה מאוד מהאוכלוסייה שסובלת מסימנים של פוסט טראומה, מה שדי מסביר את העלייה המשמעותית לביקוש ריטרטים ליוגה ומדיטציה. המחקר מראה שכ-60 אחוז מהאזרחים שלא נמצאים בשני המעגלים הראשונים של הנפגעים מלחמת "חרבות ברזל" (תושבי יישובים של עוטף עזה, תושבים של ערים נוספות שנפגעו פיזית ו/או רכושם נפגע, ו/או בן משפחתם נפגע, נרצח או נחטף) פיתחו הפרעת דחף אקוטית חריפה (הפרעת רגשית-נפשית הנגרמת כתוצאה מחשיפה ישירה למקרים שהוזכרו ומהוה סיכון להתפתחות הפרעת דחק פוסט-טראומטית המלווה בתגובות פיזיולוגיות כגון דופק מואץ, נדודי שינה, חרדה ועוד).

ריטריט יוגה. אביה מועלם,
בעקבות המלחמה, רבים יותר פונים למצוא ריטריט או סדנאות גוף ונפש/אביה מועלם

אתנחתא מרצף החיים האינטנסיבי

מה זה בכלל ריטרט? משמעות ריטרט הוא נסיגה, אתנחתא מרצף החיים האינטנסיבי שבו מגיעים כדי לעצור, להרפות, לנשום ולהתחבר פנימה, והכל בסופ"ש מרוכז המשלב סדנאות גוף-נפש דרך תרגולי מדיטציה, יוגה ונשימות. כלים אלה מאפשרים להתמודד עם העומס קשיי היום יום. משתתפי הריטריטים מספרים על תרומה משמעותית לחוסן הנפשי, הפחתת חרדות, דכאון ועלייה משמעותית בתחושת שלווה, אושר פנימי וסיפוק. הכלים הנלמדים מסייעים למתרגלים להתמודד טוב יותר עם מצבי לחץ, משפרים את איכות השינה, מחזקים את מערכת העיכול ואפילו תורמים לחיזוק מערכת החיסון.

העובדה שהריטרטים הללו משלבים יציאה לטבע, יצירה ותנועה, מסייעים בחיבור רגשי דרך הגוף. רבים מהמשתתפים מגיעים כדי ליהנות מכל היתרונות הללו, אך גם זוכים כפועל יוצא להכיר אנשים חיוביים שכנראה עולם לא היו מכירים אחרת.

נכנסים רק עם בת זוג: מה קורה בפסטיבל העירום של ישראל?

sheen-shitof

עוד בוואלה

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
ריטריט יוגה. אביה מועלם,
ריטריט הוא סופ"ש מרוכז המשלב סדנאות גוף-נפש דרך תרגולי מדיטציה, יוגה ונשימות/אביה מועלם

הביקוש הלך וגבר

במהלך המלחמה צמחו כמה יוזמות חברתיות, שהזמינו את הציבור הרחב בכלל ולוחמים/ות, מילואנקים/ות ואנשי רפואה בפרט, לסופי שבוע של ריטרט בטבע. כל זאת על מנת להתנתק מהמראות, החוויות הלא נעימות. חלק מהאנשים שאיבדו חברים ובני משפחה, ומבקשים להתחבר אל השקט והשלווה הפנימיים דרך תרגולים של יוגה ומדיטציה.

אחת היוזמות שכבר קיימות היא של עמותת "אחים ליוגה", המאפשרת למתמודדים עם חוויות לחימה או פוסט טראומה על רקע בטחוני, להצטרף חינם לריטריטים. את העמותה הקימה נטע מרגלית בהשראת הארגון האמריקני Ease at Warriors להלומי קרב בצבא.

פרוייקט חברתי נוסף בשם "את/ה יוגה" הגביר את פעילותו בתחילת המלחמה ואפשר לכל מי שזקוק להגיע לסופ"ש כזה בטבע במחירים נגישים (550-350 ש"ח כולל לינה ושלוש ארוחות). הביקוש הלך וגבר ובמשך 12 שבועות רצופים נרשמו עוד ועוד אנשים לריטרטים: בערבה, עמק יזרעאל, בית לחם הגלילית וניר צבי. לדברי יובל זנבנק, יזם הייטק ומורה ליוגה מתל אביב שעומד מאחורי המיזם החברתי "את/ה יוגה", מרבית הנרשמים הם בממוצע גילים של 40-18 ומחציתם מילואמניקים ולוחמים/ות שמגיעים היישר מאזור האש בעזה לריטרט רגוע. "אם בשנה שעברה היה לוקח חודש ימים כדי למלא ריטריט של 40 איש, הרי שבתקופת המלחמה סופי השבוע מתמלאים תוך שבוע ימים ועם רשימות המתנה לריטרטים הבאים שלא ראינו לפני כן", הוא אומר.

ריטריט יוגה. צילום את/ה יוגה,
סופי השבוע מתמלאים תוך שבוע ימים ועם רשימות המתנה לריטרטים הבאים/צילום את/ה יוגה

מהמילואים לריטריט

כיום תוכלו למצוא מגוון רמות של ריטרטים בטבע, בדגש על סדנאות תוכן רוחני ובריאותי החל מ-500 -1,400 ש"ח לסופ"ש כולל לינה וארוחות משותפות, ועד לריטרטים יוקרתיים ומפנקים בארץ ובחו"ל בחוות אקולוגיות בלב הטבע, ולינה בגלמפינג עם נוף לים ובריכה פרטית בעלות של 15,000-5,000 ש"ח.

אך זנדבנק מתעקש כי תרגול רוחני צריך להיות פשוט ולא מפונפן עם בתי מלון יוקרתיים וארוחת שף. "המטרה היא פשטות וחיבור: לעצמנו, לטבע ולאחרים, ולכן חשוב שהתנאים יהיו צנועים ושאנשים יבואו לקבל וגם לתת מעצמם לאחרים", הוא אומר.

עידו זלנפרוינד, בן 28, עובד עם נוער בסיכון מתל אביב ומילואמניק שסיים לאחרונה 140 ימי מילואים בחטיבת גולני, השתתף בריטריט של זנדבנק ומספר. "לריטרט הראשון הגעתי לפני המלחמה ובמקרה הפייסבוק טירגט אותי בדיוק בזמן שחיפשתי חופשה, וכך הגעתי לריטריט של 'את/ה יוגה' עם יובל בסיני ואחר כך ביודפת. בסבב הראשון של הלחימה כשיצאנו הביתה, שלחתי להורים הודעה שלא ידאגו, אני לא מגיע הביתה והולך לריטרט בבית לחם הגלילית. ביחד איתי היו עוד 35 אנשים שהגיעו לצלול לתוך הנפש בתקופה הקשה".

לדבריו בריטרט שולבו תרגולי הרפייה, נשימה, יוגה ומדיטציה, ובמהלכו למדו שיעורים מרתקים על הפילוסופיה של המזרח. "זה תהליך שלם שעושה ריסטרט לגוף ולנפש", הוא מוסיף. "העובדה שגם אנשים בקבוצה מכינים את האוכל ולא שף מבחוץ, בהחלט תורמת להוויי ולחיבור הקבוצתי. אח של עידו ניצל במסיבת הנובה, ובהמלצתו גם כן הלך לריטרט מאחר והוא מתמודד עד היום עם טראומות, לרבות ברגעים שבהם הוא נמצא בפקקי תנועה וכל המחשבות מתוך ה'נובה' צפות ועולות מחדש.

לא מדובר בכדור קסם שכל הבעיות נפתרות כמו במטה קסמים. יש צורך לעבד את הרגשות, לתרגל ולקחת את הכלים של היוגה והמדטיציה להמשך החיים, ולכן לפני כשלושה חודשים יצא עידו לקורס מורים ליוגה וכעת גם הוא מלמד יוגה בפרוייקט. "היכולת לצאת לטבע, לנשום אויר ולהרפות בפשטות הוא צורך כל כך בסיסי וכל כך תורם בתקופה הזאת. חוויה מומלצת במיוחד", הוא אומר.

"מה שיפה בריטרים האלה זה הפשטות", מוסיף עידו. ברור שאפשר לבחור בריטריט שיש בו אמבטיית קרח, שפית ופינוקים. אבל כל הרעיון ברמה הערכית הוא לשים את הדגש על התהליך של הסדנאות, התרגול והלמידה וכך גם הערכה לאוכל שאנו מכינים לחברים שאיתנו בקבוצה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully